Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Etter omtrent to uker på relativt streng lavkarbo, men ikke helt ketose, er jeg nå litt forvirret. Jeg startet på dette fordi legen mente jeg ville få mindre smerter, bli mer opplagt og kanskje også gå ned i vekt. Vel, det er faktisk stikk motsatt. Smertene er mye likt, men jeg har fått mer vann i kroppen og stivere ledd, spesielt i fingrene. Jeg er trøttere og jeg har gått opp 1 kg. Altså, da har jeg jo spist masse salater, grønnsaker, kylling, egg, frø, nøtter osv, det er så sunt at det halve kunne vært nok, men kroppen min reagerer altså helt rart. Flere som har opplevd dette? Anonymkode: fe75d...144
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Jeg lever på lavkarbo. Jeg tåler ikke melk. Jeg tåler dårlig kylling, svin, reker, en del nøtter og frø, tomat. Jeg har ikke reumatisme, men får lignende symptomer av noen matvarer, og da også ekstra væske i kroppen. Det er helt avgjørende å få i seg inntak av ulike fettkilder slik at man får i seg nok omega3! I tillegg er det viktig å passe på at du ikke spiser mer proteiner enn normalt, men at du heller får i deg mer grønnsaker og fett. Det er dessuten ikke unormalt at man i de første ukene kan føle seg trøtt og ha lite energi. Noen får også hodepine. Kan du nok om lavkarbo til å sikre at du gjør det riktig for din kropp? Hvis ikke, få hjelp til det. Anonymkode: 7f0cd...207
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Jeg tåler ikke å være i ketose, da får jeg ketogent utslett. Det er så ille at jeg ser helt forferdelig ut, svært smertefullt er det også. Anonymkode: 47f98...d74
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Jeg er ikke i ketose og jeg spiser aller mest salat, grønnsaker ol. og masse omega-3. Legen ga meg en del informasjon og jeg har lest mye selv også. HI Anonymkode: fe75d...144
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke i ketose og jeg spiser aller mest salat, grønnsaker ol. og masse omega-3. Legen ga meg en del informasjon og jeg har lest mye selv også. HI Anonymkode: fe75d...144 Hvordan ser en typisk dag ut for deg? Kan høres ut som om du kanskje får i deg for lite fett. Selv om grønnsaker er Sundt, inneholder mange av dem en del karbohydrater, så det kan være at du får i deg flere enn du tror Anonymkode: 210b9...4a9
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hvordan ser en typisk dag ut for deg? Kan høres ut som om du kanskje får i deg for lite fett. Selv om grønnsaker er Sundt, inneholder mange av dem en del karbohydrater, så det kan være at du får i deg flere enn du tror Anonymkode: 210b9...4a9 I dag var nok en relativt typisk dag. Frokost var salat med skinke og fetaost. Lunsj en form for knekkebrød (masse frø, står lavkarbo på de) med smør, ost og reddiker. Middag var gratinert fakitakylling med løk og brokkoli (og ost på toppen) med salsasaus og rømme til. Tok noen peanøtter (10-15?) som mellommåltid. HI Anonymkode: fe75d...144
gale damen Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 Du er ikke på hverken streng lavkarbo eller i ketose, for du vet jo ikke engang hva du spiser! Skaff deg kunnskap, lær å lese og skaff deg en ny lege som ikke tøver like mye.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): I dag var nok en relativt typisk dag. Frokost var salat med skinke og fetaost. Lunsj en form for knekkebrød (masse frø, står lavkarbo på de) med smør, ost og reddiker. Middag var gratinert fakitakylling med løk og brokkoli (og ost på toppen) med salsasaus og rømme til. Tok noen peanøtter (10-15?) som mellommåltid. HI Anonymkode: fe75d...144 Men hi hvordan vet du at du ikke er i ketose? Om du har spist slik så Kommer jo kroppen i ketose Anonymkode: 21523...b2a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 gale damen skrev (10 timer siden): Du er ikke på hverken streng lavkarbo eller i ketose, for du vet jo ikke engang hva du spiser! Skaff deg kunnskap, lær å lese og skaff deg en ny lege som ikke tøver like mye. Hva babler du om? Selvfølgelig vet jeg hva jeg spiser! Og jeg har da aldri påstått at jeg er på streng lavkarbo, og presiserte faktisk at jeg ikke spiser/er i ketose. Dette er heller ikke målet mitt. Hvorfor svarer du slik du gjør? Blir du glad av det? Litt sånn godt å disse andre med deilige hersketeknikker? Jeg har mastergrad i litteratur, så jeg tror vi trygt kan slå fast at jeg kan lese. HI Anonymkode: fe75d...144
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Men hi hvordan vet du at du ikke er i ketose? Om du har spist slik så Kommer jo kroppen i ketose Anonymkode: 21523...b2a Jeg har noen dager der jeg spiser litt mer karbohydrater også, som bønner og proteinbrød (som er litt havregryn i). Jeg har heller ikke "symptomene" på ketose, som den dårlige ånden eller influensafølelsen. HI Anonymkode: fe75d...144
gale damen Skrevet 10. mars 2021 #11 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hva babler du om? Selvfølgelig vet jeg hva jeg spiser! Og jeg har da aldri påstått at jeg er på streng lavkarbo, og presiserte faktisk at jeg ikke spiser/er i ketose. Dette er heller ikke målet mitt. Hvorfor svarer du slik du gjør? Blir du glad av det? Litt sånn godt å disse andre med deilige hersketeknikker? Jeg har mastergrad i litteratur, så jeg tror vi trygt kan slå fast at jeg kan lese. HI Anonymkode: fe75d...144 Da foreslår jeg at du tar i bruk dine lesekunnskaper og finner ut hva du putter i munnen, i stedet for å konkludere med at knekkebrødene har masse frø, og det står utenpå at det er lavkarbo. Du åpner med at du er på "relativt streng lavkarbo", men du ser åpenbart ikke forskjellen på lavkarbo og høyprotein. Hvis du spiser flere kalorier enn før så går du opp i vekt, likegyldig hva du kaller dietten din. Med en master i litteratur bør det være innenfor mulighetenes grenser for deg å gå inn i pubmed og lese deg opp litt.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #12 Skrevet 10. mars 2021 Det er noen som ikke tåler lavkarbo ja, som har kropper som responderer dårlig på det rett og slett. Men for de fleste er overgangen fra høykarbo til lavkarbo slitsom, kroppen kan reagerer ganske kraftig på endringen i kosten. Om du virkelig vil prøve så gi det littegranne mer tid. De sier jo egentlig at i løpet av to uker har kroppen vent seg til det nye kostholdet, men det kan ta litt lenger tid. Det er ikke sikkert lavkarbo er noe for deg, men gi det en uke til så er du sikker. Kanskje slipper ubehag og smerter taket i løpet av den kommende uken og da har du gått glipp av det fordi du gav opp for tidlig. Blir det ikke bedre kan du gi opp og si at du gav det et ærlig forsøk på 3-4 uker, men du ble ikke bedre i det hele tatt, snarere tvert imot. Men vær klar over at du kan oppleve ubehag når du går tilbake til høykarbo også, særlig kan magen krangle litt da. Men det kan hende grovkarbo er bra for deg. Det er ikke sånn at samme kosthold er bra for alle, vi har litt forskjellig kropp alle sammen... Anonymkode: 76a98...462
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #13 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er noen som ikke tåler lavkarbo ja, som har kropper som responderer dårlig på det rett og slett. Men for de fleste er overgangen fra høykarbo til lavkarbo slitsom, kroppen kan reagerer ganske kraftig på endringen i kosten. Om du virkelig vil prøve så gi det littegranne mer tid. De sier jo egentlig at i løpet av to uker har kroppen vent seg til det nye kostholdet, men det kan ta litt lenger tid. Det er ikke sikkert lavkarbo er noe for deg, men gi det en uke til så er du sikker. Kanskje slipper ubehag og smerter taket i løpet av den kommende uken og da har du gått glipp av det fordi du gav opp for tidlig. Blir det ikke bedre kan du gi opp og si at du gav det et ærlig forsøk på 3-4 uker, men du ble ikke bedre i det hele tatt, snarere tvert imot. Men vær klar over at du kan oppleve ubehag når du går tilbake til høykarbo også, særlig kan magen krangle