GÃ¥ til innhold

SFO etter 4 klasse?🎈gutt med adhd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn med ADHD diagnose. Han har også en mild personlighetsforstyrrelse. Han har vært på utredning i forhold til autisme og Asberger men de mener han ikke oppfyller kravene. Min sønn starter i 5 klasse til høsten. Vi har diskutert dette tidligere med bup , men fikk beskjed om at «mye kan skje før 5 klasse» i henhold til utvikling. Problemet er at han utvikler seg ikke. Jeg mener han ikke har utviklet seg siden 1klasse på mange områder. Faglig går det ok bortsett men han har konsentrasjonsvansker og atferdsvansker . Sosialt er han dårligere enn min niese på 4år. Han lærer nye faglige ting, men annen utvikling stagnerer. Han forstår ikke farer. Han er den ungen som løper ut i veien som en 2åring. For han er det logisk å legge papir over ett tent stearinlys. Han kan sitte å se at det brenner. Han sitter der like rolig å beundrer flammene, andre barn ville jo fått panikk fra de sikkert var 4år. Han stikker fra skolen. Konsekvenser tenker han ikke på. Nå er sfo slutt til høsten å han klarer ikke å være alene hjemme. Han klarer ikke å ta buss, da blir han sikkert med til siste stopp. Å krysse veien er en risikosport. Dessuten kan han gå andre steder enn hjem hvis impulsiviteten slår til. Han kan starte vannlekkasjer om han vil det. Han syntes det er spennende å se hvor mye dopapir det er plass til i toalettet, han beundrer vann som renner på gulvet etter at han tetter vasken. Vi er der, dette er ikke ett barn som kan være alene. Skolen har ment han bør på spesialskole, bup og andre instanser er uenig. Han har jo «bare» adhd. Skolen ønsker en person på han hele tiden men de får ikke gjennomslag. Vi får heller ikke det. Gutten er aldri med i lek, han leker ved siden av andre slik barn i 1-2årsalderen gjør. Han klarer ikke å ha en samtale på mer enn 2-3 setninger, han ser apatisk ut , lite øyekontakt,  blir unormalt opptatt av ting. Nå er det pockemon å det er det eneste han snakker om eller gjør. Spør man om hvordan var det på skolen, svarer han «bra, men pockemonen....». Han har hatt ulike temaer i en årrekke som han har lenge. Når han bytter interesse er det kun det han fokuserer på. Han mangler empati, det har vi fått konstatert fra bup. Han reagerer ikke når noen skader seg, gråter ol. 

Dette ble langt og rotete. Egentlig skulle jeg spørre om sfo etter 4 klasse, men jeg følte jeg måtte fortelle litt om hvordan han er. Det er jo relevant i forhold til at han ikke kan være alene hjemme. Beklager rot, jeg er bare frustrert over manglende hjelp fra mange kanter. 
Noen som har fått innvilget sfo etter 4 klasse på vanlig skole?

Anonymkode: 7424d...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt andre barn, som ikke har alle desse tingene, som har fått innvilget Sfo i 5 klasse. Hør med skole, så ppt og eventuelt bup.

Dette bør tas på alvor, og han bør jo ikke være alene hjemme ennå

Anonymkode: 17dd5...fb8

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som har fått innvilget sfo lenger enn 4.klasse med "bare" adhd". De som har det på skolen her har andre diagnoser. Akkurat nå er det to barn som har det, ene har downs syndom og den andre har autisme og er psykisk utviklingshemmet.

Høres jo absolutt ut som sønnen din har mer å stri med enn adhd, men at de ikke har funnet noen diagnose på han?

Når ble han utredet sist, at han har stagnert i utviklingen må jo bety at han kan få en ny utredning? Snakk med de på sfo, mulig det går an å søke med deres iakttagelser som begrunnelse, de kjenner jo gutten?

Anonymkode: 1fb2f...375

Skrevet

På vår skole er det sfo på femte trinn, og det skal visstnok utvides til sjette trinn nå. Men det er kanskje unntaket.

Anonymkode: 650c7...2b6

Skrevet

Jeg synes det høres ut som han har noe mer enn «bare» adhd og tror nok ikke han får sfo etter 4.klasse på bare det grunnlaget. 
Ville presset på for å få en skikkelig utredning. Han kan så klart ikke være alene hjemme når det er slik du forteller.

Har du undersøkt om det finnes skoler med eget tilbud for barn med særskilt tilbud? Mitt barn gikk på en slik skole og var i vanlig klasse i de fagene hun kunne og i egne grupper der vanlig klasse ikke funket. Hun hadde også sfo til 7.klasse. 

Anonymkode: dac96...096

Skrevet

Takk for flere svar. Han hadde siste utredning for 1år siden. Det var de samme tingene da som nå. Forskjellen er at han er eldre og ting er likt. Kroppen utvikles men det mentale i svært liten grad. Såpass at det egentlig ikke er merkbart. Men han er utrolig smart i matte f.eks, skriver og leser ganske bra. Begrunnelsene er mange til at de mener spesialskole ikke er noe for han. Jeg er enig, men jeg er uenig i «bare adhd». De kom frem til at han skal behandles som autist i endel ting, men han oppfyller ikke diagnosekravene. Med» behandles som autist» mener jeg pedagogiske tilnærminger og moduler spesielt tiltenkt personer med autisme. De skal utrede på nytt om ett år. Vi har søkt om ny utredning men fått avslag. Frustrerende. Jeg har helt siden han var minst 1-2-3år sett en atferd som var annerledes. Adhd forklarer nok noe, men jeg kan ikke forstå at det forklarer alt. Jeg sammenligner han med andre barn med adhd å han skiller seg ut der også. Han er ikke som dem. På endel ting ja, men mye annet som ikke passer. Spesialskole er også langt unna her og når alle mener det er feil for han, ønsker vi ikke det. Vi har også andre barn vi må ta hensyn til.  Ting hadde faktisk vært lettere om han fikk en diagnose på noe mer, da kunne han fått mer hjelp. Adhd barn får ikke nevneverdig mye hjelp. Jeg kan ikke akkurat gå i ulønnet permisjon heller. Å hvor kan man jobbe fra 08.30-14 , det er ikke mange steder.

hi

Skrevet

tviler han får, da barnet til ei venninne også søkte det, og han har både Adhd og Asberger + de mener han ikke er lengre frem enn en 6åring, her måtte venninna mi gå ned i stilling, hun jobber 50, så er barnet hos bestemoren resten

Anonymkode: 6435a...929

Skrevet

Jeg har tre barn med autisme, den ene har adhd i tillegg. Jeg synes dette høres ut som mer enn adhd alene. Store sprik i ferdigheter er veldig vanlig hos barn med autisme, det pleier ikke være så påfallende hos barn med adhd. Jeg har for eksempel en sønn på 5 som kan lese, men ikke spise selv. Jeg har også en på 9 som kan snakke flytende engelsk, men som ikke kan klokka og har store problemer med å kle på seg selv. Hvilken personlighetsforstyrrelse er det han har?

Anonymkode: 290ad...910

Skrevet

Han har krav på utvidet sfo. Hilsen tidligere sfo leder. 

Anonymkode: 8b98d...0ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Takk for flere svar. Han hadde siste utredning for 1år siden. Det var de samme tingene da som nå. Forskjellen er at han er eldre og ting er likt. Kroppen utvikles men det mentale i svært liten grad. Såpass at det egentlig ikke er merkbart. Men han er utrolig smart i matte f.eks, skriver og leser ganske bra. Begrunnelsene er mange til at de mener spesialskole ikke er noe for han. Jeg er enig, men jeg er uenig i «bare adhd». De kom frem til at han skal behandles som autist i endel ting, men han oppfyller ikke diagnosekravene. Med» behandles som autist» mener jeg pedagogiske tilnærminger og moduler spesielt tiltenkt personer med autisme. De skal utrede på nytt om ett år. Vi har søkt om ny utredning men fått avslag. Frustrerende. Jeg har helt siden han var minst 1-2-3år sett en atferd som var annerledes. Adhd forklarer nok noe, men jeg kan ikke forstå at det forklarer alt. Jeg sammenligner han med andre barn med adhd å han skiller seg ut der også. Han er ikke som dem. På endel ting ja, men mye annet som ikke passer. Spesialskole er også langt unna her og når alle mener det er feil for han, ønsker vi ikke det. Vi har også andre barn vi må ta hensyn til.  Ting hadde faktisk vært lettere om han fikk en diagnose på noe mer, da kunne han fått mer hjelp. Adhd barn får ikke nevneverdig mye hjelp. Jeg kan ikke akkurat gå i ulønnet permisjon heller. Å hvor kan man jobbe fra 08.30-14 , det er ikke mange steder.

hi

Ta utredning privat. Søk på nett etter utreder med offentlig refusjonsordning. Da får du utredningen til en tusenlapp og time før våren er her. 

Anonymkode: 8b98d...0ce

Skrevet

Han har krav på utvidet Sfo. Be bup eller ppt dokumentere vanskene hans så søker du så fort som mulig. Noen kommuner har ikke så ofte barn som søker på denne paragrafen og har dermed lite erfaring og rutine. Så det kan bli litt klabb og babb på veien. Men han HAR krav så du må søke men du må ha dokumentasjonen klar. Det ordner bup. Søk opp fasebooksiden "kampen for foreldres rettigheter". Der er det mange foreldre samlet som har ulike behov. Sfo etter 4. trinn var nylig diskutert der inne. 

Opplæringsloven § 13-7 fastslår at kommunen skal ha et tilbud om SFO til barn med særskilte behov på 1.-7. årstrinn.

Anonymkode: 70e36...3a6

Skrevet

Med de vanskene han har så har han nok krav på sfo etter 4.klasse, husk at sfo fra 5.klasse er gratis.

Anonymkode: dac96...096

Skrevet

Barn får ikke personlighetsforstyrrelsesdiagnose. 

Anonymkode: 29b6c...edd

Skrevet

Takk for flere gode tips. Dette skal jeg sjekke ut. Å jobbe redusert blir vanskelig ettersom jeg da må jobbe så få timer hver dag. 

Til deg som mener barn ikke får diagnose på personlighetsforstyrrelse, jo de gjør det. Kanskje ikke alle typer, men hvertfall noen. Min sønn har diagnose på det å han er neppe den eneste i Norge. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Takk for flere gode tips. Dette skal jeg sjekke ut. Å jobbe redusert blir vanskelig ettersom jeg da må jobbe så få timer hver dag. 

Til deg som mener barn ikke får diagnose på personlighetsforstyrrelse, jo de gjør det. Kanskje ikke alle typer, men hvertfall noen. Min sønn har diagnose på det å han er neppe den eneste i Norge. 

hi

Kan det være en mild utviklingsforstyrrelse? Mener ikke å kverulere men enig med hun over. Det er svært uvanlig at barn skulle fått en diagnose innenfor personlighetsforstyrrelser. 

Anonymkode: 70e36...3a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

hi

Hvilken diagnose har han da? Det er utrolig underlig å sette slike personlighetsforstyrrelsesdiagnoser på barn, som fortsatt er under emosjonell utvikling.

Anonymkode: 29b6c...edd

Skrevet
Anonym bruker skrev (PÃ¥ 8.3.2021 den 9.52):

Jeg har ett barn med ADHD diagnose. Han har også en mild personlighetsforstyrrelse. Han har vært på utredning i forhold til autisme og Asberger men de mener han ikke oppfyller kravene. Min sønn starter i 5 klasse til høsten. Vi har diskutert dette tidligere med bup , men fikk beskjed om at «mye kan skje før 5 klasse» i henhold til utvikling. Problemet er at han utvikler seg ikke. Jeg mener han ikke har utviklet seg siden 1klasse på mange områder. Faglig går det ok bortsett men han har konsentrasjonsvansker og atferdsvansker . Sosialt er han dårligere enn min niese på 4år. Han lærer nye faglige ting, men annen utvikling stagnerer. Han forstår ikke farer. Han er den ungen som løper ut i veien som en 2åring. For han er det logisk å legge papir over ett tent stearinlys. Han kan sitte å se at det brenner. Han sitter der like rolig å beundrer flammene, andre barn ville jo fått panikk fra de sikkert var 4år. Han stikker fra skolen. Konsekvenser tenker han ikke på. Nå er sfo slutt til høsten å han klarer ikke å være alene hjemme. Han klarer ikke å ta buss, da blir han sikkert med til siste stopp. Å krysse veien er en risikosport. Dessuten kan han gå andre steder enn hjem hvis impulsiviteten slår til. Han kan starte vannlekkasjer om han vil det. Han syntes det er spennende å se hvor mye dopapir det er plass til i toalettet, han beundrer vann som renner på gulvet etter at han tetter vasken. Vi er der, dette er ikke ett barn som kan være alene. Skolen har ment han bør på spesialskole, bup og andre instanser er uenig. Han har jo «bare» adhd. Skolen ønsker en person på han hele tiden men de får ikke gjennomslag. Vi får heller ikke det. Gutten er aldri med i lek, han leker ved siden av andre slik barn i 1-2årsalderen gjør. Han klarer ikke å ha en samtale på mer enn 2-3 setninger, han ser apatisk ut , lite øyekontakt,  blir unormalt opptatt av ting. Nå er det pockemon å det er det eneste han snakker om eller gjør. Spør man om hvordan var det på skolen, svarer han «bra, men pockemonen....». Han har hatt ulike temaer i en årrekke som han har lenge. Når han bytter interesse er det kun det han fokuserer på. Han mangler empati, det har vi fått konstatert fra bup. Han reagerer ikke når noen skader seg, gråter ol. 

Dette ble langt og rotete. Egentlig skulle jeg spørre om sfo etter 4 klasse, men jeg følte jeg måtte fortelle litt om hvordan han er. Det er jo relevant i forhold til at han ikke kan være alene hjemme. Beklager rot, jeg er bare frustrert over manglende hjelp fra mange kanter. 
Noen som har fått innvilget sfo etter 4 klasse på vanlig skole?

Asperger er autisme 

Anonymkode: b9bb0...122

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...