Gå til innhold

Flere som synes hjemmekontor er slit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt hjemmekontor i lang tid, og det vil ingen ende ta ser det ut som. Jeg sliter max med motivasjonen, er mye mindre effektiv og synes alt er pyton. Datasystemet som vi bruker er ikke dimensjonert for hjemmekontorløsning, da systemet krangler og kræsjer hele tiden hvis man ikke er koblet til Internett på kontoret. Vi har i tillegg dårlig Internett her jeg bor, så hver dag blir man kastet ut av Teams og fagsystemet, må restarte data og åpne alle dokumentene på nytt, får ikke lyd i mikrofonen på møter, det hakker osv. Kontorstolen min hjemme er ødelagt, og det koster masse penger å kjøpe en ny - ikke noe jeg kan prioritere på nåværende tidspunkt. Resultatet er vondt i ryggen og ubehag. Blir også alt for mye skjermtid og alt for lite bevegelse - man stirrer jo i en skjerm i 7,5 timer per dag, alle møter er digitale. Øyne bli slitne, og jeg synes det er tungvint å lese alt på skjerm - liker å ha det på papir, der man kan streke under, skrive kommentarer i margen og jobbe med teksten.

I tillegg så er det så mye styr man må ordne ellers - man må fyre i ovnen på morgenen for å få temperaturen opp. Akkurat nå er det 18,5 grader i stua, på morgenen var det 14,2. Sitter ved kjøkkenbordet og ser på skap og krimskrams overalt. Må lage lunsjen selv (vi har kantine på jobb), vaske koppene osv. Dyrene forstår ikke at eieren må jobbe, og maser ganske mye i løpet av dagen. 

Vurderer nå å bytte jobb på grunn av dette hjemmekontorhelvetet. Ikke alle jobber har pålegg om hjemmekontor, så jeg er faktisk på leit etter noe annet. 

Anonymkode: 1cee5...d9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du nesten bare tenke positivt. Vi er mange som har det fælt, det er ikke noen konkurranse dette. Snu tankegangen. Nå skal jeg spise sen frokost med mannen. Vi vet å nyte disse dagene, for vi kan det å tenke positivt. ❤️

Anonymkode: c4e0d...208

Skrevet

Jeg elsker hjemmekontor. Har en delvis løsning slik at jeg er innom jobb en gang i uken noen timer. Resten hjemme. Er utrolig mye mer effektiv! Får gjort mye mer på mindre tid, mindre avbrytelser og mas hele tiden. I lunchen går jeg en halvtime med hunden som forøvrig elsker at vi er hjemme. Jeg sitter i stua og jobber og mannen på kontor i kjeller. Lunchen er god for vi handler inn god mat 😉

Anonymkode: bc866...a5d

Skrevet

Hahaha, folk er altså ikke sanne. Jeg spurte om noen flere synes hjemmekontor er et slit, og får to svar om hvor fantastisk hjemmekontor er. Leser dere spørsmålet før dere svarer på det, eller har dere bare et ønske om å skryte?

Skrevet

Jeg er enig! Synes det er pyton! Kravene er de samme til levering, mens kommunikasjonen er dårligere! Det betyr mye mer jobbing uten kompensasjon. Vanskelig å få tak i kollegaer og få avklart ting så det hoper seg opp. 

Anonymkode: 5e389...b81

Skrevet

Jeg synes det er tungt siden man ikke får det sosiale som man får på kontoret. Jeg savner sårt å skravle med kolleger ved kaffemaskinen og i lunsjen. Jeg savner også å pynte meg og føle meg fresh ute blant folk. Det blir overhode ikke det samme på teams! Hvis vi kunne vært på kontoret kun en dag i uka så hadde det hjulpet utrolig mye!

Skrevet

Jeg tenkte det samme i stad, så lei av hjemmekontor. Det passer ikke meg, jeg er ikke strukturert nok. Jeg får gjort det jeg må, men faller fort for fristelsen med Netflix, rydding etc.

Jeg er også så lei av å tømme oppvaskmaskinen. Med oss begge hjemme hver dag blir det mye oppvask! 

Og det å se mannen 24/7... Er for mye! 

Anonymkode: 27028...927

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er enig! Synes det er pyton! Kravene er de samme til levering, mens kommunikasjonen er dårligere! Det betyr mye mer jobbing uten kompensasjon. Vanskelig å få tak i kollegaer og få avklart ting så det hoper seg opp. 

Anonymkode: 5e389...b81

Sånn er det her også. Hjemmekontor i lengden fungere bare ikke. Det ideelle hadde faktisk vært ca 2 dager i uken hjemme og de andre dagene på kontoret. I starten på prosjekter kunne man vært flere dager på kontoret. Kreativiteten og forståelsen er så viktig i starten når ting spesifiseres og løpet legges og da ville det hjulpet mye å være på kontoret. Har riktig nok ikke et kontor hjemme å være på så om det er mer permanent måtte vi gjort noe med huset slik at vi slapp å okkupere stuen. Men slik det er nå synes jeg 100% hjemmekontor er slitsomt; blir mye jobbing og lite fritid.    

Anonymkode: 66ffb...b2e

Skrevet

Det er noe skikkelig dritt.  Har ny jobb og etter 6 mndr kjenner jeg ikke en eneste person. Det gir en utrolig høy terskel for å spørre om hjelp, alt er et strev å få til. Man ser også en helt annen side av folk når man bare ser dem på teams, jeg er veldig usikker på om det er corona eller om det er arbeidsplassen som gjør at jeg ikke trives. Uansett drømmer jeg meg bort til noe helt annet!

Anonymkode: 85314...418

Skrevet

Ville gjerne hatt hjemmekontor. Jeg tørker snørr, maten min blir hostet på, og jeg bli slikket i ansiktet, holder jeg en hånd er den våt av spytt. Vi har ikke lov å bruke hansker eller munnbind. Pga sykdom (dvs angst for korona) er det stor fravær. Når en av tre er borte jobber vi som er igjen 150%, ingen oppgaver som kan vente, og et par timer overtid hver dag.  

Anonymkode: 1f0cd...092

Skrevet

Sutre sutre sutre...

Føler dere det hjelper å velte seg i selvmedlidenhet?

Sikker på alle de korona-arbeidsløse er imponerte!

Anonymkode: cc98f...945

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sutre sutre sutre...

Det er alltid noen som har det verre. Regner med at du aldri har klaget over noe som helst i hele ditt liv, fordi det er folk som opplever krig og sult i verden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Sutre sutre sutre...

Hvorfor kommenterer du i en tråd som du VET på forhånd hva handler om, uten å tilføre diskusjonen noe som helst? Det er ingen selvmedlidenhet å si at hjemmekontorløsning ikke fungerer. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (3 minutter siden):

Det er alltid noen som har det verre. Regner med at du aldri har klaget over noe som helst i hele ditt liv, fordi det er folk som opplever krig og sult i verden.

Dette. Men vent litt... han klager jo over at vi sutrer - som er mye mindre problem enn både arbeidsledighet og hjemmekontorløsning som ikke fungerer :D Møte seg selv i døra heter det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette. Men vent litt... han klager jo over at vi sutrer - som er mye mindre problem enn både arbeidsledighet og hjemmekontorløsning som ikke fungerer :D Møte seg selv i døra heter det.

Haha, det er sant! Sutrepaven selv ja:)

Skrevet

Hjemmekontor er pyton når man blir pålagt det. Men jeg prøver å ìkke klage, har tross alt både jobb og inntekt (og helsa) i behold. 

Skrevet

Litt opp og ned. Noen dager er det fint, andre ønsker jeg at jeg hadde hatt noen å snakke med.. særlig kreativt arbeid kan bli litt lite kreativt når jeg er alene om å finne på lure ting. 

Anonymkode: 1f1c9...260

Skrevet

Det er et arbeidsgiveransvar å tilrettelegge arbeidsplassen. Du har krav på både tilpasset kontorstol, printer, bistand med internettet etc. fra arbeidsgiverhold.

Anonymkode: f8b0f...9e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er et arbeidsgiveransvar å tilrettelegge arbeidsplassen. Du har krav på både tilpasset kontorstol, printer, bistand med internettet etc. fra arbeidsgiverhold.

Niks. Dette er en midlertidig situasjon. Men du kan få ta med det du har på din vanlige arbeidsplass.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Niks. Dette er en midlertidig situasjon. Men du kan få ta med det du har på din vanlige arbeidsplass.. 

Det har ingen betydning. Det er arbeidsgivers ansvar at arbeidsforholdene er tilrettelagt. Du kan selvsagt ikke kreve å få kjøpe ny stol hjemme om du har god stol på jobben og mulighet til å få den hjem, men det vil jo også løse problemet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Denne midlertidige situasjonen har for mange vart i ett år, og det er usikkert når man får komme tilbake på kontoret. 

Skrevet

Vi trives med det men etter over et år nå så ser vi at en kombinasjon av hjemmekontor og fysisk tilstedeværelse på jobb er å foretrekke. Vi kommer nok begge til å fortsette å jobbe halve tiden hjemmefra. Jeg gleder meg veldig til muligheten til å velge er tilstede igjen 

Skrevet

Vi jobber annenhver dag hjemme og på kontoret. Må bære utstyr med meg frem og tilbake hver dag. Vanskelig å overholde taushetsplikt når ungene kommer hjem fra skolen så jeg kan ikke ta telefoner etter kl.14, ukene blir veldig stykkevis og delt, og det går mye tid til kjøring frem og tilbake om jeg har flere kontormøter på hjemmekontordagen 

Anonymkode: c3172...cc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...