GÃ¥ til innhold

Nytt hus med tydelig slitasje😅

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bygde nytt hus som stod ferdig i slutten av 2014. Allerede nå er det spor av fukt i vinduene, som at malingen begynner å flasse og foringene begynner å sprekke. Det er verst på badet selvsagt. Når det er skikkelig kaldt ute, dugger det mye på vinduene, også i rom som ikke blir brukt. På soverommet, hvor vi har rullegardin, ligger det et tykt islag på innsiden av ruta. 
Huset har ventilasjon, og den funker som den skal. Men er dette vanlig? Skal det være slik?

Anonymkode: 0633a...b71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke er normalt. Huset vårt er over 200 år gammelt. Vinduer har ikke blitt byttet de siste 40 årene. Foringene sprekker ikke. Vi har ikke is hverken på innsiden eller utsiden av vinduene, men de må males av og til, kanskje med 10-15 års mellomrom hvis de skal holde seg pene.

Vi har aldri hatt lekasjer hverken på bad, våtrom eller kjøkken selv om de ble renovert for 40 år siden.

Anonymkode: b43fb...bb0

Skrevet

Ventilasjonen deres virker IKKE.

Anonymkode: 888a2...21b

Skrevet

IKKE normalt. Og kan være farlig.

Anonymkode: 59ca0...8de

Skrevet

Nei, fukt og is på innsiden av vinduene er et dårlig tegn. Her er det noe galt med ventilasjonen.

Anonymkode: bd71c...da5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi bygde nytt hus som stod ferdig i slutten av 2014. Allerede nå er det spor av fukt i vinduene, som at malingen begynner å flasse og foringene begynner å sprekke. Det er verst på badet selvsagt. Når det er skikkelig kaldt ute, dugger det mye på vinduene, også i rom som ikke blir brukt. På soverommet, hvor vi har rullegardin, ligger det et tykt islag på innsiden av ruta. 
Huset har ventilasjon, og den funker som den skal. Men er dette vanlig? Skal det være slik?

Bruker dere vifte på badet når dere dusjet ol? Har dere åpne ventiler på soverommet på natten når dere sover? 

For ut fra det du forteller her så tyder alt på at dere har for tett hus og at det dermed er for dårlig ventilert. 

Anonymkode: f88b7...63f

Skrevet

Huset er for tett! 

Det du beskriver skal ikke skje i et hus med korrekt ventilasjon.

Punkt én: få orden på ventilasjon 

Punkt to: rett opp i skadene den manglende ventilasjonen har påført huset 

Anonymkode: 8fb58...a1b

Skrevet

Det kan også skyldes at vinduene er for dårlig isolerte. I kuldeperioder blir de da mye kaldere enn resten av rommet, og vann kan kobdensere på dem, selv om luftfuktigheten (i vanlig temperatur) ikke er særlig høy. 

Vi har samme problem i vårt hus, men det er gammelt og definitivt ikke for tett.

Anonymkode: ad38f...a1a

Skrevet

Ventilasjonen får jevnlig byttet filter og tatt service på. Lufteventiler ellers har vi ikke, og jeg trodde heller ikke det var tillatt i nye hus? Vinduene kan være at ikke er ypperste kvalitet, men de er jo ikke gamle.

Hvem kan sjekke ventilasjonen når servicefolkene mener den funker som den skal? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ventilasjonen får jevnlig byttet filter og tatt service på. Lufteventiler ellers har vi ikke, og jeg trodde heller ikke det var tillatt i nye hus? Vinduene kan være at ikke er ypperste kvalitet, men de er jo ikke gamle.

Hvem kan sjekke ventilasjonen når servicefolkene mener den funker som den skal? 

Jeg vil tippe det er vinduene, særlug ettersom det blir is på dem og ikke bare fuktighet. De kan være underdimensjonert for vintertemperaturen selv om de er ganske nye. Har det vært kaldere enn det pleier å være der dere bor i vinter? 

Luft i vanlig stuetemperatur (20 - 25 grader) kan holde på mye mer vann enn luft på rundt null, og hos dere mp jo luftlaget nærmest vinduene faktisk ha vært under null, ellers hadde det ikke blitt is. Dermed blir det neste umulig å ha så lav luftfuktighet at det ikke kondenserer på vinduene.

Anonymkode: ad38f...a1a

Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Vi bygde i 2008, lavenergi den gang som er ganske lik standard som TEK10 som jeg ville tippe deres hus er bygd etter. Solgte i 2019, ingen antydning til noe av det du beskriver her. 

Anonymkode: f68e5...a51

Skrevet

Høres ut som om noe byggteknisk galt, jeg ville snakket med forsikringen og bedt dem sende noen som kan undersøke saken og hjelpe dere å finne ut hva dere gjør videre.

Bortsett fra det regner jeg med at dere åpner rullegardiner på dagtid, har dører mellom rom åpne, og tørker opp vannsøl i badevinduer? 

Anonymkode: 5e92c...e57

Skrevet

Det skal jo ikke bli is på innsiden av så nye vindu! Hvilken leverandør av vindu er det? Det står i metallkanten mellom glassene.

Anonymkode: 34c12...d86

Skrevet

Men har dere ikke ventilasjonsluker i veggene? Har dere fullverdig ventilasjonssystem med luft inn/luft ut? Eller suger den bare ut? 

For meg høres det ut som om dere har konstant undertrykk i huset og bare suger ut luft men ikke slipper noe luft inn. Da får man trøbbel med fukt. 

Anonymkode: aa69b...97f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...