Gå til innhold

Utleie til katteeier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lite erfaring med katter, tenker at den kan skrape opp dører og gulv, gjøre fra seg på plenen.

Noen som har erfaring eller råd?

Anonymkode: 250d4...646

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har katt. Den har aldri ødelagt noe hos oss, men den går også fritt ut og inn hos naboen. Der har den klort opp tapeten ganske kraftig.

Anonymkode: b231f...bf1

Skrevet

Jeg ville ikke vært bekymret for gulv, vegger ol., men jeg nekter å ta inn leieboere med katt fordi de fleste katter mjauer ganske høyt når de vil inn, også om natten/tidlig morgen. Jeg orker ikke å bli vekket av det. 

Anonymkode: 0adb1...1aa

Skrevet

Vi har katter. 2 av dem bruker dessverre veggen/dørkarmen som klorestativ når vi ikke får passet på, selv med flere kloreststiv. Verst går det allikevel ut over møbler. Våre katter går inn og ut som de vil, men på vinteren er de mye mer inne. På sommeren kvesser de mer klør ute i naturen. 

Jeg hadde faktisk ikke leid ut til en dyreeiere.  

Anonymkode: 9a4fd...101

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vi har katt. Den har aldri ødelagt noe hos oss, men den går også fritt ut og inn hos naboen. Der har den klort opp tapeten ganske kraftig.

Huff..!!! Hva i alle dager gjør dere da? Naboene må jo være rasende! Vet jeg hadde vært det. 

Anonymkode: 2bb14...970

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Huff..!!! Hva i alle dager gjør dere da? Naboene må jo være rasende! Vet jeg hadde vært det. 

Han kan takke seg selv! Da må han ikke være så dum å slippe katten inn da! Regner ikke med katten er så smart at den klarer å åpne lukket dører. 

Anonymkode: d384b...630

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle de være rasende. Selv om det er vår katt skaffet de seg kattedo og begynte å lokke den med mat fra den første sommeren. De elsker den katten og katten koser seg med to hjem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle de være rasende. Selv om det er vår katt skaffet de seg kattedo og begynte å lokke den med mat fra den første sommeren. De elsker den katten og katten koser seg med to hjem.

Det skrev du ingenting om. Men fikk det til å høres ut som om katten sniker seg inn til naboen og skraper på veggen. Er det helt frivillig, er jo saken selvsagt helt annerledes. Men det kan jo være naboen ønsker en kompensasjon likevel? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det skrev du ingenting om. Men fikk det til å høres ut som om katten sniker seg inn til naboen og skraper på veggen. Er det helt frivillig, er jo saken selvsagt helt annerledes. Men det kan jo være naboen ønsker en kompensasjon likevel? 

Det må i så fall være du som oppfattet det slik. Det står tydelig at den går fritt ut og inn his naboen, ikke at den sniker seg inn og har hjemme-alene-fest oppetter veggene. 

Anonymkode: 7a6f4...ee6

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg beklager at jeg ikke uttrykket meg tydelig nok til at du forsto det. Nyansen burde uansett ha lite å si for det hi lurte på.

Skrevet

Er er en eller flere katter? Er det en eller to ville det gått greit for meg. Jeg har leid ut til katteeier, men har lagt til i kontrakten at slitasje/skade som er påført av katten må dekkes av leietaker, da snakker vi om vond lukt, kloring osv. 

Anonymkode: c5596...62e

Skrevet

Gulvet er uproblematisk, men karmer og dører kan få gjennomgå. Vi flyttet i nytt hus for ett år siden, kattene var nødt til å holdes inne. De har ødelagt gummilister på dørene, laget kloremerke i karmen, gipsen ved vinduet og eldste har til og med klart å lage merke i kjøkkenbenken 🤯

Anonymkode: b779e...4bb

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Jeg er selv moderat allergisk mot katter, og da vi kjøpe et hus hvor det hadde bodd en katt måtte vi bytte ut gulv og veggplater før jeg ble kvitt allergiske reaksjoner hjemme. I tillegg kommer ekstra slitasje. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingen andre tolket det slik.

Anonymkode: 04824...13d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ikke gjort det. Jeg er selv moderat allergisk mot katter, og da vi kjøpe et hus hvor det hadde bodd en katt måtte vi bytte ut gulv og veggplater før jeg ble kvitt allergiske reaksjoner hjemme. I tillegg kommer ekstra slitasje. 

Slitasje?? Etter en katt??

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Slitasje?? Etter en katt??

Jeg svarte lenger opp. Bl.a. disse skadene er gjort på vegg og lister. Detter er tilbygg som er 8 mnd gammelt. Det er ikke bare å male rett over, for et er dype grøpper og fliser som stikker ut. Dette må pusses, sparkles og males. Dette har de gjort flere steder, og det på bildet har vi ikke rukket å male det slik vi vil enda. Ikke at vi stresser. Vi skal beholde kattene og huset en god del år til. Som sagt, hadde ikke jeg leid ut til folk med dyr. 

IMG_20210309_131117.jpg

IMG_20210309_131153.jpg

Skrevet

Det hadde jeg ikke tenkt særlig over altså.

Man tar jo depositum av en grunn, og når personen skal flytte ut går dere sammen gjennom boligen og har katten skadet noe så tar du av depositumet for å rette det.

Du kan jo si på forhånd at sånn er det, at du godt kan leie ut til katteeier, men at de da har ansvaret for at katten ikke ødelegger noe og gjør den det så må depositumet brukes for å rette det opp.

Anonymkode: a22e2...224

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg svarte lenger opp. Bl.a. disse skadene er gjort på vegg og lister. Detter er tilbygg som er 8 mnd gammelt. Det er ikke bare å male rett over, for et er dype grøpper og fliser som stikker ut. Dette må pusses, sparkles og males. Dette har de gjort flere steder, og det på bildet har vi ikke rukket å male det slik vi vil enda. Ikke at vi stresser. Vi skal beholde kattene og huset en god del år til. Som sagt, hadde ikke jeg leid ut til folk med dyr. 

IMG_20210309_131117.jpg

IMG_20210309_131153.jpg

Litt av samme vi har, gummilistene er også helt ødelagt. Ville spesifikt avtalt ved utleie til katteeiere at de skal dekke inn denne type skade og satt noe høyere depositum. Det er vanskelig å finne et sted å leie som tillater dyr, med god grunn. 

Anonymkode: b779e...4bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror du, anonym ...970, bør lese det du hisser deg opp over en gang til?

Naboen kan selvsagt ikke først åpne dørene for katten og så kreve kompensasjon for at katten oppfører seg som det dyret den er.

Anonymkode: bf115...67d

Skrevet

Det er lite sannsynlig at katten klorer i stykker dører eller gulv. Møbler derimot er utsatt, katter har det med å kvesse klør på sofaen. Den vil nok ikke gjøre fra seg på plenen, katter finner seg en mer skjermet plass og helst noe å grave i. Blomsterbed, sandkasser er typiske steder katter gjør fra seg, men de gjør det som regel ikke rundt sine egne hushjørner, de går heller til naboene. Jeg hadde leid ut til en katteeier hvis vedkommende virket som en god leietaker. Det er lite sannsynlig at katten ødelegger særlig mye og du kan jo eventuelt ta med i kontrakten at leietaker er ansvarlig for eventuelle skader katten gjør på dører, karmer og inventar. 

Anonymkode: 2288b...014

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.3.2021 den 21.05):

Har lite erfaring med katter, tenker at den kan skrape opp dører og gulv, gjøre fra seg på plenen.

Noen som har erfaring eller råd?

Anonymkode: 250d4...646

Vi har katt og hund. Alt i huset er inntakt, og katten bruker klorestativet flittig. Ikke pisser den utenfor doen sin, ikke ødelegger vegger eller henger i gardiner. Hunden gjør heller ikke noe, bortsett fra å ligge et søkk i sofaen :D (hunden veier 30 kilo).

Anonymkode: e7e3f...8bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.3.2021 den 7.52):

Ja, hvis naboen er rasende så er jo naboen stokk dum som først slipper katten inn for så å klage over skadene katten gjør. Da lærer man jo aldri.

Anonymkode: e7e3f...8bf

Skrevet

Jeg har hatt flere innekatter, og det har absolutt gått utover møblene, men heldigvis ikke hverken vegger eller gulv. Da jeg var barn hadde vi en katt som elsket å klore på litt sånn strieaktig tapet, men min erfaring er at glatte vegger ikke er like attraktivt å klore på. 🙂

Anonymkode: fcd72...ad8

Skrevet

Det kommer an på katten (og kanskje eieren?). Den forrige katten vi hadde skrapte på alt av vegger og møbler. Den vi hadde før det gjorde det ikke. Vi leide da og fikset opp i alt før vi flyttet. Det er jo ikke alle som gjør det, men man har jo depositum. For oss kostet det i alle fall mindre enn størrelsen på depositumet.

Men hvis du har flere leietagere å velge i ville jeg valgt noen uten dyr for å unngå hele problemet.

Anonymkode: 0e04b...0db

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på katten (og kanskje eieren?). Den forrige katten vi hadde skrapte på alt av vegger og møbler. Den vi hadde før det gjorde det ikke. Vi leide da og fikset opp i alt før vi flyttet. Det er jo ikke alle som gjør det, men man har jo depositum. For oss kostet det i alle fall mindre enn størrelsen på depositumet.

Men hvis du har flere leietagere å velge i ville jeg valgt noen uten dyr for å unngå hele problemet.

Vi hadde våre egne møbler da. Hadde vi leid møblert hadde det nok blitt dyrere enn depositumet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...