Gå til innhold

Hvordan oversetter jeg dette til (brukbar) engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Be economical with the truth kan fungere da (idiom). 

Anonymkode: 35df2...209

Takk!

Anonymkode: 62971...78e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes careless aproach var bedre enn econimical, dersom det er til en rapport. 

Anonymkode: 1853b...be4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes careless aproach var bedre enn econimical, dersom det er til en rapport. 

Approach, beklager. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingen av oss som du siterer, har snakket om verdi. Hadde du behersket norsk, ville du lett sett at det vi sier ikke handler om verdi på mennesker, men om ulik grad av kunnskap. 

Ja, du kan gjerne fortelle deg selv det hvis du synes det hjelper 🤷‍♀️

Anonymkode: 7016f...d7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det handler om en konflikt mellom to parter hvor den ene parten beviselig lyver. Jeg må skrive en rapport om konflikten. Rapporten skal sendes oppover i systemet. Det er viktig å uttrykke seg diplomatisk, samtidig som det må komme klart frem at det dreier seg om en løgn. Det er også viktig at jeg forholder meg nøytral, og på ingen måte bidrar til å eskalere konflikten. 

Hm, nå begynte jeg å tenke på om careless er nøytralt nok i den sammenhengen du skal bruke det i. Jeg synes ikke du er objektiv når du beskriver en person som careless (men det kan selvfølgelig tenkes at dette er noe noen andre sier, ikke din påstand). Hvis en person beviselig lyver, trenger du vel ikke synse noe om personens forhold til sannheten? Kan du ikke bare skrive at vedkommende lyver?

Her er en oppføring om careless og noen synonymer: https://www.vocabulary.com/dictionary/careless

(jobber som oversetter - ord og kontekst er gøy 😊)

Skrevet
uhhuhher skrev (9 minutter siden):

Hm, nå begynte jeg å tenke på om careless er nøytralt nok i den sammenhengen du skal bruke det i. Jeg synes ikke du er objektiv når du beskriver en person som careless (men det kan selvfølgelig tenkes at dette er noe noen andre sier, ikke din påstand). Hvis en person beviselig lyver, trenger du vel ikke synse noe om personens forhold til sannheten? Kan du ikke bare skrive at vedkommende lyver?

Her er en oppføring om careless og noen synonymer: https://www.vocabulary.com/dictionary/careless

Så kul jobb! Ja, det er ikke alltid lett. Man må legge inn eventuelle kulturforskjeller også. Jeg har nesten lyst til å skrive «this is a lie» (fordi det er nettopp det det er, og alle vet det), men så må jeg bare passe på at jeg ikke tråkker på noen ømme tær mens jeg rusler rundt grøten. 

Skrevet
uhhuhher skrev (14 minutter siden):

Enig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så kul jobb! Ja, det er ikke alltid lett. Man må legge inn eventuelle kulturforskjeller også. Jeg har nesten lyst til å skrive «this is a lie» (fordi det er nettopp det det er, og alle vet det), men så må jeg bare passe på at jeg ikke tråkker på noen ømme tær mens jeg rusler rundt grøten. 

Skriv ‘this is not true’ eller ‘far from true’ i stedet for ‘this is a lie’. Da påstår man kun noe om fraværet av sannhet, og unngår å påstå noe om løgn. Eventuelt kan du bruke bend eller stretch the truth, slik jeg foreslo tidligere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Definitivt, selskapskultur og kulturforskjeller spiller en stor rolle i slike saker. Hvordan si noe uten å si noe som helst? Eller motsatt. 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.2.2021 den 16.53):

Virkelig ikke. Lemfeldig betyr ikke overbærende. Jøssemann, det er da et helt vanlig ord.

Anonymkode: c3b96...d0e

Lemfeldig? Vanlig ord? Hvor gammel er du? 

Anonymkode: e7368...607

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.2.2021 den 17.04):

Men det er jo de fem-seks som har oppegående foreldre, har lest ei bok og er verd å satse noe som helst på. Resten er fyllmasse.

Anonymkode: c3b96...d0e

Du har jo ikke lært deg folkeskikk, så vet ikke helt hvor oppegående foreldrene dine har vært. Men du kan noen uvanlige ord da.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Du har jo ikke lært deg folkeskikk, så vet ikke helt hvor oppegående foreldrene dine har vært. Men du kan noen uvanlige ord da.. 

Jeg kan et ord for det, sær😉

Anonymkode: 10f9e...d14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...