Gå til innhold

Flere som ikke er interessert i musikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri møtt noen, så jeg lurer oppriktig på om jeg er helt alene om det? Altså, jeg setter pris på musikk i en del settinger. F.eks. hadde filmer og tv-serier uten musikk når spenningen stiger osv. blitt litt kjedelige. Musikaler derimot, liker jeg ikke så godt.

Men i de fleste tilfeller unngår jeg musikk hvis jeg kan. Jeg setter det aldri på selv, bruker aldri musikk til trening el. (hører heller på lydbok eller bare lar tankene fly), og jeg blir generelt veldig fort sliten og irritabel hvis jeg er med/hos andre som har på musikk med mye futt og/eller høyt volum. Rolig musikk på lavt volum går helt fint. Å gå ut på byen har jeg aldri likt primært fordi det er så høy musikk da. Noen ganger kan jeg likevel sette pris på musikk i seg selv, f.eks. en som virkelig kan spille piano, eller bli imponert over stemmen til noen, men det holder da rikelig med en sang eller to. Følgelig har jeg derfor også lite kunnskap om musikk og ingen musikksmak, noe som stadig gjør folk jeg møter forbløffet. De virker liksom litt satt ut. Er jeg virkelig så rar?

Anonymkode: 45502...53b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må faktisk svare ja på det. Det er i mine øyne veldig rart. 

Anonymkode: 68ef8...5bb

Skrevet

Jeg har det akkurat som deg. På radio velger jeg som regel P2 eller altid nyheter siden de har minst musikkavbrudd i programmene, jeg trener til lydbøker og plages av at musikk puttes inn i alle pauser.

Anonymkode: 2575d...200

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har det akkurat som deg. På radio velger jeg som regel P2 eller altid nyheter siden de har minst musikkavbrudd i programmene, jeg trener til lydbøker og plages av at musikk puttes inn i alle pauser.

Anonymkode: 2575d...200

Samme her! Blir sprø av at musikk må puttes enn over alt, f.eks. ventemusikk på telefon. Der er da ikke noe galt med litt stillhet? Så deilig å vite at det finnes andre som meg 😊

HI

Skrevet

Jeg liker musikk, og mye forskjellig musikk, men vil likevel ikke høre på det hele tiden. Liker ikke å høre på radio, eller å være der det blir spilt musikk bare for å spille det. Hvis jeg skal høre på musikk, må det være sanger jeg liker. 

Anonymkode: 3914a...083

Skrevet

Jeg er ikke noe særlig glad i musikk. Liker best å ha det stille. 

Anonymkode: 248e9...4a7

Skrevet

Tja, hva er en interesse? Jeg misliker ikke musikk, kan til og med spille både gitar og piano høvelig greit, og jeg kan gjerne lytte til musikk i mange ulike settinger, men det er i mine øyne langt fra det og til det å ha en interesse for noe. Jeg tror det er rimelig mange som foretrekker musikk i kontrollerte former. Det vil si at det er ålreit så lenge de kan bestemme hva de skal lytte til, volum og hvor lenge musikken skal være på. Musikk som bakgrunnsstøy blir jeg svett av; hva er poenget med å ha på musikk hvis man ikke skal lytte til det f.eks.? Det blir dessuten slitsomt å konsentrere seg eller snakke med andre. Blir ellers raskt overstimulert, så konserter er ikke noe for meg. 

Skrevet

Min eksmann var sånn. Og jeg er rake motsetningen. Jeg elsker musikk. Men han følte seg plaget hver eneste gang vi hadde på musikk i bilen. Husker vi satt 8 timer i bilen med radioen på alltid nyheter. Da ble jeg plaget

Anonymkode: c5e6f...1f4

Skrevet

Jeg liker å lytte til musikk, men misliker bakgrunnsstøy. Jeg kan ha musikk på i bilen når jeg er alene men jeg setter aldri på musikk hjemme. Jeg er også veldig selektiv på hva jeg hører på. Vil helst bare høre de (i mine øyne) fineste sangene.
Hater musikk i butikker, kan glatt forlate butikker fordi jeg blir så sinnsykt irritert over støyen de pumper ut over høytaleranlegget🙈 

Anonymkode: d9376...f68

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Min eksmann var sånn. Og jeg er rake motsetningen. Jeg elsker musikk. Men han følte seg plaget hver eneste gang vi hadde på musikk i bilen. Husker vi satt 8 timer i bilen med radioen på alltid nyheter. Da ble jeg plaget

Anonymkode: c5e6f...1f4

Haha, kommentar fra min datter for et par år siden: "Det er mye gøyere å kjøre bil med pappa enn deg, for vi hører alltid på musikk!". Når mannen og jeg kjører sammen, er det stille eller vi prater, har aldri på musikk eller radio. Er jeg alene er det stille eller lydbok, han hører alltid på musikk når han er alene eller med barna. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg har aldri møtt noen, så jeg lurer oppriktig på om jeg er helt alene om det? Altså, jeg setter pris på musikk i en del settinger. F.eks. hadde filmer og tv-serier uten musikk når spenningen stiger osv. blitt litt kjedelige. Musikaler derimot, liker jeg ikke så godt.

Men i de fleste tilfeller unngår jeg musikk hvis jeg kan. Jeg setter det aldri på selv, bruker aldri musikk til trening el. (hører heller på lydbok eller bare lar tankene fly), og jeg blir generelt veldig fort sliten og irritabel hvis jeg er med/hos andre som har på musikk med mye futt og/eller høyt volum. Rolig musikk på lavt volum går helt fint. Å gå ut på byen har jeg aldri likt primært fordi det er så høy musikk da. Noen ganger kan jeg likevel sette pris på musikk i seg selv, f.eks. en som virkelig kan spille piano, eller bli imponert over stemmen til noen, men det holder da rikelig med en sang eller to. Følgelig har jeg derfor også lite kunnskap om musikk og ingen musikksmak, noe som stadig gjør folk jeg møter forbløffet. De virker liksom litt satt ut. Er jeg virkelig så rar?

Du er da interessert i musikk, du er bare sensitiv på inntrykk og hva slags musikk du vil ha og ved færre anledninger. 

Jeg jobber med lyd, og vet at musikk og lydbilder er så utrolig mye mer enn det folk tror. Å forholde seg til lyd er en helt grunnleggende ting ved å være menneske. Vi er omgitt av lyd hele dagen. Selv døve mennesker gjør det. Men i motsetning til de andre sansene våre, har vi et ekstremt underutviklet forhold til lyd generelt. Så det er antagelig derfor du (ifølge meg) mistolker mangelen din på forståelse for dine egne preferanser som mangel på interesse. 

Anonymkode: 27c80...dad

Skrevet

Både jeg og mannen er veldig glad i musikk, men vi har to vidt forskjellige forhold til den. Mannen min lytter til musikk. Han hører etter på toner og tekst og gir den oppmerksomhet i seg selv. Han elsker å høre på krevende musikk som jazz og Frank Zappa. 

Jeg er glad i easy listening. Jeg er ute etter stemningen musikken gir meg (litt futt i musikken til trening, husarbeid eller fest) og rolig musikk når jeg skal slappe av. Om jeg er passasjer i bilen på langtur liker jeg musikk som lar tankene og dagdrømmene fly. Da vil jeg helst ha bare musikk og ikke noen radiovert som skal prate innimellom eller lese nyheter. I slike settinger føler jeg også at det er forstyrrende med musikk som krever oppmerksomheten (som f.eks. Zappa). 

Anonymkode: c54ca...307

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...