Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Stemmer det at man kan jobbe så mye man vil når man har uføretrygd?. Det må da være feil Anonymkode: 2fbfa...d7f
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Nei, det er riktig, men man får en avkortning av uføretrygd om man tjener over en viss sum, så man får ikke full ufør og full lønn. Det skal allikevel alltid lønne seg å jobbe. Mange uføre kan ha gode perioder i løpet av året eller ha noen år der helsa er bedre, og da har man muligheten til å jobbe når man kan, men gå tilbake til uføretrygd når det er det man trenger. Anonymkode: 86466...799
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Et enkelt søk kunne gitt deg svaret på dette ... Man kan tjene et mindre beløp årlig uten å få avkortning i uføretrygden, men betaler selvfølgelig skatt av det man da tjener. Så kan man jobbe en god del mer, også stillingsprosenter, men da får man selvfølgelig tilsvarende prosentavkortninger i utbetalingene for uføretrygden. Dette er en god ordning, for de fleste vil det lønne seg å jobbe også. Og samtidig kan man prøve seg ut i jobb igjen uten å risikere å miste alle stønader eller måtte begynne helt på nytt i Nav-systemet om man likevel ikke skulle greie å jobbe. I dag kan man til og med gå fra uføretrygd til full jobb, og om det på sikt (inntil ti år?) likevel ikke fungerer helsemessig så går man tilbake til uføretrygden. Med andre ord, det er blitt mye enklere for uføretrygdede å komme seg ut i arbeidslivet igjen. Er det ikke det alle ønsker seg når den det gjelder har mulighet til det helsemessig? Helse er ikke statisk. Selv om man kvalifiserte til full eller delvis uføretrygd da man fikk det og det på daværende tidspunkt ikke var noen utsikter til bedring, så kan mye endre seg på sikt. I dag er ikke en gang alle ferdig utredet når de får uføretrygd (selv om man egentlig skal være det). Nye behandlingstilbud kan gi bedre funksjon. Det at du spørs som du gjør, HI, det viser at du trenger å sette deg bedre inn i hvordan samfunnet du lever i faktisk fungerer. Anonymkode: e9b81...fa6
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Et enkelt søk kunne gitt deg svaret på dette ... Man kan tjene et mindre beløp årlig uten å få avkortning i uføretrygden, men betaler selvfølgelig skatt av det man da tjener. Så kan man jobbe en god del mer, også stillingsprosenter, men da får man selvfølgelig tilsvarende prosentavkortninger i utbetalingene for uføretrygden. Dette er en god ordning, for de fleste vil det lønne seg å jobbe også. Og samtidig kan man prøve seg ut i jobb igjen uten å risikere å miste alle stønader eller måtte begynne helt på nytt i Nav-systemet om man likevel ikke skulle greie å jobbe. I dag kan man til og med gå fra uføretrygd til full jobb, og om det på sikt (inntil ti år?) likevel ikke fungerer helsemessig så går man tilbake til uføretrygden. Med andre ord, det er blitt mye enklere for uføretrygdede å komme seg ut i arbeidslivet igjen. Er det ikke det alle ønsker seg når den det gjelder har mulighet til det helsemessig? Helse er ikke statisk. Selv om man kvalifiserte til full eller delvis uføretrygd da man fikk det og det på daværende tidspunkt ikke var noen utsikter til bedring, så kan mye endre seg på sikt. I dag er ikke en gang alle ferdig utredet når de får uføretrygd (selv om man egentlig skal være det). Nye behandlingstilbud kan gi bedre funksjon. Det at du spørs som du gjør, HI, det viser at du trenger å sette deg bedre inn i hvordan samfunnet du lever i faktisk fungerer. Anonymkode: e9b81...fa6 Jeg anser meg som ganske samfunnsinteressert og oppdatert, men jeg har likevel ikke oversikten over alle regler og lover i de forskjellige emnene. Man søker jo sjelden informasjon man ikke trenger og man behøver slett ikke være sløv for å ikke være oppdatert på eks reglene for uføretrygd. Når det er sagt så gjør det meg glad at loven er såpass brukervennlig at den gjør det mulig for uføre å kunne bruke en ev restarbeidsevne etter form og behov. Veldig bra! Anonymkode: 504f3...2a2
