Anonym bruker Skrevet 7. mars 2021 #1 Skrevet 7. mars 2021 Må bare få luftet tankene mine litt. Det siste året har jeg vært syk, kommer aldri til å bli 100% frisk igjen. Og dette har resultert i at jeg har blitt en dårlig mamma og kone. Jeg har 3 barn som nå er avhengig av sukker, jeg spiser så store mengder med godteri at jeg blir skremt av meg selv til tider og da tar barna etter. vi går å småspiser hele tiden så barna og vi voksne er aldri nok sultne til å spise oss skikkelig mett ved felles måltider, det blir mange lettvinte løsninger til middag, vi er avhengig av telefon, ipad, tv osv pga det har blitt mye av det pga energinivået mitt har vært på bånn. Og når mitt energinivå er så lavt, så drar jeg mannen min ned på lasset. Så forholdet mellom oss har vært helt rævva. Ikke har vi sex, ikke snakker vi sammen på kveldene. Vi sitter å trykker på hver vår telefon mens TVen står på i bakgrunnen. Som oftest sovner jeg enten på sofaen eller sammen med 3åringen hvis h*n våkner. Vi samarbeider veldig dårlig og kommunikasjon har ikke vært tilstede. Vi har gått å kaklet på hverandre og igjen går jo dette utover barna som får sure foreldre som ikke har energi til å gjøre noe sammen med de 😔 Men nå har vi hatt en lang samtale om at nok er nok. Vi må snu helt om, vi må jobbe sammen, spise bedre så energinivået kan komme litt opp så forholdet vårt blir bedre, at vi klarer finne på ting med barna og ikke minst legge bort den der jækla idiotboksen som vi trykker på dagen lang. For til syvende og sist er det barna det går utover. Og jeg vil ikke se tilbake på livet og se det slik det er nå. Ønsker nå tips om hva dere anbefaler oss å gjøre for å forbedre forholdet og bli bedre foreldre for hvis ikke dette går er jeg redd det ender med skilsmisse 😔😔😔 og det er det siste jeg vil, for jeg elsker han jo. Og det har ikke barna godt av heller. Å vær så snill, ikke kom med drittkommentarer om hvor dårlig mor jeg er, for det vet jeg selv at jeg er, men ønsker og skal bli bedre. Anonymkode: 389ac...1ba
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2021 #2 Skrevet 7. mars 2021 Forbedre forholdet: sett av minst 40 min på kvelden til kun dere to. Start i det enkle, legg mobilen helt vekk og skru av tv. Klarer dere ikke dra igang en samtale på egenhånd anbefaler jeg f.eks. et brettspill eller noe slikt, da har man noe å gjøre og blir ikke sittende å lure på hva man skal si. Ofte kommer det latter også under runder med spill, og det å kunne le sammen er alltid en fin åpning for andre former av «samvær». Bedre foreldre: prøv å legge vekk mobilen imens barna er våkne. Start med f.eks. 1.5 time og øk etterhvert. Siden ditt energinivå er lavt er det selvfølgelig ikke alt mulig man kan gjøre, men brettspill, sitte å pusle, tegne etc sammen, evnt bare se en film åpner for fine samtaler og igjen: latter. Her er vi også fryktelig godtesyke, vi har rett og slett gått for dessert hver dag slik som mine besteforeldre gjorde. Trenger ikke være allverdens, men en is, hermetisk pære/fersken med pisket krem eller vaniljekesam hjelper enormt på søtsuget og er eneste måten vi klarer det på 🙈 Anonymkode: 950e5...30e
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2021 #3 Skrevet 7. mars 2021 Du er ikke en dårlig mamma. Men du har nå en periode vært en dårligere mamma enn du var, og en dårligere mamma enn du kan være fremover, pga. dårlige valg oppi sykdommen din. 1. Fjern ALT godteri fra huset! 2. Sett deg ned (gjerne med mannen) og planlegg ukesmeny. Så handler dere en gang i uken, og lar det være med det. Da hindrer dere småhandling som fører til fristelser som du ikke trenger nå. 3. Hvis du ikke jobber - kom deg ut og gå en tur hver eneste dag, så tidlig som mulig på dagen, slik at du får frisk luft og lys. Så kan du heller hvile når du kommer hjem før du gjør noe mer hjemme. Ha middagsrester fra dagen før til lunsj, eller ha alltid en stor bolle ferdiglaget salat i kjøleskapet, så er det enkelt å velge sunt. 4. Når dere er hjemme alle sammen - la mobiler ligge i en mobilkurv på lydløs. Aldri ha dem i nærheten ved måltider, eller om dere gjør noe annet sammen, enten det er du og ungene, mannen og ungene, du og mannen eller hele familien. Sett av tid til mobil/databruk - og hold dere til det. Ingen må være tilgjengelig hele tiden, det er bare et enormt energisluk! 5. Du og mannen må glemme på-knappen på tv'en, og heller skru på musikk, snakke sammen. Om nødvendig, sett av tid for sex sammen. Vær nær hverandre. Bestem dere for å finne tilbake til kjæresteforholdet deres - begynn å oppføre dere som da dere var forelsket, klem hverandre, ta på hverandre, kyss hverandre, gi hverandre massasje. Møt hverandre med et hei, et smil og en klem eller kyss. Si hadet på samme måte. Husk å si takk til hverandre. 6. Sett opp en plan for arbeidsfordeling slik at dere slipper krangler om ting, at begge vet hva dere skal gjøre når. Ikke vær redd for å bruke lister en periode om dere trenger det. 7. Aksepter diagnosen din. Og finn ut hvordan du best kan ta vare på din egen helse med diagnosen. Å spise så mye sukker/godteri er f.eks. snarveien til å få ustabilt blodsukker, lite energi, mer betennelser i kroppen. Så gjør sunt kosthold både til noe du vil forplikte deg selv til, og som dere i familien kan ha som felles prosjekt. (Ta f.eks. barna med på matlaging, snakk om hva som er sunn mat, lær dere at sunt kan være godt osv.) Sett deg en plan med fysisk aktivitet som er overkommelig og som kan gjøre deg sterkest mulig innenfor dine nye helserammer. Få noen å snakke med om diagnosen og de utfordringene det gir det, hvis du føler du trenger det. 8. Få inn mer latter og lek i tonen mellom dere i familien. Spøk med hverandre. Ha det mer moro. Overrask hverandre. Anonymkode: e57b9...58a
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2021 #4 Skrevet 7. mars 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Du er ikke en dårlig mamma. Men du har nå en periode vært en dårligere mamma enn du var, og en dårligere mamma enn du kan være fremover, pga. dårlige valg oppi sykdommen din. 1. Fjern ALT godteri fra huset! 2. Sett deg ned (gjerne med mannen) og planlegg ukesmeny. Så handler dere en gang i uken, og lar det være med det. Da hindrer dere småhandling som fører til fristelser som du ikke trenger nå. 3. Hvis du ikke jobber - kom deg ut og gå en tur hver eneste dag, så tidlig som mulig på dagen, slik at du får frisk luft og lys. Så kan du heller hvile når du kommer hjem før du gjør noe mer hjemme. Ha middagsrester fra dagen før til lunsj, eller ha alltid en stor bolle ferdiglaget salat i kjøleskapet, så er det enkelt å velge sunt. 4. Når dere er hjemme alle sammen - la mobiler ligge i en mobilkurv på lydløs. Aldri ha dem i nærheten ved måltider, eller om dere gjør noe annet sammen, enten det er du og ungene, mannen og ungene, du og mannen eller hele familien. Sett av tid til mobil/databruk - og hold dere til det. Ingen må være tilgjengelig hele tiden, det er bare et enormt energisluk! 5. Du og mannen må glemme på-knappen på tv'en, og heller skru på musikk, snakke sammen. Om nødvendig, sett av tid for sex sammen. Vær nær hverandre. Bestem dere for å finne tilbake til kjæresteforholdet deres - begynn å oppføre dere som da dere var forelsket, klem hverandre, ta på hverandre, kyss hverandre, gi hverandre massasje. Møt hverandre med et hei, et smil og en klem eller kyss. Si hadet på samme måte. Husk å si takk til hverandre. 6. Sett opp en plan for arbeidsfordeling slik at dere slipper krangler om ting, at begge vet hva dere skal gjøre når. Ikke vær redd for å bruke lister en periode om dere trenger det. 7. Aksepter diagnosen din. Og finn ut hvordan du best kan ta vare på din egen helse med diagnosen. Å spise så mye sukker/godteri er f.eks. snarveien til å få ustabilt blodsukker, lite energi, mer betennelser i kroppen. Så gjør sunt kosthold både til noe du vil forplikte deg selv til, og som dere i familien kan ha som felles prosjekt. (Ta f.eks. barna med på matlaging, snakk om hva som er sunn mat, lær dere at sunt kan være godt osv.) Sett deg en plan med fysisk aktivitet som er overkommelig og som kan gjøre deg sterkest mulig innenfor dine nye helserammer. Få noen å snakke med om diagnosen og de utfordringene det gir det, hvis du føler du trenger det. 8. Få inn mer latter og lek i tonen mellom dere i familien. Spøk med hverandre. Ha det mer moro. Overrask hverandre. Anonymkode: e57b9...58a Tusen takk for et flott svar ❤ skal ta til meg mange av rådene dine. Anonymkode: 389ac...1ba
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Må bare få luftet tankene mine litt. Det siste året har jeg vært syk, kommer aldri til å bli 100% frisk igjen. Og dette har resultert i at jeg har blitt en dårlig mamma og kone. Jeg har 3 barn som nå er avhengig av sukker, jeg spiser så store mengder med godteri at jeg blir skremt av meg selv til tider og da tar barna etter. vi går å småspiser hele tiden så barna og vi voksne er aldri nok sultne til å spise oss skikkelig mett ved felles måltider, det blir mange lettvinte løsninger til middag, vi er avhengig av telefon, ipad, tv osv pga det har blitt mye av det pga energinivået mitt har vært på bånn. Og når mitt energinivå er så lavt, så drar jeg mannen min ned på lasset. Så forholdet mellom oss har vært helt rævva. Ikke har vi sex, ikke snakker vi sammen på kveldene. Vi sitter å trykker på hver vår telefon mens TVen står på i bakgrunnen. Som oftest sovner jeg enten på sofaen eller sammen med 3åringen hvis h*n våkner. Vi samarbeider veldig dårlig og kommunikasjon har ikke vært tilstede. Vi har gått å kaklet på hverandre og igjen går jo dette utover barna som får sure foreldre som ikke har energi til å gjøre noe sammen med de 😔 Men nå har vi hatt en lang samtale om at nok er nok. Vi må snu helt om, vi må jobbe sammen, spise bedre så energinivået kan komme litt opp så forholdet vårt blir bedre, at vi klarer finne på ting med barna og ikke minst legge bort den der jækla idiotboksen som vi trykker på dagen lang. For til syvende og sist er det barna det går utover. Og jeg vil ikke se tilbake på livet og se det slik det er nå. Ønsker nå tips om hva dere anbefaler oss å gjøre for å forbedre forholdet og bli bedre foreldre for hvis ikke dette går er jeg redd det ender med skilsmisse 😔😔😔 og det er det siste jeg vil, for jeg elsker han jo. Og det har ikke barna godt av heller. Å vær så snill, ikke kom med drittkommentarer om hvor dårlig mor jeg er, for det vet jeg selv at jeg er, men ønsker og skal bli bedre. Anonymkode: 389ac...1ba Jeg syns IKKE at du er en dårlig mor. Du innser jo at nok er nok, og du søker tips og råd. Det er å være en god mor. 😊❤️ Jeg vet selv hvor vanskelig det er, er ufør etter ulykke. Har veldig lite energi. Nr 1, må være å kutte ned på godteri. Gjør det gradvis, ikke pælm alt godteriet i morgen. Nr. 2. Dere voksne legger fra dere mob når barna er våkne. Nr. 3. Prøv å få til litt spill, bygge Lego sammen, lese en bok. Trenger bare å være en liten stund hvor du er helt på. Nr. 4. Få til en utflykt av og til. Gå en tur i skogen. Du kan jo slappe av på ett fjell/benk, mens barna herjer i trær og på steiner osv. Skal ikke så mye til. Begyn med dette. 😊❤️ Prøv å nyte hvert øyeblikk, lev i nuet. Vær tilstede i øyeblikket når barna snakker med deg. ❤️ Jeg vet hvordan det er å leve med sykdom. Men prøv å finn lyspunkter, for de fins. Ett lite tips.. Gi pappa en klem i barna nervær,da ser de tydelig at dere er glad i hverandre. Anonymkode: 82172...831
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Du er ikke en dårlig mamma. Men du har nå en periode vært en dårligere mamma enn du var, og en dårligere mamma enn du kan være fremover, pga. dårlige valg oppi sykdommen din. 1. Fjern ALT godteri fra huset! 2. Sett deg ned (gjerne med mannen) og planlegg ukesmeny. Så handler dere en gang i uken, og lar det være med det. Da hindrer dere småhandling som fører til fristelser som du ikke trenger nå. 3. Hvis du ikke jobber - kom deg ut og gå en tur hver eneste dag, så tidlig som mulig på dagen, slik at du får frisk luft og lys. Så kan du heller hvile når du kommer hjem før du gjør noe mer hjemme. Ha middagsrester fra dagen før til lunsj, eller ha alltid en stor bolle ferdiglaget salat i kjøleskapet, så er det enkelt å velge sunt. 4. Når dere er hjemme alle sammen - la mobiler ligge i en mobilkurv på lydløs. Aldri ha dem i nærheten ved måltider, eller om dere gjør noe annet sammen, enten det er du og ungene, mannen og ungene, du og mannen eller hele familien. Sett av tid til mobil/databruk - og hold dere til det. Ingen må være tilgjengelig hele tiden, det er bare et enormt energisluk! 5. Du og mannen må glemme på-knappen på tv'en, og heller skru på musikk, snakke sammen. Om nødvendig, sett av tid for sex sammen. Vær nær hverandre. Bestem dere for å finne tilbake til kjæresteforholdet deres - begynn å oppføre dere som da dere var forelsket, klem hverandre, ta på hverandre, kyss hverandre, gi hverandre massasje. Møt hverandre med et hei, et smil og en klem eller kyss. Si hadet på samme måte. Husk å si takk til hverandre. 6. Sett opp en plan for arbeidsfordeling slik at dere slipper krangler om ting, at begge vet hva dere skal gjøre når. Ikke vær redd for å bruke lister en periode om dere trenger det. 7. Aksepter diagnosen din. Og finn ut hvordan du best kan ta vare på din egen helse med diagnosen. Å spise så mye sukker/godteri er f.eks. snarveien til å få ustabilt blodsukker, lite energi, mer betennelser i kroppen. Så gjør sunt kosthold både til noe du vil forplikte deg selv til, og som dere i familien kan ha som felles prosjekt. (Ta f.eks. barna med på matlaging, snakk om hva som er sunn mat, lær dere at sunt kan være godt osv.) Sett deg en plan med fysisk aktivitet som er overkommelig og som kan gjøre deg sterkest mulig innenfor dine nye helserammer. Få noen å snakke med om diagnosen og de utfordringene det gir det, hvis du føler du trenger det. 8. Få inn mer latter og lek i tonen mellom dere i familien. Spøk med hverandre. Ha det mer moro. Overrask hverandre. Anonymkode: e57b9...58a Dårlig mamma tror jeg ikke du er, men akkurat nå er du en litt dårligere utgave av deg selv enn det du trenger å være. Jeg synes du har fått veldig gode råd fra...58a. Ta deg selv i nakken og start et sted! Ikke alt og full rulle med en gang, men trapp det opp i løpet av et par uker. Lykke til! - og husk: i dag er det kvinnenes dag! Anonymkode: 381f5...89d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 Ang godteri; gjør dere fortjent til å spise noe godt. Gå på kveldstur til en fjelltopp og belønn ungene med kakao eller kvikklunsj og appelsin der oppe. Etter middag kan dere bake boller sammen. Da blir det en aktivitet og en kosestund. Etterhvert kan en bytte ut sukkerholdige ting med litt sunnere alternativer, feks lage grove rundstykker til kvelds eller ha med matpakke på kveldsturen. gjør noe spesielt ut av lørdagsgodteriet. Det blir så utrolig mye bedre når en ikke spiser snop hver dag. Lørdagsformiddag går vi ofte tur til butikken hvor ungene får velge sitt eget snop. Noen ganger kjører vi til en stor godtebutikk og gjør en utflukt ut av det. (Går tur i nærmiljøet hvor godtebutikker er og spiser lunsj på en kafé i nærheten. en trenger ikke fjerne alt som er godt men være bevisst på når og hvordan barna får det. Anonymkode: 4f080...c0c
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 Har du noe barnevakt eller eldre barndom kan passe de små en kort stund? Her har vi det ganske likt som dere. Så det vi har begynt å gjøre er å gå turer minst to ganger i uken bare han og jeg. Vi går på kvelden når de små er lagt. Eldste på 16 passer de i mens. Vi er ikke borte mer enn 35-50 minutter men det har gitt ett lite boost faktisk. Er helt utrolig deilig å komme seg litt ut, selv om jeg har vondt på store deler av kroppen hjelper gåingen meg på kvelden til blant annet å sove bedre Anonymkode: 0cc9b...a4f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 Ikke endre alt på en gang. Du er bare ett menneske. Begynn feks med at godis hører helga til, og at dere skal ha felles middag hver dag. Tipset om ukeshandling og middagsplan er godt. Involver barna, så alle får en middag de har vært med på å bestemme. Anonymkode: 10671...fd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå