Gå til innhold

Er 4 uker på lavkarbo nok til å se effekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte, ganske motvillig, på lavkarbodiett i går. Legen anbefalte meg å prøve fordi jeg sliter sånn med tretthet, muskelsmerter osv, uten at blodprøver ol. viser noe galt. Siden mitt kosthold overhode ikke ligner lavkarbo fra før, er dette krevende for meg, spesielt siden jeg i tillegg har to barn som må ha spesielle dietter pga sykdom/allergi. Men jeg vil gi det et forsøk likevel, så har jeg i det minste forsøkt. Foreløpig har jeg bestemt meg fra nå og til påske, altså omtrent 4 uker. Jeg innbiller meg at jeg bør merke en endring i løpet av denne  tiden dersom jeg får effekt av det, men stemmer det? Noen med erfaringer her?

Anonymkode: de86d...a85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Du skal ikke ned i vekt, kun se om det eventuelt har annen helseeffekt for deg? 

Anonymkode: fb9a6...30a

Skrevet

Hvor streng er du? Jeg gikk på LCHF og gikk ned 4 kilo på en uke og merka ekstremt god bedring i muskelvondt og opplagthet etter bare en uke!

Anonymkode: 7e910...90c

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja, det vil jeg tro. Du skal ikke ned i vekt, kun se om det eventuelt har annen helseeffekt for deg? 

Anonymkode: fb9a6...30a

Altså, å gå ned i vekt vil være en fin bonus, men det er faktisk ikke motivasjonen min bak, da hadde jeg ikke orket å prøve dette, men heller spist mindre kalorier. Det ville vært mye lettere for meg, mindre endringer. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvor streng er du? Jeg gikk på LCHF og gikk ned 4 kilo på en uke og merka ekstremt god bedring i muskelvondt og opplagthet etter bare en uke!

Jeg kan ærlig talt minimalt om lavkarbo og orker ikke å sette meg inn i et heller hvis det uansett ikke funker. Hvis det funker, så må jeg heller vurdere det. I går spiste jeg omelett til frokost, to frøknekkebrød (nesten ingen karbohydrater i) med skinke, ost, agurk og tomat på til lunsj, og laget meg en slags thaibasert gryte til middag med kylling, grønnsaker, kokosmelk og krydder. Spiste litt nøtter innimellom. Blir nok noe i denne duren framover også. Tenkte å spise en del salat med fetaost og egg i hvert fall, og så de frøknekkebrødene. Middagen er det vanskeligste, vi spiser mye karbobaserte middager har jeg innsett.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg glemte å si at det er oppmuntrende å lese at det bare gikk en uke før du merket noe. Håper jo at jeg også får en positiv effekt og at legen har rett, samtidig som jeg egentlig ikke har så fryktelig lyst til å måtte spise lavkarbo resten av livet. Spiser du fortsatt sånn?

HI

Skrevet

Hår gått på streng lavkarbo en gang - og det var fantastisk! fordøyelsen var superbra, hadde mye mer energi, mye mindre humørsvingninger og null hodepine (er mye plaget med det) etter første uka. Tror du vil merke stor effekt i løpet av fire uker, men det er ikke lett :)

Lykke til!

Anonymkode: 7311b...124

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hår gått på streng lavkarbo en gang - og det var fantastisk! fordøyelsen var superbra, hadde mye mer energi, mye mindre humørsvingninger og null hodepine (er mye plaget med det) etter første uka. Tror du vil merke stor effekt i løpet av fire uker, men det er ikke lett :)

Lykke til!

Nei, det har jeg merket 😅 Holdt på å tilte i går av mangel på noe søtt, så da spiste jeg litt bringebær med vaniljekesam, og det var det beste jeg har spist på flere dager 😂 Jeg er nok egentlig ikke den beste for denne dietten, men jeg synes jeg skylder meg selv å prøve i det minste. Hva spiser du nå da? Og hvorfor sluttet du hvis effekten var så god?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nei, det har jeg merket 😅 Holdt på å tilte i går av mangel på noe søtt, så da spiste jeg litt bringebær med vaniljekesam, og det var det beste jeg har spist på flere dager 😂 Jeg er nok egentlig ikke den beste for denne dietten, men jeg synes jeg skylder meg selv å prøve i det minste. Hva spiser du nå da? Og hvorfor sluttet du hvis effekten var så god?

HI

Kan jeg spørre hvorfor du og andre går på denne dietten? Dere kan jo ikke leve slik for resten av livet, og hvis dere legger om til normalt kosthold igjen, vil alle kiloene pluss litt til gå på igjen. 

Anonymkode: c9f5a...fab

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du og andre går på denne dietten? Dere kan jo ikke leve slik for resten av livet, og hvis dere legger om til normalt kosthold igjen, vil alle kiloene pluss litt til gå på igjen. 

Fordi jeg har mye betennelser og muskelvondt, samt hodepine og alltid trøtt selv om alle blodprøver er normale. Legen anbefalte meg å prøve lavkarbo for å se om det kan hjelpe siden han har hatt mange pasienter som sier at det hjelper for dem. Derfor prøver jeg i noen uker for å se. Hvis jeg ikke merker noen effekt, eller liten effekt, gidder jeg ikke fortsette i det hele tatt. Dersom jeg får god effekt, må jeg sette meg grundig inn i dette og finne fram til et kosthold jeg vil klare å leve med resten av livet. Da blir det nok ikke så ekstremt som nå, men et forsøk på å finne en god balanse. Kanskje investere i en ernæringsfysiolog som kan hjelpe meg litt ut i fra mine matpreferanser. Vekten er overhodet ikke en faktor for meg her. Går jeg ned er det en hyggelig bonus, men hvis det var målet, hadde jeg aldri valgt denne metoden. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

for det første fordi jeg reiste på en lengre backpacker tur hvor en slik diett var nær umulig. Å følge dietten var enkelt nok (etter de første tre grusomme ukene) men det krever endel planlegging av hva man skal spise når, og man må stort sett ta med seg egen mat. Så har jeg aldri kommet igang igjen.....

Ellers er jeg nok som deg - synes det var hardt og elsker søtsaker mer enn noe annet - særlig sjokolade (NAM). Så det å skulle starte på virker uendelig rundt selv om jeg vet hvor god effekt det har. Nå spiser jeg stort sett variert, ikke så mye brød, har byttet det ut med grove knekkebrød, og spiser pasta/ris/poteter til middag. Ellers er det lite karbo. Dessverre har jeg noen dager innimellom hvor pizza, boller og annen gjærbakst (samt smågodt) finner sin vei ned i magen, og det er dette som ødelegger for meg.... 

Skrevet

man kan ha et kosthold med lite karbohydrater over tid - det er ikke farlig. Men ja - man må jo holde dette kostholdet resten av livet for å unngå helseplagene - og det er vanskelig når det meste av på-farten maten er så karbobasert....Så det er nok for dem som har viljestyrke (altså ikke meg ;) )

Skrevet

Jeg har en søster som lever lavkarbo pga helsen, og det er ikke noe problem å leve sånn resten av livet.

De aller fleste måltider spises faktisk hjemme, og da spiser hun mat med minimalt av karbohydrater. De gangene hun får mat servert av andre velger hun å spise minst av den karborike maten og tar gjerne mest (salat istedenfor baguett til lasagnen osv) så hun tåler greit det hun får i seg av karbohydrater da.

Hun spiser til og med et kakestykke eller to om hun er bedt i bursdag, hun spiser da bare null karbohydrater i de måltidene hun har hjemme den dagen.

Lavkarbo betyr ikke nødvendigvis null karbo altså, de fleste klarer å leve lavkarbo uten de helt store problemene.

Anonymkode: cb4cb...82b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.3.2021 den 10.51):

Jeg glemte å si at det er oppmuntrende å lese at det bare gikk en uke før du merket noe. Håper jo at jeg også får en positiv effekt og at legen har rett, samtidig som jeg egentlig ikke har så fryktelig lyst til å måtte spise lavkarbo resten av livet. Spiser du fortsatt sånn?

HI

Jeg var helt fersk i starten så spiste det jeg tenkte var ok, og det funka jo! Satt meg inn i det etterhvert og har det så fingra nå at det ikke er et problem. Jeg har spist lavkarbo av og på i årevis, men det siste året nå har jeg fokusert på det ja. Går ikke noe særlig mer ned, men helseeffektene er jo der enda :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...