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Var en reform på dette for noen år siden, og hovedforskjellen er skatten. Før lønte det seg ikke å jobbe, for da mistet man særfradraget man hadde som uføretrygdet og man måtte betale full skatt både for trygd og lønn, da tapte man så mye penger at det ikke var noen vits å jobbe littegranne. Så fjernet de det særfradraget og økte trygden litt isteden, da skatter man av trygden som av vanlig lønn, uten noe særfradrag, og det lønner seg jobbe om man klarer det. Min mamma f.eks som er full av leddgikt klarer å jobbe noen uker om sommeren, men er helt ødelagt om vinteren. Før lønte det seg ikke å jobbe om sommeren, men det gjør det nå, så hun jobber når hun er i form til det. Hun er utdannet helsefagarbeider, så hun tar ekstravakter på sykehjemmet om sommeren. Anonymkode: cb2ff...17c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 Jeg er 50% ufør og pga forsikringsutbetalinger vil det ikke lønne seg for meg å jobbe noe ekstra. Nå er jeg heller ikke i den situasjonen at jeg har kapasitet til det heller. Anonymkode: 38734...d87
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 Kan man ha 100% uføre og f eks jobbe 50% gjennom hele året og få utbetalt 100% uføretrygd og 50% lønn hver måned? Anonymkode: 2fbfa...d7f
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Kan man ha 100% uføre og f eks jobbe 50% gjennom hele året og få utbetalt 100% uføretrygd og 50% lønn hver måned? Anonymkode: 2fbfa...d7f Man kan, men da får man et krav om å betale tilbake en del uføretrygd når året "gjøres opp". Det riktige er å logge seg på nav og melde inn den inntekten man har sånn at den utbetalingen man får er riktig. Anonymkode: 86466...799
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Stemmer det at man kan jobbe så mye man vil når man har uføretrygd?. Det må da være feil Anonymkode: 2fbfa...d7f Eh.. Selvfølgelig er det feil. Søk på nav sine sider. Er ett lavt beløp man kan tjene, før det blir trekk. Anonymkode: df5be...a10
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #10 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Eh.. Selvfølgelig er det feil. Søk på nav sine sider. Er ett lavt beløp man kan tjene, før det blir trekk. Anonymkode: df5be...a10 Nei, det er riktig. Man kan jobbe så mye man vil når man har uføretrygd. Man kan ikke tjene så mye man vil uten å få trekk i ytelsen, men det var ikke det HI spurte om. Anonymkode: 86466...799
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #11 Skrevet 9. mars 2021 Du må betalte tilbake om du jobber. Det lønner seg ikke. Med mindre du tjener MYE på å jobbe. Det skal ikke mye til at du mister stønaden. Anonymkode: 8a3a1...bb9
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #12 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er 50% ufør og pga forsikringsutbetalinger vil det ikke lønne seg for meg å jobbe noe ekstra. Nå er jeg heller ikke i den situasjonen at jeg har kapasitet til det heller. Anonymkode: 38734...d87 Hvorfor lønner ikke det seg? Forsikringsutbetalingen regnes jo ikke med i det. Anonymkode: 8cc1a...5fa
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #13 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan man ha 100% uføre og f eks jobbe 50% gjennom hele året og få utbetalt 100% uføretrygd og 50% lønn hver måned? Anonymkode: 2fbfa...d7f Hvert år sjekker nav om du har tjent penger du ikke har rapportert inn, har du det må du betale tilbake det du har fått for mye i trygd. Så om du skal jobbe er det best å hver måned rapportere inn hvor mye du tjener, så vil trygden justeres mot det. Du kan ikke jobbe så mye du vil uten å få trekk i trygden. Anonymkode: cb2ff...17c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #14 Skrevet 9. mars 2021 For kvar 100 krone eg tjener meire en eg har lov, blir det trekt 87 kr av uføretrygga. Så lønner seg ikkje å tjene over inntektsgrensa. Anonymkode: dcd19...d45
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #15 Skrevet 9. mars 2021 En ting jeg ikke riktig skjønner. Hvorfor er man uføretrygdet dersom man kan jobbe? Anonymkode: 467c5...0a8
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #16 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): En ting jeg ikke riktig skjønner. Hvorfor er man uføretrygdet dersom man kan jobbe? Anonymkode: 467c5...0a8 Man kan bli bedre etter at uføretrygd blir innvilget. Eller man kan ha varierende form, som gjør at man ikke kan stå i en fast jobb over tid. Anonymkode: 8cc1a...5fa
Listedamen Skrevet 9. mars 2021 #17 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): En ting jeg ikke riktig skjønner. Hvorfor er man uføretrygdet dersom man kan jobbe? Anonymkode: 467c5...0a8 Du skjønner ikke at den helsemessige formen ikke trenger å være konstant? At det ikke eksisterer arbeidsgivere som for eksempel vil ansette noen som ene uken kan jobbe to timer, og neste uke en halv dag for så å ikke kunne jobbe noe på to måneder, i tillegg til at man aldri vet fra dag til dag om man klarer det eller ikke? Syns forøvrig spørsmålet er dårlig formulert, det burde stått «jobbe så mye man klarer» og ikke så mye man vil. Heldigvis er systemet endret slik at det er lettere for syke mennesker å teste ut restarbeidsevnen sin uten å miste sikkerheten. Noen ender kanskje i jobb igjen, og det er jo helt supert! Andre prøver seg og innser at det er umulig, men er likevel sikret inntekt. Atter andre har aldri mulighet for å kunne jobbe.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2021 #18 Skrevet 9. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): En ting jeg ikke riktig skjønner. Hvorfor er man uføretrygdet dersom man kan jobbe? Anonymkode: 467c5...0a8 Du kan ikke tenke deg hvordan noen kan ha varierende form? Det sier mest om deg, det er nok mye du ikke skjønner. Anonymkode: 504f3...2a2
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvorfor lønner ikke det seg? Forsikringsutbetalingen regnes jo ikke med i det. Anonymkode: 8cc1a...5fa Et av vilkårene i forsikringen er at jeg holder meg under inntektsgrensen. Går jeg over den, mister jeg forsikringspengene. Får også redusert utbetaling fra pensjonskassen hvis jeg går over grensen. Anonymkode: 38734...d87
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #20 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Et av vilkårene i forsikringen er at jeg holder meg under inntektsgrensen. Går jeg over den, mister jeg forsikringspengene. Får også redusert utbetaling fra pensjonskassen hvis jeg går over grensen. Anonymkode: 38734...d87 Kan jeg spørre hvem du har forsikring hos? Har ikke sett noen slike vilkår i min forsikring, men kjenner at jeg skal dobbelsjekke. Anonymkode: 31586...1c9
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #21 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Man kan bli bedre etter at uføretrygd blir innvilget. Eller man kan ha varierende form, som gjør at man ikke kan stå i en fast jobb over tid. Anonymkode: 8cc1a...5fa Listedamen skrev (8 timer siden): Du skjønner ikke at den helsemessige formen ikke trenger å være konstant? At det ikke eksisterer arbeidsgivere som for eksempel vil ansette noen som ene uken kan jobbe to timer, og neste uke en halv dag for så å ikke kunne jobbe noe på to måneder, i tillegg til at man aldri vet fra dag til dag om man klarer det eller ikke? Syns forøvrig spørsmålet er dårlig formulert, det burde stått «jobbe så mye man klarer» og ikke så mye man vil. Heldigvis er systemet endret slik at det er lettere for syke mennesker å teste ut restarbeidsevnen sin uten å miste sikkerheten. Noen ender kanskje i jobb igjen, og det er jo helt supert! Andre prøver seg og innser at det er umulig, men er likevel sikret inntekt. Atter andre har aldri mulighet for å kunne jobbe. Anonym bruker skrev (8 timer siden): Du kan ikke tenke deg hvordan noen kan ha varierende form? Det sier mest om deg, det er nok mye du ikke skjønner. Anonymkode: 504f3...2a2 Hei, hun dere siterte her. Ser at spørsmålet mitt kunne virke noe krast og nedlatende mot uføre, jeg beklager dette på det sterkeste. Jeg spurte av ren nysgjerrighet. Slik jeg forstår det av deres svar er grunnen følgende: - Men kan bli bedre etter man har fått innvilget uføre, og kan ha behov for å teste ut arbeidsevnen for å vite om man faktisk klarer å gå tilbake til jobb - Mange har gode og dårligere perioder, og ønsker å jobbe litt når de har gode perioder Tusen takk for svar Anonymkode: 467c5...0a8
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #22 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hei, hun dere siterte her. Ser at spørsmålet mitt kunne virke noe krast og nedlatende mot uføre, jeg beklager dette på det sterkeste. Jeg spurte av ren nysgjerrighet. Slik jeg forstår det av deres svar er grunnen følgende: - Men kan bli bedre etter man har fått innvilget uføre, og kan ha behov for å teste ut arbeidsevnen for å vite om man faktisk klarer å gå tilbake til jobb - Mange har gode og dårligere perioder, og ønsker å jobbe litt når de har gode perioder Tusen takk for svar Anonymkode: 467c5...0a8 Det finnes gradert uføre også. Alle er ikke 100% ufør. Anonymkode: 8a3a1...bb9
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2021 #23 Skrevet 10. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det finnes gradert uføre også. Alle er ikke 100% ufør. Anonymkode: 8a3a1...bb9 Det vet jeg. Ut fra hvordan jeg formulerte meg, fikk jeg også svar som fortjent. Men det fine med svarene selv om de naturlig nok var krast skrevet også svarte på spørsmålet mitt Anonymkode: 467c5...0a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå