Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Fikk hele to orkideer til min bursdag. Ikke akkurat min yndlings plante, men la gå. Hvor ofte skal de vannes? Holder det med en gang i uken? Bør de vannes på en spesiell måte? Fikk en orkide før jul, som nå visner... Så tydelig at jeg gjør noe feil. Anonymkode: 8f700...ae4
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 En gang i uken er helt greit. De liker ikke at bladene blir våte og de liker ikke å stå i vann, så du lar vannet renne gjennom og lar dem stå i vasken et par minutter før de settes tilbake i hovedpotten. Flytende gjødsel for orkideer hver 4. uke når de ikke blomstrer og hver 2. uke mens de blomstrer. De liker mye lys, men ikke direkte sollys. Anonymkode: 347d6...e44
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): En gang i uken er helt greit. De liker ikke at bladene blir våte og de liker ikke å stå i vann, så du lar vannet renne gjennom og lar dem stå i vasken et par minutter før de settes tilbake i hovedpotten. Flytende gjødsel for orkideer hver 4. uke når de ikke blomstrer og hver 2. uke mens de blomstrer. De liker mye lys, men ikke direkte sollys. Anonymkode: 347d6...e44 Flytende gjødsel, akkurat, kanskje derfor den ene visner. Ellers virker det som om jeg gjør alt riktig. Takker 😀 Anonymkode: 8f700...ae4
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Flytende gjødsel, akkurat, kanskje derfor den ene visner. Ellers virker det som om jeg gjør alt riktig. Takker 😀 Anonymkode: 8f700...ae4 Ikke sikkert den visner, kan hende den er ferdigblomstret. Anonymkode: 36427...c99
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Mine står i vinduet og får en stor kopp vann i uka. Trives og blomstrer igjen og igjen😇 Anonymkode: a1d13...52e
frk Nilsen Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Mine står i vinduet og får en stor kopp vann i uka. Trives og blomstrer igjen og igjen😇 Anonymkode: a1d13...52e Samme her, men mine tar til takke med en liten kopp hver 14.dag 😂 Eldste orkideen er vel 10 år.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 De eldste mine må være minst 6-7 år gamle om ikke eldre. De yngste er 1 år. Akkurat nå står alle i blomst. Jeg har "lært" så mye om orkideer gjennom årene, og "alle" har den rette oppskriften. Men min erfaring er at orkideene tåler det meste. Har til og med oppdaget flere ganger at de har stått i vann. Det dumme med akkurat det, er at det fort kan lukte. Jeg har brukt gjødsel, og ikke brukt gjødsel. Ser ingen forskjell. Jeg har dynka dem med vann og latt dem renne av på kjøkkenbenken, slengt på en dæsj vann nå og da rett i potta, glemt dem og sikkert mer til. Det eneste jeg har opplevd at de ikke tåler, er å stå rett i sollys i sørvinduene. Så om sommeren flytter jeg dem ut av det vinduet som er verst. Men at orkideen plutselig står deg uten blomster, betyr ikke at den er død / klar for søpla. Den dør ikke, men blomstene visner og faller av. Og så kommer de igjen etter en kort eller lang stund. Jeg har hatt orkideer som har blomster i godt over et år, og noen som avblomstrer etter noen uker. Orkideer er spennende, og de blomstene jeg liker best, nettopp fordi de blomstrer, kaster blomster og kommer igjen når jeg minst aner det. Den kanskje mest interessante jeg hadde, ble satt i en krok fordi jeg skulle panikk-rydde litt og den stod der og så helt død ut men jeg hadde ikke tid til å kaste den akkurat da. Satt den bak gardina i et vindu jeg sjelden ser ut gjennom. og der glemte jeg den noen uker. Da jeg plutselig kom på den og skulle hive den, hadde den jammen meg fått to knopper... Den lever den dag i dag. Anonymkode: 0b9ee...d30
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #8 Skrevet 15. mars 2021 Takk for svar dere. Har nettopp kjøpt gjødsel. Da er de sikkert ferdig blomstret. Da lar jeg selvfølgelig de stå og får se når de neste blomstene kommer. Spennende. Imponerende at dere har hatt de så lenge 👏👏 Anonymkode: 8f700...ae4
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #9 Skrevet 15. mars 2021 Mine står i en krukke med vann og blomstrer igjen og igjen. Jeg bare bytter vann innimellom hvis det begynner å bli grønt i vannet. Anonymkode: 89b01...2e5
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 Den dør (sakte) hvis den får vann i vekstkrysset, så forsiktig ved vanning. (Der bladene møtes). Ellers gjør jeg som andre her, lar barken trekke til seg vann, og så renne godt av seg før de går tilbake i pottene. Anonymkode: 83ff2...02f
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Min begynte å bli slapp da jeg fikk tips her inne om å fylle på ytterpotten med vann, halvfull, så jeg prøvde det. Er to uker siden og nå strutter den rett og slett. Den har drukket opp alt vannet tre ganger så langt, så den var visst tørst, men blomstene og bladene er helt nydelige. Anonymkode: 62ffd...43e
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Mine får vel vann med noen måneders mellomrom, og da vannes de der de står, så står nok rett som det er i vann. De står også i vinduet, og de som blomstrer mest, er de som får mest lys. Orkidé er den eneste blomsten som ikke dør med en gang her. Og selv om du tror du har drept den, så kommer den plutselig tilbake. Her kastes de ikke før bladene er brune 😂 Anonymkode: e1d2d...77c
Barbalamma Skrevet 15. mars 2021 #13 Skrevet 15. mars 2021 Jeg slenger meg på: trenger de noe jord eller flis eller noe etterfylt? Det er liksom bare røtter i pottene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå