Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å ikke like noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det går igjen at å ikke enkelte matvarer er barnslig og uhøflig. Hvorfor er det sånn at voksne mennesker må like alt av mat? I tråden om farger man aldri kler seg i så vi at å ikke like ganske mange farger var vanlig og helt greit. I tråder om interiør er det vanlig å ikke like enkelte stiler, men ingen får høre at det er barnslig å ikke synes mørke vegger er pent. Jeg skjønner at det er teit å komme på middagsselskap og sitte som en sutrende unge og bare si "liker ikke", men det er det da sjeldent noen som gjør! De aller fleste spiser det meste de får, men å plukke ut soppen fra en gryterett ser ikke jeg noen problemer med. Jeg synes orkideer er stygge, det vet de fleste jeg kjenner så ingen gir meg orkideer. Jeg får ikke orkideer i gave med beskjed om at å ikke like orkideer er barnslig. 

Anonymkode: c8e79...f3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og gjør det du skriver. Fjerner diskret det jeg ikke liker ut på siden og legger servitten over etterpå, eller unngår å ta av akkurat den retten hvis jeg kan (kommer an på hva det er, men f.eks. liker jeg ikke scampi, så da bare lar jeg være å ta scampi hvis det serveres tapas). 

Anonymkode: 61da6...fa6

Skrevet

Må gjerne la være å like, men da må man også godta å ikke bli invitert hver gang. 

Anonymkode: a6ca5...0af

Skrevet

Men dersom noen har orkideer i huset sitt, så sier du vel ikke til de «har dere tre orkideer? Jeg synes det er stygt!»

Som med interiør og alt annet har man forskjellig smak. Det gjelder mat også. Men man sier ikke «jeg liker ikke» det er greit å plukke ut det man ikke er så glad i og si «jeg er ikke så glad i, men det er ikke noe problem»

Anonymkode: 99073...a7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men dersom noen har orkideer i huset sitt, så sier du vel ikke til de «har dere tre orkideer? Jeg synes det er stygt!»

Som med interiør og alt annet har man forskjellig smak. Det gjelder mat også. Men man sier ikke «jeg liker ikke» det er greit å plukke ut det man ikke er så glad i og si «jeg er ikke så glad i, men det er ikke noe problem»

Men maten Mo man forholde seg til/spise. Jeg spiser ikke orkideer.

Anonymkode: 096e3...1c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

De orkideene kan du snu deg bort fra. Den maten må inn i munnen og ned i magen. Jeg spiser virkelig ikke mat jeg ikke liker. Å se på blomster/møbler/farger jeg ikke liker er helt greit. Det er stor forskjell på orkideer og mat. 

Skrevet

Hvis sopp hadde vært en av de ytterst få matsorten en ikke liker så er det uproblematisk, men erfaringen min er nok at folk som ikke liker én ting har en myriade av ting de misliker.. Og da blir det bare slitsomt. 

Anonymkode: 6c776...463

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvis sopp hadde vært en av de ytterst få matsorten en ikke liker så er det uproblematisk, men erfaringen min er nok at folk som ikke liker én ting har en myriade av ting de misliker.. Og da blir det bare slitsomt. 

Anonymkode: 6c776...463

Hvorfor er det slitsomt for deg? Det er sikkert tusen ting jeg ikke liker. Spiser rundt det og later som ingenting. Hvorfor plager det deg?

Anonymkode: ab4a0...62d

Skrevet

Enig med deg! Men det skal sies at jeg aldri har møtt disse holdningene som er her inne, ute i virkeligheten. Jeg kjenner veldig få som liker ALT og det er normalt blant mine venner å ha toleranse for at andre mennesker ikke liker spesifikke matvarer. Hos oss er det normal høflighet å tilby et alternativ hvis man serverer noe man vet gjestene ikke liker, og mine bekjente deler heldigvis samme mening. Jeg hadde syntes det var ille om en av mine gjester puttet i seg noe de absolutt ikke liker bare for syns skyld. Det er bare mat, jeg blir verken fornærmet eller oppgitt over at voksne mennesker diskre velger å la grønnsakene ligge eller står over sushi.

Anonymkode: 1d10b...6f0

Skrevet

Broren min er en sånn mann, og han går rett og slett ikke på middagsbesøk. Han kommer gjerne om du inviterer han på kaffe og kake, eller brus og potetgull, men inviterer du på middag sier han nei, takk.

Det er da ikke så mange slike mennesker at det er et problem, det er det ikke i min omgangskrets ihvertfall.

Broren min er som han er av sine grunner, mye psykiske greier og umulig å gjøre noe med. Mannen nærmer seg 40 år og makter ikke spise ting han ikke liker. Han har mange gode sider for det altså

Resten av storfamilien og våre venner spiser det meste og jeg har aldri opplevd at jeg har måttet tilrettelegge noe som helst.

Ene kompisen til mannen har cøliaki, han foreslår ofte ting som hamburger på grillen. Fordi han har tre sønner og vi har fire barn er det enkel mat som alle kan spise. Jeg sørger da for at vi har masse salat og gjerne noe pommes frites ved siden av, så er det ingen som bryr seg med at han ikke spiser hamburgerbrødet.

Anonymkode: ec48d...b7a

Skrevet

Jeg tenker det kan anses som et sosialt handicap av varierende grad, og som alle andre handicap er det selvfølgelig noe en god vert ikke påpeker, men heller legger seg på minne til en eventuell neste gang. Hvis gjesten ønsker tilrettelegging, eller bare vil gi beskjed til verten, blir det opp til denne å ta det opp. Å unngå å velge en rett fra tapasbordet er uproblematisk, å diskret legge til side litt sopp fra gryteretten er mildt.

Anonymkode: a6ca5...0af

Skrevet

Man må vel ikke like alt og få mennesker spiser vel alt mulig. Jeg spiser masse forskjellig, men enkelte ting får jeg rett og slett ikke ned. Heldigvis er det lite av det jeg blir servert i middagsselskap. Sjelden man får lever, kaviar og makrell i tomat når man er bedt bort 😅 Og jeg prøver gjerne nye ting. 

Mine barn spiser veldig mye av matvarer som andre barn ikke vil prøve en gang. Men de liker slett ikke alt mulig. Og det er helt greit og helt normalt. Men man skal ikke sitte å uffe seg og si og si æsj, noe de er oppdratt til ikke å gjøre. Forventer det samme av andre voksne mennesker. 

Anonymkode: 525a1...980

Skrevet

Det er lov å ikke like, men som voksen spiser man likevel! I alle fall sørger man for å ikke dra oppmerksomhet mot nykkene sine.

Anonymkode: ca885...d6c

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er lov å ikke like, men som voksen spiser man likevel! I alle fall sørger man for å ikke dra oppmerksomhet mot nykkene sine.

Selv om jeg er voksen så er det faktisk ikke alt jeg klarer å spise for å være høflig. Ser ikke problemet med det,da kan jeg bare ta med min egen mat.

Anonymkode: af3de...9f2

Skrevet
Blop skrev (2 timer siden):

De orkideene kan du snu deg bort fra. Den maten må inn i munnen og ned i magen. Jeg spiser virkelig ikke mat jeg ikke liker. Å se på blomster/møbler/farger jeg ikke liker er helt greit. Det er stor forskjell på orkideer og mat. 

Du kan godt la vær å like mat, men da må du enten la vær å spise eller vi kan la vær å invitere deg. Så lenge du ikke forventer spesialbehandling og ellers er et hyggelig selskap er det ikke noe problem.

Anonymkode: bec53...571

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Selv om jeg er voksen så er det faktisk ikke alt jeg klarer å spise for å være høflig. Ser ikke problemet med det,da kan jeg bare ta med min egen mat.

Det er jo den beste måten å dra oppmerksomhet på, men det er vel ofte det som er formålet..

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det å ta med egen mat er på linje med å ta med egne blomster eller gardiner fordi du ikke liker det vertskapet har.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er uenig med det første, men enig med det siste. Det kommer aldri til å skje at jeg spiser mat jeg virkelig ikke liker bare for å framstå som høflig eller "voksen", og jeg håper inderlig at mine egne gjester ikke gjør det heller. Derimot skal man ikke lage noe nummer ut av det, og da gjelder det alle! Jeg har faktisk opplevd å diskret pirke ananas ut av en gryte og legge på siden av fatet. Gjorde ikke noe nummer av det, skrøt av maten (som var veldig god ellers), alle småpratet koselig, og så kom det plutselig fra en annen gjest "Hæ? Liker du ikke ananas? Det er jo det beste med hele gryten!", og først da ble det jo en sak ut av det. Så jeg tenker det er like viktig å ikke påpeke andre sine spisevaner også, i hvert fall når de spiser det meste og oppfører seg normalt. 

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Du kan godt la vær å like mat, men da må du enten la vær å spise eller vi kan la vær å invitere deg. Så lenge du ikke forventer spesialbehandling og ellers er et hyggelig selskap er det ikke noe problem.

Det er helt greit, blir det servert mat jeg ikke liker så takker jeg nei. Men jeg har heldigvis bare hyggelige venner og familie som ikke inviterer til mat jeg ikke liker! Og jeg serverer ikke mat til mine gjester som jeg vet de ikke liker. Høflighet går begge veier, det er fryktelig uhøflig å ikke ta hensyn til gjestene sine. Det er for eksempel vanlig å tilby både kaffe og te, og ingen blir tvunget til å drikke cola hvis de ikke liker det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig med deg, og gjør det du skriver. Fjerner diskret det jeg ikke liker ut på siden og legger servitten over etterpå, eller unngår å ta av akkurat den retten hvis jeg kan (kommer an på hva det er, men f.eks. liker jeg ikke scampi, så da bare lar jeg være å ta scampi hvis det serveres tapas). 

Du blir aldri invitert tilbake.

Anonymkode: 94c69...e20

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du blir aldri invitert tilbake.

Anonymkode: 94c69...e20

Snakk for deg selv. Jeg tror de færreste lar være å invitere folk de er glad i bare fordi de ikke spiser mat de ikke liker. De færreste tar seg selv så blodig høytidelig.

Anonymkode: 43feb...8d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Nei, det å ta med egen mat er på linje med å ta med egne blomster eller gardiner fordi du ikke liker det vertskapet har.

He he, nei det er det virkelig ikke.  Alle klarer seg uten gardiner og blomster. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo den beste måten å dra oppmerksomhet på, men det er vel ofte det som er formålet..

Hva faen er det for ett svar??

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er helt greit, blir det servert mat jeg ikke liker så takker jeg nei. Men jeg har heldigvis bare hyggelige venner og familie som ikke inviterer til mat jeg ikke liker! Og jeg serverer ikke mat til mine gjester som jeg vet de ikke liker. Høflighet går begge veier, det er fryktelig uhøflig å ikke ta hensyn til gjestene sine. Det er for eksempel vanlig å tilby både kaffe og te, og ingen blir tvunget til å drikke cola hvis de ikke liker det. 

Det kommer jo an på anledningen. Noen ganger har vi lyst på pinnekjøtt eller reker. Da inviterer jeg jo bare folk jeg tror spiser det. Foreldrene mine er for eksempel sære i matveien. Det fører til at vi aldri inviterer dem til middag på en vanelig dag. 

Skrevet

Å sitte og plukke ut ting i en matrett er særdeles uhøflig og noe jeg kanskje kan forvente av et barn, ikke av en voksen med normal oppdragelse. Alle klarer å svelge unna noen biter av noe de ikke liker, alvorlig talt. 

Anonymkode: 39ba7...bed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...