Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #1 Skrevet 17. februar 2021 Får man mindre lån i banken om man mottar aap? Selv om man evt. får uførepensjon og andre tillegg utenom slik at man har samme utbetalt som før? Anonymkode: b46b2...a83
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #2 Skrevet 17. februar 2021 Det kan skje ja. Jeg fikk avslag på refinansiering fordi AAP ikke regnes som fast inntekt. Jeg tjente mindre enn før da, men mer enn nok til å få et lån på den størrelsen hvis bare det ikke hadde vært AAP. Anonymkode: 6f477...07d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #3 Skrevet 17. februar 2021 Ja. Aap regnes ikke som fast inntekt Anonymkode: e8094...1c1
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #4 Skrevet 18. februar 2021 Bankene er veldig forsiktige med å gi lån når inntekten din er det de kaller midlertidige stønader Anonymkode: c7055...354
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #5 Skrevet 18. februar 2021 Det er egentlig litt rart. Aap er jo midlertidig, men svært forutsigbar. Og forhåpentligvis er man jo tilbake i jobb etter aap. Alternativt ufør, men igjen - det er jo fast og forutsigbar inntekt. Hi Anonymkode: b46b2...a83
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #6 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er egentlig litt rart. Aap er jo midlertidig, men svært forutsigbar. Og forhåpentligvis er man jo tilbake i jobb etter aap. Alternativt ufør, men igjen - det er jo fast og forutsigbar inntekt. Hi Anonymkode: b46b2...a83 Det er ikke forutsigbart når man ikke kan garantere at den forlenges når vedtaket utløper. Den er uansett tidsbegrenset. Anonymkode: 73812...8fa
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #7 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det er ikke forutsigbart når man ikke kan garantere at den forlenges når vedtaket utløper. Den er uansett tidsbegrenset. Anonymkode: 73812...8fa Skjønner hva du mener. Men enten forlenges aap, eller så går man tilbake i jobb eller blir ufør. Men man står jo uansett med en eller annen form for inntekt. Anonymkode: b46b2...a83
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #8 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Skjønner hva du mener. Men enten forlenges aap, eller så går man tilbake i jobb eller blir ufør. Men man står jo uansett med en eller annen form for inntekt. Anonymkode: b46b2...a83 Ikke alle gjør det, noen får avslag og havner i sosialsystemet, så AAP er absolutt en uforutsigbar stønad. Anonymkode: 6f477...07d
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2021 #9 Skrevet 18. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Skjønner hva du mener. Men enten forlenges aap, eller så går man tilbake i jobb eller blir ufør. Men man står jo uansett med en eller annen form for inntekt. Anonymkode: b46b2...a83 Så enkelt er det ikke. Er veldig mange som ikke får forlenget aap etter mskstid, der hvor det ikke er åpnet for å søke uføretrygd. Avklaring mot uføretrygd tar ofte mange flere år enn de 3 årene man kan få aap. Har du vært sykemeldt over ett år og går over på aap, mister man gjerne jobben. Så da er det ingen jobb som venter i andre enden når aap opphører. Da må man enten søke sosialstønad eller forsørge av ektefelle. Anonymkode: 73812...8fa
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #10 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Skjønner hva du mener. Men enten forlenges aap, eller så går man tilbake i jobb eller blir ufør. Men man står jo uansett med en eller annen form for inntekt. Anonymkode: b46b2...a83 Nei, det stemmer ikke i det hele tatt. Naboen min gikk på aap i 4 år og nådde maksperioden, hadde ingen jobb å gå til, de færreste arbeidsgiver holder av jobben i flere år hvis en ansatt går på aap i flere år.. og sosialstønad er ikke mye å skryte av. Anonymkode: e8094...1c1
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #11 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, det stemmer ikke i det hele tatt. Naboen min gikk på aap i 4 år og nådde maksperioden, hadde ingen jobb å gå til, de færreste arbeidsgiver holder av jobben i flere år hvis en ansatt går på aap i flere år.. og sosialstønad er ikke mye å skryte av. Anonymkode: e8094...1c1 Sosialstønad ikke er mye å rope hurra for, og sannsynligvis ikke nok til å kunne få lån på. Men man kan jo finnes seg en ny/annen jobb. Om man ikke får uføretrygd er jo det fordi man ikke er syk lengre og har (rest)arbeidsevne. Derfor mente jeg at man enten får lønn fra jobb eller uføretrygd og da har en inntekt. Anonymkode: b46b2...a83
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #12 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Sosialstønad ikke er mye å rope hurra for, og sannsynligvis ikke nok til å kunne få lån på. Men man kan jo finnes seg en ny/annen jobb. Om man ikke får uføretrygd er jo det fordi man ikke er syk lengre og har (rest)arbeidsevne. Derfor mente jeg at man enten får lønn fra jobb eller uføretrygd og da har en inntekt. Anonymkode: b46b2...a83 Husk at når man har vært utenfor arbeidslivet en stund, og kanskje heller ikke kan tilbake til sitt yrke, er det ikke nødvendigvis veldig enkelt å få jobb selv om det er det eneste du vil. Spesielt ikke nå for tiden. Jeg er der selv og vet hva jeg snakker om. Anonymkode: c49a9...391
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #13 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sosialstønad ikke er mye å rope hurra for, og sannsynligvis ikke nok til å kunne få lån på. Men man kan jo finnes seg en ny/annen jobb. Om man ikke får uføretrygd er jo det fordi man ikke er syk lengre og har (rest)arbeidsevne. Derfor mente jeg at man enten får lønn fra jobb eller uføretrygd og da har en inntekt. Anonymkode: b46b2...a83 Hvor bor du som det er så lette å bare finne en ny jobb? Jeg vet det er forskjell på dette etter hvor i landet du bor, men i dag er det ikke lett å få seg en jobb om du har vært ute av arbeidslivet i 3-4 år pga sykdom altså. Du blir rett og slett ikke prioritert, de har nok søkere i nesten alle bransjer til å kunne velge noen som er helt frisk... Det er også flere enn før som faller mellom stoler, de blir ferdige på tiden de har på aap, men er ikke friske nok til å jobbe. Nav fraskriver seg ansvar for de har ikke myndighet til å beholde deg under deres vinger og da står du der uten andre muligheter enn sosialen. Bankene tar ikke sjansen på sånt, de venter til du er ferdig avklart og ser om du blir trygdet eller faktisk får deg en jobb, da kan de gi deg lån. Anonymkode: c7055...354
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #14 Skrevet 19. februar 2021 Det banken vår (DNB) sa i fjor, er at de ikke anser AAP som lønn, og at når de innvilger lån baserer de seg på at man har den inntekten i minst 5 år frem i tid (noe ingen egentlig kan garantere). Anonymkode: 6f94a...a7c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #15 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Det banken vår (DNB) sa i fjor, er at de ikke anser AAP som lønn, og at når de innvilger lån baserer de seg på at man har den inntekten i minst 5 år frem i tid (noe ingen egentlig kan garantere). Anonymkode: 6f94a...a7c Fikk du ikke lån da? Og ja, ingen kan vel egentlig garantere noe som helst 5 år frem i tid. Det har man jo sett i 2020... Mange som hadde trygge, gode jobber, mistet de eller ble permitert. Så tja, jeg er vel ikke så sikker på om man er i en mindre usikker situasjon om man mottar aap. Men får man lån på uføretrygd, da? Anonymkode: b46b2...a83
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #16 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Sosialstønad ikke er mye å rope hurra for, og sannsynligvis ikke nok til å kunne få lån på. Men man kan jo finnes seg en ny/annen jobb. Om man ikke får uføretrygd er jo det fordi man ikke er syk lengre og har (rest)arbeidsevne. Derfor mente jeg at man enten får lønn fra jobb eller uføretrygd og da har en inntekt. Anonymkode: b46b2...a83 Med det er altså feil. At man får avslag er ikke alltid det samme som at man ikke er syk lengre. og har restarbeidsevne .Og du tror vel ikke man står først i køen som arbeidssøker hvis man søker mens man er på AAP. Anonymkode: 6f477...07d
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2021 #17 Skrevet 19. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Sosialstønad ikke er mye å rope hurra for, og sannsynligvis ikke nok til å kunne få lån på. Men man kan jo finnes seg en ny/annen jobb. Om man ikke får uføretrygd er jo det fordi man ikke er syk lengre og har (rest)arbeidsevne. Derfor mente jeg at man enten får lønn fra jobb eller uføretrygd og da har en inntekt. Anonymkode: b46b2...a83 Det er veldig naivt. For det første er det ikke bara bare å finne seg en ny jobb. Spesielt ikke nå som så mange er permitterte. For det andre så er det mange syke som ikke får innvilget uføretrygd, eller retteresagt de får ikke søkt uføretrygd når aap utløper. Ikke er de ferdig avklart, men makstiden er nådd. Dette gjelder ofte yngre. Nav vil prøve dem ut mer over mange år, fordi de mener de er for unge til å gi opp arbeidslivet. Uansett er dette med på å gjøre aap til både midlertidig og usikker inntekt, slik at bankene ikke liker å bruke det som grunnlag for lån. Anonymkode: 73812...8fa
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2021 #18 Skrevet 20. februar 2021 Hvis man er i omskolering da. Tar høyere utdanning, vil banken da se at sjansen er god for fremtidig inntekt? Anonymkode: 7adde...960
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå