Gå til innhold

Lives oppdragelsesreise på NRK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere?

Anonymkode: 06e32...de6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke. Hva syns du?

Anonymkode: 14996...585

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke. Hva syns du?

Anonymkode: 14996...585

hun setter ord (og bilde) på veldig mye jeg også har tenkt. 

Jeg heier på alle som løfter frem at det er lov å løse foreldrerollen på ulikt vis, og at det er lov å gjøre feil!!

Skrevet

Syns det var bra. Liker henne. 

Anonymkode: c5b6c...97f

Skrevet

Synes det er fint at hun setter litt søkelys på alt som kreves av foreldre i dag. Av alt som kreves og enn skal gjøre/ikke gjøre

Anonymkode: 3befa...0b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Synes det er fint at hun setter litt søkelys på alt som kreves av foreldre i dag. Av alt som kreves og enn skal gjøre/ikke gjøre

Jeg har tenkt tanken selv - og er ikke helt sikker på om vi gjør barna en tjeneste med det nivået av oppfølging vi har i dag.. 

Anonymkode: c5b6c...97f

Skrevet

Jeg likte programmet.

Fint at hun er litt kritisk til alt som pøses på foreldre av krav i dag, jeg tror ikke det er sunt for hverken foreldre eller barn.

Anonymkode: fa3f2...034

Skrevet

Jeg kjenner på at jeg er skikkelig glad for at hun setter fokus på dette. Hun tar opp mye av det jeg selv har tenkt på og irritert meg over. Håper flere følger etter, sånn at foreldretilværelsen kan bli en smule mer avslappet i fremtiden.

Anonymkode: 701c4...199

Skrevet

Bra og viktig serie. Som mamma og barnehagelærer blir man svimmel innimellom, og får dårlig samvittighet når jeg bremser opp og synes det er godt med uker hvor ungene bare skal hjelpes med lekser og ikke kjøres overalt. 

Anonymkode: 9ea7f...4be

Skrevet

Interessant program ja, og jeg er enig i mye.

Det er jo et paradoks at dagens foreldre er bedre enn noen før dem samtidig som barn og ungdom har mer psykiske problemer enn noensinne😅

Skrevet

Ufattelig kjedelig. En forsinka inngang på en allerede årelang bølge av sutrete mødre som tror de har oppdaget noe helt revolusjonerende når de innser at det koster å være forelder og det går an å være det på mange måter, og nå skriver sine forsvarsskrift for at de ikke er spesielt gode til det. Men klart, de er jo ikke de eneste middelmådighetene der ute så det finnes jo alltid et publikum.

Anonymkode: ea390...129

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ufattelig kjedelig. En forsinka inngang på en allerede årelang bølge av sutrete mødre som tror de har oppdaget noe helt revolusjonerende når de innser at det koster å være forelder og det går an å være det på mange måter, og nå skriver sine forsvarsskrift for at de ikke er spesielt gode til det. Men klart, de er jo ikke de eneste middelmådighetene der ute så det finnes jo alltid et publikum.

Jeg liker Live Nelvik veldig godt, men akkurat denne gangen er jeg litt enig med deg. Likevel, mannen sitter i sofaen på siden her og bare «hæ, babytegn? Vi hadde ikke så mye greier. Montgomery? Aldri hørt om.» Skulle ikke tro vi hadde barn sammen. Og jo, vi hadde de greiene. Og babyene våre brukte tegn. 

Anonymkode: a8d77...0b3

Skrevet

Noen andre som aldri har hørt om Montgomry før? Eller har jeg sovet under en sten? 😅

Anonymkode: 23ca0...085

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Noen andre som aldri har hørt om Montgomry før? Eller har jeg sovet under en sten? 😅

Jeg har heler aldri hørt om hun før. Ungene mine lever enda så tror det gikk bra uten🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vil si du har vært bra uinteressert i alle fall 😅

Anonymkode: a8d77...0b3

Skrevet

Likte serien godt. Synes Live gjorde et godt poeng i å ta den kjipe måten man skriver til hverandre på nett - med ut i virkeligheten. Å stoppe random folk med barn i vogn og komme med en nedlatende, berdrevitende eller kjip kommentar om hva de gjør feil i hennes øyne mot barnet var en øyeåpner. Folk synes det var ekstremt ubehagelig å få dette rett i fleisen i virkeligheten. Heldigvis fikk Live rettet opp i ettertid med å forklare hvorfor hun gjorde dette.

Den sjansen får man ikke/ tar man ikke på nettet. Svarer kjipt, og går videre. Anbefaler alle å se dette i en av de siste episodene i serien. Greit at man ikke må være enig og pakke inn alle meninger, men tonen man tillater seg på nett er rett og slett uforskammet og ville sjokkert de fleste å få i fleisen direkte sagt.
Er det sånn vi vil ha det i samfunnet?

Anonymkode: 8606e...185

Skrevet

Jeg syntes serien var fantastisk, kanskje fordi jeg kjente meg igjen i ALT hun sa. 

