Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Andreklassingen hadde besøk. Da jenta skulle gå, oppdaget jeg at hun hadde puttet en av våre ting i lomma. Jeg konfronterte henne, men hun stod hardnakket på at det var hennes, at hun hadde lik. Jeg vet helt sikkert at dette er løgn. Barna hentet denne tingen fra vårt kjøkken tidligere i ettermiddag. Jeg konfronterte henne, men hun nektet å gi den tilbake. Jeg lot henne gå hjem, men er forferdet og forbannet. Har ikke lyst til å ha ungen på besøk igjen. Hun løy meg midt i ansiktet igjen og igjen. Hva ville du gjort? Anonymkode: bc4c8...d6d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Jeg hadde fulgt henne hjem til foreldrene og tatt opp saken videre der. Anonymkode: d174c...ba3
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Sannsynligvis ble hun skremt av å bli fersket, og løgnen er en måte å ikke innrømme «nederlaget». Det blir en form for beskyttelsesinstinkt, og når hun først har nektet er det enda vanskeligere for henne å komme seg ut av det. Hvordan man som voksen bør reagere tenker jeg avhenger av hva hun tok. Var det et klistremerke så ville jeg nok bare latt det gå. Barnet døler uansett skam og ville nok aldri tatt det klistremerke fram igjen. Var det en 500-lapp ville jeg nok involvert foreldrene. Man kan jo også invitere barnet på nytt slik at hun får mulighet til å ta med tingen tilbake -uten å gjøre noe stort ut av det. Anonymkode: c673d...27c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 Wow... Hun går i andre klasse, og du endte opp med å gå så pass hardt i konfrontasjon at hun måtte lyve igjen og igjen? Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Hun løy meg midt i ansiktet igjen og igjen. Her virker det ikke som du helt vet forskjellen på det å være barn og det å være voksen. Det er ikke meningen at voksne skal krangle som om de selv er unger. Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Sannsynligvis ble hun skremt av å bli fersket, og løgnen er en måte å ikke innrømme «nederlaget». Det blir en form for beskyttelsesinstinkt, og når hun først har nektet er det enda vanskeligere for henne å komme seg ut av det. Hvordan man som voksen bør reagere tenker jeg avhenger av hva hun tok. Var det et klistremerke så ville jeg nok bare latt det gå. Barnet døler uansett skam og ville nok aldri tatt det klistremerke fram igjen. Var det en 500-lapp ville jeg nok involvert foreldrene. Man kan jo også invitere barnet på nytt slik at hun får mulighet til å ta med tingen tilbake -uten å gjøre noe stort ut av det. Anonymkode: c673d...27c Enig. Anonymkode: 6290d...362
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Wow... Hun går i andre klasse, og du endte opp med å gå så pass hardt i konfrontasjon at hun måtte lyve igjen og igjen? Her virker det ikke som du helt vet forskjellen på det å være barn og det å være voksen. Det er ikke meningen at voksne skal krangle som om de selv er unger. Enig. Anonymkode: 6290d...362 Jeg kranglet ikke, hevet ikke stemmen, men ga henne tydelig beskjed flere ganger om at tingen tilhører oss og at hun må levere den tilbake. Det er min rett i mott hus. Andre klasse er etter min mening mer enn stor nok til å vite at man ikke skal stjele. Denne jenta har en lang historie med å lyve, men det er ikke før nå at hun har stjålet fra oss (som jeg vet). Det er veldig ubehagelig når et barn ser deg inn i øynene og lyver. Anonymkode: bc4c8...d6d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 Jeg ville fortalt foreldrene om hendelsen, men på ingen måte vegret meg for å ha henne på besøk igjen. Hun er en åtteåring, men jeg er ikke det.. Anonymkode: 5676b...819
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Sannsynligvis ble hun skremt av å bli fersket, og løgnen er en måte å ikke innrømme «nederlaget». Det blir en form for beskyttelsesinstinkt, og når hun først har nektet er det enda vanskeligere for henne å komme seg ut av det. Hvordan man som voksen bør reagere tenker jeg avhenger av hva hun tok. Var det et klistremerke så ville jeg nok bare latt det gå. Barnet døler uansett skam og ville nok aldri tatt det klistremerke fram igjen. Var det en 500-lapp ville jeg nok involvert foreldrene. Man kan jo også invitere barnet på nytt slik at hun får mulighet til å ta med tingen tilbake -uten å gjøre noe stort ut av det. Anonymkode: c673d...27c Det var ikke noe stort og dyrt, så det i seg selv er ikke noe problem. Men nå har jeg mistet all tillit til dette barnet. Hvis hun skal være her igjen kommer jeg ikke til å la dem være alene, og jeg kommer til å låse de rommene hvor vi har verdisaker. Jeg synes også det var ubehagelig at mine to ble vitne til at dette barnet slapp unna med å stjele, jeg vil ikke at de skal bli utsatt for dårlig påvirkning. Anonymkode: bc4c8...d6d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er veldig ubehagelig når et barn ser deg inn i øynene og lyver. Du er VOKSEN for pokker! Hvis du synes det er så skrekkelig med barn som lyver, at du ender opp i konfrontasjon med et så pass lite barn, og attpåtil fokuserer på at dette er din rett i ditt hus, så må du oppsøke hjelp. Dette er IKKE måten å møte er barn på, uansett hvordan barnet oppfører seg. Anonymkode: 6290d...362
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Men lot du det være med dette, eller har du tatt det opp med foreldrene, Hi? Anonymkode: d174c...ba3
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes også det var ubehagelig at mine to ble vitne til at dette barnet slapp unna med å stjele, jeg vil ikke at de skal bli utsatt for dårlig påvirkning. Anonymkode: bc4c8...d6d Hadde du taklet dette på en rolig og grei måte, som en voksen, så hadde ikke barna dine merket dette en gang. Da hadde du gitt beskjed til hennes foreldre og latt de ordne opp. Anonymkode: 6290d...362
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du er VOKSEN for pokker! Hvis du synes det er så skrekkelig med barn som lyver, at du ender opp i konfrontasjon med et så pass lite barn, og attpåtil fokuserer på at dette er din rett i ditt hus, så må du oppsøke hjelp. Dette er IKKE måten å møte er barn på, uansett hvordan barnet oppfører seg. Anonymkode: 6290d...362 Takk til deg. Jeg spurte om hva dere ville gjort hvis er barn stjal fra dere, ikke om noe annet. Antakeligvis er det slike som deg som oppdrar slike tyver, kanskje derfor du ikke har noe verdifullt å komme med. Anonymkode: bc4c8...d6d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 Den dårlige påvirkningen her kommer fra deg, ikke fra venninnen til barna dine. Anonymkode: 6290d...362
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #13 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men lot du det være med dette, eller har du tatt det opp med foreldrene, Hi? Anonymkode: d174c...ba3 Neida jeg har ikke tenkt å la det være med dette, jeg vurderer nå hva jeg skal gjøre videre, det er derfor jeg spør om råd her. Anonymkode: bc4c8...d6d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #14 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er på ingen måte vanlig å stjele. Anonymkode: bc4c8...d6d Det er heller ikke uvanlig at små barn på 7-8 år gjør det. De må selvsagt få beskjed om det ikke er lov å gjerne kontakt foreldrene,men det var da voldsomt til overreaksjon på deg! Stakkars barn! Anonymkode: 3aed4...acc
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #15 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Takk til deg. Jeg spurte om hva dere ville gjort hvis er barn stjal fra dere, ikke om noe annet. Antakeligvis er det slike som deg som oppdrar slike tyver, kanskje derfor du ikke har noe verdifullt å komme med. Anonymkode: bc4c8...d6d Jo, det gjorde du. Du la ut om hvordan du allerede hadde oppført deg, og deretter ba du om råd videre. Det er noe helt annet enn det du forsøker å påstå her. Men løgn og bedrag er kanskje greit, eller? Anonymkode: 6290d...362
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #16 Skrevet 15. februar 2021 Ingen syntes at reaksjonen din var bra. Er det helt uinteressant for deg? Anonymkode: 737af...747
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #17 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er heller ikke uvanlig at små barn på 7-8 år gjør det. De må selvsagt få beskjed om det ikke er lov å gjerne kontakt foreldrene,men det var da voldsomt til overreaksjon på deg! Stakkars barn! Anonymkode: 3aed4...acc Hva ville du gjort, helt praktisk? Sagt fra en gang at den tingen tilhører oss og du må legge den igjen, og når hun nektet ville du bare sagt Ok? Anonymkode: bc4c8...d6d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #18 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva ville du gjort, helt praktisk? Sagt fra en gang at den tingen tilhører oss og du må legge den igjen, og når hun nektet ville du bare sagt Ok? Anonymkode: bc4c8...d6d Nei visst du vet den er din så tar du den selvsagt bare fra barnet å sier at den er din. Men din reaksjon er jo virkelig en overreaksjon! Nekte barnet å komme tilbake pga ett lite barn har tatt noe?? Du virker ikke helt god. Anonymkode: 3aed4...acc
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #19 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei visst du vet den er din så tar du den selvsagt bare fra barnet å sier at den er din. Men din reaksjon er jo virkelig en overreaksjon! Nekte barnet å komme tilbake pga ett lite barn har tatt noe?? Du virker ikke helt god. Anonymkode: 3aed4...acc Hun hadde stappet den langt ned i (den gjennomsiktige) strømpebuksa, og nektet å ta den frem. Jeg tar den selvsagt ikke fra henne med makt. Hva ville du gjort i den situasjonen? Anonymkode: bc4c8...d6d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #20 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva ville du gjort, helt praktisk? Sagt fra en gang at den tingen tilhører oss og du må legge den igjen, og når hun nektet ville du bare sagt Ok? Anonymkode: bc4c8...d6d Det er jo verdens enkleste sak! Hun påstår kjøkkendingsen er sin, du sier jaha og lar det bli med det. Deretter sender du melding til foreldrene om at hun tok en kjøkkendings, og at du for å unngå konfrontasjon ikke arresterte henne på løgnen, men det ville vært fint om de sørget for at du fikk den tilbake. Anonymkode: 5676b...819
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #21 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er jo verdens enkleste sak! Hun påstår kjøkkendingsen er sin, du sier jaha og lar det bli med det. Deretter sender du melding til foreldrene om at hun tok en kjøkkendings, og at du for å unngå konfrontasjon ikke arresterte henne på løgnen, men det ville vært fint om de sørget for at du fikk den tilbake. Anonymkode: 5676b...819 Nettopp 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: 6290d...362
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #22 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hun hadde stappet den langt ned i (den gjennomsiktige) strømpebuksa, og nektet å ta den frem. Jeg tar den selvsagt ikke fra henne med makt. Hva ville du gjort i den situasjonen? Anonymkode: bc4c8...d6d Ville sagt hyggelig til henne at dette ble litt dumt nå, at hun kanskje trodde den var hennes, men at du var ganske sikker på at den var deres. Ville sagt at jeg forsto om hun syntes det ble litt ekkelt, og at hun kunne tenke litt på det og kanskje komme tilbake med tingen i morgen når hun hadde sett at hennes egen lå hjemme. Anonymkode: 737af...747
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #23 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ville sagt hyggelig til henne at dette ble litt dumt nå, at hun kanskje trodde den var hennes, men at du var ganske sikker på at den var deres. Ville sagt at jeg forsto om hun syntes det ble litt ekkelt, og at hun kunne tenke litt på det og kanskje komme tilbake med tingen i morgen når hun hadde sett at hennes egen lå hjemme. Anonymkode: 737af...747 Og når det ikke funker? Jeg VET at hun ikke kommer tilbake med tingen. Hun lyver også til foreldrene, og har til og med nasket på butikken. Anonymkode: bc4c8...d6d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #24 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og når det ikke funker? Jeg VET at hun ikke kommer tilbake med tingen. Hun lyver også til foreldrene, og har til og med nasket på butikken. Anonymkode: bc4c8...d6d Her baller det på seg, i god gammel DIB stil. Jeg hadde sagt at hun enten kunne gå og legge tingen tilbake eller så blir jeg med hjem og snakker med foreldrene dine. Jeg hadde IKKE låst inn verdisaker eller forfulgt henne. Anonymkode: 93ede...8c2
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #25 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Her baller det på seg, i god gammel DIB stil. Jeg hadde sagt at hun enten kunne gå og legge tingen tilbake eller så blir jeg med hjem og snakker med foreldrene dine. Jeg hadde IKKE låst inn verdisaker eller forfulgt henne. Anonymkode: 93ede...8c2 Det er jo nettopp slike råd jeg er ute etter, hva ville DU gjort i en lignende situasjon. Så takk for at du svarte. Jeg sa til henne at hun enten kunne legge igjen tingen, eller så ville jeg sende SMS til mammaen hennes om dette. Så jeg har foreløpig reagert i tråd med hva du ville gjort. Anonymkode: bc4c8...d6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå