Gå til innhold

Baneheiasaken blir gjenopptatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må være en befrielse for både Viggo og familien. Håper han blir frifunnet. 

Anonymkode: 0d697...b96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner du ham siden du nevner ham med fornavn og drar inn familien hans også?

Hvis han er uskyldig så bør han frifinnes. Er han skyldig bør han det ikke. Det er opp til retten å avgjøre.

Anonymkode: d4d04...5cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kjenner du ham siden du nevner ham med fornavn og drar inn familien hans også?

Hvis han er uskyldig så bør han frifinnes. Er han skyldig bør han det ikke. Det er opp til retten å avgjøre.

Anonymkode: d4d04...5cd

Jeg har nettopp sett dokumentaren, der også familien medvirker. Klart man får sympati med dem. 
At jeg bruker fornavn er vel ikke så rart? Alle aviser gjør også det i dag. 

Men siden du spør, så ja, jeg har en perifer relasjon til familien. Sørlandet er ikke så stort. 

Skrevet

Grusomt for familiene til barna å få rippet opp i dette igjen. Særlig når man vet at Viggo tidligere har voldtatt småbarn. 
Han blir nok dømt på nytt igjen. Og så blir det på’n med anker og nye søknader om gjennopptagelse.... De to jentene vil ALDRI få hvile i fred😢

Anonymkode: af54e...44b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Grusomt for familiene til barna å få rippet opp i dette igjen. Særlig når man vet at Viggo tidligere har voldtatt småbarn. 
Han blir nok dømt på nytt igjen. Og så blir det på’n med anker og nye søknader om gjennopptagelse.... De to jentene vil ALDRI få hvile i fred😢

Det er en så grusom sak, og jeg har grått mange tårer for de stakkars jentene og det de har vært igjennom. Men de er døde, og vil ikke bli påvirket av at saken gjenopptas. At det derimot sitter en uskyldig mann i norsk fengsel kan vi ikke godta. Ja han har gjort mye fælt, men det betyr ikke at han skal sone for noe gan ikke har gjort. Slik kan vi ikke godta av rettssystemet.

Mer horribelt er det at Jan Helge, som beviselig var tilstede da jentene ble drept, nå går rundt i baneheia som en fri mann. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er en så grusom sak, og jeg har grått mange tårer for de stakkars jentene og det de har vært igjennom. Men de er døde, og vil ikke bli påvirket av at saken gjenopptas. At det derimot sitter en uskyldig mann i norsk fengsel kan vi ikke godta. Ja han har gjort mye fælt, men det betyr ikke at han skal sone for noe gan ikke har gjort. Slik kan vi ikke godta av rettssystemet.

Mer horribelt er det at Jan Helge, som beviselig var tilstede da jentene ble drept, nå går rundt i baneheia som en fri mann. 

Du kan ikke fastslå at han er uskyldig. Per dags dato er han skyldig. Han er dømt skyldig. Så får vi se hva den nye rettssaken dømmer... 

At JH er fri er en annen sak. Han har sonet sin straff og etter endt soning skal man være rehabilitert, og fri. Slik er det med alle straffedømte. Bortsett fra de som får forvaring og ikke lar seg rehabilitere - slik som Viggo. Derfor ble det også nå anbefalt å utvide forvaringsstraffen 

Skrevet

Det er de samme kravene til å bevise skyld i den nye saken som i enhver straffesak. Dvs. at skyld må bevises utover enhver rimelig tvil. Satt på spissen: selv om det for retten fremstår som 95  prosent sannsynlig at han er skyldig, skal han frifinnes, så lenge det finnes tvil. Det er veldig vanskelig å føre sikre bevis for skyld nå, så mange år etter, så han blir nok frifunnet. Enten han er skyldig eller uskyldig. Om det var riktig å gjenoppta sake vil jeg ikke mene noe om.

Anonymkode: 9d10d...c04

Skrevet

Ikke pokker om han er uskyldig.

Anonymkode: ace7f...709

Skrevet

godt retten skal avgjøre dette, og er ille hvis han har sittet inne så lenge hvis han er uskyldig, så vi får vente og se.

Men så klart det er forferdelig for familiene til jentene,men er også vondt for familien til viggo, det er få som tenker på.

Men han som faktisk er bevist var det er ute som fri mann

Anonymkode: 8e1b0...98d

Skrevet

Jeg sitter og leser kommisjonens rapport nå. Kommisjonen (både flertallet og mindretallet) mener at mye taler for at Kristiansen er skyldig, men flertallet mener at det er en rimelig mulighet for at han ville blitt frifunnet hvis juryen hadde forstått hvor usikkert dna-beviset var med hensyn til om det hadde vært to menn på åstedet, eller om det kunne være én mann. 

Anonymkode: 9d10d...c04

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nettopp sett dokumentaren, der også familien medvirker. Klart man får sympati med dem. 
At jeg bruker fornavn er vel ikke så rart? Alle aviser gjør også det i dag. 

Men siden du spør, så ja, jeg har en perifer relasjon til familien. Sørlandet er ikke så stort. 

