Gå til innhold

Coach på videregående

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vo har barn som begynner på videregående til høsten. De siste årene har det blitt mer og mer upoppulært å at vi foreldre blander oss. Samtidig tror jeg det ville vært veldig nyttig med hjelp til å strukturere hjemmearbeid ol. Vi tenker derfor på å asette en privatlærer eller coach i en til to timer i uka.

Har dere noen erfaring med det? Hvor fant dere personen og følte dere at det var nyttig?

Anonymkode: 202fb...fcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt utviklet og oppegående ungdom klarer fint å strukturere det selv 

Anonymkode: a4dc7...b3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Normalt utviklet og oppegående ungdom klarer fint å strukturere det selv 

På sett og vis, ja, men langt fra opptimalt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

På sett og vis, ja, men langt fra opptimalt.

Da bør de lære seg så de kan drifte sin egen skolehverdag. Og det burde holde i massevis at foreldre, lærere og eventuelt skole-los holder de i ørene 

Skrevet

Du vil ha inn en utenforstående amatør med høye tanker om seg selv til ungdommen din? Coaching er lavmål, og coacher er ikkemennesker som ikke fiksa det i et ordentlig yrke. Det er det mest meningsløse jeg har hørt, og den dyreste veien å gå for å sjekke ut som foreldre. Du kan likegodt gi opp ungen for adopsjon om du ikke har tenkt å være forelder.

Anonymkode: 5ee52...497

Skrevet

Jøss, har jeg virkelig aldri hørt om, og jeg har tre tenåringer selv, to av dem på vgs.

Ungdommer klarer virkelig dette helt selv altså. Joda, de går på noen bommerter av og til, men det er jo meningen de skal gjøre det og lære av det.

At det ikke lønner seg å vente til kvelden før innlevering med å jobbe på et prosjekt de har flere uker på lærer de seg allerede på ungdomskolen, også fortsetter de denne læreprosessen på vgs. Å disponere tiden sin, studieteknikk osv lærer de seg underveis i løpet.

Anonymkode: 23715...be5

Skrevet

Du vil ha inn en utenforstående amatør med høye tanker om seg selv til ungdommen din? Coaching er lavmål, og coacher er ikkemennesker som ikke fiksa det i et ordentlig yrke. Det er det mest meningsløse jeg har hørt, og den dyreste veien å gå for å sjekke ut som foreldre. Du kan likegodt gi opp ungen for adopsjon om du ikke har tenkt å være forelder.

Nei, jeg ønsker ikke en amatør men en proff.

Barna driver også med musikk og jeg ser hvor stort utbytte de har av å ha en person utenfra som følger opp øving og hjelper dem med å planlegge og strukturere øvetiden frem mot konserter, tester ol. De har stort utbytte av å kunne diskutere og få tilbakeeldinger fra andre enn foreldre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg ønsker ikke en amatør men en proff.

Barna driver også med musikk og jeg ser hvor stort utbytte de har av å ha en person utenfra som følger opp øving og hjelper dem med å planlegge og strukturere øvetiden frem mot konserter, tester ol. De har stort utbytte av å kunne diskutere og få tilbakeeldinger fra andre enn foreldre.

Coacher er ikke proff på annet enn høyt eget selvbilde.

Skrevet

Coacher er ikke proff på annet enn høyt eget selvbilde.

Jeg går ut fra at det finnes både dyktige og mindre dyktige folk på dette området som på andre omrder.

En proff er forøvrig en som tjener penger på oppgaven, i motsettning til en amatør. Det sier lite om dyktigheten.

Skrevet

Da ville jeg heller gått for en privatlærer, mentornorge f.eks. Dyrt ja, men det hjelper

Anonymkode: 6b116...582

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Da ville jeg heller gått for en privatlærer, mentornorge f.eks. Dyrt ja, men det hjelper

Anonymkode: 6b116...582

Det kan godt hende det er et bedre navn. Behovet er nok mer å få hjelp til å planlegge uka og få hjelp til bestemme hvor mye arbeid som må legges ned og hva som bør prioritere og hva som er bra nok, enn direkte hjelp med fagene, men det kan godt hende det blir et behov også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...