Gå til innhold

Jeg er litt bekymret for samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har alltid løs mage, må derfor gå på tabletter for å få fastere avføring. Men i helgene når alle barna er hjemme da blir han enda dårligere. Da blir det full spyl og han må ta enda flere tabletter. Er det flere som sliter på den måten?

Anonymkode: 3b178...2f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han vært hos lege?

Anonymkode: cbf2f...121

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har han vært hos lege?

Anonymkode: cbf2f...121

Ja. Ingenting galt 😔

Skrevet

Da må han henvises videre, dette er ikke normalt. 

Anonymkode: bbcfb...23e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da må han henvises videre, dette er ikke normalt. 

Han har vært å sjekket alt. Og ja, det er merkelig og tydeligvis ikke normalt (?)

Skrevet

Jeg har fått diagnosen "vi vet ikke hva som feiler deg, men  ting fungerer ikke som det skal". Også kalt IBS. Jeg blir veldig påvirket av stress. Jeg har vært gjennom gastroskopi, koloskopi og CT uten funn. I tillegg har jeg drevet med foodmap, for å finne ut om noen matvarer påvirker. Det er noen matvarer som påvirker mer enn andra, men stress påvirker meg mest. 

Hvis han bare har vært hos fastlegen, bør han henvises videre. Han kan ikke bare godta at det ikke er noen årsak. 

Anonymkode: 3ec15...a70

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har fått diagnosen "vi vet ikke hva som feiler deg, men  ting fungerer ikke som det skal". Også kalt IBS. Jeg blir veldig påvirket av stress. Jeg har vært gjennom gastroskopi, koloskopi og CT uten funn. I tillegg har jeg drevet med foodmap, for å finne ut om noen matvarer påvirker. Det er noen matvarer som påvirker mer enn andra, men stress påvirker meg mest. 

Hvis han bare har vært hos fastlegen, bør han henvises videre. Han kan ikke bare godta at det ikke er noen årsak. 

Når du skriver at du "har drevet med foodmap", mener du da at du har kartlagt det du spiser eller mener du at du har spist matvarer med lav fodmap?

Anonymkode: 81737...81a

Skrevet

Enig i at her må det mere til enn en fastlege. IBS er en tullediagnose når man ikke finner ut noe. 
Han trenger gastroskopi, kolonoskopo, div avføringsprøver, prøver for cøliaki, laktosebelastning, test for div allergier osv osv. 

Det er farlig å gå med udiagnostiserte diaré, han kan få beinskjørhet, jernmangel, elektrolyttforstyrrelser osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Når du skriver at du "har drevet med foodmap", mener du da at du har kartlagt det du spiser eller mener du at du har spist matvarer med lav fodmap?

Hun er vel av dem som tror det er et matkart, altså foodmap, og ikke fodmap.

Anonymkode: 5c5ad...282

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ignorance is bliss. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Enig i at her må det mere til enn en fastlege. IBS er en tullediagnose når man ikke finner ut noe. 
Han trenger gastroskopi, kolonoskopo, div avføringsprøver, prøver for cøliaki, laktosebelastning, test for div allergier osv osv. 

Det er farlig å gå med udiagnostiserte diaré, han kan få beinskjørhet, jernmangel, elektrolyttforstyrrelser osv.

Han har tatt både koloskopi og gastroskopi. Og blodprøver Men ja, veldig rart at ikke fastlegen gjør noe mer 🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ignorance is bliss. 

Vel, til allmenn info:

FODMAP er en forkortelse for Fermenterbare Oligosakkarider, Disakkarider, Monosakkarider og (And) Polyoler – som er ulike typer karbohydrater.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han har tatt både koloskopi og gastroskopi. Og blodprøver Men ja, veldig rart at ikke fastlegen gjør noe mer 🤔

Sikker på at det ikke er psykisk, eller IBS/cøliaki/laktoseintoleranse el.l, Har han vært sjekket for matvareintoleranse?

Høres litt  ut som eksen min , der fant de absolutt ingenting  og han hadde testet seg for absolutt alt som er å teste seg for inkl kreft og andre alvorlige sykdommer. Tilslutt ble han sendt til psykolog og det viste seg at det satt i hodet.. Han fikk diagnosen hypokonder (eller som de nå kaller det, helseangst). Selv etter uttallige psykologtimer og behandling på hypokonderklinikken, så ble det ingen bedring hverken i topplokket eller i magen. 

Anonymkode: 84c32...b32

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke så mye legen får gjort med irritabel tarm...

Det er vanlig at stress trigger, og veldig mange med ibs tåler hvetemel dårlig. Han må prøve seg frem litt, hva fungerer og hva fungerer ikke. Regelmessig spising, nok søvn og minimere stress er første bud.

Anonymkode: a8282...72f

Skrevet

Jeg har vært som samboeren din, ble sjekket fra topp til tå og beskjed om IBS. Der stoppet det. En gang var jeg så dårlig at jeg ble innlagt i en uke med 40 i feber og 160 i crp. Psykisk my ass. Eneste riktige her er at stress gjør det verre. 

Får han kramper før magen tømmer seg? Er det i sammenheng med måltider? Ville i hvert fall startet med å loggføre alle måltider, om ikke man finner ut av noe selv, er det nyttig hvis man blir henvist videre. 

Har brukt åresvis på å finne ut hva som får magen min til å tømme seg. For min del er det stekt mat, spesielt kjøtt med mye fett. 

Men, uansett viktig å be legen om henvisning. Kosthold er noe man prøver seg frem med mens man venter. Ikke sikkert det løser noe som helt. 

Anonymkode: 4f2a6...608

Skrevet

Det første som slo meg er at han bør loggføre alt han spiser over noen uker. Hvert enkelt måltid, absolutt alle ingredienser.

En jeg kjenner slet med noe lignende, fikk han til å gjøre det, og det viste seg at han fikk det da han spiste noe han bare spiste nå og da, tilfeldigvis i helgene og sammen med barn. Han trodde ingenting på at han reagerte på noe, men snudde helt, for han dobbelsjekket det. Da var spørsmålet hva i det han reagerte på, og det fant han også ut.

Anonymkode: c7927...caa

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det ikke er pga maten. Han har ikke kramper eller noe sånt. Bare mye løs mage, noen ganger ille. Det er virkelig forfedelig for han. Han gruer seg for å gå ut av huset til tider 😔😔

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Så festlig at du er nedlatende fordi det var skrevet feil. Jeg har fulgt et opplegg via sykehuset (ernæringsfysiolog), med kartlegging og utprøving av matvarer etter lav fodmap. Det var en langtekkelig prosess hvor en og en matvare ble fjernet og reintrodusert, for så å fjerne en hel gruppe samtidig. 

IBS er jo egentlig en sekkediagnose. Jeg vest om ei med diagnosen som kun lever på loff og lettfordøyelige karbohydrater, og ei Anna ei som le er på svært mye kostfiber. Disse klarer å holde magen i sjakk ved hjel av mat, det klarer ikke jeg. 

Hi

Jeg ser du skriver at det nok ikke er psykisk. Stress er ikke bare psykisk, det er også fysisk. Jeg er ikke stresset og oppfsrende, men kroppen reagerer på belastning. Det jeg bet meg merke i, er at du sier tilstanden forverrer seg i helgene. Hvordan er kostholdet i helg i forhold til ukedagene? Er kostholdet like rutinemessig? Endrer innholdet seg (mengde, type mat, drikke osv.) ? Er han mer eller mindre aktiv? Blir han ubevisst stresset av familie fra morgen til kveld? Osv. Han bør jo kartlegge alt dette for å se om noe peker seg ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Så festlig at du er nedlatende fordi det var skrevet feil. Jeg har fulgt et opplegg via sykehuset (ernæringsfysiolog), med kartlegging og utprøving av matvarer etter lav fodmap. Det var en langtekkelig prosess hvor en og en matvare ble fjernet og reintrodusert, for så å fjerne en hel gruppe samtidig. 

IBS er jo egentlig en sekkediagnose. Jeg vest om ei med diagnosen som kun lever på loff og lettfordøyelige karbohydrater, og ei Anna ei som le er på svært mye kostfiber. Disse klarer å holde magen i sjakk ved hjel av mat, det klarer ikke jeg. 

Hi

Jeg ser du skriver at det nok ikke er psykisk. Stress er ikke bare psykisk, det er også fysisk. Jeg er ikke stresset og oppfsrende, men kroppen reagerer på belastning. Det jeg bet meg merke i, er at du sier tilstanden forverrer seg i helgene. Hvordan er kostholdet i helg i forhold til ukedagene? Er kostholdet like rutinemessig? Endrer innholdet seg (mengde, type mat, drikke osv.) ? Er han mer eller mindre aktiv? Blir han ubevisst stresset av familie fra morgen til kveld? Osv. Han bør jo kartlegge alt dette for å se om noe peker seg ut. 

Han blir mer stresset av barna sier han. Mye lyder og mye styr. Maten er lik. Kan man få diaré av barn da?

Håper du har det bedre nå 💙

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Han blir mer stresset av barna sier han. Mye lyder og mye styr. Maten er lik. Kan man få diaré av barn da?

Ikke så vanlig, men hvis det er drittunger!? 🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ikke noe annerledes i kostholdet i det hele tatt? Ikke en øl på fredag, mer kaffe, litt feitere mat, snacks, sjokolade, fine rundstykker til frokost istedenfor knekkebrød?

Anonymkode: 5ade9...c4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Er da ikke barna man får diaré av men man magen kan bli verre av stress, som kan forårsakes av barn. 
dere har helt likt kosthold i helgene? Brus, øl, vin, sjokolade? 

Anonymkode: 5472d...809

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...