Den dokumentaren viser kun én side av saken!

Anonymkode: c1a61...c55

Skrevet

Jeg tror han er skyldig, men syns allikevel at det var et riktig valg at saken gjenopptas, fordi vi skal være sikre på at rettsvesenet vårt handler riktig. Kan man ikke bevise noe så er det dessverre (og heldigvis) sånn det er at man blir frikjent. Om jeg vil ha han ute i gatene, nei kanskje ikke, men en rettferdig rettssak er viktig i Norge.

Anonymkode: b3865...9ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det må være en befrielse for både Viggo og familien. Håper han blir frifunnet. 

Du håper det, ja? Han gjør nok det, er jo beviser på at han ikke var der. Men uansett så var han en drittsekk som har gjort overgrep tidligere, men det har han jo tilstått. 

Anonymkode: 818ae...b93

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Den dokumentaren viser kun én side av saken!

Hvilke annen side ville du sett? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvilke annen side ville du sett? 

Ofrenes? Påtalemyndighetens?

Anonymkode: 78249...a21

Skrevet

Politiet hadde full anledning til å delta men valgte å ikke gjøre det. Uansett, nok av informasjon fra den andre siden. De etterlatte ble også spurt men valgte naturlig nok å ikke delta. 

Anonymkode: db087...685

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det hadde ikke gjort endret saken i det hele tatt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Du håper det, ja? Han gjør nok det, er jo beviser på at han ikke var der. Men uansett så var han en drittsekk som har gjort overgrep tidligere, men det har han jo tilstått. 

Hvor mange år i fengsel får man for det? 5 år? 10? Han ligger godt ann der altså

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Håper han blir sittende inne lenge og råtner til han dør! Han har innrømmet å misbrukt en 7 åring seksuelt over en 3års periode og fortjener ikke en dag utenfor fengselet. Burde blitt skutt på flekken, ikke søren om han er uskyldig!

Anonymkode: fba59...77d

Hva med Andersen da? Han har innrømmet å ha både voldtatt og drept et barn. Bør ikke han råtne? Eller bli skutt på flekken?

Jeg synes folk dømmer Kristiansen mye hardere enn Andersen selv om det er bevist at Andersen voldtok og drepte. Det er ikke fysisk bevist at Kristiansen gjorde noe som helst i denne saken, og likevel er det han alle hater.

Anonymkode: 1eca1...bcf

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva med Andersen da? Han har innrømmet å ha både voldtatt og drept et barn. Bør ikke han råtne? Eller bli skutt på flekken?

Jeg synes folk dømmer Kristiansen mye hardere enn Andersen selv om det er bevist at Andersen voldtok og drepte. Det er ikke fysisk bevist at Kristiansen gjorde noe som helst i denne saken, og likevel er det han alle hater.

Media var gode på å hjernevaske folk med at Viggo Kristiansen var djevelen sjøl. 

Folk som har satt seg litt mer inn i bevisene har et mer nyansert syn om saken.

Skrevet

Media var gode på å hjernevaske folk med at Viggo Kristiansen var djevelen sjøl. 

Jeg er ikke sikker på om jeg mener han er skyldig eller uskyldig. Men jeg tror mange dømmer han i denne saken på grunn av den andre saken der han har misbrukt et barn. De klarer ikke skille mellom sakene. 

Skrevet

Viggo K. satt og gliste i retten mot pårørende og andre tilhørere. Uskyldig eller ei....det gjør man bare ikke i en slik alvorlig sak! 

Skrevet

Jeg har alltid syntes det var rart at Viggo Kristiansen kunne bli dømt så lenge han hadde "alibi" (jeg skriver "alibi" da det er gitt av moren samt mobilaktiviteten hans). Men det har vært vanskelig å diskutere saken, da de fleste har hatt et inntrykk av at VK har vært den slemme og onde og "sikkert fortjente å sitte i fengsel, uansett". 

Bildet som ble skapt av de tiltalte under rettssaken var at VK var den aktive pådriveren, mens JKA nærmest ble tvunget til å delta. Det var nærmest synd på JKA som ble tvunget til dette. 

Vi må huske på at det på tidspunktet JHA blir pågrepet at det har gått nesten 4 mnd fra jentene blir funnet til at noen blir pågrepet. Hele byen har levd i sorg og skrekk, alle venter på at gjerningspersonen skal bli funnet. Det er nærmest et "krav" at de skal få en historie som kan forklare grusomhetene som har funnet sted. VK passer forsåvidt fint inn i denne rollen som JHA tildeler han. 

Anonymkode: fe4a7...a1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Viggo K. satt og gliste i retten mot pårørende og andre tilhørere. Uskyldig eller ei....det gjør man bare ikke i en slik alvorlig sak! 

Å ja men da så! Da fortjener han fengsel resten av livet, selv om ha ikke drepte noen🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nå ble vel både VK og JHA betraktet av retten som lettere tilbakestående. At han gliser i retten kan også tyde på usikkerhet, og ikke at han triumferer. 

Anonymkode: fe4a7...a1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...