Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Hvordan gikk oppstarten pÄ skolen med koronarestriksjoner? Er litt spent pÄ minste som starter i hÞst. De to eldste gÄr i tredje- og femtetrinn, og er flinkere med hÄndsprit og avstand. Anonymkode: e3ecf...67b
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Det gikk veldig greit egentlig, barna vet jo ikke om noe annet. For oss foreldre er det jo litt stusselig Ä ikke fÄ vÊre med inn fÞrste skoledag (men for barna tror jeg det er bedre faktisk, slippe masse nervÞse, fotograferende foreldre overalt). Ellers har det meste gÄtt som normalt egentlig, bare at vi mÄ hente barna ute, kan ikke gÄ inn og skolegÄrden er delt i soner slik at de mÄ holde seg pÄ det omrÄdet de har den dagen (ogsÄ en fordel for de minste tror jeg, skolegÄrden er stor og uoversiktlig og det er greit at de holder seg litt mer samlet nÄr de er sÄ smÄ). Ulemper er at de blir ikke kjent med resten av skolen og andre elever, fÄr ikke lekt med elever de ikke er i klasse/gruppe med og kan ikke ha vennegrupper (akkurat det synes jeg er helt greit, slitsomt med disse vennegruppene). Anonymkode: 6b7f1...dda
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Vi fikk vÊre med to foreldre i skolegÄrden, sÄ vinket vi dem inn sammen, og hentet etter en times tid igjen. Det var omtrent det samme som pÄ en vanlig 1. skoledag. Men senere var det mer tungvint. PÄ skolen vÄr har 1. klasse eget omrÄde med gjerde rundt, og vi har mÄttet levere utenfor gjerdet pÄ avtalt plass. Det var litt skummelt i starten Ä gÄ inn alene, men lÊreren var veldig fin. Kunne vÊrt mer skummelt om ikke lÊreren hadde vÊrt sÄ oppmerksom. NÄ etter jul har det gÄtt helt fint. Og sÄ har vi jo ikke fÄtt vÊre med inn for Ä holde oversikt over skiftetÞy, eller fÄtt sett nÄr de har pyntet til en fest eller plassen deres eller klasserommet. Det er litt vemodig, for han skulle nok likt Ä vise det frem. PÄ den lyse siden har de fÄtt vÊre sin klasse alene sammen. Og det tror jeg har fÞltes veldig trygt og godt for dem. Erfaringen min fra tidligere barn er at skolen kan bli veldig stor nÄr man skal ut med alle de andre og ha sfo med alle de andre. I Är har de vÊrt med bare sin klasse bÄde pÄ sfo og i skoletiden, og innimellom med den andre fÞrsteklassen (i utetiden og periodevis pÄ sfo). Og det har vÊrt fint. Jeg tror det har vÊrt bra for klassemiljÞet, for de har blitt en veldig sammensveiset gjeng. Og en tryggere gjeng. SÄ jeg hÄper de fortsetter Ä ha egen sfo for fÞrste klasse fremover ogsÄ. Anonymkode: 93eba...757
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 5 hours ago, Anonym bruker said: Hvordan gikk oppstarten pÄ skolen med koronarestriksjoner? Er litt spent pÄ minste som starter i hÞst. De to eldste gÄr i tredje- og femtetrinn, og er flinkere med hÄndsprit og avstand. Anonymkode: e3ecf...67b gÄtt utrolig bra her Anonymkode: e5851...171
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 GÄtt helt strÄlende. Vi har vÊrt sÄ heldig med lÊrer. Hun er bare sÄ utrolig flink med ungene og superdedikert pÄ alt. Vesla vÄr fant seg aldri helt tilrette i barnehagen men skolen elsker hun. Og det er egentlig en fordel med kohorter i skolegÄrden nÄr de gÄr i fÞrste. Mye mindre barn Ä forholde seg til og de fÞler seg veldig trygge og ivaretatt. Anonymkode: 1d370...694
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Det har gÄtt bra, og ungene takler restriksjonene bra. Men sosialt har det vÊrt kjipt. Det har vÊrt fÊrre bursdager, og de bursdagene som har vÊrt har vÊrt delt inn i gutter og jenter, noe som ikke er det vanlige her. Ingen besÞksgrupper og mindre besÞk etter skolen. SÄ samholdet i klassen fÞler jeg er dÄrligere enn samholdet i klassen til 3.klassingen (nÄr de gikk i 1.). AltsÄ, en fin gjeng, men ikke en like sosial gjeng som kjenner hverandre sÄ godt. Og vi foreldre kjenner jo ikke hverandre, og vet sÄ vidt hvem de ulike barna er. Kun eventuelle barnebursdager eller vennebesÞk vi fÄr blitt kjent med de andre barna og foreldrene. Ingen foreldremÞter, juleavslutning, foreldrefester osv som er vanlige sosiale plattformer for foreldrene. SÄ koronarestriksjoner legger en demper og har gjort at denne skolestarten har vÊrt kjipere enn den forrige. Men ungene takler det alikevel bra, og har hatt en trygg og fin start, selv om hjem og skole er mer delt enn fÞr, og selv om klassen ikke har blitt like tett som de kunne vÊrt. Anonymkode: cbf94...303
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