Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Min datter er ekstremt undervektig. Hun får næringsdrikke (ND) og spiser generelt lite mat, mest ND. Men jeg begynner bli bekymret. Hun har drukket ND i 1,5år uten vektøkning. 8år, 20kg, 124cm høy. Søsken som er 4år veier mer. Vi kan se alle ribbein og det merkes jo på energi nivået. Men uansett om vi lager mat hun liker, så spiser hun lite. Tilbyr da ND og hun drikker det. Er det noen som har tips til hva vi kan gjøre? Evt er det noen plass vi kan prøve søke oss til, for bedre oppfølging enn det vi får nå? Var til barnelege for 1,5år siden. Samme kg da, bare lavere. Har tatt kontakt med de flere ganger, men får bare til svar å fortsette med ND. Føler meg ikke tilfreds med det. Håper noen har vært gjennom samme og har gode råd. Anonymkode: a5f51...37f
MammantilNurket Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Jeg svarte det samme i en annen tråd tidligere i kveld, men her kommer det igjen 😊 Mormoren min sverger til semulegrøt hvis man skal få barn opp i vekt. Kok den på H-melk og server den med rørte eller friske bær, tørket frukt, frø, nøtter e.l. Grøten er mild, myk og lett for barn å like, og svært næringstett 😊
blå2010+rosa2013 Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 MammantilNurket skrev (4 minutter siden): Jeg svarte det samme i en annen tråd tidligere i kveld, men her kommer det igjen 😊 Mormoren min sverger til semulegrøt hvis man skal få barn opp i vekt. Kok den på H-melk og server den med rørte eller friske bær, tørket frukt, frø, nøtter e.l. Grøten er mild, myk og lett for barn å like, og svært næringstett 😊 Kan prøve 😀 har ikke sett at det var annet innlegg om undervektig barn.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #4 Skrevet 17. februar 2021 Her hadde jeg krevd videre utredning. Er det en årsak til hvorfor hun ikke spiser som de ikke har oppdaget? Det er jo ikke vanlig at barn ikke spiser noe. Kan det være noe som hindrer maten i å gå gjennom systemet. Har hun mangler som gjør at hun ikke har apetitt? (noen mineralmangler kan f.eks. gjøre at man er i økt risiko for kvalme, anoreksi m.m.) Har hun normal smakssans? Er hun tett i nesen slik at hun ikke kjenner smak? Kan hun ha en tarmsykdom som ikke er oppdaget? Er det noe hun sliter med psykisk? Det er jo kjempeviktig at hun får hjelp til å spise, og det er uakseptabelt at et barn som sliter så mye ikke har vært til spesialist på halvannet år! Hun bør utredes videre og hun bør henvises til et tverrfaglig spise- og ernæringsteam på sykehus. Her finner du en del tips til hva du bør forvente av videre utredning og hjelp: https://www.helsebiblioteket.no/pediatriveiledere?key=144511&menuitemkeylev1=5962&menuitemkeylev2=5967 Linken under er egentlig for barn med sjeldne diagnoser, men er noe som også er generelle råd: https://frambu.no/tema/hvorfor-spiser-ikke-barnet-mitt/ Sier hun selv noe om hvorfor hun ikke spiser? Anonymkode: 52b9b...ca5
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #5 Skrevet 17. februar 2021 Barneavdelingen på sykehuset her har ett spiseprosjekt. Hva det er for noe aner jeg ikke, det var helsesøster som mente eldste barnet måtte få henvisning der siden hun var undervektig og problemer med å spise. Legen bare ristet oppgitt på hodet når ungen var der, for ungen er normalt slank og ved første spm fikk han svaret på hvorfor ikke matlysten var på topp akkurat nå. Kjærlighetsbrudd for en tenåring gir ikke kjempe matlyst. Men det finnes tydeligvis ett eller annet på barneavdelingen. Det er ikke det samme som de med spiseforstyrrelser er, for mitt tidligere bonusbarn hadde det og fikk hjelp. Dette var ikke på sykehuset, men ett eller annet sted i kommunen her. Anonymkode: 645f1...cff
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #6 Skrevet 17. februar 2021 Hun er «bare» undervektig grad 1, så hun er jo ikke ekstremt undervektig slik du skriver. Jeg har et barn som er undervektig grad 2 og har vært det i mange år, men mitt barn spiser mat og drikker ikke ND, det at ditt barn spiser lite mat og drikker mest ND hadde bekymret meg mest. Følger hun kurven sin? Hvor lenge har dette med å omtrent ikke spise mat pågått? Det hadde jeg bekymret meg mest for, ikke vekten slik den er nå, for hun er ikke så undervektig at det er helt krise. Men det at hun ikke spiser burde jo legene finne ut av. Ville tatt en tur til legen og krev å bli henvist videre, for det er ikke normalt at det friskt barn skal leve på ND. Hva sier hun selv da? Hun er jo 8 år så hun må vel kunne si noe hvorfor hun ikke vil ha mat? Liker hun ikke konsistensen? smaken? føler hun sult? er det vondt å svelge? Anonymkode: 6edc6...377
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Det er viktig at hun sjekkes skikkelig opp med tanke på matallergi, barn som opplever ubehag f.eks fra magen av å spise, de spiser lite. Venninnen til datteren min var veldig lita og spe, og fikk i 4.klasse konstantert cøliaki. Det tok faktisk et par år før hun spiste normalt, men da hun ble sikker på at den nye dietten ikke gav henne ubehag spiste hun som en hest. Datteren din er ikke så sykt undervektig at alle kluter settes inn, men det er greit å grave litt i hvorfor hun ikke spiser. Nevøen min var mye tynnere enn datteren din, tror han var grad 2 eller 3 når han skøyt i været uten å spise nok. Han har epilepsi, og medisinene han tok for det gjorde at all mat smakte "penger" og fjernet matlysten. Han fikk oppfølging fra sse (spesialsykehuset for de med epilepsi) Men noen er jo bare sånn også. Huskrt godt at jeg selv veide 24 kg i 4.klasse og 28 kg i 6.klasse. Den gangen fikk man "melding i meldingsboka" med hjem fra helsesøster på skolen om man ikke passet inn i A4 malen. Mamma måtte skrive under på at hun hadde sett det.... Ingenting galt med meg, litt kresen, men fulgte min egen kurve. Var veldig slank helt til jeg var 18-20 år, da normaliserte det seg. Da jeg var 20 år veide jeg 58-60 kg på mine 174 cm, så fremdeles slank, men ikke bekymringsfullt mager. Anonymkode: 88a1a...dff
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Jeg tenker også at det er på sin plass med en utredning hvis hun over tid spiser så dårlig og ikke legger på seg/vokser lite. Noen er fra naturens side småspiste og tynne, men det kan også være årsaker som f.eks. allergier eller sykdommer som ligger til grunn. Har hun alltid vært tynn og småspist, eller oppsto dette på et tidspunkt? Er hun frisk ellers, har energi og utvikler seg? Normale verdier på blodprøver som jern, vitaminstatus osv? Be om henvisning til barnelege for en grundig vurdering hvis det ikke alt er gjort. Anonymkode: fd12b...086
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Hun ligger jo fint i høyde, og er ikke så veldig undervektig. Følger hun kurvene sine? Har hun noen mangler? Anonymkode: af515...ff9
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #10 Skrevet 18. februar 2021 Jeg synes ikke hun var ekstremt undervektig. Min sønn er like gammel, veier 22 kg og er 128 cm høy. Han blir fulgt opp av sykehuset fordi han har astma. De har ekstra kontroll av han grunnet lav vekt, men har kun gitt meg beskjed om å bruke ordentlig smør, helmelk og lignende i maten. Men jeg synes du skal mase mer her. Involvert fastlege og helsesøster på skolen. Dumt når spisevegringen blir såpass ille at man må ty til næringsdrikker Anonymkode: 4ae12...a68
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #11 Skrevet 18. februar 2021 hun er da ikke ekstremt undervektig? Min sønn er 7 år, 132 høy og veier 22 kilo, og han er helt normal. At han kan bruke klærne etter sin 13 år gamle bror bare året etter at han sluttet å bruke de selv kan derimot gi et bilde av hvor undervektig han på 13 er! Han er i undervekt grad 2, men følger sin egen kurve så da gjøres det ikke noe mer med det... Anonymkode: dcff7...1f6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #12 Skrevet 18. februar 2021 Nei, hun følger ikke sin egen kurve. Den peker nedover. Beklager til alle dere som ble fornærmet for at jeg kalte henne ekstremt da. Men i mine og andre sine øyne så er hun det. Men skal ta det til etteretning at hun kun er grad 1.... Hun har ikke lagt på seg ett eneste kilo på ca 2 år, men vokser i høyde. Selv om hun får ND og fresubin shot. Hun spiser noe frukt, veldig glad i brokkoli og liker brødskive med makrell i tomat og kaviar. Men utenom det er det lite vi får i henne. Hun sier selv at maten smaker, ikke noe i veien med konsistens. Hun får movicol i perioder pga obstipasjon. Men det hjelper ikke på matlysten selv om tarmen er tømt. Anonymkode: a5f51...37f
Nyttårs barn Skrevet 18. februar 2021 #13 Skrevet 18. februar 2021 Er det ikke noe hun liker som du kan bestikke med, rosiner, bær eller noe annet med næring? Kjeks liker mange barn. Tror det lett blir en ond sirkel hvor barnet oppfatter at mat er mas og mister lysten.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #14 Skrevet 18. februar 2021 Min datter, akkurat samme alder og høyde, veier bare et par kg mer enn din. Jeg fikk beskjed fra helsestasjonen om at hun var rett under nivået for normalvekt (dvs så vidt undervektig), så din kan ikke være ekstremt undervektig. Jeg er ikke bekymret for min datters vekt, fordi hun spiser variert og er ei aktiv jente med mye energi. Så var jeg deg ville jeg bekymret meg mer for din datters avvikende kosthold og energimangel enn for vekta. Å bekymre seg mye om vekt og lage mye "styr" knyttet til mat kan lett få det til å "låse seg" hos barn, men samtidig er det jo ikke lett å la være når man er bekymret. Og det høres ut som utredning er på sin plass her. Anonymkode: 782a8...f43
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #15 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Min datter, akkurat samme alder og høyde, veier bare et par kg mer enn din. Jeg fikk beskjed fra helsestasjonen om at hun var rett under nivået for normalvekt (dvs så vidt undervektig), så din kan ikke være ekstremt undervektig. Jeg er ikke bekymret for min datters vekt, fordi hun spiser variert og er ei aktiv jente med mye energi. Så var jeg deg ville jeg bekymret meg mer for din datters avvikende kosthold og energimangel enn for vekta. Å bekymre seg mye om vekt og lage mye "styr" knyttet til mat kan lett få det til å "låse seg" hos barn, men samtidig er det jo ikke lett å la være når man er bekymret. Og det høres ut som utredning er på sin plass her. Anonymkode: 782a8...f43 Vi har ikke spesielt fokus på det, annet enn at vi spør om hun i det minste ikke kan smake på maten vi har laget. Så nei, vi lager ikke mye styr knyttet til dette. Anonymkode: a5f51...37f
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #16 Skrevet 18. februar 2021 MammantilNurket skrev (16 timer siden): Jeg svarte det samme i en annen tråd tidligere i kveld, men her kommer det igjen 😊 Mormoren min sverger til semulegrøt hvis man skal få barn opp i vekt. Kok den på H-melk og server den med rørte eller friske bær, tørket frukt, frø, nøtter e.l. Grøten er mild, myk og lett for barn å like, og svært næringstett 😊 Semulegrøt erikke veldig næringstett, bsre litt mer kaloririkt enn melken den er laget av. Hvis du tillsetter mye nøtter, smør og sukker blir det jo mer, men grøten i seg selv ligger ofte på ca 90-100 kcal per dl. Anonymkode: 96831...d50
MammantilNurket Skrevet 18. februar 2021 #17 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Semulegrøt erikke veldig næringstett, bsre litt mer kaloririkt enn melken den er laget av. Hvis du tillsetter mye nøtter, smør og sukker blir det jo mer, men grøten i seg selv ligger ofte på ca 90-100 kcal per dl. Anonymkode: 96831...d50 Jaha, jeg mente at vi snakker over 350 kalorier per hekto ... ?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #18 Skrevet 18. februar 2021 MammantilNurket skrev (35 minutter siden): Jaha, jeg mente at vi snakker over 350 kalorier per hekto ... ? Hvordan får du det til å stemme? Semulegryn har. I en vanlig oppskrift som gir fire porsjoner av semulegrynsgrøt brukes det 1 liter H-melk, 1,25 dl semulegryn, 2 ss smør og 2 ss sukker. Det utgjør 340 kalorier per porsjon. Det er omtrent som risengrynsgrøt. Anonymkode: a3f13...653
MammantilNurket Skrevet 18. februar 2021 #19 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvordan får du det til å stemme? Semulegryn har. I en vanlig oppskrift som gir fire porsjoner av semulegrynsgrøt brukes det 1 liter H-melk, 1,25 dl semulegryn, 2 ss smør og 2 ss sukker. Det utgjør 340 kalorier per porsjon. Det er omtrent som risengrynsgrøt. Anonymkode: a3f13...653 Nå måtte jeg Google litt ... fant dette ...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #20 Skrevet 18. februar 2021 MammantilNurket skrev (8 minutter siden): Nå måtte jeg Google litt ... fant dette ... Dette er nok innholdet i grynene. Om du ser på karbohydrater pr 100 g ser du at dette er tørrvare og ikke vannholdig mat. Anonymkode: f3aeb...2d6
MammantilNurket Skrevet 18. februar 2021 #21 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette er nok innholdet i grynene. Om du ser på karbohydrater pr 100 g ser du at dette er tørrvare og ikke vannholdig mat. Anonymkode: f3aeb...2d6 Du godeste ... ser man det. Flott å bli gjort oppmerksom på dette 👍🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå