Gå til innhold

Undersøker du brystene dine jevnlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen i familien har fått påvist brystkreft. Hun er i 30-åra, og jeg er eldre. 

Jeg skjønte plutselig at jeg ikke har god nok rutine til å sjekke meg. Må skjerpe meg! 

Hvordan er det med dere? 

Anonymkode: 32454...8f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sjekker ikke pga er redd for å oppdage kul

Anonymkode: f041d...eda

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Jeg sjekker ikke pga er redd for å oppdage kul

Anonymkode: f041d...eda

Denne strategien kan bli din død...

Anonymkode: 32454...8f0

Skrevet

Sjekker hver gang jeg dusjer. Min sønn har fått beskjed om å kjenne på testiklene sine i dusjen, og hva han skal kjenne etter/si ifra om. Det beste er å bli så kjent med egen kropp at den minste lille forandring er enkel å oppdage.

Nå høres det sikkert ut som om jeg går rundt og frykter kreft hele tiden, men det gjør jeg ikke. Fikk det bare med meg hjemmefra da min mor fortalte meg hva man skal gjøre, en enkel rutine å få inn, og desto enklere om man starter tidlig i livet.

Anonymkode: f5343...724

Skrevet

Ikke regelmessig. Men jeg har forholdsvis store bryst, så det er vanskelig å kjenne hva som er hva.

Nylig ble det oppdaget en kul på mammografi som jeg har tatt biopsi av, og nå som jeg vet hvor den ligger, kan jeg med hånda på hjertet si at jeg ikke hadde klart å oppdage den selv. Så jeg tror for oss med litt større bryst er det mammografi som gjelder. 

Anonymkode: edbf8...09e

Skrevet

Jeg kjenner, men blir lett litt stressa, for jeg har store bryst med kjertler etter amming mv som forandrer seg ila syklusen. Så jeg har alltids en kul som ikke var der for en uke siden.

Anonymkode: 7a509...990

Skrevet

Nei jeg har da bedre ting å ta meg til enn å leke med puppene!

Anonymkode: 31585...e66

Skrevet

De kjennes på hver gang jeg dusjer. Det er vel ikke bevist, men har oppdaget kuler på denne måten så jeg har fått inn en vane og det ringr en bjelle om det er noe unormalt uten at jeg bevist kjenner etter om det er noe. Ble sendt til mamografi og ultralyd npr jeg fant flere klumper. Det viste seg å bare være pga vektnedgang, fettet forsvant fortere der enn resten av kroppen. Så har fått på meg noen kilo igjen, og da har det blitt normalt. 

Ungene mine fikk da beskjed om å få inn vanen med å sjekke hver gang de dusja de også. eller sjekke er feil, ga de beskjed om å få inn vanen med å såpe inn puppene skikkelig. Den vanen har de vist fått inn, for nå er de sure på meg. Når de ubevist har gjort det i dusjen på skolen har flere kommentert at de har gjort det, så da føler de at de må forklare hvorfor siden de andre tror det er litt andre grunner. Så de har begge sagt de er sure på meg for at jeg har fått de til å få inn den vanen. 

Anonymkode: ddff5...74c

Skrevet

Aldri sjekka, og nå er jeg så gammel at jeg blir kalt inn til puppeskvising annethvert år. 

Anonymkode: dd99e...f51

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Da har du virkelig et hektisk liv...

Anonymkode: a18d3...d32

Skrevet

Nei, jeg har bedt mannen min ta det ansvaret, han kjenner puppene mine bedre enn meg uansett (og han var ikke akkurat vanskelig å be).

Anonymkode: c424a...338

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg har bedt mannen min ta det ansvaret, han kjenner puppene mine bedre enn meg uansett (og han var ikke akkurat vanskelig å be).

Skulle til å skrive det samme😅 

Anonymkode: 74e3e...7cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Huff ja, så fælt å finne ut om man har kreft, a gitt!

Anonymkode: a3d41...73b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Huff ja, så fælt å finne ut om man har kreft, a gitt!

Akkurat det er nok ganske fælt, ja.

Skrevet

Aldri sjekket

Anonymkode: 75206...9c7

Skrevet

Ja, det gjør jeg

Anonymkode: d746d...91c

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Akkurat det er nok ganske fælt, ja.

Selvfølgelig er det fælt! Men er vel enda verre å ikke finne det ut? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.3.2021 den 22.12):

Faen å tett det går an å bli🤦‍♀️

Skrevet

Sjekker de når jeg husker på det. Å sjekke i dusjen var en god idé. 

Skrevet

Nei, er dårlig på det. Hender jeg sjekker etter en eller annen kampanje, men det blir sporadisk. 

Men mannen her sjekker de med jevne mellomrom 😅

Anonymkode: a6979...b1f

Skrevet
Elizabeth89 skrev (26 minutter siden):

Sjekker de når jeg husker på det. Å sjekke i dusjen var en god idé. 

Det er da man skal sjekke det fikk jeg beskjed om av lege, og bruke såpe, for da glir fingrene lett over

Anonymkode: 63036...05c

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Samme her. Om jeg prøver å kjenne etter selv så kjenner jeg alltids noe jeg ikke helt vet hva er. Han har mye bedre forutsetninger for å merke forandringer enn jeg har. 😛

Anonymkode: 023e7...6b3

Skrevet

Jeg fant en 4 cm stor fibroadenom i mitt mini bryst i fjor. Etter dette sjekker jeg daglig. 
Kan ikke skjønne at jeg kan ha fått en så stor klump uten å ha merket noen ting sist, tar jo på de daglig når jeg dusjer, kler meg osv.

Anonymkode: 71cb2...58e

Skrevet
Elizabeth89 skrev (1 time siden):

Faen å tett det går an å bli🤦‍♀️

Å det snakker du om som slenger dritt til folk du ikke kjenner.. Er tydligvis du som er tilbakestående!

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Å det snakker du om som slenger dritt til folk du ikke kjenner.. Er tydligvis du som er tilbakestående!

Noen ganger er det faktisk lov å slenge dritt.. Når noen påstår at å sjekke brystene for eventuell kreft er å leke med puppene, så er vedkommende tett i pappen!

Anonymkode: a18d3...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...