Gå til innhold

Fri ved store barns tannlegetimer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vi rett på det? Evt. hvor lenge har vi rett på fri fra jobben? 

Anonymkode: 16bf8...90c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til 12 år. Etter det er det opp til arbeidsgiver. De fleste vil nok gi velferdspermisjon uten lønn, men om det er en ordinær tannlegetime burde en 12-åring klare seg greit.

Anonymkode: 852ca...1a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Til 12 år. Etter det er det opp til arbeidsgiver. De fleste vil nok gi velferdspermisjon uten lønn, men om det er en ordinær tannlegetime burde en 12-åring klare seg greit.

Det kan være forhold den over 12 år trenger støtte til. Tannlegeskrekk, større ting som skal gjøres (eks trekke en tann etc). Da er det godt å ha en foreldre enten med inn eller hvertfall på venterommet. Min 13 åring måtte trekke 2 jeksler og for han var det selvfølge at jeg var der. 

Anonymkode: 47859...21a

Skrevet

Jeg fulgte mine til reguleringstannlege til de var ferdige, selv om de var godt over 12 år. Jeg fikk fri med lønn, men jeg har en grei sjef og jeg prøver å være fleksibel og grei tilbake. Dette med at jeg fulgte handlet rett og slett om avstand, og at det ikke gikk an å reise kollektivt. Vanlige tannlegetimer er noe annet. Det tannlegekontoret ligger i gangavstand fra skolen, så der har de bare stukket bort selv. Det kan jo godt hende at avstanden mellom tannlegekontoret og skolen andre steder er slik at barnet må kjøres, og da må jo nødvendigvis en forelder følge. Sånn er det bare.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det kan være forhold den over 12 år trenger støtte til. Tannlegeskrekk, større ting som skal gjøres (eks trekke en tann etc). Da er det godt å ha en foreldre enten med inn eller hvertfall på venterommet. Min 13 åring måtte trekke 2 jeksler og for han var det selvfølge at jeg var der. 

Ja, men da må du ordne fri på en annen måte. Det er ikke arbeidsgivers "problem" om et stort barn må ha følge. Det kan ordnes med å bruke feriedager, få time på et tidspunkt du likevell ikke skulle jobbe, avspasere, bytte vakt eller hva som måtte passe.

Anonymkode: fb4bf...bbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For all del, har du anledning så bli med. Trekking av to jeksler er vel ikke det jeg ville kalle ordinær time, heller. Men om du ikke får fri er det neppe krise med mindre barnet har patologisk tannlegeskrekk.

Jeg kommer fra et typisk pendlersted, så for det store flertallet i klassen var det ikke alternativ til å gå alene til tannlegen fra tidlig barneskolealder. Jeg trakk fire jeksler som 11-åring før regulering. Først ene siden, så den andre siden uka etter. Har aldri tenkt at det var unaturlig å gå alene. Jeg ville blitt med 11-åringen min til trekking siden jeg har krav på å få fri, det er ikke slik at alt var bedre før. Men jeg ville ikke protestert om sjefen sa nei til å følge et barn som er over aldersgrensa. 

Skrevet

Aner ikke om man har rett til det men både jeg og mannen følger til tannlegen. Med lønn. Begge jobber fleksibelt og så lenge jobben blir gjort så går det fint. Mannens sjef vil gjerne bare at mannen skriver det i kalenderen dersom han blir borte lenge. Reguleringtannlegen feks. Sjefen hans vet dessuten selvsagt at det gjelder stebarn. Det er helt ok 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ja, men da må du ordne fri på en annen måte. Det er ikke arbeidsgivers "problem" om et stort barn må ha følge. Det kan ordnes med å bruke feriedager, få time på et tidspunkt du likevell ikke skulle jobbe, avspasere, bytte vakt eller hva som måtte passe.

Anonymkode: fb4bf...bbb

Her er det tre mil fra skolen til tannlegen, og barnet måtte ta to busser og et tog hver vei for å komme dit. Det sier seg selv at det er helt håpløst. Ikke at det er arbeidsgivers problem, men jeg er glad for at både mannen og jeg har mulighet til fleksitid. 

Anonymkode: b2189...693

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...