litt da. Men det kan hende grovkarbo er bra for deg. Det er ikke sånn at samme kosthold er bra for alle, vi har litt forskjellig kropp alle sammen... Anonymkode: 76a98...462 Jeg er en slik person. Har prøvd lavkarbo tre ganger, og mislyktes alle gangene. Var fulgt nøye opp av ernæringsfysiolog og lege. Kroppen min blir slapp og dum av for lite karbohydrater. Jeg fungerer ikke i jobben, fordi hjernen min blir... ja, rett og slett "dum". Jeg klarer ikke å konsentrere meg, er trøtt hele tiden og sliter med å finne motivasjon til å jobbe. Får også vanvittige migreneanfall. Blir i tillegg veldig slapp av det og klarer ikke trene. Har prøvd til sammen i fire måneder, så det er ikke slik at jeg ga opp etter to dager med ubehag. Anonymkode: af03b...520
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #14 Skrevet 10. mars 2021 gale damen skrev (53 minutter siden): Da foreslår jeg at du tar i bruk dine lesekunnskaper og finner ut hva du putter i munnen, i stedet for å konkludere med at knekkebrødene har masse frø, og det står utenpå at det er lavkarbo. Du åpner med at du er på "relativt streng lavkarbo", men du ser åpenbart ikke forskjellen på lavkarbo og høyprotein. Hvis du spiser flere kalorier enn før så går du opp i vekt, likegyldig hva du kaller dietten din. Med en master i litteratur bør det være innenfor mulighetenes grenser for deg å gå inn i pubmed og lese deg opp litt. Frøknekkebrødene var for å forenkle skrivingen her inne, jeg vet utmerket godt hva de inneholder og hvor mange karbohydrater. Du svarer fortsatt frekt og nedlatende, og når vi snakker om lesekunnskap, så er det jo pussig at du kritiserer meg for det når du selv åpenbart ikke klarer å lese spørsmålet jeg stilte. Siden du ikke svarer på det jeg faktisk lurer på. HI Anonymkode: fe75d...144
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #15 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Det er noen som ikke tåler lavkarbo ja, som har kropper som responderer dårlig på det rett og slett. Men for de fleste er overgangen fra høykarbo til lavkarbo slitsom, kroppen kan reagerer ganske kraftig på endringen i kosten. Om du virkelig vil prøve så gi det littegranne mer tid. De sier jo egentlig at i løpet av to uker har kroppen vent seg til det nye kostholdet, men det kan ta litt lenger tid. Det er ikke sikkert lavkarbo er noe for deg, men gi det en uke til så er du sikker. Kanskje slipper ubehag og smerter taket i løpet av den kommende uken og da har du gått glipp av det fordi du gav opp for tidlig. Blir det ikke bedre kan du gi opp og si at du gav det et ærlig forsøk på 3-4 uker, men du ble ikke bedre i det hele tatt, snarere tvert imot. Men vær klar over at du kan oppleve ubehag når du går tilbake til høykarbo også, særlig kan magen krangle litt da. Men det kan hende grovkarbo er bra for deg. Det er ikke sånn at samme kosthold er bra for alle, vi har litt forskjellig kropp alle sammen... Anonymkode: 76a98...462 Takk for godt svar! Ja, jeg tenkte å gi det i hvert fall en uke til uansett, men jeg kan godt prøve med to uker også. Det går jo helt greit selv om dette ikke akkurat er favoritten min av ulike dietter. Men som du skriver, da har jeg i hvert fall gjort et ærlig forsøk. HI Anonymkode: fe75d...144
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #16 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Jeg er en slik person. Har prøvd lavkarbo tre ganger, og mislyktes alle gangene. Var fulgt nøye opp av ernæringsfysiolog og lege. Kroppen min blir slapp og dum av for lite karbohydrater. Jeg fungerer ikke i jobben, fordi hjernen min blir... ja, rett og slett "dum". Jeg klarer ikke å konsentrere meg, er trøtt hele tiden og sliter med å finne motivasjon til å jobbe. Får også vanvittige migreneanfall. Blir i tillegg veldig slapp av det og klarer ikke trene. Har prøvd til sammen i fire måneder, så det er ikke slik at jeg ga opp etter to dager med ubehag. Anonymkode: af03b...520 Oi, så det er faktisk mulig? Jeg skjønner hva du mener, det er akkurat som hjernen ikke virker like godt som vanlig i tillegg til stivere ledd og mye mer ødem i kroppen. Det føles ikke helt bra, men jeg skal gi det litt mer tid før jeg ev. gir meg. HI Anonymkode: fe75d...144
