Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #1 Skrevet 20. februar 2021 Som synes fagstoffet går for raskt. Her har de jobbet nå med +\- til 10, etter vi terferien begynner de med tall 10-20 og regning. Blir skremt hvor fort de går frem og bekymrer meg for hvordan han skal henge med🙈. Anonymkode: ab710...5d2
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #2 Skrevet 20. februar 2021 Snarere tvert i mot. Både barnet og jeg synes de lærer for lite og for sakte, og mener førsteklasse langt på vei er bortkastet. De hadde klart å lære hele pensum i løpet av september i 2. klasse. Anonymkode: 77cf1...a1b
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #3 Skrevet 20. februar 2021 Min er veldig god i matte. Skrive/lese sånn passe. I dag dro hun en mattestykke med ukjent ligning. 😳 Har du lært dette på skolen alt spurte jeg. Nei denne måten hadde hun funnet på selv sa hun. Det var en gåte. Anonymkode: f8f27...fa1
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #4 Skrevet 20. februar 2021 Helt passe her. Men de har ikke kommet til 10-20 tall enda. Plusser typisk opp til ti til sammen nå. Her brukte de første ukene på trygghet, sosial læring og relasjon. Det er en fantastisk investering tenker jeg. Fagene, lesing og matematikk det kommer etter hvert. Glad de tar det med ro her men vet de tilpasser for noen som er tidlig ute og de som trenger ekstra tid også. Anonymkode: 8b43b...8de
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #5 Skrevet 20. februar 2021 Her har det vært motsatt, men mine to har hatt interesse for tall og bokstaver lenge før skolestart og kunne både lese og regne ganske bra (type 34+65 i hoderegning), så for dem ble det utrolig kjedelig at alt ble så lett. Det er på en måte litt trist at det er så lite differensiert i skolen, både for de som trenger ekstra tid på seg før det løsner, og de som ligger langt foran. Nå skal liksom alle presses inn i samme form, uansett. Anonymkode: 88857...af6
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #6 Skrevet 20. februar 2021 Generelt er læringstrykket i norsk skole nokså lavt (muligens med unntak av 5.trinn som gjerne blir tøft for noen), så hvis barnet sliter med å henge med i 1 klasse er det bare å hive seg rundt. Anonymkode: 41816...345
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #7 Skrevet 20. februar 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Generelt er læringstrykket i norsk skole nokså lavt (muligens med unntak av 5.trinn som gjerne blir tøft for noen), så hvis barnet sliter med å henge med i 1 klasse er det bare å hive seg rundt. Anonymkode: 41816...345 Det var jeg ikke klar over, har en i 4. og en i 3. klasse nå som klarer seg godt i alle fag, men ikke noe toppelever. Forberede oss på litt tøffere tak de neste par årene vi da! Anonymkode: b6a57...816
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #8 Skrevet 20. februar 2021 Heller ikke enig, selv om jeg ikke er en av dem som tror jeg har geni barn. Men matteleksen gjør hun i blinde på noen sekunder. Men de har en egen arbeidsbok i matte, hvor de får lov å gjøre hva de vil. Anonymkode: 50cd2...9a8
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #9 Skrevet 20. februar 2021 Men om de har jobbet med "tiervennene" helt til vinterferien er det jo på tide å gå videre. Greit at man lærer av repetisjoner, men om det blir for mye av det blir de lei altså. Nå er mine barn ferdig med 1.klasse, men vi synes nesten ting gikk for tregt, var for liten fremgang i stoffet og litt for mye repetisjon... Anonymkode: 149dc...f61
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #10 Skrevet 20. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det var jeg ikke klar over, har en i 4. og en i 3. klasse nå som klarer seg godt i alle fag, men ikke noe toppelever. Forberede oss på litt tøffere tak de neste par årene vi da! Anonymkode: b6a57...816 Med tanke på læreplanen er det en del som skal i mål og det blir ofte et større trykk i 5. De elevene jeg har hatt på ungdomsskolen som har fått tilpasset opplæringen oppgir svært ofte at de falt av i 5. klasse. Kanskje har det også en sammenheng med at mange foreldre slutter å følge opp lekser på samme måte da. Anonymkode: 41816...345
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #11 Skrevet 20. februar 2021 Min gikk i 1 klasse ifjor. Han fikk fortsette å gjøre matteboka selv om leksene for den og den uka var ferdig. Nå i 2 klasse har han en ekstra mattebok som han kan jobbe med hvis han vil etter at leksene er ferdig. Vi velger også andre bøker å lese, da de bøkene han får utdelt er for lett. Anonymkode: 7dd2d...eee
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #12 Skrevet 20. februar 2021 Det går fint for vår 1 klassing. Nå er vi så heldig å gå på en liten skole. Her blir nivået og leksene tilpasset hver enkelt elev. I enkelte fag har 1 klassingen 2 og 3 klasse undervisningsmateriale, samtidig som lærerne fanger raskt opp hva de trenger mere støtte i. Anonymkode: 91b83...17e
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #13 Skrevet 20. februar 2021 Kjære vene... Det må da virkelig være på tide å komme videre fra tiervenner nå! Ta en kikk på læreplanen og kompetansemålene for 2. trinn. De kan ikke ta alt i 2. klasse, de må lære noe i 1. klasse også. Generelt er vel progresjonen i de første skoleårene altfor langsom, og denne tregheten klarer grunnskolen aldri å hente inn. Det er tragisk at ungdommene kommer til vgs og ikke engang kan å skrive korrekt. Anonymkode: 9616c...758
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå