Gå til innhold

Må man jogge.....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siste 7-8 månedene trent flere ganger i uken. Mye spinning, styrke, litt svømming og rask gange.

Fortalte dette til svoger og svigerinne som skrøyt av meg for det, men for å kalle det fullverdig trening og å holde seg skikkelig i form måtte jeg jogge regelmessig. Jeg virkelig haaaater jogging og føler jeg har funnet treningsformer som både går på kondisjon med spinning og styrke med ulike øvelser. Svømmingen og rask gange liker jeg også. 

Men jogging? Mister motivasjonen bare ved tanken....

Noen med peiling?

Anonymkode: 56a16...8ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det må du ikke! Ser ut som du trener bra og variert! Det viktigste er å trene noe man liker. 

Skrevet

For å si det sånn; jeg går raskere og med høyere intensitet og treningseffekt enn mange av de hoggerne jeg treffer på mine turer. 

og nei, du må ikke jogge. Du trener veldig bra og variert. 

Anonymkode: 3e799...f23

Skrevet

Du må løpe hvis du vil bli god til å løpe, men for helsas skyld er det mye annet du kan gjøre.

Anonymkode: 3f45b...137

Skrevet

Nei! Jogging er kjedelig og det ser litt, dumt ut. Ser liksom bare halvgamle menn eller overvektige gjøre det. Ikke at det er galt, men føler det er noe folk gjør fordi de skal ned i vekt eller holde formen pga aldring. De er så stive i jogginga si og. 
Selv går jeg får sprinting, gå, sprinting, etterfulgt av styrke

Anonymkode: 26781...0cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei! Jogging er kjedelig og det ser litt, dumt ut. Ser liksom bare halvgamle menn eller overvektige gjøre det. Ikke at det er galt, men føler det er noe folk gjør fordi de skal ned i vekt eller holde formen pga aldring. De er så stive i jogginga si og. 

Sprinting ser hvertfall idiotisk ut

Anonymkode: df3ed...0db

Skrevet

det bestemmer man selv,men er veldig god mosjon da

Anonymkode: bf613...618

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Haha, er du redd for å se dum ut, så dropp sprintinga 😂 Jeg er verken halvgammel mann eller overvektig, men jogger likevel, og jeg er ikke alene om det her i området iallefall. 

Uansett, man MÅ jo ikke jogge, like bra å gå for variasjon, slik det ser ut at du gjør, hi 😊

Anonymkode: 53d64...e82

Skrevet

Ingen må jogge. Den beste treninga er den som blir gjort, og du trener jo både styrke og kondisjon. 

Eg joggar frå tid til anna, og liker det. Hadde eg ikkje likt det hadde eg gjort noko anna. Og ja, eg ser dust ut. Og ja, eg kunne gått nesten like fort. Kva så?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest her inne, og det sier litt!😆 

Anonymkode: 9f12d...85d

Skrevet

Ja, for å sprinte langs veien ser jo glupt ut  😂

Anonymkode: f3deb...79d

Skrevet

Jeg hater jogging. Det er heller ikke bra for knærne mine. Jeg går mye på fjellet. Kjempebra kondisjonstrening!

Anonymkode: 60523...316

Skrevet

Sprinting ser hvertfall idiotisk ut

Anonymkode: df3ed...0db

hva er sprinting?

Anonymkode: 56a16...8ee

Skrevet

Neida, du må ikke jogge, HI.

Jeg hatet noe så innst inderlig å jogge tidligere. Jeg så innimellom at det hadde vært en fordel, for det er jo god treningseffekt, og man trenger ikke mer enn et par joggesko. Så tross det inderlige joggehatet så var jeg innerst også litt misunnelig på de som likte å jogge.

En kombinasjon med dette og det at jeg fikk et par venninner som ville gå turer med meg og gjerne jogge - og de hadde masse tålmodighet med meg! - så begynte jeg såvidt. Hatet det like intenst, men så oppdaget jeg at årsaken til at jeg hatet det var fordi jeg ble så sliten og anpusten av det. Uten andre på tur begynte jeg derfor alene å forske litt. Gikk tur, gikk raskt, så forsøkte jeg å jogge litt, men virkelig bare litt, bare akkurat mange nok skritt til at jeg ble såvidt anpusten, og så gikk jeg igjen. Sånn holdt jeg på en periode. Oppdaget at årsaken til at jeg hatet å jogge var at jeg ikke hadde kondisjon til det, selv om jeg kunne både svømme og sykle ganske greit tempo. Og ikke minst, jeg var altfor anspent i skuldre, nakke og øvre del av rygg. Mer eksperimentering, og jeg gikk fra å hate det til å forstå at det nok var mulig å bli god nok på det til å nyte det. Og da kom en drøm om å kunne bare løpe og løpe og løpe. Ikke fordi det i seg selv er så morsomt, men pga. frihetsfølelsen som ligger i det å kunne gjøre det.

Jeg kom så langt at jeg begynte å kjenne på denne frihetsfølelsen, og vet du, det var utrolig deilig! De som kjente meg tidligere ville ikke tro det når jeg fortalte at jeg hadde begynt å jogge, for de kjente meg som anti-jogger'n-de-luxe!

Så ble jeg syk og fikk ikke gjort det på noen år. Er nå i opptrening igjen, og drømmen er å kunne få den frihetsfølelsen det er å kunne bevege seg så fritt og ledig kun med egen kropp. Jeg ser at jeg har god treningseffekt i å gå og så bare løpe opp bakkene. Løpe er kanskje feil, roooolig jogging opp bakkene ;) Det er akkurat kort nok til at jeg gidder, men får opp pulsen. Etterhvert merker jeg at det går å jogge litt lenger på flat mark også.

Skrev dette for å vise at det faktisk er mulig å snu det jogge-hatet til det motsatte, hvis du ønsker det for din egen del. Men det er definitivt ikke noe du må gjøre for å "trene riktig"! Der er de som sa det helt på jordet, og uvisst hvilket jorde de er på også, tror jeg ;)

Du har gjort en flott innsats med all treningen din, og når du har funnet ting du trives med, da er det det viktigste! :)

Anonymkode: 46b1a...a86

Skrevet

Du MÅ ingenting. Bevegelse er viktig. Jeg velger å jogge, fordi jeg liker det. Eller dvs, joggingen er litt helvete, men følelse etterpå er digg. Jeg får ikke den samme følelsen av rask gange. Folk får gjøre det som passer best. 

Anonymkode: 9c27a...039

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Jeg hater jogging. Det er heller ikke bra for knærne mine. Jeg går mye på fjellet. Kjempebra kondisjonstrening!

Anonymkode: 60523...316

Går en ned i vekt også om en går på fjellet? Syns trening på treningssenter blir så kjedelig.

Anonymkode: c21fa...36e

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Går en ned i vekt også om en går på fjellet? Syns trening på treningssenter blir så kjedelig.

Anonymkode: c21fa...36e

Skal du ned i vekt må du sjå på inntak. Trening er eit supplement. Kost er viktigast, kvardagsaktivitet nest viktigast og trening minst viktig. Men for helse er trening uvurderlig. Og du kan absolutt få god trening av fjellturar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...