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #17 Skrevet 10. mars 2021 Jeg blir veldig syk av ketose, prøvde i 6 uker, i samråd med legen min. Jeg følte meg skikkelig dårlig, og gikk opp nøyaktig 400 g i uken. Jeg har det best på lavkarbo, hvor jeg får i meg ca 100 g karbohydrater om dagen. Men jeg må passe på, så jeg får i meg nok karbohydrater. Anonymkode: 3f8ff...db0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #18 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Jeg blir veldig syk av ketose, prøvde i 6 uker, i samråd med legen min. Jeg følte meg skikkelig dårlig, og gikk opp nøyaktig 400 g i uken. Jeg har det best på lavkarbo, hvor jeg får i meg ca 100 g karbohydrater om dagen. Men jeg må passe på, så jeg får i meg nok karbohydrater. Anonymkode: 3f8ff...db0 Kan du utdype litt hvordan du følte deg? Er det slik jeg beskriver? HI Anonymkode: fe75d...144
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 Kroppen min trives godt med et lavkarbo kosthold. Men jeg må holde meg unna egg, svin og melkeprodukter som feks fløte, crème fraiche og cottage cheese. Litt hard ost og meierismør fungerer. Har ofte falt tilbake til gammelt kosthold og dermed startet opp med lavkarbo flere ganger. Aldri hatt ubehag med overgangen bortsett fra litt vannsamling og sultfølelse. Må derfor spise hyppig i overgangen. Tar som regel en ukes tid før jeg kjenner at vannet slipper og verking i kropp er betraktelig mindre. Anonymkode: 4a91d...f25
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #20 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Kroppen min trives godt med et lavkarbo kosthold. Men jeg må holde meg unna egg, svin og melkeprodukter som feks fløte, crème fraiche og cottage cheese. Litt hard ost og meierismør fungerer. Har ofte falt tilbake til gammelt kosthold og dermed startet opp med lavkarbo flere ganger. Aldri hatt ubehag med overgangen bortsett fra litt vannsamling og sultfølelse. Må derfor spise hyppig i overgangen. Tar som regel en ukes tid før jeg kjenner at vannet slipper og verking i kropp er betraktelig mindre. Anonymkode: 4a91d...f25 Hm, takk! Jeg var faktisk ekstremt sulten de første dagene, holdt på å bli sprø. HI Anonymkode: fe75d...144
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #21 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hm, takk! Jeg var faktisk ekstremt sulten de første dagene, holdt på å bli sprø. HI Anonymkode: fe75d...144 Jeg spiser en del hjemmelagde knekkebrød og salte mandler i overgangen. Drikker mye vann. Min erfaring er at vekten tilpasser seg. Jeg spiser ikke lavkarbo pga vekt men for å redusere smerter og betennelser.. Håper du finner ut av det etterhvert 😊 Mange FB grupper hvor du kan finne inspirasjon. Anonymkode: 4a91d...f25
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #22 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Jeg spiser en del hjemmelagde knekkebrød og salte mandler i overgangen. Drikker mye vann. Min erfaring er at vekten tilpasser seg. Jeg spiser ikke lavkarbo pga vekt men for å redusere smerter og betennelser.. Håper du finner ut av det etterhvert 😊 Mange FB grupper hvor du kan finne inspirasjon. Anonymkode: 4a91d...f25 Takk! Det er av samme årsaken jeg forsøker, men jeg ble likevel litt overrasket over å gå opp i vekt. HI Anonymkode: fe75d...144
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #23 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Kan du utdype litt hvordan du følte deg? Er det slik jeg beskriver? HI Anonymkode: fe75d...144 Forferdelig sliten, og hjernen som det bare var bomull inni der. Men ikke noe vondt i ledd eller lignende. Men jeg er frisk da. Anonymkode: 3f8ff...db0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå