Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #1 Skrevet 28. februar 2021 Er det slik at i det offentlige må de svare på nynorsk hvis jeg skriver til dem på nynorsk? Jeg har bokmål som hovedmål. Det har så godt som alle her, men er det en sånn regel. Må alle som jobbee i det offentlige beherske begge målføre? Det kunne vært morsomt å teste det ut hvis regelen var sånn. Anonymkode: b564c...276
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #2 Skrevet 28. februar 2021 Om det er din forståelse av hva som er morsomt er du lite sympatisk.. Anonymkode: 117ef...235
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #3 Skrevet 28. februar 2021 Det er jo vanlig høflighet å svare er brev i samme målform. Altså skrives det De og Dem i brevet, så er det normalt å svare på samme måte. Jeg mener det samme gjelder nynorsk. De aller fleste har hatt dette på skolen, så da bør de jo beherske det til en viss grad. Anonymkode: 36c84...8ad
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #4 Skrevet 28. februar 2021 I prinsippet: Ja. Skriver du en henvendelse til offentlig etat, så skal du få svar i samme målform. Det har medført mye dårlig språkbruk. Anonymkode: 202a0...aa7
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #5 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Om det er din forståelse av hva som er morsomt er du lite sympatisk.. Anonymkode: 117ef...235 Dette er morsomt. 😁 https://www.dagbladet.no/kultur/utlyste-stillinger-ved-statsministerens-kontor-klarer-du-a-se-feilene/67477093 Anonymkode: 7e347...689
Bjæk Skrevet 28. februar 2021 #6 Skrevet 28. februar 2021 Av ansatte i staten kan du forvente å få svar på samme målform som du henvendte deg til dem med, ja. Mener det har vært foreslått å endre dette i forslag til ny UH-lov, men får ikke håpe det går gjennom.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #7 Skrevet 28. februar 2021 Ja, egentlig er det sånn, men man blir jo ikke straffet for å la være heller. Jeg jobber i det offentlige (staten) og i en nynorskkommune, men det er ikke alltid jeg husker å svare på nynorsk. Spesielt ikke på korte og kjappe meldinger. Eg skriv heilt greitt nynorsk, trur eg, men det er heilt klårt vansklegare og meir tungvindt for meg å skrive nynorsk fordi bokmål er hovudmålet mitt. Spesielt er nok syntaksen eit problem, og nokre av substantiva. Eg klarer ikkje alltid å lytte ut om det er hokjønn eller hankjønn og må da slå opp i ordboka. Anonymkode: 37a9a...751
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #8 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Om det er din forståelse av hva som er morsomt er du lite sympatisk.. Anonymkode: 117ef...235 Det kan det godt hende at jeg er. Jeg er ikke så opptatt av å bli oppfattet som sympatisk av alle. Anonymkode: b564c...276
Bjæk Skrevet 28. februar 2021 #9 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ja, egentlig er det sånn, men man blir jo ikke straffet for å la være heller. Jeg jobber i det offentlige (staten) og i en nynorskkommune, men det er ikke alltid jeg husker å svare på nynorsk. Spesielt ikke på korte og kjappe meldinger. Eg skriv heilt greitt nynorsk, trur eg, men det er heilt klårt vansklegare og meir tungvindt for meg å skrive nynorsk fordi bokmål er hovudmålet mitt. Spesielt er nok syntaksen eit problem, og nokre av substantiva. Eg klarer ikkje alltid å lytte ut om det er hokjønn eller hankjønn og må da slå opp i ordboka. Anonymkode: 37a9a...751 Synes du er flink, jeg! ❤️
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #10 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ja, egentlig er det sånn, men man blir jo ikke straffet for å la være heller. Jeg jobber i det offentlige (staten) og i en nynorskkommune, men det er ikke alltid jeg husker å svare på nynorsk. Spesielt ikke på korte og kjappe meldinger. Eg skriv heilt greitt nynorsk, trur eg, men det er heilt klårt vansklegare og meir tungvindt for meg å skrive nynorsk fordi bokmål er hovudmålet mitt. Spesielt er nok syntaksen eit problem, og nokre av substantiva. Eg klarer ikkje alltid å lytte ut om det er hokjønn eller hankjønn og må da slå opp i ordboka. Anonymkode: 37a9a...751 Hvis man er sta. Kan man da sende brev i retur hvis det kommer i feil målform og kreve nytt svar? Anonymkode: b564c...276
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #11 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ja, egentlig er det sånn, men man blir jo ikke straffet for å la være heller. Jeg jobber i det offentlige (staten) og i en nynorskkommune, men det er ikke alltid jeg husker å svare på nynorsk. Spesielt ikke på korte og kjappe meldinger. Eg skriv heilt greitt nynorsk, trur eg, men det er heilt klårt vansklegare og meir tungvindt for meg å skrive nynorsk fordi bokmål er hovudmålet mitt. Spesielt er nok syntaksen eit problem, og nokre av substantiva. Eg klarer ikkje alltid å lytte ut om det er hokjønn eller hankjønn og må da slå opp i ordboka. Anonymkode: 37a9a...751 Slett ikkje verst! Du skriv heilt grei nynorsk. Eg finn ein direkte feil. Det heiter vanskelegare. Eg synest også det er unødig tungt å skrive klårt, det er tillate å skrive klart. Anonymkode: 202a0...aa7
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #12 Skrevet 28. februar 2021 I så fall er jeg glad jeg jobber i det private og for det meste har lokale kunder 😅 Ser for meg tidsforbruket med noen titalls Mail om dagen innen et ganske tungt og omfattende fagfelt. Anonymkode: 2edf0...01c
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #13 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, egentlig er det sånn, men man blir jo ikke straffet for å la være heller. Jeg jobber i det offentlige (staten) og i en nynorskkommune, men det er ikke alltid jeg husker å svare på nynorsk. Spesielt ikke på korte og kjappe meldinger. Eg skriv heilt greitt nynorsk, trur eg, men det er heilt klårt vansklegare og meir tungvindt for meg å skrive nynorsk fordi bokmål er hovudmålet mitt. Spesielt er nok syntaksen eit problem, og nokre av substantiva. Eg klarer ikkje alltid å lytte ut om det er hokjønn eller hankjønn og må da slå opp i ordboka. Anonymkode: 37a9a...751 Vil det også si at du ikke kan vurderes for en stilling i det offentlige hvus du ikke behersker begge målfre brukbart? Det er jo en del som har fritak for nynorsk, kanskje for bokmål også, på skolen. Hvordan vurderes det ved ansettelser? Man kan jo ikke regne med at de som ikke har hatt nynorsk skal kunne uttrykke seg brukbart på nynorsk. Anonymkode: b564c...276
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #14 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vil det også si at du ikke kan vurderes for en stilling i det offentlige hvus du ikke behersker begge målfre brukbart? Det er jo en del som har fritak for nynorsk, kanskje for bokmål også, på skolen. Hvordan vurderes det ved ansettelser? Man kan jo ikke regne med at de som ikke har hatt nynorsk skal kunne uttrykke seg brukbart på nynorsk. Anonymkode: b564c...276 Det kommer jo helt an på hva slags jobb du har. Ikke alle må sende brev. Anonym bruker skrev (1 time siden): Slett ikkje verst! Du skriv heilt grei nynorsk. Eg finn ein direkte feil. Det heiter vanskelegare. Eg synest også det er unødig tungt å skrive klårt, det er tillate å skrive klart. Anonymkode: 202a0...aa7 Og tungvint uten d. Anonymkode: ccfdd...724
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #15 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det kommer jo helt an på hva slags jobb du har. Ikke alle må sende brev. Og tungvint uten d. Anonymkode: ccfdd...724 Det stemmer! Beklager. Anonymkode: 202a0...aa7
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #16 Skrevet 28. februar 2021 Jeg jobber ikke i den offentlige, men svarer alltid kunder på den målformen de henvender seg til meg/oss på. Blir veldig glad når jeg får anledning (eller høve 😀) til å skrive nynorsk, noe som dessverre skjer altfor sjeldent (bedriften jeg jobber i holder til i Oslo). Er en stor nynorskfan til østlending å være. Anonymkode: bd39a...e26
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #17 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobber ikke i den offentlige, men svarer alltid kunder på den målformen de henvender seg til meg/oss på. Blir veldig glad når jeg får anledning (eller høve 😀) til å skrive nynorsk, noe som dessverre skjer altfor sjeldent (bedriften jeg jobber i holder til i Oslo). Er en stor nynorskfan til østlending å være. Anonymkode: bd39a...e26 Det er jeg også, selv om jeg ikke er god i det. Det er derfor jeg vurderer å skrive på nynorsk, så godt jeg kan. Anonymkode: b564c...276
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #18 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Er det slik at i det offentlige må de svare på nynorsk hvis jeg skriver til dem på nynorsk? Jeg har bokmål som hovedmål. Det har så godt som alle her, men er det en sånn regel. Må alle som jobbee i det offentlige beherske begge målføre? Det kunne vært morsomt å teste det ut hvis regelen var sånn. Anonymkode: b564c...276 Ja. Anonymkode: 179e2...c1e
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #19 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er jeg også, selv om jeg ikke er god i det. Det er derfor jeg vurderer å skrive på nynorsk, så godt jeg kan. Anonymkode: b564c...276 Hvis du ønsker å bli stødigere i nynorsk så anbefaler jeg deg å lese romaner skrevet på nynorsk. Ting fester seg i hodet uten at du tenker over det eller må anstrenge deg 😊 Også synes jeg nynorsk gjør seg best innen litteratur, at det er langt mer «poetisk» og sjelfullt enn bokmål. Anonymkode: bd39a...e26
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #20 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hvis du ønsker å bli stødigere i nynorsk så anbefaler jeg deg å lese romaner skrevet på nynorsk. Ting fester seg i hodet uten at du tenker over det eller må anstrenge deg 😊 Også synes jeg nynorsk gjør seg best innen litteratur, at det er langt mer «poetisk» og sjelfullt enn bokmål. Anonymkode: bd39a...e26 Litt avhengi av hva jeg leser. Hvis handlingen foregår i Oslo eller Danmark føles det feil for meg om teksten og spesielt direkte tale er på nynorsk, men ellers synes jeg også nynorsk ofte gjør seg godt. Anonymkode: b564c...276
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #21 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ja. Anonymkode: 179e2...c1e Tull og tøys. Anonymkode: ccfdd...724
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #22 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Litt avhengi av hva jeg leser. Hvis handlingen foregår i Oslo eller Danmark føles det feil for meg om teksten og spesielt direkte tale er på nynorsk, men ellers synes jeg også nynorsk ofte gjør seg godt. Anonymkode: b564c...276 Ja, godt poeng. Anonymkode: bd39a...e26
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #23 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tull og tøys. Anonymkode: ccfdd...724 Hva er tull og tøys? Anonymkode: 202a0...aa7
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #24 Skrevet 28. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hva er tull og tøys? Anonymkode: 202a0...aa7 At alle som jobber i det offentlige må beherske bokmål og nynorsk. Har allerede svart på hvorfor, over her. Jobber selv i det offentlige og behøver ikke å kunne nynorsk, da jeg ikke skriver brev ut. Og det er det MANGE i det offentlige som gjør. Hadde vært helt sykt om alle leger og sykepleiere og ingeniører og IT-konsulenter osv, måtte beherske to målformer like godt. Anonymkode: ccfdd...724
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2021 #25 Skrevet 28. februar 2021 Jeg har også jobbet i staten, som jurist som skrev drøssevis av brev. Ble ikke spurt om nynorskkunnskaper på intervju, og ble aldri bedt om å skrive nynorsk. Svarte på bokmål bestandig. Anonymkode: 049f6...c4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå