Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #1 Skrevet 18. februar 2021 Familien tok en avgjørelse om at alle vi barna skulle være med å speide på begravelsen til mamma. Det kom på ca 10000 penger jeg ikke har. vurderte å starte en spleis men det er jo å tigge. Vi er inne i en tøff økonomisk periode. Selger alt jeg kan selge. Har ikke så mye av verdig igjen kan selvfølgelig selge vaskemaskin, etc men det er vi jo avghenig av. Er så fortvilet.. Anonymkode: 32683...bbd
Listedamen Skrevet 18. februar 2021 #2 Skrevet 18. februar 2021 (endret) Kan du ikke snakke med familien din da? Hvis du faktisk ikke har pengene så er det jo litt vanskelig å bidra. Kan noen familiemedlemmer eventuelt legge ut for din del også, og så kan du betale tilbake over tid? Det finnes spleiser for mye rart, men akkurat min egen mors begravelse tror jeg ikke at jeg hadde følt meg særlig høy i hatten av å be om hjelp til fra fremmede. Kondolerer så mye. Endret 18. februar 2021 av Listedamen
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #3 Skrevet 18. februar 2021 Snakk med familien og velg en begravelse dere har lov til. Anonymkode: 7d4f7...4e6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 Listedamen skrev (2 minutter siden): Kan du ikke snakke med familien din da? Hvis du faktisk ikke har pengene så er det jo litt vanskelig å bidra. Kan noen familiemedlemmer eventuelt legge ut for din del også, og så kan du betale tilbake over tid? Det finnes spleiser for mye rart, men akkurat min egen mors begravelse tror jeg ikke at jeg hadde følt meg særlig høy i hatten av å be om hjelp til fra fremmede. Kondolerer så mye. Takk, Jeg må prøve å snakke med de engang til. møtte liten og ingen forståelse da jeg sa i fra sist. Anonymkode: 32683...bbd
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Hadde mine barn etter min død måtte ta opp lån eller selge vaskemaskin for å få meg begravd, hadde jeg blitt så sint at jeg hadde spøkt for dem resten av deres liv!! Ingen skal måtte gjøre slike ting for å begrave noen. Enten må dere gjøre det helt enkelt uten at det koster mer enn et minimum, eller så må de som har råd betale. Hadde moren din noen penger, kan det evt dekke begravelsen. Det er det mange som gjør, og også eldre som sier at de har penger til begravelsen selv. Gravferdsstønad fra NAV er på maksimalt kr 25 377. Har dere søkt? Anonymkode: 86580...d59
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Først av alt: kondolerer. Jeg tenker det er helt innafor å opprette en spleis for dette, men jeg ville sagt i fra om det først for det vil jo sette resten av familien i et dårlig lys. Anonymkode: 768bb...afa
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Familien tok en avgjørelse om at alle vi barna skulle være med å speide på begravelsen til mamma. Det kom på ca 10000 penger jeg ikke har. vurderte å starte en spleis men det er jo å tigge. Vi er inne i en tøff økonomisk periode. Selger alt jeg kan selge. Har ikke så mye av verdig igjen kan selvfølgelig selge vaskemaskin, etc men det er vi jo avghenig av. Er så fortvilet.. Anonymkode: 32683...bbd Kondolerer❤ Har du en venn som kunne opprettet det på dine vegne? Ikke like kleint da? Sifra om du gjør det da til de andre i familien, evt hør om du kan nedbetale til en av dem på din del. Her hadde mamma spart opp penger til begravelsen sin, så vi slapp tenke på sånt. Anonymkode: 5ff12...4b5
nerdybirdy Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Kondolerer så masse! Jeg lurer på, er det en av familiemedlemmene som eksempelvis har bedre råd, og som du kunne spurt om et privat lån fra? 10,000 er i utgangspunktet ikke så mye penger, men vi er jo inne i vanskelige tider, så har full forståelse for at det ikke bare er å hoste opp dette, og særlig nå. Om du har litt bedre kontakt med en av dise søsken o.l, kan det jo være verdt å ta dette med den personen enkeltvis heller enn å ta det opp i storfamilien? Jeg ville nok kanskje ikke opprettet spleis, i hvert fall ikke før jeg hadde snakket med mine nærmeste om at det var den eneste løsningen slik ano:afa skisserer.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Tusen takk for svar ❤️ Mine andre søken har økonomi til dette, kun jeg som sliter økonomisk. De tre andre har bedre økonomi. men jeg skal snakke med de. Anonymkode: 32683...bbd
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Finnes det ikke penger eller verdier i boet? Anonymkode: dfc9b...079
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 Begravelsen bør kunne dekkes av midler i kort og evt gravferdsstønaden fra Nav. Dersom dette ikke er tilstrekkelig bør dere velge rimelige alternativer eller de med god økonomi bør betale mer enn deg. Anonymkode: 94137...b76
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Tusen takk for svar ❤️ Mine andre søken har økonomi til dette, kun jeg som sliter økonomisk. De tre andre har bedre økonomi. men jeg skal snakke med de. Anonymkode: 32683...bbd Kondolerer så mye ❤️ Var det ingen penger i boet som dere kan dekke noen av utgiftene med? Om spleis er en god ide kommer det litt an på hvor god økonomi dine søsken har, Om de akkurat har økonomi til dette eller om de sitter relativt godt i det. Har dine søsken god økonomi blir det litt merkelig å opprette spleis for å få hjelp fra andre. Vil tro at avstanden dere i mellom blir større om naboer og venner må hjelp deg med din del om de vet at dine søsken kunne gjort det. Ville prøvd å se om dere kvalifiserer for gravferdsstønad først. For meg hadde spleis vært siste utvei etter å prøvd å få til en løsning først med søsken og deretter med øvrige familie og kanskje også venner om du har gode venner med grei økonomi. De fleste synes nok dette er et godt formål å hjelpe deg med. Anonymkode: c4e67...ce0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Hvorfor velger dere ikke å bruke pengene fra boet til dette? Hvis det ikke er midler i boet, så kan dere søke statlig støtte. Anonymkode: 0973c...c74
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Husk å søk etter støttet dere kan få fra nav. Så må det jo sjekkes om det er midler i boet. Jeg har vært med å begrave to besteforeldre og en svigermor siste par årene, og alle hadde en egen konto der de selv hadde spart opp til egen begravelse, det er ganske vanlig at eldre mennesker har det, så det må dere sjekke. Ellers er det vanlig å bruke en del av arven til dette, så sant mammaen din ikke var veldig fattig selv og overhodet ikke hadde midler er det sjelden etterlatte sitter igjen med utgifter til begravelsen. Du må bare si ifra til søsknene dine, du har ikke 10.000 kroner, så enten må de betale mer eller dere ha en rimeligere begravelse. Sånn er det bare, de kan ikke tvinge deg til å trylle frem midler du ikke har, og bare å prøve på det høres da helt hjerteløst ut... Anonymkode: 3c155...8da
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 Koster en begravelse så mye, 40.000?😱 Anonymkode: 01f15...d9d
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Koster en begravelse så mye, 40.000?😱 Anonymkode: 01f15...d9d Ja, det gjør det ofte, men med 25.000 i gravferdsstøtte og muloghet til å bruke midlene i boet er drt sjelden de etterlatte må betale noe. Anonymkode: 7d4f7...4e6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Koster en begravelse så mye, 40.000?😱 Anonymkode: 01f15...d9d Begravelser er dyre og koster gjerne mer enn 40 000 i de store byene. Med gravsteinen nærmer nok mange seg 100 000. Anonymkode: c4e67...ce0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Begravelser er dyre og koster gjerne mer enn 40 000 i de store byene. Med gravsteinen nærmer nok mange seg 100 000. Anonymkode: c4e67...ce0 Men som oftest er det midler i boet til dette. HI, først og fremst kondolerer. Og det er bare en ting å gjøre, og det er å fortelle de andre at dette er penger du faktisk ikke har og det er ingen vei utenom at de andre legger ut i påvente av skifte. Anonymkode: d18b6...a35
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 Finnes det midler på avdødes konto har man mulighet til å betale med denne selv om boet ikke er gjort opp. Anonymkode: c4e67...ce0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men som oftest er det midler i boet til dette. HI, først og fremst kondolerer. Og det er bare en ting å gjøre, og det er å fortelle de andre at dette er penger du faktisk ikke har og det er ingen vei utenom at de andre legger ut i påvente av skifte. Anonymkode: d18b6...a35 Eller at de velger en billigere begravelse slik som dette: https://akasien.no/asker/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=asker_lokasjon&utm_content=09&gclid=Cj0KCQiAvbiBBhD-ARIsAGM48byYzqB0zcjXVzOVywlIloMMczXf0wD00f3bbK9RYnMIzyk1ZNyPTygaAj6zEALw_wcB Anonymkode: 7d4f7...4e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå