Gå til innhold

Hvor mye har kommunen lov til å stenge barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Valgt og valgt, her er jo ikke noen andre alternativ da🤔 Ja, jeg forstår også at de ansatte må ha ferie, men en ansatt kan ikke ta ut ferie bare fordi min unge har en feriedag. Ingen andre plasser stenger arbeidsplassen ned for å planlegge eller avspasere, der leier man inn vikarer ved behov og har tilbudet åpent for de som trenger det. 
Og at ungene skal ha ferie er selvsagt også fint, det som irriterer meg er at dersom vi har han hjemme en dag som ikke er planlagt tre uker i forveien vil det ikke telle som ferie. For ungen spiller det jo ingen rolle hva man kaller det, og heller ikke hvor lenge vi har planlagt å være hjemme den dagen. Romjulen er fem dager i år, og jeg får helst ikke ta ut ferie eller fri i jula.

Anonymkode: bab9f...6c8

Du lever i en Høyrevelgers drømmeboble, du er ren kjøper av tjeneste og driter i planleggingsgrunnlag, arbeidslivslovgivning og ansattvelferd.

Anonymkode: fb1df...5f9

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Det er sikkert ikke et lovpålagt tilbud, og de trenger sikkert derfor ikke å ha åpent noe som helst, men jeg blir litt overgitt.

Jeg har søkt og fått plass. Leser at barna skal ha fire uker ferie, hvorav tre sammenhengende, helst den siste også. Det må gis beskjed om sommerferie innen 20.4, da er barnehagen stengt to uker, og de tre sammenhengende ukene må tas i denne forbindelse. Annen ferie må varsles tre uker før. Så har barnehagen 5 planleggingsdager, og i tillegg er den er stengt mellom palmesøndag og skjærtorsdag, samt hele romjulen.

Kunne ikke planleggingsdagene vært lagt til stengt i påske og romjul? Hvorfor spiller det noen rolle om barnet har ferie eller bare har fri en tilfeldig dag? 

Jeg synes det er et elendig tilbud!

Ja, så vi som jobber i bhg, skal ha planleggingsdag i romjula?? Du vet det kun er barna som har fri, vi jobber på planleggingsdager. 

Ift fri i ny og ne som ikke telles som ferie, er det en veldig god grunn til det. Mange barnehager sliter med å få foreldre til å gi barna 3 uker sammenhengende ferie om sommeren når spontane fridager skal telles som ferie. Mange foreldre spekulerer i det, teller opp enkeltdager barnet har vært hjemme og trekker det fra ferie om sommeren. Utrolig, men sant. 

Det er faktisk viktig for barna at barnehagen har strenge og tydelige regler/vedtekter for ferie. Tro det eller ei, men det finnes foreldre vi må tvinge til å sette opp ferie for barna sine. 

Anonymkode: ad81a...ad3

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ja, så vi som jobber i bhg, skal ha planleggingsdag i romjula?? Du vet det kun er barna som har fri, vi jobber på planleggingsdager. 

Ift fri i ny og ne som ikke telles som ferie, er det en veldig god grunn til det. Mange barnehager sliter med å få foreldre til å gi barna 3 uker sammenhengende ferie om sommeren når spontane fridager skal telles som ferie. Mange foreldre spekulerer i det, teller opp enkeltdager barnet har vært hjemme og trekker det fra ferie om sommeren. Utrolig, men sant. 

Det er faktisk viktig for barna at barnehagen har strenge og tydelige regler/vedtekter for ferie. Tro det eller ei, men det finnes foreldre vi må tvinge til å sette opp ferie for barna sine. 

Fri i ny og ne teller ikke som ferie? Vel min arbeidsgiver teller det som ferie, det må dekkes av min kvote med feriedager. Det må selvfølgelig romjul og påske også, samt planleggingsdagene. Det er derfor folk sliter med å ha igjen tre hele uker til sommeren. 

Anonymkode: 94d3f...0df

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fri i ny og ne teller ikke som ferie? Vel min arbeidsgiver teller det som ferie, det må dekkes av min kvote med feriedager. Det må selvfølgelig romjul og påske også, samt planleggingsdagene. Det er derfor folk sliter med å ha igjen tre hele uker til sommeren. 

Jeg har forøvrig en kommunal barnehage som holder åpen året rundt, så det går greit for oss, men jeg skjønner at Ts synes dette blir mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig dekkes det av feriedagene dersom du velger å ta en fridag. Men ikke alle jobber fullt. 

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor barn er hjemme med beskjed om at det har fri (ferie), men så forteller barnet selv at det har vært sykt. De samme foreldrene krangler på 3 ukers sommerferie, for barnet hadde tross alt 4 dager ferie i november, 3 dager i februar, 1 dag i mars og 2 dager i mai. 

Har ikke tall på hvor mange som sier “endelig barnehage igjen“ etter bare en helg med barna sine. Er tydeligvis et ork å tilbringe tid med sine egne barn. 

Jeg har samme utfordringer på jobb som deg ift ferie, planleggingsdager o.l, men klarer likevel å gi barnet mitt 3 uker ferie. Selv som alenemor. 

Du kan be om ulønnet permisjon/fri til planleggingsdager. Det gjør jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig dekkes det av feriedagene dersom du velger å ta en fridag. Men ikke alle jobber fullt. 

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor barn er hjemme med beskjed om at det har fri (ferie), men så forteller barnet selv at det har vært sykt. De samme foreldrene krangler på 3 ukers sommerferie, for barnet hadde tross alt 4 dager ferie i november, 3 dager i februar, 1 dag i mars og 2 dager i mai. 

Har ikke tall på hvor mange som sier “endelig barnehage igjen“ etter bare en helg med barna sine. Er tydeligvis et ork å tilbringe tid med sine egne barn. 

Jeg har samme utfordringer på jobb som deg ift ferie, planleggingsdager o.l, men klarer likevel å gi barnet mitt 3 uker ferie. Selv som alenemor. 

Du kan be om ulønnet permisjon/fri til planleggingsdager. Det gjør jeg. 

Man kan da ikke legge opp barnehagesystemet basert på at "ikke alle jobber fullt". Vi har jo nettopp barnehager fordi barna skal ha et trygt sted å være mens foreldrene jobber.

Det er mulig vi kan ta ut ulønnet permisjon til planleggingsdager, det hadde jeg ikke hørt om. Har du noe link til informasjon om det?

Annonse

Skrevet

Ulønnet permisjon er ikke noe man har krav på, selv om arbeidsgivere flest vil strekke seg langt når det er planleggingsdag. Min erfaring fra de plassene jeg har bodd er at kun et par av planleggingsdagene faktisk blir brukt til møter/planlegging, mens resten blir brukt til avspasering. Helt ok det, men alle ansatte har ikke like mye avspasering å gå på, skal de trekkes i lønn de da, når de er tom for ferie og timer i pluss? 

Jeg har større barn og vet veldig godt at skolens ferier er lenger, uten at det hjelper på min irritasjon over denne kommunens stenging. Jeg vil bestemme selv hvordan vi legger opp ferie og fridager, og tenker at det er langt bedre for barna å ha fridager innimellom enn de lange periodene borte fra sine rutiner. Enten det innebærer å være hos besteforeldre eller kjede seg hjemme mens foreldrene har hjemmekontor.

At noen sier endelig barnehage osv og kaller sykedager for ferie er heldigvis ikke standarden, og i de tilfellene det blir tenkt slik er nok kanskje barnehage uansett det beste for barna? Både jul og påske er høytider med høyere alkoholkonsum enn vanlige ukedager, hva med barna som bor i alkoholiserte hjem? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Dere betaler for 10.5 måned delt på 11. dere betaler 1/10 av hva plassen koster.  Hver glad staten har hovedomsorgen for barna deres 

Anonymkode: 456f1...798

Vi er glade for at vi får lov til å jobbe og skape verdier, og at vi fullførte skolegangen. Når man derimot mangler skolegang ut over ungdomsskolen og "livets harde skole", er det lett å mene at det er bedre for barna at foreldre er hjemme og går på NAV.

Anonymkode: 3afcc...252

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men da er det jo din arneidsgiver som er problemet, ikke barnehagen.

Anonymkode: 4d552...cfe

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ulønnet permisjon er ikke noe man har krav på, selv om arbeidsgivere flest vil strekke seg langt når det er planleggingsdag. Min erfaring fra de plassene jeg har bodd er at kun et par av planleggingsdagene faktisk blir brukt til møter/planlegging, mens resten blir brukt til avspasering. Helt ok det, men alle ansatte har ikke like mye avspasering å gå på, skal de trekkes i lønn de da, når de er tom for ferie og timer i pluss? 

Jeg har større barn og vet veldig godt at skolens ferier er lenger, uten at det hjelper på min irritasjon over denne kommunens stenging. Jeg vil bestemme selv hvordan vi legger opp ferie og fridager, og tenker at det er langt bedre for barna å ha fridager innimellom enn de lange periodene borte fra sine rutiner. Enten det innebærer å være hos besteforeldre eller kjede seg hjemme mens foreldrene har hjemmekontor.

At noen sier endelig barnehage osv og kaller sykedager for ferie er heldigvis ikke standarden, og i de tilfellene det blir tenkt slik er nok kanskje barnehage uansett det beste for barna? Både jul og påske er høytider med høyere alkoholkonsum enn vanlige ukedager, hva med barna som bor i alkoholiserte hjem? 

De barna som bor i alkoholiserte hjem de må jo få hjelp av barnevernet.  Om du vet om noen slike barn MÅ du jo melde fra. 

Jeg jobber i barnehag, og om jeg vet at et barn har foreldre som er alkoholikere så melder jeg det. Jeg kan ikke åpne barnehagen på røde dager fordi jeg vil gi disse barna et avbrekk fra foreldrene.  De trenger jo en permanent løsning. 

Anonymkode: 5aee4...19f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De barna som bor i alkoholiserte hjem de må jo få hjelp av barnevernet.  Om du vet om noen slike barn MÅ du jo melde fra. 

Jeg jobber i barnehag, og om jeg vet at et barn har foreldre som er alkoholikere så melder jeg det. Jeg kan ikke åpne barnehagen på røde dager fordi jeg vil gi disse barna et avbrekk fra foreldrene.  De trenger jo en permanent løsning. 

Anonymkode: 5aee4...19f

Jeg kjenner ikke til noen, og det gjør ikke barnehagen når den er stengt heller. Og det er heller ikke snakk om å ha barnehagen åpen på røde dager, det er de helt ordinære svarte arbeidsdagene det er snakk om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er slett ikke uvanlig i barnehager å gjennomføre planleggingsdagen på en lørdag eller på to, tre kvelder, for så at alle kan ha fri en inneklemt dag. Det går selvfølgelig bare om alle de ansatte er enige, for det er jo ikke snakk om overtidsbetaling eller helgetillegg for å gjøre det. Så det at de ansatte avspaserer den dagen det står "planleggingsdag" i kalenderen kan bety at de har brukt en lørdag på å planlegge. Det at de ikke er i barnehagen kan også bety at de er på kurs et sted. 

Anonymkode: cb80e...0c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Vi er glade for at vi får lov til å jobbe og skape verdier, og at vi fullførte skolegangen. Når man derimot mangler skolegang ut over ungdomsskolen og "livets harde skole", er det lett å mene at det er bedre for barna at foreldre er hjemme og går på NAV.

Anonymkode: 3afcc...252

God dag mann økseskaft er et eventyr du burde lese.

Anonymkode: fb1df...5f9

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg skjønner at du ønsker å ta ferie når du selv vil og ikke. Utfordringen er at det ønsker sikkert resten av foreldrene på avdelingen til barnet ditt. Problemet med en slik ordning, spesielt hvis det skal være som du skisserer med enkeltdager her og der, er at da vil barnehagen ha flere perioder med for få voksne på jobb. De har tross alt krav på ferie. 

Sette inn vikar er så klart ett alternativ. Problemet med det er at barnehagen har ett budsjett å forholde seg til. Skal da barnehagen både ha inn vikarer ved sykdom og for å få dekket opp ferieavvikling så vil dette gå utover andre ting. Feks mattilbudet, turer, oppgradering av lokaler og uteområder, utstyr/leker til barna ol. 

Du skriver også at enkelte av planleggingsdagene brukes til avspasering for de ansatte. Hvis en ansatt i barnehager har opparbeidet seg avspasering så er det stort sett en av to grunner. Enten har vedkommende jobbet overtid for å unngå for få voksne på jobb, eller så har barnehagen valgt å kjøre planlegging på kveldstid. Uansett årsak, så er det vel mye bedre at planleggingsdagene blir da tatt til avspaseringen, enn att avdelingen går med for få voksne. 

I og med du har skolebarn, så skjønner jeg ikke hvorfor det er ett problem at barnehagen er stengt på tidene du skisserer. Da har tross alt de også fri. Det samme med planleggingsdager. De fleste er stort sett bestemt av kommunen og er likt med skolene sine planleggingsdager. Hvordan har du fått den kabalen til å gå opp frem til nå? Dessuten står det ingen plass at barnehagebarn kan kun ha ferie når mor har ferie. Du og far til barnet har totalt 10 uker å ta av. Hva med å fordele disse dagene mellom dere? (Nå kommer en tåredryppende historie om død/voldelig/narkoman/alkolisert/bort flyttet far 🙄)

Anonymkode: 0d13e...213

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.3.2021 den 16.16):

Det er sikkert ikke et lovpålagt tilbud, og de trenger sikkert derfor ikke å ha åpent noe som helst, men jeg blir litt overgitt.

Jeg har søkt og fått plass. Leser at barna skal ha fire uker ferie, hvorav tre sammenhengende, helst den siste også. Det må gis beskjed om sommerferie innen 20.4, da er barnehagen stengt to uker, og de tre sammenhengende ukene må tas i denne forbindelse. Annen ferie må varsles tre uker før. Så har barnehagen 5 planleggingsdager, og i tillegg er den er stengt mellom palmesøndag og skjærtorsdag, samt hele romjulen.

Kunne ikke planleggingsdagene vært lagt til stengt i påske og romjul? Hvorfor spiller det noen rolle om barnet har ferie eller bare har fri en tilfeldig dag? 

Jeg synes det er et elendig tilbud!

Sikker på der står fire uker på sommeren? Siden de har stengt romjul og hele påsken, så skulle det vel være tre uker om sommeren? 

de fem planleggingsdagene går som femte ferieuke, så er der fire igjen:

enten tre uker sommer + jul og påske stengt

eller fire uker sommer (den fjerde valgfritt, men tre uker sammenhengende uansett)

Veldig glad for at barnehagebarn også har rett på fem uker ferie sånn som resten av familien!🥰

Anonymkode: 2785d...e6d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.3.2021 den 12.03):

Selvfølgelig teller fri i ny og ne som ferie. Men de færreste av oss kan bar ringe arbeidsgiver om morgenen eller si i fra dagen før at "Forresten, jeg tar en  feriedag i dag / morgen".  De fleste arbeidsgivere må planlegge for ferien til sine ansatte, enten det er en dag eller fem uker. Det må barnehagen også. 

Når det er sagt, synes jeg at barnehagene har en litt vel spesiell måte å si at foreldrene må gi beskjed om ferie på, spesielt lengre ferier som sommerferie. Folk har ikke krav på å få vite ferien sin får to måneder før, og selv om mange har jobber hvor det ikke er noe problem å ta ferie mer eller mindre når man vil, så gjelder det langt fra alle. Barnehagene må da ha en viss for form erfaring om når folk tar ferie om sommeren, sånn at det går an å planlegge etter det. 

Men fleksibilitet er det mange barnehager som ikke vet hva er, virker det som. 

At barn bør ha sammenhengende ferieuker, er jeg helt enig i. En dag nå og da er ikke det samme. 

Anonymkode: bcb39...8b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...