Anonym bruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Jeg har en veldig fin kollega. En blid, positiv, morsom og reflektert person. Godt likt blant alle. Utadvendt og pratsom. Jeg har kjent vedkommende gjennom jobb i mange år, men vi møtes og snakkes kun på jobb. De siste par månedene har jeg lagt merke til en ganske drastisk endring. Jeg får liksom ikke den samme kontakten. Kollegaen er innesluttet, sier lite og har kommet med et par kommentarer som har fått meg til å lure på om det er noe personen plages med. Det er andre som også har tatt dette opp. Vedkommende er en flott person, en person andre og jeg setter stor pris på. Likevel er jeg i tvil om det er innafor å spørre om det går bra. Hva tenker dere? Når er det greit å blande seg? Anonymkode: 30516...52d
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Klart det er viktig å spørre om det har skjedd noe. Dere er kolleger og kjenner hverandre. Våg å bry deg! Anonymkode: 0c634...187
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg har en veldig fin kollega. En blid, positiv, morsom og reflektert person. Godt likt blant alle. Utadvendt og pratsom. Jeg har kjent vedkommende gjennom jobb i mange år, men vi møtes og snakkes kun på jobb. De siste par månedene har jeg lagt merke til en ganske drastisk endring. Jeg får liksom ikke den samme kontakten. Kollegaen er innesluttet, sier lite og har kommet med et par kommentarer som har fått meg til å lure på om det er noe personen plages med. Det er andre som også har tatt dette opp. Vedkommende er en flott person, en person andre og jeg setter stor pris på. Likevel er jeg i tvil om det er innafor å spørre om det går bra. Hva tenker dere? Når er det greit å blande seg? Anonymkode: 30516...52d Jeg tenker at det er helt greit å spørre hvordan personen har det og si at du har lagt merke til at han/hun ikke virker så utadvendt og glad som før, og at du derfor har lurt på om det er noe. Anonymkode: c6ae5...74e
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Klart man spør. Det handler om å se folk rundt seg. Ikke sikkert hun vil si noe til deg. Anne har du det bra? Du trenger ikke svare meg om det blir for privat men vil du prate med meg så er jeg her for deg. Jeg bryr meg om deg. Kort og enkelt. Anonymkode: 36d55...279
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Snakk med kollegaen din. Det er viktig. Jeg og mine kollegaer har sitti på hjemmekontor siden mars i fjor . Derfor er jeg bevisst på å daglig ringe de av kollegaene mine jeg vet er aleneboende og barnløse. Ringer for å spørre om noe faglig, men også slå av en prat. Flere har da åpnet seg og fortalt om ensomhet og det jeg vil kalle begynnende depresjoner. Litt av arbeidshverdagen min består av å dra folk bittelitt opp med litt prat over teams, håp , drømmer og en bevisstgjøring om at ting blir bedre. Så strekk ut en hånd:) Kan bety mye Anonymkode: db429...d2b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 Jeg ville ha "blandet meg" og jeg tror at det sjelden er feil å gjøre det hvis man gjør det på en forsiktig måte og i beste mening. Ta kontakt en gang det passer/er rolig rundt dere eller send en e-post eller sms og skriv noe helt enkelt og greit. Jeg tror jeg kanskje ville sagt/skrevet noe sånt som: "Hei! Bare lurte på hvordan du har det for tiden? Har du lyst til å komme innom kontoret mitt og ta en kopp kaffe/te sammen i dag?" Så kan du evt se hvordan personen reagerer på det, om vedkommende ønsker å dele noe med deg eller ikke. En kollega gjorde akkurat dette til meg en gang da jeg slet og jeg ble veldig glad for det og fikk enda bedre kontakt med henne på grunn av det. Anonymkode: 2d917...ec1
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 Det er jo helt normalt at folk går gjennom ulike livskriser som selvsagt endrer væremåten for en periode. Det er ikke farlig eller unormalt. Du kan selvsagt spørre hvordan det går, men da må du også akseptere ar kollegaen din ikke nødvendigvis ønsker å åpne seg for deg og du må for all del ikke begynne å spekulere i det ene eller det andre. Anonymkode: ebf64...a98
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Det kommer veldig an på, da. Dere er kolleger, ikke venninner. Det kan være dumt å blande kortene. Jeg «var der» for en kollega som slet. Det ble et mareritt. Hun ringte hele tiden og nærmest flyttet inn. Heldigvis byttet hun jobb og jeg kunne sakte, men sikkert fase henne ut. Hun har helt sikkert noen å snakke med. Kan hende hun ikke trives fullt så godt på jobb lenger, kan hende hun kjeder seg eller er lei av dere, eller har trøbbel på hjemmebane. Hvis du er bekymret snakker du med ledelsen din, som ev.kan koble på bedriftshelsetjenesten. Anonymkode: a0664...63f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå