Anonym bruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Skrevet 27. februar 2021 Min sønn går i 6.klasse og sliter veldig med matte. Han ligger langt etter pensum. De holder på med brøk nå, men min sønn har enda ikke lært seg å dele, eller han er faktisk veldig flink med tall i hodet, men han klarer ikke å regne ut på papir hvordan man setter opp regnestykket og hvordan man gjør det. Har sittet med han 2 timer denne uken og prøvd å forklare hvordan man regner ut slike stykker: eks. 28:4 og vist hvordan man regner det ut. Men det ser ikke ut å gå inn, jeg ser han blir helt motløs og forsvinner inn i egne tanker når han ikke forstår. Han får egne mattelekser tilpasset nivået han ligger på. Han går også på leksehjelp en gang i uken, men da er de 1 lærer på 2 klasser, altså ca 30 elver som er på leksehjelp. Har vært i samtale med læreren før ang det at han sliter såpass med matte og han fikk da tilpasset mattelekser. Min sønn sier at i timene når de jobber med matte så bruker han bare kalkulatoren på chromebook’en til å regne ut svaret. Jeg begynner å bli bekymret for at han skal havne for langt bakpå, det er bare 1,5 år til han skal på ungdomsskolen. Han henger også litt etter i norsk og engelsk, han er veldig flink til å snakke engelsk, men å skrive på norsk og engelsk sliter han enda med. Har han rett på noe ekstra hjelp? Hvordan tar vi tak i dette slik han ikke skal havne så langt bakpå faglig? Anonymkode: 34bc5...7f8
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Skrevet 27. februar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Min sønn går i 6.klasse og sliter veldig med matte. Han ligger langt etter pensum. De holder på med brøk nå, men min sønn har enda ikke lært seg å dele, eller han er faktisk veldig flink med tall i hodet, men han klarer ikke å regne ut på papir hvordan man setter opp regnestykket og hvordan man gjør det. Har sittet med han 2 timer denne uken og prøvd å forklare hvordan man regner ut slike stykker: eks. 28:4 og vist hvordan man regner det ut. Men det ser ikke ut å gå inn, jeg ser han blir helt motløs og forsvinner inn i egne tanker når han ikke forstår. Han får egne mattelekser tilpasset nivået han ligger på. Han går også på leksehjelp en gang i uken, men da er de 1 lærer på 2 klasser, altså ca 30 elver som er på leksehjelp. Har vært i samtale med læreren før ang det at han sliter såpass med matte og han fikk da tilpasset mattelekser. Min sønn sier at i timene når de jobber med matte så bruker han bare kalkulatoren på chromebook’en til å regne ut svaret. Jeg begynner å bli bekymret for at han skal havne for langt bakpå, det er bare 1,5 år til han skal på ungdomsskolen. Han henger også litt etter i norsk og engelsk, han er veldig flink til å snakke engelsk, men å skrive på norsk og engelsk sliter han enda med. Har han rett på noe ekstra hjelp? Hvordan tar vi tak i dette slik han ikke skal havne så langt bakpå faglig? Anonymkode: 34bc5...7f8 Har en sønn på 4 trinn, som og sliter i matte. Henger langt etter og klarer bare ikke forstå det. Ppt ble koblet inn. Han fikk og vær med ut i en time for de som sliter, men var dessverre for sjeldent. Hatt møte med ppt og lærer igjen nå, og de skal skrive sakkyndig vurdering at han SKAL prioriteres i dette på skolen! Men det vil nok ikke komme i gang før neste år..... Har dere kontaktet ppt? Bedt lærer hjelpe til med forløp? Har og snakker om Dyskalkuli, var dessverre for liten for tester..... Tenker nå, pga dette sliter meg totalt ut, at bare han står i matte på ungdomsskolen og vgs, så er det bra! Lykke til videre 😊 Anonymkode: f5e31...a70
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2021 #3 Skrevet 27. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Har en sønn på 4 trinn, som og sliter i matte. Henger langt etter og klarer bare ikke forstå det. Ppt ble koblet inn. Han fikk og vær med ut i en time for de som sliter, men var dessverre for sjeldent. Hatt møte med ppt og lærer igjen nå, og de skal skrive sakkyndig vurdering at han SKAL prioriteres i dette på skolen! Men det vil nok ikke komme i gang før neste år..... Har dere kontaktet ppt? Bedt lærer hjelpe til med forløp? Har og snakker om Dyskalkuli, var dessverre for liten for tester..... Tenker nå, pga dette sliter meg totalt ut, at bare han står i matte på ungdomsskolen og vgs, så er det bra! Lykke til videre 😊 Anonymkode: f5e31...a70 Takk for svar❤️ Vi var hos fastlegen for å sjekke ut hørsel i høst for å se at det ikke var noe med hørselen. Legen nevnte også ppt, får høre med læreren igjen hi Anonymkode: 34bc5...7f8
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Skrevet 27. februar 2021 Min hente på 13,5 år har alltid slitt med matte,har tatt det opp på hver utviklingssamtale..Men de syns ikke det har vært så "ille".Hun kan ikke klokka ordentlig enda,lillesøster på 8 år jan den mye bedre..Var på utviklingssamtale for 2 uker siden på ungdomsskolen og tok det opp igjen da siden hun hadde fått 1 på ei matteprøve..Tok det ikke i høst siden hun da hadde gått på ungdomsskolen i max 8 uker når det var samtale..Læreren syns ikke at hun hang altfor langt bak og lå an til en 3 sammenlagt, men hun var enig i at vi kunne sjekke for dyskalkuli siden hun alltid har slitt med matte og klokka..Så rett etter vinterferien skal hun gjennom noen tester 😊 Så etter mange år ble jeg hørt 👏 Anonymkode: e2837...856
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Skrevet 27. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Min hente på 13,5 år har alltid slitt med matte,har tatt det opp på hver utviklingssamtale..Men de syns ikke det har vært så "ille".Hun kan ikke klokka ordentlig enda,lillesøster på 8 år jan den mye bedre..Var på utviklingssamtale for 2 uker siden på ungdomsskolen og tok det opp igjen da siden hun hadde fått 1 på ei matteprøve..Tok det ikke i høst siden hun da hadde gått på ungdomsskolen i max 8 uker når det var samtale..Læreren syns ikke at hun hang altfor langt bak og lå an til en 3 sammenlagt, men hun var enig i at vi kunne sjekke for dyskalkuli siden hun alltid har slitt med matte og klokka..Så rett etter vinterferien skal hun gjennom noen tester 😊 Så etter mange år ble jeg hørt 👏 Anonymkode: e2837...856 *jente Anonymkode: e2837...856
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2021 #6 Skrevet 27. februar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Min hente på 13,5 år har alltid slitt med matte,har tatt det opp på hver utviklingssamtale..Men de syns ikke det har vært så "ille".Hun kan ikke klokka ordentlig enda,lillesøster på 8 år jan den mye bedre..Var på utviklingssamtale for 2 uker siden på ungdomsskolen og tok det opp igjen da siden hun hadde fått 1 på ei matteprøve..Tok det ikke i høst siden hun da hadde gått på ungdomsskolen i max 8 uker når det var samtale..Læreren syns ikke at hun hang altfor langt bak og lå an til en 3 sammenlagt, men hun var enig i at vi kunne sjekke for dyskalkuli siden hun alltid har slitt med matte og klokka..Så rett etter vinterferien skal hun gjennom noen tester 😊 Så etter mange år ble jeg hørt 👏 Anonymkode: e2837...856 Ikke Hi, men vil si at det er bra du endelig er hørt, synes mange tar så lett på dette, er tross alt matte og tall som en bruker overalt! Tenker og dyskalkuli på min sønn, forstår ikke klokka eller tall... går i 4, men jammen ikke lett å presse seg inn og bli hørt. Heldigvis er vi inne hos ppt Anonymkode: f5e31...a70
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Min hente på 13,5 år har alltid slitt med matte,har tatt det opp på hver utviklingssamtale..Men de syns ikke det har vært så "ille".Hun kan ikke klokka ordentlig enda,lillesøster på 8 år jan den mye bedre..Var på utviklingssamtale for 2 uker siden på ungdomsskolen og tok det opp igjen da siden hun hadde fått 1 på ei matteprøve..Tok det ikke i høst siden hun da hadde gått på ungdomsskolen i max 8 uker når det var samtale..Læreren syns ikke at hun hang altfor langt bak og lå an til en 3 sammenlagt, men hun var enig i at vi kunne sjekke for dyskalkuli siden hun alltid har slitt med matte og klokka..Så rett etter vinterferien skal hun gjennom noen tester 😊 Så etter mange år ble jeg hørt 👏 Anonymkode: e2837...856 Takk for svar. Min sønn sliter også med klokken, eller han forstår digital klokke. Hvis han spør meg hva klokken er og jeg sier ti over tre så skjønner han ikke hva klokken er, men sier jeg at klokken er 15.10 så skjønner han det😅 Anonymkode: 34bc5...7f8
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 Mannen min er 45 år og har akkurat forstått at han lider av dyskalkuli, i forbindelse av studier i voksen alder. Under skolegangen, i England, ble han ansett som dum og fikk aldri noen hjelp når han ikke mestret. Selv om det ikke hjelper så mye tror jeg det er en lettelse å finne ut hvorfor han finner mattestykker på papir som nesten umulig. Han er veldig handy og bygger verandaer, støper trapper i fall og da finner han jo ut av vinkler mm i praksis men «skolematte» blir veldig problematisk. Så jeg ville presset på skolen, ellers kan vel også foreldre kontakte PPT direkte for hjelp tror jeg. Anonymkode: 5e4c9...53a
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 Barnet bør utredes for dyskalkuli. Det gjør ppt og samtidig bør de gjøre en sakkyndig vurdering av hans behov i skole. Enten trenger han bedre tilrettelegging av skolen eller spesialundervisning (om de ligger veldig langt bak). Foreldre kan selv henvise til ppt om skolene ikke skjønner alvoret. Det er dessverre ikke slik at alle lærere/skoler er gode på dette. Jeg hadde bedt om et møte med skolen asap- gjennomgang av alle prøver og kartlegging de har gjort-bedt de kartlegge barnet spesifikt i matematikk- og snarest henvise barnet til ppt (de kommer til å be om kartlegging fra skole). Men at henvisning sendes asap så får de ettersende kartlegging. Det er ofte ventetid hos ppt, som løper fra de mottar henvisning. Anonymkode: 4c3a4...5bb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2021 #10 Skrevet 27. februar 2021 Han bør utredes. Du kan prate med læreren igjen, men vit at foreldre kan selv henvise til ppt slik at det kan bli foretatt en vurdering. Ppt kan kartlegge f.eks dyskaluli, og om han ikke skulle få diagnosen, så kan kartleggingen hjelpe læreren med å legge opp veien videre i matte. Det holder med å ta en telefon til pp-tjenesten. Anonymkode: 373e1...4eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå