Gå til innhold

Utmattelse- hva gjør jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært utmattet de siste 6 åra uten at jeg får noen diagnose på det. Min jernverdier er litt lave men ellers finner de ikke noe. 

Jeg har prøvd rehabilitering og ble veldig dårlig av det.

Nå prøver jeg å trene men ser at jeg ligger i flere dager etter treningen ..

Hva skal jeg gjøre? Noen som har vært der? 

Anonymkode: 12668...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg bedt om videre utredninger mtp. jernverdiene dine. Hvorfor er de lave? Kan være mange årsaker til det, f.eks. ulike tarmsykdommer, lave kobber- eller B12-verdier, ulike typer infeksjoner m.m.

Det å bli dårlig flere dager etter trening er typisk for ME, så det bør gjerne også utredes.

Hold deg i aktivitet innenfor de rammene kroppen din tåler. Jeg har vært og er der delvis fremdeles. Jeg har i dårligste perioder tatt 2-3 situps eller knebøy. Når jeg ikke har greid det en gang har jeg passet på å tøye daglig, da det i det minste opprettholder bevegelighet, i tillegg til at det reduserer stress (og det er jo både et fysiologisk og mentalt stress å være så dårlig).

For meg er det også helt avgjørende å spise sunt og riktig for min kropp. Jeg sliter veldig med søvn, men merker at det å sove nok (de sjeldne gangene jeg gjør det) er veldig positivt og egentlig nødvendig. Og frisk luft daglig, helst dagslys.

Tok et kurs for noen år tilbake som har hjulpet meg mye mtp. stressmestring og det å snu tankene når man blir for sliten eller oppgitt over situasjonen.

Ikke gi deg - be om fortsatt utredning! Og gjør alt du kan selv for å leve sunt og ta riktige valg for kroppen og livet ditt.

Anonymkode: 02cec...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i hvertfall ikke trene hvis det slår deg helt ut. Prøv å lytte til kroppen, sov masse, men ikke legg deg flat. Gå korte turer. Prøv Q10, det hjalp meg, kanskje verdt et forsøk? Spis masse grønnsaker, spirulina (bra for jern). 

Anonymkode: b70fe...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...