Gå til innhold

Hvor mye har kommunen lov til å stenge barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert ikke et lovpålagt tilbud, og de trenger sikkert derfor ikke å ha åpent noe som helst, men jeg blir litt overgitt.

Jeg har søkt og fått plass. Leser at barna skal ha fire uker ferie, hvorav tre sammenhengende, helst den siste også. Det må gis beskjed om sommerferie innen 20.4, da er barnehagen stengt to uker, og de tre sammenhengende ukene må tas i denne forbindelse. Annen ferie må varsles tre uker før. Så har barnehagen 5 planleggingsdager, og i tillegg er den er stengt mellom palmesøndag og skjærtorsdag, samt hele romjulen.

Kunne ikke planleggingsdagene vært lagt til stengt i påske og romjul? Hvorfor spiller det noen rolle om barnet har ferie eller bare har fri en tilfeldig dag? 

Jeg synes det er et elendig tilbud!

Anonymkode: bab9f...6c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er sikkert ikke et lovpålagt tilbud, og de trenger sikkert derfor ikke å ha åpent noe som helst, men jeg blir litt overgitt.

Jeg har søkt og fått plass. Leser at barna skal ha fire uker ferie, hvorav tre sammenhengende, helst den siste også. Det må gis beskjed om sommerferie innen 20.4, da er barnehagen stengt to uker, og de tre sammenhengende ukene må tas i denne forbindelse. Annen ferie må varsles tre uker før. Så har barnehagen 5 planleggingsdager, og i tillegg er den er stengt mellom palmesøndag og skjærtorsdag, samt hele romjulen.

Kunne ikke planleggingsdagene vært lagt til stengt i påske og romjul? Hvorfor spiller det noen rolle om barnet har ferie eller bare har fri en tilfeldig dag? 

Hvorfor skal de ansatte ha planleggingsdag i romjula og i påsken? De ansatte trenger også litt sammenhengende ferie.

Hvorfor skal ikke småbarn ha rett til sammenhengende ferie? 

Anonymkode: 83cf5...891

Skrevet

At barnehagebarn skal ha fire uker ferie i året og tre av dem sammenhengende står i barnehageloven, så det er lovbestemt. 

At du har valgt en barnehage med stengt romjul og mellomdager i påsken er ditt valg, vår barnehage har ikke det.

Planleggingsdager er gjerne vår og høst og de ansatte er på jobb disse dagene. 

De fleste voksne har fem uker ferie i året, i tillegg til at de ansatte gjerne har noen dager å avspasere, det gjøres gjerne til jul og påske.

Anonymkode: cb223...c3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

At barnehagebarn skal ha fire uker ferie i året og tre av dem sammenhengende står i barnehageloven, så det er lovbestemt. 

At du har valgt en barnehage med stengt romjul og mellomdager i påsken er ditt valg, vår barnehage har ikke det.

De fleste voksne har fem uker ferie i året, i tillegg til at de ansatte gjerne har noen dager å avspasere, det gjøres gjerne til jul og påske.

Valgt og valgt, her er jo ikke noen andre alternativ da🤔 Ja, jeg forstår også at de ansatte må ha ferie, men en ansatt kan ikke ta ut ferie bare fordi min unge har en feriedag. Ingen andre plasser stenger arbeidsplassen ned for å planlegge eller avspasere, der leier man inn vikarer ved behov og har tilbudet åpent for de som trenger det. 
Og at ungene skal ha ferie er selvsagt også fint, det som irriterer meg er at dersom vi har han hjemme en dag som ikke er planlagt tre uker i forveien vil det ikke telle som ferie. For ungen spiller det jo ingen rolle hva man kaller det, og heller ikke hvor lenge vi har planlagt å være hjemme den dagen. Romjulen er fem dager i år, og jeg får helst ikke ta ut ferie eller fri i jula.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Valgt og valgt, her er jo ikke noen andre alternativ da🤔 Ja, jeg forstår også at de ansatte må ha ferie, men en ansatt kan ikke ta ut ferie bare fordi min unge har en feriedag. Ingen andre plasser stenger arbeidsplassen ned for å planlegge eller avspasere, der leier man inn vikarer ved behov og har tilbudet åpent for de som trenger det. 
Og at ungene skal ha ferie er selvsagt også fint, det som irriterer meg er at dersom vi har han hjemme en dag som ikke er planlagt tre uker i forveien vil det ikke telle som ferie. For ungen spiller det jo ingen rolle hva man kaller det, og heller ikke hvor lenge vi har planlagt å være hjemme den dagen. Romjulen er fem dager i år, og jeg får helst ikke ta ut ferie eller fri i jula.

Tja... Nå har enormt mange arbeidsplasser fellesferie. Det er butikker som stenger for opptelling. Skolene har både ferie og planleggingsdager. 

Ønsker ikke du ferie når barnehagen har stengt får du heller skaffe barnepass til disse dagene. 

Anonymkode: 0d13e...213

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Fordi dersom ferien ikke varsles på forhånd så blir plutselig det at barnet er syk en feriedag. 

der jeg jobber må ferie varsles en uke på forhånd. 

planleggingsdager, strengt og ferie står i barnehagens vedtekter. Dersom du ikke er fornøyd med disse så må du nok finne deg en annen barnehage. 

grunnen til at barnehager er så avhengig av å få tatt ut avspasering og feriedager uten å ta inn vikar er at en barnehage ikke har økonomi til å ha vikarier i tide og utide.
Barnehager kan ikke øke inntekten på noen som helst måte, vi kan ikke øke prisen på en bhg plass for å få inn mer penger til vikarier. Budsjettene er som regel alltid sprengt og der er knapt penger til å ta inn vikar ved sykdom DERFOR er vi helt avhengig av å ta ut ferie og avspasering når det er færre barn på avdelingen. 

Anonymkode: b844b...863

Skrevet

Jeg jobber i kommunal barnehage og vi har kun stengt julaften, nyttårsaften, røde dager selvsagt og 5 planleggingsdager (som gjelder som den 4. ferieuka) i løpet av året. Juli er betalingsfri og derfor krav om 4 ukers ferie i løpet av året. Barna må avvikle 3 ukers ferie mellom 1/6 og 30/8, ingen krav om sammenhengende. Barnehagen stenger ikke, og vi har noen uker oppe for 2 barn - det er dårlig økonomi og bruk av personalressurser det. Har aldri hørt om kommunal barnehage som har stengt i romjula og påsken i dagene før Skjærtorsdag, men flere private gjør det sånn. Det står i vedtektene som man må gjøre seg kjent med før man søker og takker ja til plass. Hvor i landet bor du? 

Anonymkode: f62d0...b15

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det står ikke i barnehageloven og det er ikke alle barnehager som praktiserer det. Åpningstider og ferieavvikling står i barnehagens vedtekter.

Anonymkode: 574d4...779

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen krav om ferie i barnehageloven såvidt jeg vet, mulig en anmodning men ikke krav, heller ikke at den skal være sammenhengende. Sjekket nå og det står ingenting om ferie i barnehageloven. Det er vedtektene til kommunen og de private barnehagene som sier noe om det. Jeg har hørt om kommunale barnehager i Oslo uten formelle krav om ferie, i praksis kan barna være der hver dag hele året bortsett fra planleggingsdager. 

Skrevet

Jeg vet at åpningstider står i vedtektene, det er jo der jeg har lest det. Å takke nei til plassen er selvsagt ikke aktuelt, da er det jo ikke bare når barnehagen er stengt vi mangler plass, men hele tiden.

Jeg vet også at det er magert budsjett i barnehagene, men jeg mener at det er idiotisk at det er slik. Det er både respektløst og tankeløst å nedprioritere både barn, syke og eldre. Jeg jobber i kommunalt helsevesen selv, og kjenner godt til at man gjerne nedprioriterer vikarbruk her, så ledelsen kan reise på studieturer til utlandet istedenfor 😬

Barna har uansett fri når det er planleggingsdag, hvorfor går ikke det automatisk som den fjerde ferieuken? 

Skrevet

Takk og lov for at det er stengt i blant ! Ellers tror jeg mange barn aldri hadde fått fri ! 

Anonymkode: 456f1...798

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet at åpningstider står i vedtektene, det er jo der jeg har lest det. Å takke nei til plassen er selvsagt ikke aktuelt, da er det jo ikke bare når barnehagen er stengt vi mangler plass, men hele tiden.

Jeg vet også at det er magert budsjett i barnehagene, men jeg mener at det er idiotisk at det er slik. Det er både respektløst og tankeløst å nedprioritere både barn, syke og eldre. Jeg jobber i kommunalt helsevesen selv, og kjenner godt til at man gjerne nedprioriterer vikarbruk her, så ledelsen kan reise på studieturer til utlandet istedenfor 😬

Barna har uansett fri når det er planleggingsdag, hvorfor går ikke det automatisk som den fjerde ferieuken? 

Det gjør det om i alle kommunale bhger jeg har jobbet i gjennom 25 år. Er dette en kommunal bhg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det gjør det om i alle kommunale bhger jeg har jobbet i gjennom 25 år. Er dette en kommunal bhg? 

Kommunal barnehage ja, ingen private her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Kommunal barnehage ja, ingen private her.

Ok, da er sikkert reglene like i alle barnehagene i kommunen. Har jobbet i Oslo og på Romerike så alltid i store kommuner, har ikke vært så mye stengt og krav til ferie der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi de går som den femte ferieuken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de går som den femte ferieuken. 

Dere sal i hvertfall ikke betale for mer enn dere får. Hvis det er 4 uker ferie + 5 planleggingsdager + stengt i romjulen og påsken skal dere betale for bare 9,5 måneder i året.

Skrevet

Her må barna ta 3 uker sammenhengende ferie på sommeren. Da er kommunale bhger i vår kommune stengt. 5 dager planleggingsdager. 

Anonymkode: b964b...1bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Dere sal i hvertfall ikke betale for mer enn dere får. Hvis det er 4 uker ferie + 5 planleggingsdager + stengt i romjulen og påsken skal dere betale for bare 9,5 måneder i året.

Nå er det vel ikke foreldrene som bestemmer hvor mye som skal betales og hvor ofte 🤷‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi det ikke er ferie. Barna har rett på fri i fire uker i løpet av året PLUSS planleggingsdager sånt er det bare.
Bare  vent til ungene starter på skolen du, da vil du savne de korte barnehageferiene😂

Anonymkode: b844b...863

Skrevet

Dere betaler for 10.5 måned delt på 11. dere betaler 1/10 av hva plassen koster.  Hver glad staten har hovedomsorgen for barna deres 

Anonymkode: 456f1...798

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nå er det vel ikke foreldrene som bestemmer hvor mye som skal betales og hvor ofte 🤷‍♀️

Det er en makspris for hva barnehagen har lov til å ta av foreldrene. Barnehagen kan ikke ta betalt for uker barna ikke får være i barnehagen og de skal heller ikkefå statstøtte for dager barna ikke får være der.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er en makspris for hva barnehagen har lov til å ta av foreldrene. Barnehagen kan ikke ta betalt for uker barna ikke får være i barnehagen og de skal heller ikkefå statstøtte for dager barna ikke får være der.

I og med dette er en kommunal barnehage, så vil jeg tro at det er fult oppdatert på alt av regler og bestemmelser. Så jeg står fortsatt på mitt om at det er ikke foreldrene som bestemmer hvor mye som skal betales. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

5 år sidan mine gjekk i bhg, men der var det same åpningstider, berre at 4 veker sommarferie. Dette var ein liten bhg, med mindre moglegheiter for å sjonglere med personale. Eg fekk seinvakter i romjul/påske (ser du jobbar i helsevesenet), og mannen avspaserte litt for å komme tidlegare heim. Det gjekk greit, og ungane hadde ein fin juleferie. Det er same åpningstidene på SFO når dei byrjar på skulen og.

Skrevet
soleia skrev (37 minutter siden):

5 år sidan mine gjekk i bhg, men der var det same åpningstider, berre at 4 veker sommarferie. Dette var ein liten bhg, med mindre moglegheiter for å sjonglere med personale. Eg fekk seinvakter i romjul/påske (ser du jobbar i helsevesenet), og mannen avspaserte litt for å komme tidlegare heim. Det gjekk greit, og ungane hadde ein fin juleferie. Det er same åpningstidene på SFO når dei byrjar på skulen og.

Her er sfo bare åpen de dagene skolen er åpen. 2 uker av sommerferien, høstferie, vinterferie og planleggingsdager kan vi betale ekstra for å ha dem på sfo et annet sted i kommunen der de ikke kjenner verken voksne eller barn. Juleferie, påskeferie, inneklemte dager og det meste av sommerferien finnes det ikke noe tilbud.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Der mine barn gikk, var den 4 uken planleggingsdager, men kunne selvsagt ta mer ferie. Her stengte de ikke heller, så kunne ta 3 uker sammenhengende fra 1 juni og ut august.

Selvsagt stengt julaften, nyttårsaften og slik, og røde dager. ( selv om jeg selv måtte jobbe julaften og nyttårsaften, men det måtte jeg da ordne selv)

Anonymkode: 905b6...c8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...