Gå til innhold

Er dette bra trening eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i lang tid bare vært hjemme, altså ikke gått på tur.. Kanskje noen ganger, også går det flere dager i mellom da jeg ikke går ut i det hele tatt. Men for 3 uker siden så sa jeg til meg selv at nå er det nok. Og siden da har jeg gått tur hver eneste morgen etter frokost. Jeg går i samme tempo hele tiden, nedover bakker, oppover bakker, på grus, på asfalt, i skogen osv.. Bruker ca 40 min hver gang, og går i ca 5 km.

Er dette bra trening for hele kroppen? Jeg vet at det ikke er skikkelig trening, men jeg beveger på kroppen og er ute i frisk luft. Når jeg kommer hjem etter turen, da føles alt mye bedre. Så tenker å forsette og håper jeg ikke gir meg etterhvert. 🤞🏽

Anonymkode: e381e...3a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går 8 km hver dag for å levere og hente i barnehagen. Vil ikke kalle det trening. Men det føles jo godt å bevege seg såpas når man ellers sitter mye foran pc-skjermen resten av dagen. Så ja, det hjelper jo på humøret/helsa, og litt på kondisjon. Men tror ikke du skal forvente å miste mange kg av det, det gjør i hvert fall ikke jeg 😅 selv om jeg gjerne skulle ønske det.

Anonymkode: bc5db...cc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg går 8 km hver dag for å levere og hente i barnehagen. Vil ikke kalle det trening. Men det føles jo godt å bevege seg såpas når man ellers sitter mye foran pc-skjermen resten av dagen. Så ja, det hjelper jo på humøret/helsa, og litt på kondisjon. Men tror ikke du skal forvente å miste mange kg av det, det gjør i hvert fall ikke jeg 😅 selv om jeg gjerne skulle ønske det.

Anonymkode: bc5db...cc0

Wow flink!! 💪

Nei det forventer jeg ikke altså, da jeg faktisk prøver å gå opp i vekt 🙈

Skrevet

Det er fin mosjon, og hundre ganger bedre for helsa enn ikke å gå tur! All bevegelse er gull for kroppen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Wow flink!! 💪

Nei det forventer jeg ikke altså, da jeg faktisk prøver å gå opp i vekt 🙈

Jo takk :) 
Da synes jeg du skal kose deg med å gå på tur. Hvor fort du går og hvor høy puls du får har jo også litt å si for hvor mye "trening" du får ut av turene dine. Men det å gå tur er jo absolutt mer trening enn å ikke gå i det hele tatt. Så du vil uansett vinne på å komme deg ut å gå enn å bare sitte inne. Jeg hører på lydbok når jeg går til og fra barnehagen, koser meg veldig med det. Da får jeg liksom litt kvalitetstid for meg selv. Kan anbefales. 

Skrevet

Er jo overhodet ikke trening. Men er jo bra å røre seg

Anonymkode: 91809...e97

Skrevet

Var ikke meningen å være anonym på den første kommentaren, sånn forresten 😅

Skrevet
Hirka89 skrev (5 minutter siden):

Jo takk :) 
Da synes jeg du skal kose deg med å gå på tur. Hvor fort du går og hvor høy puls du får har jo også litt å si for hvor mye "trening" du får ut av turene dine. Men det å gå tur er jo absolutt mer trening enn å ikke gå i det hele tatt. Så du vil uansett vinne på å komme deg ut å gå enn å bare sitte inne. Jeg hører på lydbok når jeg går til og fra barnehagen, koser meg veldig med det. Da får jeg liksom litt kvalitetstid for meg selv. Kan anbefales. 

Tusen takk for det :) Vet du hva, jeg koser meg når jeg går tur og akkurat som du så hører også jeg på lydbok 😄

Skrevet

De sier at all bevegelse er bra for helsa, og beveger du deg mer enn 30 min hver dag har du en god helsegevinst. 

Jeg vil ikke akkurat kalle det trening, men det er mosjon og det er godt for kropp og sinn :)

Anonymkode: 8c71d...ea5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for det :) Vet du hva, jeg koser meg når jeg går tur og akkurat som du så hører også jeg på lydbok 😄

Fem kilometer hver dag er helt gull. Det sies at man skal bevege seg 30 min hver dag, og det gjør jo du. Supert for både den mentale og fysiske helsa di. Bra jobba!

Anonymkode: 21b04...845

Skrevet

Ja, det er veldig bra trening. Du sier det selv. "Etterpå føles alt mye bedre."

Anonymkode: bba8d...df6

Skrevet

Du gjør en bra jobb, HI. Fra nesten ingenting til daglig, det er supert. Hvis du ønsker å få enda bedre effekt av dette fremover, så kan du legge inn små endringer i turene dine. F.eks. kan du begynne å gå raskere i bakkene, kanskje velge en trapp om det finnes i nærheten (får opp pulsen om du løper opp en trapp, selv med ganske få trinn), du kan balansere på trær som har falt overende eller på fortauskanter (der det ikke er fare pga. trafikk). Bare det å variere ruten din litt innimellom kan gi enda bedre resultater. Du kan trene opp både beinstyrke og kondisjon kun ved å gå tur hvis du øker belastningen etterhvert.

Du spør om det er trening for hele kroppen. Det å gå er noe av det aller beste for mennesker. Men spesielt vi damer vil ha stor nytte av litt ekstra styrketrening, om ikke annet så for mage, rygg og armer. Søker du på nett så finner du mange enkle øvelser på nett som du kan gjøre. Trenger ikke ta lang tid å gjøre. Gjør det enkelt slik at du greier å gjennomføre det, slik du nå gjør med gåturene dine :)

Anonymkode: a1859...1e7

Skrevet

Her inne er ingenting trening før man løper maraton hver dag. 🙄

Det er super trening, hi! Du er kjempeflink. For tre år siden begynte jeg som deg , å gå 4, 5, 6 km hver/annenhver dag. Jeg har gått ned 5 kg og er mye strammere. Jeg føler meg fin, og blodprøvene mine er mye bedre. Så fortsett som du gjør, og kos deg med det. 

Anonymkode: f8843...c03

Skrevet

Helsegevinsten er absolutt størst frå ingen ting til litt, så dette har du heilt klart god effekt av. Og så kan du få ytterlegare gevinst ved å auke aktiviteten, men det står ikkje i vegen for at du har gjort ei endring til det bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...