Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Skrevet 3. mars 2021 Jenta vår blir straks 18. Vi vet hun har drukket alkohol ved flere anledninger, noe vi tenker er naturlig. Hun vet at hun alltid kan ringe hjem for å bli hentet, noe hun ofte også gjør. Hun har adhd, men Ritalin gjør henne deprimert. BUP ville ikke gi henne annen medisin, derfor går hun ikke på medisin. Dette gir henne mye indre uro. I går kom det frem at hun ved noen få anledninger også har røyket hasj. Videre kunne hun godt tenket seg å prøve sterkere narkotiske midler. Hun ser uansett ikke for seg et langt liv, fordi hun vet hun mangler impulskontroll. Hun sier hun vil ha det gøy så lenge hun lever. Hun stryker i flere fag på skolen, men grunnet diagnose kan hun ta vgs over flere år. Likevel har hun null motivasjon for skole. Hver dag er en kamp! Nå er jeg i tillegg livredd for at hun skal ende opp som rusavhengig. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Grunnet alder på jenta, er det ingen som kan hjelpe oss. Har forsøkt familievernkontoret, bup, fastlege... noen med tips og råd? Anonymkode: 21bd0...741
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #2 Skrevet 3. mars 2021 Hva går hun på videregående? Jeg tenker at om motivasjonen svikter totalt er det kanskje på tide å gjøre noe helt annet? Praksisplass, tilrettelagt lærlingplass e.l. Jeg har en nevø som strevde på samme måte, han gikk på vgs to-tre dager i uka og var ute i praksis de andre dagene, og fikk lærlingeplass så han kunne ta et tilrettelagt fagbrev. Han er full av energi og jobber som en helt, så etter 5 år tok han det vanlige fagbrevet. Han mangler også impulskontroll, og når han begynte tjene penger ble det et problem, han gikk på noen skikkelige smeller der. Men så ordnet det seg etterhvert. Han bruker og bruker enda, men har fått orden likevel siden de faste tingene trekkes på lønningsdagen. Jeg tenker at dere må snakke med rådgiver på skolen, hun må få noe lystbetont å bruke dagene sine på. Når alt føles som et ork og man i tillegg sliter med diverse så skjønner jeg at det mangler motivasjon altså. Egenmedisinering er noe mange med adhd driver med, og det er en skummel vei. Hvorfor lar ikke legen henne prøve andre medisiner enn ritalin, er det pga kostnadene? Anonymkode: 85e7a...375
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2021 #3 Skrevet 3. mars 2021 En vanskelig og trasig situasjon! Jeg har selv en datter med ADD, som vi holdt på å miste til rus, og alt var en kamp. Det som hjalp mest (mener jeg) var én god venninne som ikke ruset seg på ulovlige stoffer (og som stilte opp hele tiden), at hun hadde en lærlingplass med gode, ansvarlige voksne og et godt og inkluderende arbeidsmiljø, og at vi som familie (aller mest meg som mor) samlet støttet henne døgnet rundt. Jeg tenker at din datter i denne perioden trenger noe som trekker mer enn å ruse seg, og at skolen faktisk gjør det motsatte. Med ADHD klarer man ofte ikke motiveres av en premie som kommer langt fram i framtida, som utdanning jo er. Og spesielt i disse ungdomsårene - det er en kneik som man må over, men så blir det gjerne bedre og bedre, til de blir mer «selvgående». Hva tenker du at hun kan motiveres av, og finne meningsfylt da? For mange er det dyr, så kanskje en linje på vg, med landbruk hadde vært noe? Sport eller friluftsliv? Folkehøyskole? Liker hun barn? Jobbe i barnehage en stund? Anonymkode: 4c44b...e51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå