Gå til innhold

Slår og sparker etter samvær med far

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kort så var jeg i mange år med på alle samvær ettersom barnefaren er veldig streng å blir altfor sint. For noen år fikk jeg beskjed av bv at far skal ha barnet alene. Lenge så det faktisk ut som at det gikk bra,han kom tilbake å var i godt humør. 

Men de siste 6 mndene ca så har han kommet hjem å vært sint når han kommer hjem fra far. Har tenkt at det kanskje bare var tilfeldig,men når det kun er sånn de dagene han kommer fra far så må jeg jo innse at det ikke er tilfeldig.

Han var hos far forrige helg å ganske sint og irritert hele tiden på søndagen når han kom hjem. Når han ble sint på meg så sparket han og slo meg! Noe sånt er overhodet ikke likt han! Har prøvd å snakke med han men han påstår han har det fint hos far. Dagen etterpå kontakter skolen meg å sier at han har ødelagt ting i sinne. Så de har også reagert på at han var veldig sint etter en helg hos faren. 

Tror dere dette er tegn på at han ikke har det bra hos far? Prøver jeg å snakke med far så tar han det som kritikk på han som pappa,å blir rasende og sint på meg. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 339cf...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager dobbelpost,har rapportert sånn at den andre blir slettet.

Skrevet

Hei.

Mitt barn var også sånn etter samvær med far da han var yngre (han er 18 nå).Det varte i ca 2 dager etter han kom fra samvær, så ble han seg selv igjen. Jeg vet at barnet mitt hadde det veldig fint hos far, men at han sleit veldig med overgangene ved samvær. Noe som er helt forståelig og helt normalt.

Barn som har det vanskelig på samvær kan selvfølgelig også reagere slik du beskriver, men det er som sagt også normalt for barn som har det bra. 

Anonymkode: c241a...c83

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hei.

Mitt barn var også sånn etter samvær med far da han var yngre (han er 18 nå).Det varte i ca 2 dager etter han kom fra samvær, så ble han seg selv igjen. Jeg vet at barnet mitt hadde det veldig fint hos far, men at han sleit veldig med overgangene ved samvær. Noe som er helt forståelig og helt normalt.

Barn som har det vanskelig på samvær kan selvfølgelig også reagere slik du beskriver, men det er som sagt også normalt for barn som har det bra. 

Anonymkode: c241a...c83

Her også går det over etter ca 2 dager så er ikke sikkert noe er galt,men vi som vet hvordan far har vært hvertfall før blir jo litt bekymret når han endrer sånn oppførsel etter samvær. Men godt å høre at det ikke trenger å være noe galt. Sønnen vpr vil jo alltid til far å teller ned dagene til han kommer. Faren er nok forsatt for streng og for sint,men tror sønnen vår har begynt å bli mer forsiktig med hva han sier å gjør hos far.

Skrevet

Du kan snakke med far og bestille tid på resurssenter for familie. Der kan dere begge få veiledning. 

At barn reagerer på overganger er vanlig. 

Det trengs forberedelse både til begynnelse av samvær og slutten av samvær, når barnet skal hjem. 

Anonymkode: 2fab3...e89

Skrevet

Veldig vanlig å reagere på overganger. Slik var det her også, selv om barnet hadde det bra hos far. Det er viktig å lære dem om følelser og hvordan håndtere dem.

Anonymkode: 07a46...948

Skrevet

Glemte kanskje å nevne at han er 9 år.

Skrevet

Jeg kjenner ei jente som reagerte slik etter besøk hos ei venninne. Venninna hadde hatt en vanskelig oppvekst og dette ble litt overkompensert nå med at hun fikk mye av det hun pekte på, fikk viljen sin i det meste, bestemte alt av mat, ble vartet opp og serverte og hadde ingen plikter. For den andre jenta var det som å komme på luksushotell. Når hun så kom hjem og måtte forholde seg til søsken, kompromiss, plikter og regler, ble hun sur og muggen. Det var jo så fantastisk hos venninna og slik ville hun ha det hjemme også...  

Anonymkode: 0a99c...ddf

Skrevet

Med den historikken til far så ville jeg faktisk vært bekymra over denne arferdsendringen hos sønnen din. Helt uavhengig av hva andre har opplevd og mener er normalt. Ville helt klart søkt råd hos f.eks barnevernet.

Anonymkode: ae6c8...256

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Med den historikken til far så ville jeg faktisk vært bekymra over denne arferdsendringen hos sønnen din. Helt uavhengig av hva andre har opplevd og mener er normalt. Ville helt klart søkt råd hos f.eks barnevernet.

Anonymkode: ae6c8...256

Barnevernet fikk så godt inntrykk etter hjemmebesøket der,de velger jo å se vekk fra hva jeg sier,barnehagen når han gikk der og skolen. Det foresten bhg som sendte bekymringsmelding på far,så de mente at far ikke bør ha barnet alene.  Mens bv mener det er forsvarlig at han er der alene. Men nå har vi ikke hatt kontakt med de på 3 år så kunne jo prøvd å ta kontakt igjen å be om råd.

Skrevet

Jeg ville uten tvil fått bv inn i bildet igjen. Du sier jo selv at far fremdeles er for sint. Nå har dessuten skolen reagert på at gutten blir ekstremt sint etter samvær med far og har ødelagt ting i sinne.

Dette viser at noe er endret. Enten har far endret seg, eller gutten bare ikke lenger greier å takle det han opplever der lenger og derfor nå har begynt å utagere.

Vet du om det har skjedd endringer i fars liv siste halvåret-året?

Uansett tenker jeg at gutten din trenger hjelp, for når han nå viser følelsene sine sånn på skolen at han ødelegger ting der, da tolker jeg det som et rop om hjelp. Samme det at han har begynt å slå deg når han kommer fra far. Gutten din trenger hjelp!

Barnevernet vet jo også at personer og situasjoner kan endre seg mye på tre år, så det at de for tre år siden mente far kunne ha samvær alene da, det betyr ikke at han nødvendigvis takler det nå. En annen ting er jo at gutten din nå vokser til, får stadig litt mer egne meninger, forstår litt mer av hva som skjer rundt ham, føler kanskje mer på urettferdighet. Det er det ikke sikkert at far takler. Eller... som jeg får inntrykk av, og som du skriver, gutten reagerer ikke hos far, men får reaksjonene i etterkant når han kommer hjem til deg og på skolen, begge steder hvor han trolig føler seg trygg. Barn kan være utrolig lojale mot foreldre, selv når ting ikke er som de skal, så at han sier alt er bra hos far betyr ikke nødvendigvis at det faktisk er det.

Noe gjør uansett at gutten din ikke lenger har det bra når han har vært hos far, og det må du finne ut av. Be om hjelp fra bv.

Anonymkode: d34c7...e37

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du kan snakke med far og bestille tid på resurssenter for familie. Der kan dere begge få veiledning. 

At barn reagerer på overganger er vanlig. 

Det trengs forberedelse både til begynnelse av samvær og slutten av samvær, når barnet skal hjem. 

Anonymkode: 2fab3...e89

Takk for tipset :)

Skrevet

Har litt av den samme erfaringen. Kan være en blanding av at det ikke er så bra hos far og en overgang når han kommer hjem til deg. Kan og være at gutten faktisk tar etter far sitt sine og kanskje også til og med har arvet noe av det. Kan være en blanding av alt dette. 

Og selvfølgelig går det jo bra på hjemmebesøk hos far med barnevernet. Da viste han seg fra sin beste side. Dette er noe barnevernet burde ta i sin vurdering, noe de sjelden gjør. 

Kanskje helsesøster kunne snakke litt med gutten din? 

Anonymkode: 1e599...291

Skrevet

Jeg synes ikke det at barn sliter i flere dager ved overgang er noe man skal normalisere. Hvis barnet har det så vondt må man ta tak i det så det går lettere for barnet. 

Anonymkode: c876e...bd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...