Dette med skjerm, måten man snakker til hverandre, hvordan hun kastet seg på godstoget, forventninger om normal høflighet (si takk), ta det hylende barnet under armen ut av butikken, skepsisen til all "proff hjelp" som dukker opp i tide og utide osv osv. Det var som om jeg hadde skrevet ned mine tanker og opplevelser, og hun brukte det i sitt program. 

Jeg lærte selvsagt også, men er fremdeles der hun avsluttet serien. Ungene skal ikke oppføre seg dårlig, jeg forklarer forventningene mine, men ber ikke om unnskyldning til de om jeg avslutter butikk-turen vår fordi barnet la seg hylende på gulvet!

Anonymkode: da0ef...7b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Rekker opp handa 😅 Men nå har jeg hverken et problem med sinne, sette grenser eller det å kommunisere med tenåringer, så behovet har ikke vært der. Heldigvis. 

Mye annet jeg lurer på, men det er kanskje ikke hennes fagfelt. 

Anonymkode: a7bfc...c7c

Skrevet
Nyttårs barn skrev (På 17.3.2021 den 21.39):

Interessant program ja, og jeg er enig i mye.

Det er jo et paradoks at dagens foreldre er bedre enn noen før dem samtidig som barn og ungdom har mer psykiske problemer enn noensinne😅

Tror det henger mer sammen med samfunnet enn nødvendigvis oppdragelsen. Unger nå vokser opp med sosiale medier, skjev fremstilling av lykke og idrettsmentalitet på alle områder i livet. Alt bunner i fokus på målbare resultater. 

Skrevet

Begynte å se den no. Dritløye! 😆

Spesielt på tegnkurs, når faren ser at barnet kommuniserer LYS, mens Live bare; Åja, for meg var bare det der en arm. 

😂😂😂

Anonymkode: 1586e...43e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tror det henger mer sammen med samfunnet enn nødvendigvis oppdragelsen. Unger nå vokser opp med sosiale medier, skjev fremstilling av lykke og idrettsmentalitet på alle områder i livet. Alt bunner i fokus på målbare resultater. 

Selvfølgelig mye som kan spille inn og SoMe er viktig. Men jeg opplever at vi foreldre i dag ikke lar barna føle mestring eller få prøve seg på egenhånd noe jeg tror er viktig for selvfølelsen.

Da jeg gikk siste året på barneskolen var det ei i klassen som fikk være hjemme alene en uke fordi mor reist og besøkte familie(jeg synes ikke dette er helt greit altså...) og det hadde aldri skjedd i dag. Hadde jeg hørt om noe lignende så hadde jeg tatt en telefon til barnevernet tror jeg. Men vet du hva, det gikk helt fint, det verste som skjedde var vel at vi hadde en liten sammenkomst der..

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (På 12.3.2021 den 8.27):

Hva synes dere?

Hun har et veldig poeng med at foreldregenerasjonen i dag overkjører instinktene sine i større grad, og at fokuset isteden blir på å gjøre ting "etter boka". Samtidig har jeg ingen tro på at det hadde vært nyttig å oppdratt barn som de gjorde på 80-tallet, vi har mer kunnskap og vi lever i et helt annet samfunn.

Har bare sett en episode, men det slo meg at dette tegnspråkkurset mer forvirret og villedet, enn var til nytte. Foreldre har da for søren til alle tider i historien blitt kjent med sitt barns uttrykk og språk gjennom å bli kjent med eget barn, tolke gråt, gester og babling. Nå skal plutselig babyen lære tegn for at foreldrene skal forstå det lettere...

Omtrent alle babyer legger hånden til kinnet eller hodet ned for å vise at det er trøtt. Alle babyer hermer, det betyr ikke at de mener noe med det/ skjønner så mye av gesten de gjør (på et tidlig tidspunkt).

Endret av Merdee
Skrevet
Nyttårs barn skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig mye som kan spille inn og SoMe er viktig. Men jeg opplever at vi foreldre i dag ikke lar barna føle mestring eller få prøve seg på egenhånd noe jeg tror er viktig for selvfølelsen.

Da jeg gikk siste året på barneskolen var det ei i klassen som fikk være hjemme alene en uke fordi mor reist og besøkte familie(jeg synes ikke dette er helt greit altså...) og det hadde aldri skjedd i dag. Hadde jeg hørt om noe lignende så hadde jeg tatt en telefon til barnevernet tror jeg. Men vet du hva, det gikk helt fint, det verste som skjedde var vel at vi hadde en liten sammenkomst der..

Når jeg vokste opp så var en venninne på 13 år barnepasser en hel helg for to barn i nærområdet vårt. Det var ikke helt uvanlig den gang.

Skrevet

Foreldrerulling?! Herregud. Når det ble det en god ide å konkurrere med poden om å styrte pils?

• 2 uker senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.3.2021 den 5.26):

Dette!

Anonymkode: e9c29...b36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...