Gå til innhold

Går det an å forsvinne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn rent teoretisk, bortsett fra av og til når det følest som eneste utvei. Går det an å reise ut i verden og forsvinne? Starte et nytt liv? Nytt land, ny jobb, nytt liv? Og ja, jeg mener uten familien (og jeg mener det selvsagt ikke alvorlig!!! Men av og til leker jeg med tanken likevel når absolutt alt skjærer seg. 30 minutt etter er det som regel det mest utenkelige av alt😉) Men, så lurer jeg på, går det an? Går det an å gjemme seg for alle? Man er jo frie mennesker? 

Anonymkode: 1fc7a...8e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det finnes de som har gjort det. Tanken er ikke helt fremmed

Anonymkode: 4e57f...be3

Skrevet

Ja? Hvorfor skulle ikke det gå?

Anonymkode: 53fcb...882

Skrevet

Men, vil de ikke finne meg igjen? Regner jo med de vil lete? For jeg tenker jo at det er for vanskelig å si rett ut av jeg vil forsvinne.

Anonymkode: 1fc7a...8e4

Skrevet

Hvis en person virkelig ønsker å forsvinne, så går det selvsagt an. Det er ikke nødvendigvis så enkelt, men det går an. 

Selvsagt leter folk etter dem som forsvinner, men det er ikke gitt at de finner dem. 

Skrevet

Ja. Men da må du skaffe et kredittkort i falskt navn for eks. Ellers kan de spore deg når du bruker kortet ditt på et nytt sted. Må ha nytt navn, ny telefon osv. 

Anonymkode: 73e83...ee1

Skrevet

Om det blir en ettersøkning etter deg kan politiet finne ut at du for eksempel satte deg på et fly til Frankfurt, men de vil ikke ha mulighet til å få opplysninger om du fløy videre til Kuala Lumpur med mindre de har en god grunn til å be det tyske politi om hjelp.

Noen land er bedre å gjemme seg i enn andre for der er mindre sporing av personer (tenker på at jobb blir knyttet til ditt personnr osv). Afrika, Asia og Sør-Amerika er steder der man lett kan forsvinne. Men trikset er å kutte ut alt tilknytning til ditt tidliger liv.

Anonymkode: 480bf...1ed

Skrevet

Jeg har ikke peiling, men jeg vil jo tro at det er veldig vanskelig for en enkeltperson uten store ressurser. Ikke minst vil jeg tro det er krevende for en norsk statsborger, som har tannjournaler, ofte registrerte fingeravtrykk, osv. Hvis politiet visste at du hadde forsvunnet frivillig hadde de vel kanskje ikke lett så voldsomt, da. 

Anonymkode: a57a1...73e

Skrevet

Ja, det er mulig, men du legger jo samtidig fra deg alle rettigheter egentlig.

For du kan jo ikke reise ut i verden med norsk pass, norske kredittkort, fortsette å stå i folketrygden her osv uten å etterlate deg spor.

Skal du forsvinne helt må du reise og legge igjen ditt norske deg hjemme, ta deg jobb et sted, opprette nye bankkontoer, nye kort osv og miste dine rettigheter i Norge og folketrygden her. Tror ikke jeg ville gjort det uten å være en kriminell som vant mer på det enn jeg tapte. Det kommer jo en dag hvor du blir gammel, kanskje syk, pensjonist osv også...

Anonymkode: 07718...86a

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har ikke peiling, men jeg vil jo tro at det er veldig vanskelig for en enkeltperson uten store ressurser. Ikke minst vil jeg tro det er krevende for en norsk statsborger, som har tannjournaler, ofte registrerte fingeravtrykk, osv. Hvis politiet visste at du hadde forsvunnet frivillig hadde de vel kanskje ikke lett så voldsomt, da. 

Hvor mange vanlige folk har registret fingeravtrykket sitt?

Og tannlegejournaler blir da ikke brukt for å finne levende mennesker? Tror du det finnes et internasjonalt register for tannleger hvor de sammenligner alle pasientene sine?

Man kan forsvinne om man legger igjen all form for identifikasjon. Pass, bankkort og mobil må forlates. Bruker du ditt norske pass til å dra til Mexico city, kaster det i bosset og vandrer ut i byen er det nok svært vanskelig å finne deg. 

Anonymkode: 11227...59b

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Og tannlegejournaler blir da ikke brukt for å finne levende mennesker? Tror du det finnes et internasjonalt register for tannleger hvor de sammenligner alle pasientene sine?

Man kan forsvinne om man legger igjen all form for identifikasjon. Pass, bankkort og mobil må forlates. Bruker du ditt norske pass til å dra til Mexico city, kaster det i bosset og vandrer ut i byen er det nok svært vanskelig å finne deg. 

Jeg har ikke peiling, som sagt. Vil tro at svært mange har registrert fingeravtrykket sitt i forbindelse med at de fikk pass, det er obligatorisk nå. Kommer ikke inn i Mexico uten videre uten pass med fingeravtrykk, og dermed vet jo Mexico at du er der. Men det settes gjerne ikke inn ressurser på å finne noen som har valgt å forsvinne selv. Og nei, det finnes nok ikke noe internasjonalt tannregister 😂 Men man kan jo se for seg at norsk politi sender tannjournal til mexicansk politi, og at det fanges opp når du må rotfylle i Mexico city? 

Skrevet

Problemet ligger ikke i å kvitte seg med det norske liver, men med å skaffe seg et nytt det er verdt å leve. Det er ikke enkelt å skaffe seg ny identitet og uten har de gjerne s.å muligheter for helsehjelp, skolegang, jobb, lån, bankkonto, eiendomskjøp osv.

Anonymkode: 060fc...104

Skrevet

Men er det mulig å skaffe seg bankkonto, mobil, jobb osv i utlandet uten å oppgi navn/id på noe vis? Kan man bare bestemme selv at "nå heter jeg noe annet, og har en annen fødselsdato", man må jo vise id? Og en norsk statsborger kan da vel ikke skifte navn i utlandet?? Eller? 

Anonymkode: cded8...da1

Skrevet

Klart det går an, men om man vil være helt usporbar bør man da etablere seg i et lutfattig og lite utviklet land. Det er ikke noe problem å få kjøpt seg kambodsjansk statsborgerskap for en 5-6000 kroner, liksom.

Det er eksepsjonelt dårlig gjort, da. Det koster faktisk ikke all verdens å bare informere noen om at man lever og drar frivillig, så slipper man at noen potensialet bruker resten av livet på å lure. 

Anonymkode: c4794...ff9

Skrevet

Ja, og selve "forsvinningen" er ikke engang særlig vanskelig. Måten å gjøre det på, er å ikke gi norske myndigheter noen grunn til å lete etter deg. Hvis du ikke har gjort noe kriminelt og etterlater deg et brev der det fremgår tydelig at du drar frivillig, har ikke norsk politi noen grunn til å lete etter deg. (Bortsett fra at du i utgangspunktet er bidragspliktig hvis du har barn, men jeg tviler på at de bruker store ressurser på å lete deg opp av den grunn.) Privatpersoner får ikke tilgang til passasjerlister på fly mv. Hvis du reiser gjennom et par land i den tredje verden, tviler jeg på om mannen din finner deg, selv om du bruker ditt eget pass hele veien. Problemene er helt andre: hvor lenge får du oppholdstillatelse i landet du er i? Hva skal du leve av? Kan du leve med deg selv etter å ha gjort noe sånt mot familien din?

Anonymkode: 0d5ae...530

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, ved innreise i endel land må man legge igjen fingeravtrykk. 

Du vil ikke kunne opprette bank eller få kort uten legitimasjon. Og uten en bankkonto er det vanskelig å oppbevare penger. Uten kort er det vanskelig å handle. 

Man KAN forsvinne. Men i dag er det ekstremt vanskelig å leve utenpå etterlate seg elektroniske spor. Man vil trenge tilgang til store mengder økonomiske midler utenfor det etablerte bankvesenet. Og man må ha gode hjelpere for å kunne finne bosted, få inntekt osv. 

Anonymkode: 8d512...e61

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ja, og selve "forsvinningen" er ikke engang særlig vanskelig. Måten å gjøre det på, er å ikke gi norske myndigheter noen grunn til å lete etter deg. Hvis du ikke har gjort noe kriminelt og etterlater deg et brev der det fremgår tydelig at du drar frivillig, har ikke norsk politi noen grunn til å lete etter deg. (Bortsett fra at du i utgangspunktet er bidragspliktig hvis du har barn, men jeg tviler på at de bruker store ressurser på å lete deg opp av den grunn.) Privatpersoner får ikke tilgang til passasjerlister på fly mv. Hvis du reiser gjennom et par land i den tredje verden, tviler jeg på om mannen din finner deg, selv om du bruker ditt eget pass hele veien. Problemene er helt andre: hvor lenge får du oppholdstillatelse i landet du er i? Hva skal du leve av? Kan du leve med deg selv etter å ha gjort noe sånt mot familien din?

Anonymkode: 0d5ae...530

Du kan jo for eksempel ta livet av en veldig ensom person og overta vedkommendes identitet, men det er ikke å anbefale. 

Har du penger nok kan du nok også f kjøpt en ny identitet i en del land slik at du kan leve et ganske normalt liv der, men jeg vet ikke hvor sikker en slik falsk identitet er.

Skrevet

Du trenger vel strengt tatt ikke å dra så langt en gang for å forsvinne. Finn deg en skau, langt fra folk, lag deg ei lita hytte, lev av det du kan sanke og fange og sky folk. Da kan du antagelig holde deg skjult i lange tider. Hvor komfortabelt det er å sitte på granbar i 15 minusgrader og spise tørka blåbær og drikke bjørkebladte er jeg usikker på, men du overlever jo kanskje. Kan hende det også vekker en dyp takknemlighet over tilgangen på dusj, do, varmtvann og familie :D.

Skrevet
Himmel og hav skrev (2 timer siden):

Du trenger vel strengt tatt ikke å dra så langt en gang for å forsvinne. Finn deg en skau, langt fra folk, lag deg ei lita hytte, lev av det du kan sanke og fange og sky folk. Da kan du antagelig holde deg skjult i lange tider. Hvor komfortabelt det er å sitte på granbar i 15 minusgrader og spise tørka blåbær og drikke bjørkebladte er jeg usikker på, men du overlever jo kanskje. Kan hende det også vekker en dyp takknemlighet over tilgangen på dusj, do, varmtvann og familie :D.

Den norske "villmarken" er ikke stor nok til det. Det er forbudt med både tjuv fiske og tjuvjakt. Du har ikke lov til å felle trær til ved eller hyttebygging og du har ikke rett til å bli lenge på et sted.  Du kan nok holde deg sljult slik i noen måneder, men ikke i åresvis. Det vil bli oppdaget at du bruker resurser.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den norske "villmarken" er ikke stor nok til det. Det er forbudt med både tjuv fiske og tjuvjakt. Du har ikke lov til å felle trær til ved eller hyttebygging og du har ikke rett til å bli lenge på et sted.  Du kan nok holde deg sljult slik i noen måneder, men ikke i åresvis. Det vil bli oppdaget at du bruker resurser.

Om man ønsker å forsvinne fra alt og alle er det kanskje ikke bekymringen for å bli tatt i å fiske uten fiskekort eller overnatte mer enn 48 timer på samme sted som råder. Dessuten: https://www.nationen.no/reportasje/bygde-i-skjul/

Endret av Himmel og hav
Skrevet
Himmel og hav skrev (11 minutter siden):

Om man ønsker å forsvinne fra alt og alle er kanskje ikke bekymringen for å bli tatt i å fiske uten fiskekort eller overnatte mer enn 48 timer på samme sted. Dessuten: https://www.nationen.no/reportasje/bygde-i-skjul/

Nå har jo alle de hyttene blitt oppdaget så det kan du ta som et tegn på at det er vanskelig å holde det skjult over tid. Det er også mye vanskeligere å holde en hytte skjult når en skal bo der fast. Det blir stier der man går for å hente vann, ved og andre resurser. Skudd utenfor jakttiden blir lakt merke til, røyk fra bål og ovn vil synes på himmelen, lys fra et vindu synes for folk som paserer osv. Skal du klare deg på et sted i åresvis krever det at du jakter og fisker mye, høster og konserverer enorme mengder mat. Du trenger masse ved og det blir mye søppel. På sikt vil det etter all sansynlighet bli oppdaget.

Skrevet

Hvilke ressurser har mannen din til å lete etter deg da? Det er jo ingen andre som vil lete etter deg. Reis til et annet land og ikke ta tlf. Problem løst 

Anonymkode: 53fcb...882

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nå har jo alle de hyttene blitt oppdaget så det kan du ta som et tegn på at det er vanskelig å holde det skjult over tid. Det er også mye vanskeligere å holde en hytte skjult når en skal bo der fast. Det blir stier der man går for å hente vann, ved og andre resurser. Skudd utenfor jakttiden blir lakt merke til, røyk fra bål og ovn vil synes på himmelen, lys fra et vindu synes for folk som paserer osv. Skal du klare deg på et sted i åresvis krever det at du jakter og fisker mye, høster og konserverer enorme mengder mat. Du trenger masse ved og det blir mye søppel. På sikt vil det etter all sansynlighet bli oppdaget.

Men dei som ikkje er oppdaga veit jo ingen om😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Du behøver ikke dra så langt, bare til nærmeste skogholt...

https://www.tv2.no/a/10787521/ 

Anonymkode: 15cff...c64

Joda, det går an å overleve en stund, men spørsmålet er om du vil kunne ha et liv du synes det vil være værdt å leve. Denne mannen ble jo også oppdaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...