Gå til innhold

det er mye kreft og demens/levi i

Anbefalte innlegg

Skrevet

familien min, hadde du tatt gen test? eller vill du ikke ha vert redd eller visst om fremtiden?

jeg er så usikker

Levi er en form for demens, bare at det går på leddene og slik også

Anonymkode: 346b6...f38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du oppnå med en test? Er det noe du kan gjøre for å unngå det?

Anonymkode: 215dc...b2d

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

vil bare vite egentlig,så jeg kanskje kan spise sunt og gjøre kroppen sterk, og kanskje vinne over kreften hvis jeg er uheldig og får det, det andre er ikke så mye og gjøre med

Skrevet

Vi har mye kreft i familien. Jeg måtte gå mange runder med meg selv før jeg bestemte meg for å teste meg.

Det som fikk meg til å snu var at så lenge jeg ikke tok testen så ville genene mine være som de var uansett, og jeg ville fortsette å gå og tenke på det og lure og kanskje være redd. Men samtidig var jeg også redd for min egen ev. reaksjon hvis det viste seg at jeg var bærer av genet. Men jeg fant ut at hvis jeg tok testen og den var negativ, da kunne jeg jo slippe å bruke mer energi på å lure og frykte. Og hvis den viste seg å være positiv - vel, da hadde jeg hatt genet selv om jeg ikke hadde testet meg. Min konklusjon ble i at det var bedre for meg å vite enn å ikke vite. Testet meg og fikk positiv test. Merkelig nok har jeg vært helt rolig etterpå, går ikke rundt og er redd, tenker nesten aldri på det. MEN, jeg er nøye på at jeg gjør det jeg kan for helsen min for å forebygge. Jeg var egentlig det før jeg testet meg også, men motivasjonen har vært enda større etterpå. Nå går det av seg selv, det er rett og slett bare et fornuftig livsstilsvalg - uansett om man er arvelig disponert med økt risiko eller ikke.

Om man er arvelig disponert så får man gjerne tilbud om hyppigere undersøkelser eller ev. forebyggende operative inngrep (f.eks. fjerne eggstokker eller bryst). Jeg har valgt et litt annet løp enn hva er anbefalt med dette, men det har jeg gjort etter mye lesing, helsemessig utdanning selv, og en totalvurdering av min helsesituasjon og hvordan mitt kosthold og livsstil ellers er. Men jeg følger likevel opp på andre måter.

Vi har noe demens i familien også, men trolig er det mer livsstilsbasert for de som har fått det, så det er jeg ikke bekymret for. Jeg tenker at det jeg gjør ellers med kosthold og livsstil også vil forebygge demens, og da gjør jeg egentlig det jeg kan enten det der er en arvelig faktor inne i bildet eller ikke.

Det viktigste er at du føler deg komfortabel med det valget du får, HI. Det er du som skal leve godt med valget ditt.

Anonymkode: accf8...498

Skrevet

Her er det flere i familien som har hatt tarmkreft. Så tenker at fra jeg blir 50 år, så kommer jeg bare til å gå til jevnlige undersøkelser, sånn så det blir oppdaget tidlig hvis jeg får det. Er mange demente i familien og, men flertallet av de er alkoholikere, så håper at det er grunnet livsstil og ikke noe annet. 

Anonymkode: d2825...1dd

Skrevet

takk for svar og link :)

skal sjekke ut den før jeg bestemmer meg evt :)

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, og har ikke bestemt meg ennå. Det viktigste jeg gjør forebyggende er å trene og spise sunt, men det er jo bra å gjøre enten man er genetisk disponert eller ikke. 

Anonymkode: 79808...2dc

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er i samme situasjon, og har ikke bestemt meg ennå. Det viktigste jeg gjør forebyggende er å trene og spise sunt, men det er jo bra å gjøre enten man er genetisk disponert eller ikke. 

Anonymkode: 79808...2dc

ja spiser ganske sunt og holder meg i form :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Noen typer kreft kan man jo forebygge da, det er jo nettopp derfor man tar genprøve f.eks. ved arvelig brystkreft og underlivskreft. Hvis msn får påvist genfeilen tidlig nok kan man operere bort bryst/eggstokker før kreften utvikler seg. Levi vet jeg ikke noe om, så kan ikke uttale meg om fordeler og ulemper for å teste seg ift det medisinsk sett. Men psykisk sett er det for noen riktig å teste for å vite om risikoen de har, slippe uvissheten eller få bekreftet/avkreftet sykdom. For andre er det riktig å ikke teste seg og ikke forholde seg til det før eventuelle symptomer dukker opp. Det er avgjørelser hver og en må ta i samråd med helsevesenet tenker jeg.

Anonymkode: bb819...50c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Noen typer kreft kan man jo forebygge da, det er jo nettopp derfor man tar genprøve f.eks. ved arvelig brystkreft og underlivskreft. Hvis msn får påvist genfeilen tidlig nok kan man operere bort bryst/eggstokker før kreften utvikler seg. Levi vet jeg ikke noe om, så kan ikke uttale meg om fordeler og ulemper for å teste seg ift det medisinsk sett. Men psykisk sett er det for noen riktig å teste for å vite om risikoen de har, slippe uvissheten eller få bekreftet/avkreftet sykdom. For andre er det riktig å ikke teste seg og ikke forholde seg til det før eventuelle symptomer dukker opp. Det er avgjørelser hver og en må ta i samråd med helsevesenet tenker jeg.

Anonymkode: bb819...50c

Jeg har denne genfeilen hvor man fjerner både bryster og eggstokker. Jeg har fjernet alt, men rakk ikke å fjerne brystene før jeg fikk brystkreft. Det har foreløpig gått greit, men hadde jeg fått eggstokkreft, er sjansen stor for at jeg ikke ville vært her i dag. Det er ca.87% sjanse for å utvikle en av disse krefttypene om du har genfeilen som jeg har. Jeg gikk til årlig kontroll siden jeg visste at jeg hadde genet. Er veldig glad  for at jeg tok gentesten. Brystkreften kom da jeg var 38 år. Hadde jeg ikke fått den oppfølgingen jeg får pga genfeilen, hadde jeg sikkert gått med kreft i flere år og da kunne det fort vært for sent. Hadde tatt gentest for kreft i alle fall om jeg var deg!

Anonymkode: c6102...f16

Skrevet
19 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har denne genfeilen hvor man fjerner både bryster og eggstokker. Jeg har fjernet alt, men rakk ikke å fjerne brystene før jeg fikk brystkreft. Det har foreløpig gått greit, men hadde jeg fått eggstokkreft, er sjansen stor for at jeg ikke ville vært her i dag. Det er ca.87% sjanse for å utvikle en av disse krefttypene om du har genfeilen som jeg har. Jeg gikk til årlig kontroll siden jeg visste at jeg hadde genet. Er veldig glad  for at jeg tok gentesten. Brystkreften kom da jeg var 38 år. Hadde jeg ikke fått den oppfølgingen jeg får pga genfeilen, hadde jeg sikkert gått med kreft i flere år og da kunne det fort vært for sent. Hadde tatt gentest for kreft i alle fall om jeg var deg!

Anonymkode: c6102...f16

Tusen takk for svar, håper alt går bra med deg ❤️ .

Oki så du bør ikke testes for begge? er vel kreften jeg er mest redd for, fordi det andre er dessverre lite man får gjort med uansett

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for svar, håper alt går bra med deg ❤️ .

Oki så du bør ikke testes for begge? er vel kreften jeg er mest redd for, fordi det andre er dessverre lite man får gjort med uansett

Takk for det. Det går foreløpig bra her. Skal på 5-års kontroll snart❤️ Det du ikke kan gjøre noe med er det kanskje greit å ikke teste seg for. Det blir jo bare bekymringer om når det kommer og hvordan det kommer til å utarte seg. Like greit å ikke vite kanskje, når du ikke kan endre noe?😢 Min genfeil heter BRCA1. Det er også en som heter BRCA2, der er sjansen noe lavere for å utvikle kreft, men denne gruppen benytter seg i stor grad også av fjerning av bryster og eggstokker/eggledere. Ville absolutt tatt den testen, for her kan du forebygge og få oppfølging😀

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (Akkurat nå):

Takk for det. Det går foreløpig bra her. Skal på 5-års kontroll snart❤️ Det du ikke kan gjøre noe med er det kanskje greit å ikke teste seg for. Det blir jo bare bekymringer om når det kommer og hvordan det kommer til å utarte seg. Like greit å ikke vite kanskje, når du ikke kan endre noe?😢 Min genfeil heter BRCA1. Det er også en som heter BRCA2, der er sjansen noe lavere for å utvikle kreft, men denne gruppen benytter seg i stor grad også av fjerning av bryster og eggstokker/eggledere. Ville absolutt tatt den testen, for her kan du forebygge og få oppfølging😀

Og der glemte jeg anonymknappen. Ja,ja😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...