GÃ¥ til innhold

Babyen er forstoppet😕

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er 4mnd å har vært hard i magen mesteparten av tiden. De siste 3 ukene har vært spesielt ille. Vi startet med grøt i to dager (to små porsjoner) å siden da har han slitt mye. Han bæsjer bittelitt nesten hver dag. Problemet er at det er hardt som stein, babyen presser mye å lenge på å få det ut og det er vondt, naturlig nok. Han føler heller ikke tømt seg helt, bare nok til at ting flyter så vidt. Akkurat nå er han stinn i magen når jeg tar på huden, ikke myk heller ikke steinhard. Bæsjen derimot er hard og helt tørr. Han får mme da jeg har operert bort brystene (pga fare for brystkreft ved gentesting).  Han reagerte på vanlig mme å får derfor neocate, fri for kumelkprotein bl.a. 

Vi har forsøkt;’:

Vi sykler med bena x flere, masserer, han spiser ett glass svisker om dagen uten effekt. Ligger på magen. Laktulose er forsøkt, får voldsomme smerter . Dette er heller ikke anbefalt for de som er sensitive for laktulose. Malt- hylgråter, promper men bæsjer ikke. Avokado skal visstnok være fint, ingen bedring. Nå har jeg startet å gi mindre pulver, samme mengde vann for å se om det hjelper. Melken gjør han også treg i magen. Startet med dette i dag som en midlertidig løsning, han må jo ha mat og ikke bare vann i lengden. Ringt lege, de ba meg kontakte helsestasjon. Helsestasjonen har jeg snakket med x3 hvor sekretæren sier «legen skal ringe» . Han er god og rund, så ikke bekymret for vekten. Dette er barn nr tre, det første barnet med slike mageproblemer. 

Andre råd jeg ikke har tenkt på? Hva mer kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 7529b...b78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Fælt å lese at babyen din sliter så mye. Jeg anbefaler deg å kjøpe svisker, legge de i vann over natta, helle av vannet og loke de helt møre. Mos de så til en glatt puré med stavmixer/blender e.l. Gi en liten teskje av dette. De aller fleste babyer elsker smaken. Deretter er det viktig å tilby vann så mye baby vil ha til alle måltider. Sviskemos virker forstoppende om det ikke blir gitt nok vann. Siden mme er mat blir ikke dette nok. 

Ellers kan du prøve svært moden banan. Så moden at den er brun. Da virker det avførende. Dette er milde ting du kan prøve. 

Ellers lurer jeg på om du har gitt grøten tyntflytende eller i vanlig konsistens? Det er lurt å gi den så tynn som suppe til å begynne med. Å aldri fulle porsjoner. Jeg har gitt mine små noen få munnfuller av suppetynn grøt. Deretter fyllt opp med mme. 

Jeg vil også anbefale økologisk linfrøolje som du får kjøpt på helsekost. En teskje av dette per dag gjør avføringen mykere. Gi det på sprøyte f. eks. Den er viktig å la stå i kjøleskap. Dette er ting som har hjulpet mine barn veldig. 

Magemassasje er også bra. Sirkulære bevegelser på magen i spiral innover mot navlen og utover mot navlen. Husk da å bruke godt med babyolje.

Håper baby blir bedre snart. Om det ikke bedrer seg så dra til helsestasjon. 

Anonymkode: d42a9...bc0

Skrevet

Rart de ikke har foreslått avføringsmiddel. Det var det min fikk på samme alder med samme problem. Kanskje stikk på apoteket og spør der? Jeg brukte et middel som kunne brukes fra 4 år og opp, men siden legen hadde godkjent det fikk jeg kjøpt det på apoteket og skulle bruke en mindre dose enn anbefalt. Husker ikke hva det var, men kjøpte på apoteket. 

Skrevet

Rådfør med lege og gi microlax. Min slet slik og det viste seg at det var en STOR propp i endetarmen hun ikke fikk ut. Det var så fint å se hvordan ansiktet forandret seg. Hun HYLTE i fem minutter etter det ble gitt og så kom det MENGDER sammen med en diger klump. Underveis smilte hun mer og mer, skikkelig fornøyd. Her ble det gitt hos legen da. Etter ti minutter så var det verste over. Vi fikk også anbefalt varmepute på magen, varmen gjør bæsjen mykere. 

Anonymkode: 5102c...d1f

Skrevet

Har 3 barn hvor alle har vært plaget med forstoppelse og hard mage. Det er veldig vanlig at de blir forstoppet når de begynner å spise fast føde. Du må først få ut proppen, det eneste som har hjulpet mine er Microlax. Halv dose og ikke stikk den mer enn halveis inn. Rådfør med lege eller helsestasjon først siden barnet er så lite. Har barnet veldig vondt nå, så bør dette gjøres i dag.

Når proppen er ute må dere ha fullt fokus på forebygging. Kokt og most sviske hver dag. De ferdige glassene fra butikken funket ikke på mine barn. Prøv å drikke mye vann. Lange, varme bad. Og fortsett med å massere magen og sykle med bena. Det går seg heldigvis til, men er ikke noe kjekt når barnet er forstoppet. Dersom dette ikke hjelper, så kan det være at barnet må ta f.eks movicol en periode. Ene barnet mitt gikk fast på det i 1,5 år. Bruker å bli bedre når barnet slutter med bleie og går på do selv, men det er jo ganske lenge til i ditt tilfelle. Håper det ordner seg. Lykke til 🙂

Anonymkode: 4cb61...983

Skrevet

Stakkar liten! Synes det er rart om helsestasjon og/eller lege ikke har nevnt at det kan være melkeproteinallergi (mpa) eller glutenallergi! Spesielt mpa er jo ganske vanlig hos de små. Jeg har selv en baby på 5 mnd, og vi er på melkefri diett (jeg også, fordi jeg ammer barnet). 

Noen barn blir også hard i magen av f.eks nan, men tåler bedre Hipp. 

Mitt andre barn som er eldre, har brukt movicol junior (som andre nevner over her) fast i over 2 år pga forstoppelse. Reseptbelagt. 

Ring lege eller helsestasjon på mandag igjen! 

Anonymkode: efe0f...70e

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Stakkar liten! Synes det er rart om helsestasjon og/eller lege ikke har nevnt at det kan være melkeproteinallergi (mpa) eller glutenallergi! Spesielt mpa er jo ganske vanlig hos de små. Jeg har selv en baby på 5 mnd, og vi er på melkefri diett (jeg også, fordi jeg ammer barnet). 

Mitt andre barn som er eldre, har brukt movicol junior (som andre nevner over her) fast i over 2 år pga forstoppelse. Reseptbelagt. 

Og på hvilken måte tenker du at det er glutenallergi som slår ut hos en fire mnd baby? 

Anonymkode: 5da98...ff4

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

HI skriver at babyen reagerer på kmp og får neocate. 

Endret av Pobie
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Movicol junior er resept pliktig og 100 pk vanlig movicol. Vanlig 20 pk er uten, så spørs hva lege anbefaler av dosering.

Men anbefaler microlax (apotekpersonell skal forklare bruk, ellers spør du etter), og laktulose ( dosering finnes i felleskatalogen til så små ellers kan de på apoteket forklare. Men viktig med væske i tillegg, det er det og uansett. 
Prøv å bytt MME, men vil ikke anbefale noe diett før dette er prøvd og snakket med lege.

Anonymkode: 58949...a01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...