Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #1 Skrevet 16. mars 2021 Jeg går gravid, og var hos legen nettopp. Han mistenkte at jeg hadde svangerskapsdiabetes. Fikk ikke spurt han om hva dette var, for det skjedde så mye annet. Men er det noen som kan forklare meg hva det er? Anonymkode: c19c0...ad4
KellyTaylor Skrevet 16. mars 2021 #2 Skrevet 16. mars 2021 Tok du sukkerbelastning ? Henviste han deg til endokrinolisk poliklinikk?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #3 Skrevet 16. mars 2021 KellyTaylor skrev (5 minutter siden): Tok du sukkerbelastning ? Henviste han deg til endokrinolisk poliklinikk? Ja Anonymkode: c19c0...ad4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #4 Skrevet 16. mars 2021 Dersom han misstenker det må du ta en sukkerbelastningstest. Hva som skjer etter det kommer an på resultatet av dem. Dersom den viser diabetes kommer det an på hvor kraftig den er, enten må du få medisiner og overvåke blodsukkeret ditt, eller så kan det hende det holder å kostholdsregulere det. Uansett, du vil få veiledning Masse lykke til Anonymkode: 5b348...953
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #5 Skrevet 16. mars 2021 Hva er grunnen til at man får dette? Anonymkode: c19c0...ad4
Pobie Skrevet 16. mars 2021 #6 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hva er grunnen til at man får dette? Anonymkode: c19c0...ad4 Hormoner som produseres i morkaken gjør at man er mer insulinresistent enn vanlig mens man er gravid. Det er altså ikke noe personen har gjort "feil" som utløser det. Du vil imidlertid ha høyere risiko for å utvikle type 2 diabetes de neste fem årene etter du har født.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 Pobie skrev (Akkurat nå): Hormoner som produseres i morkaken gjør at man er mer insulinresistent enn vanlig mens man er gravid. Det er altså ikke noe personen har gjort "feil" som utløser det. Du vil imidlertid ha høyere risiko for å utvikle type 2 diabetes de neste fem årene etter du har født. Takk for svar 🙂 Anonymkode: c19c0...ad4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 Tja kva grunnen er vet jeg ikke men hadde det selv i siste svangerskapet. Hadde alle kontroller på sykehuset og var innom diabetessykepleier der og tok blodprøver så det ble fulgte med . Regulerte blodsukkeret med maten og testet i fingeren selv hjemme hver dag. Anonymkode: b13a4...84e
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 Hos de fleste går det over etter fødsel. Selv har jeg måttet bruke insulin til hvert måltid + kveld og periodevis morgen i to svangerskap. Noen klarer seg med kostholdsendring, noen får tabletter og noen må som meg, sette sprøyter. Du vil få mange ekstra kontroller og ultralyder mot slutten av graviditeten. Anonymkode: fe6e7...716
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 Jeg fikk dette under siste graviditet. Måtte bare holde meg unna for mye sukker. Det utviklet seg ikke, fikk baby i uke 31 pga noe annet, så hadde det bare i 3 uker. Anonymkode: 4277d...e5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå