Gå til innhold

Gautstadtoppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gått til gaustadtoppen med små barn? Fra 5 år? Er det mulig eller bør vi vente noen år? 

Barnet gikk til Forhollhogna(5 timers fjelltur) i sommer. . 

Anonymkode: b8160...8a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk med 4åring og 7åring i sommer, og det gikk over alle forventninger! Ikke en eneste klage, kun stor motivasjon til å klare å komme til toppen. Og vi er ikke friluftsmennesker! De klager vanligvis over at de er slitne bare vi går noen meter opp bakken bak huset, så jeg var klar for å måtte bære dem mesteparten av veien. Ikke hadde vi noe spesielt utstyr for turen heller, bare vanlige billige joggesko, og en sekk med vannflasker og litt godis og mat. 

Det motiverte dem kanskje litt at de skulle kjøre tog inni fjellet, men det nevnte de ikke en eneste gang underveis.

Dette var vår aller første topptur og selv om jeg ikke helt likte terrenget (veldig steinete), så ble vi motivert til flere toppturer i framtiden! Ville absolutt gitt det et forsøk 🙂👍

Anonymkode: 94e58...e93

Skrevet

Gaustatoppen. 

Anonymkode: 1b683...419

Skrevet

Vi gikk den første gang da barna var 3 og 5. var ikke noe problem. Kjenner et par som tok Galdhøpiggen da tvillingene var 4. skal nok gå bra om barna er vant til å gå en del

Anonymkode: 8d42c...078

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Gikk med 4åring og 7åring i sommer, og det gikk over alle forventninger! Ikke en eneste klage, kun stor motivasjon til å klare å komme til toppen. Og vi er ikke friluftsmennesker! De klager vanligvis over at de er slitne bare vi går noen meter opp bakken bak huset, så jeg var klar for å måtte bære dem mesteparten av veien. Ikke hadde vi noe spesielt utstyr for turen heller, bare vanlige billige joggesko, og en sekk med vannflasker og litt godis og mat. 

Det motiverte dem kanskje litt at de skulle kjøre tog inni fjellet, men det nevnte de ikke en eneste gang underveis.

Dette var vår aller første topptur og selv om jeg ikke helt likte terrenget (veldig steinete), så ble vi motivert til flere toppturer i framtiden! Ville absolutt gitt det et forsøk 🙂👍

Anonymkode: 94e58...e93

Takk! Tenker også å bruke banen som motivasjon👍

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er poenget med å dra små barn med på slike turer. Ren idioti. Jeg tenker at hvis du må spørre andre om det, så er det ikke en tur man bør ta. Og tenk ordentlig nøye etter; gjør du/dere dette barnas eller deres egen skyld? Hvis det er for deres skyld, send ungene til besteforeldrene og dra på tur alene. Så små barn trenger ikke å dra på topptur for å bli glade i å gå på tur  

Anbefaler deg også å lese disse artiklene: 

https://www.nrk.no/innlandet/xl/tar-med-babyer-og-smabarn-pa-topptur_-_-jeg-burde-ha-ringt-barnevernet-1.14651103

Sitat fra Cecilie Slog: Skog forteller at hun av og til får spørsmål som «hvordan kan jeg motivere sønnen min til å gå langt». Da svarer hun: «Hvorfor i all verden skal han gå langt»?

Anonymkode: 292d5...740

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva som er poenget med å dra små barn med på slike turer. Ren idioti. Jeg tenker at hvis du må spørre andre om det, så er det ikke en tur man bør ta. Og tenk ordentlig nøye etter; gjør du/dere dette barnas eller deres egen skyld? Hvis det er for deres skyld, send ungene til besteforeldrene og dra på tur alene. Så små barn trenger ikke å dra på topptur for å bli glade i å gå på tur  

Anbefaler deg også å lese disse artiklene: 

https://www.nrk.no/innlandet/xl/tar-med-babyer-og-smabarn-pa-topptur_-_-jeg-burde-ha-ringt-barnevernet-1.14651103

Sitat fra Cecilie Slog: Skog forteller at hun av og til får spørsmål som «hvordan kan jeg motivere sønnen min til å gå langt». Da svarer hun: «Hvorfor i all verden skal han gå langt»?

Har aldri vært der og vet derfor ikke hvordan terrenget. Og da er det bedre å spørre slik jeg kan se om dette er en tur for barnet eller ikke.

Vi går på turer slik at barna skal bli vant til å være i naturen og bruke den fornuftig. Trenger ikke være lange turer. Men vi er på tur ihvertfall en dag hver helg. Går til hytter i marka og lignende.

Skrevet

Vi gikk den med 3 barn som da var 2, 8 og 10 år. Minste satt mye i bæremeisen selvsagt, men gikk mye selv. Anbefaler gode tur/fjellsko da det bare er steinur store deler av turen, ikke bruk joggesko som ei annen skriver lenger opp. Vi er veldig turvante og går mye i skog, mark og fjell. Og gode sko er et must for alle mener jeg da. Vi gikk der mist på sommeren, var varmt, gikk i shorts og t-shorte, men jo lenger opp vi gikk ble det litt kjøligere så veldig lurt å ha med genser og vindtett jakke. Været kan slå fort om. Start tidlig om morgenen så slipper dere å gå i kø oppover, den møter dere evt på vei nedover.

God tur:)

Anonymkode: f67b6...6e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Har aldri vært der og vet derfor ikke hvordan terrenget. Og da er det bedre å spørre slik jeg kan se om dette er en tur for barnet eller ikke.

Vi går på turer slik at barna skal bli vant til å være i naturen og bruke den fornuftig. Trenger ikke være lange turer. Men vi er på tur ihvertfall en dag hver helg. Går til hytter i marka og lignende.

Nettopp. Du har aldri vært der selv. Dine barn er unike og det at den turen gikk bra for andres barn har null betydning for hvorvidt dette vil bli en bra opplevelse for dine barn. Hvis du virkelig vil ha svaret på om dette er en tur det er verdt p ta med DINE barn på, så tar du turen selv, uten barn, først og gjør deg opp din egen mening. 

Og siden du åpenbart ikke leste artikkelen: bær så snill å gjør det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. Du har aldri vært der selv. Dine barn er unike og det at den turen gikk bra for andres barn har null betydning for hvorvidt dette vil bli en bra opplevelse for dine barn. Hvis du virkelig vil ha svaret på om dette er en tur det er verdt p ta med DINE barn på, så tar du turen selv, uten barn, først og gjør deg opp din egen mening. 

Har lest den før. Og nei barna mine er ikke unike i denne sammenhengen 

Jeg spør hva andre har opplevd slik jeg kan ta de vurderingene. Og nei jeg har ikke mulighet til å gå denne tuen først, da jeg bor i en annen kan av landet.  

Skrevet

Har gått opp med fireåring, gikk veldig greit. Han er «seig», gikk mila på ski rett etter han fylte fem. Bar ham i bæresele på returen - det var bestemt på forhånd, så vet ikke om han ville orket å gå ned igjen selv.

Anonymkode: 183d9...7d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hjelpe meg! Hvor negativ kan man bli? HI forteller at barna klarte en 5 timers tur sommeren som var. Da har hun et bilde av hvor mye barna hennes klarer. Barn trenger ikke gå langt, men noen familier koser seg på tur. Selvfølgelig er det noen familier som bommer grovt på dette, men vi er også mange familier som koser oss på tur og har barn som kan gå langt også.

Vi gikk Gaustatoppen da yngste var 5 år. Det gikk kjempefint. Hun gikk opp og ned for egen maskin og med godt humør. Det var en nydelig sommerdag og en flott tur. Vi har alltid god tid og tar gode pauser ved behov.

I fjor gikk vi en del i Jotunheimen. Litt mer ruskete vær, så da ble turene kortere.

Anonymkode: 78f2e...c80

Skrevet

Norges mest usjarmerende tur. Man går bokstavelig talt i kø oppover, stopper noen i køen langt fremme så må hele køen stoppe opp. Og det var nok av grinete unger der som hadde blitt dratt med på topptur av overivrige Instagram-foreldre - barn som helt åpenbart ikke hadde noe der å gjøre utover å tilfredsstille foreldrenes behov for å fremstå som en friskusfamilie.

Anonymkode: de387...951

Skrevet

Er det egentlig noen vits i å ta den typen turer med såpass små barn? Selv om de klarer det tviler jeg på at det er den typen turer de har mest utbytte av og dere må huske å legge det opp med stor sikkerhetsmargin. Været kan slå om. Da blir det fort en strabasiøs og skremmende tur. Hva om en av de voksne vrikker ankelen? Kan dere fortsatt gjøre det til en fin tur for barna?

Anonymkode: 066dc...3f7

Skrevet

Jeg har bodd i Rjukan og gått den turen mange ganger. Første gangen sønnen min gikk for egen maskin begge veier, var han rett over tre år. Null stress 👍. Men det er alfa omega med gode sko. Spesielt når man skal gå ned igjen. Fort gjort å tråkke over når man begynner å bli sliten og kanskje er litt uvørn for en liten pjokk. 

Anonymkode: 784c6...444

Skrevet

Gikk dit i høst med en 2 åring i meis. Så flere barn på rundt 5 år og oppover. Er ungen din en som ikke sutrer lett og er lett å motivere så tenker jeg det går👍🏼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...