Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 Lavkarbofolk er i samme gruppe som jehovas, røykere som har klart å slutte å røyke og argumenterer for hvor lett det er og som fanatiske religiøse. Jeg går på en slags Grete Roede. Går ikke kurs, men teller kalorier. Gått ned 12 kg nå. Jeg har ingen nei-mat. Så har jeg to lavkarbo damer på jobb. Og de gnåler og gnåler. Du burde prøve lavkarbo Anne, det er så mye enklere. Du kan spise mye mer, du går lettere ned. Altså, jeg klager aldri, jeg ER mett hver dag og jeg går ned 0,5 i uka som anbefalt. Jeg spiser sunne karbohydrater selvsagt men jeg elsker potetmiddager, rotgrønnsaker, brødskiver og pasta osv. Jeg sier, det er så mye karbohydrater jeg liker så det går ikke. Nei, nei, det er så lett og masse gode alternativer. Hør hva jeg sier, jeg vil ikke kutte ut en haug med matvarer jeg spiser hver dag OG går ned i vekt slik jeg skal. Hvorfor kutte matvarer jeg liker når jeg faktisk går ned det jeg skal ved å spise de? Det gir ingen mening. Jeg applauderer folk som finner noe som fungerer for de, men uten unntak, det er bare lavkarbofolk som skal verve folk over til deres livsstil? Jeg stiller meg spørsmål om hvorfor? Mangler lavkarbofolket litt antenner, er det ensomt å leve slik, er de misunnelig fordi andre spiser karbohydrater? Et tips, IKKE GI KOSTHOLDSRÅD MED MINDRE FOLK SPØR. Anonymkode: 73e4f...301
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Tror det er generelt folk. Ikke lavkarbo folk. Så bra du har funnet din vei, og så flink du er 👏 lavkarbo funker for meg, men jeg har motsatt problem og det er at alle skal fortelle meg hvorfor jeg burde telle kalorier isteden. Men det går ikke for meg! Tror rådet er å ikke gi råd med mindre noen spør! Lykke til videre Anonymkode: 5f007...e94
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Tror det er generelt folk. Ikke lavkarbo folk. Så bra du har funnet din vei, og så flink du er 👏 lavkarbo funker for meg, men jeg har motsatt problem og det er at alle skal fortelle meg hvorfor jeg burde telle kalorier isteden. Men det går ikke for meg! Tror rådet er å ikke gi råd med mindre noen spør! Lykke til videre Anonymkode: 5f007...e94 Man må vel telle litt på lavkarbo også? Lest litt om det nå og det kan ikke være fri flyt? Da er nan vel strengt tatt på atkins dietten. No karbs high fat? Som jeg sa, supert at folk finner noe som funker for seg selv. Det er råd uten å be om det som er slitsomt. Anonymkode: 73e4f...301
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Man må vel telle litt på lavkarbo også? Lest litt om det nå og det kan ikke være fri flyt? Da er nan vel strengt tatt på atkins dietten. No karbs high fat? Som jeg sa, supert at folk finner noe som funker for seg selv. Det er råd uten å be om det som er slitsomt. Anonymkode: 73e4f...301 For min del går det av seg selv. Spiser jeg nok og riktig fett så blir jeg mett lenge før kaloriene skyter i været. Jeg ligger på rundt 20-30 gram karbo i døgnet. Har slutta å telle men vet jo sånn ca veldig slitsomt ja, helt enig!! Anonymkode: 5f007...e94
MammantilNurket Skrevet 15. februar 2021 #5 Skrevet 15. februar 2021 Jeg er ganske lei av folk med selvdiagnostisere matallergier. De skaper så mye ekstra styr, som egentlig er helt unødvendig ... også spiser de opp den allergivennlige maten på seminarer og hotell-buffeter. Ikke at dette er så voldsomt relevant i disse dager 😂 hilsen hun som faktisk ikke tåler ku-melk
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 MammantilNurket skrev (8 minutter siden): Jeg er ganske lei av folk med selvdiagnostisere matallergier. De skaper så mye ekstra styr, som egentlig er helt unødvendig ... også spiser de opp den allergivennlige maten på seminarer og hotell-buffeter. Ikke at dette er så voldsomt relevant i disse dager 😂 hilsen hun som faktisk ikke tåler ku-melk Jeg har noen matvarer jeg ikke tåler så godt. Tror ingen vet det. Tåler ikke melk så godt men da tar jeg minimalt med det jeg vet jeg reagerer på. Anonymkode: 73e4f...301
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 Veganere går under samme kategori for meg. Plutselig blir alle som spiser vanlig mat automatisk dyremishandlere, og får servert milelange taler om hvor grusomme vi er, riktignok pakket godt inn i proklamasjon. Anonymkode: 95510...756
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Veganere går under samme kategori for meg. Plutselig blir alle som spiser vanlig mat automatisk dyremishandlere, og får servert milelange taler om hvor grusomme vi er, riktignok pakket godt inn i proklamasjon. Anonymkode: 95510...756 Har opplevd det samme. For to år siden ble jeg invitert til venninnesammenkomst på restaurant, vi var rundt 15 stykker. Bestilte meg en biff med gratinerte poteter, og da begynte hun som satt ved siden av meg å spørre hvorfor jeg liker å spise råtne dyrelik, hvorfor dyret måtte dø for min skyld osv. Midt i middagen foran andre personer. Sa til venninnene at jeg måtte på do, i stedet for gikk jeg til servitøren og kansellerte bestillingen, så dro jeg hjem. Har ikke vært på noen sammenkomster siden der hun var med. Psycho. Anonymkode: fbd30...315
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Har opplevd det samme. For to år siden ble jeg invitert til venninnesammenkomst på restaurant, vi var rundt 15 stykker. Bestilte meg en biff med gratinerte poteter, og da begynte hun som satt ved siden av meg å spørre hvorfor jeg liker å spise råtne dyrelik, hvorfor dyret måtte dø for min skyld osv. Midt i middagen foran andre personer. Sa til venninnene at jeg måtte på do, i stedet for gikk jeg til servitøren og kansellerte bestillingen, så dro jeg hjem. Har ikke vært på noen sammenkomster siden der hun var med. Psycho. Anonymkode: fbd30...315 Jeg har opplevd noe liknende. Det er slitsomt med folkbsom under hele måltidet kaller kjøtt for "lik", melk for "kusekret", kaviar for "foster" og egg for "hønemens". De kan godt synes det er morsomt en gang, men de gir seg jo ikke. Jeg har en venninne jeg ikke drar i selskap til uten å sjekke først at veganervennene hennes ikke kommer. Anonymkode: 34800...03d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 Fryktelig slitsomt med denne påståtte allergien som har oppstått de senere år! For 20 år siden kunne hvem som helst komme på besøk, og jeg kunne servere hva som helst. Såvidt jeg husker var det kun de som ikke drakk kaffe som var et "problem", men da var te et alternativ. Og så hvis det kom gamle diabetikere på besøk som ikke skulle spise sukker, da. NÅ derimot! Finns jo ikke en kjeft som kan ta en kopp kaffe og et kakestykke uten at jeg får en leksjon i hva de ikke tåler av det jeg serverer! Hadde ei på helgebesøk nå, og hun kan ikke spise noe såkalt normal mat, og dessuten endrer det seg: når jeg har funnet en ting jeg kan servere, så tåler hun plutselig ikke det lenger. Ikke sukker, ikke hvetemel, ikke ditt, ikke datt. Men det er ingen diagnostiserte intoleranser, hun har selv "forsket" seg frem til dette. Jeg har gitt opp, hun får ta med egen mat! Men det mest fascinerende er at de fleste av disse spiser mat de påstår å ikke tåle, om det er fristende nok!! Det syns jeg er så komisk! Anonymkode: acd0f...303
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 Jeg er enig med dere alle, rett og slett. Jeg er drittlei «fanatikere» generelt, uansett hva de er ekstreme med/om. Helt greit for meg om du er veganer, kristen (eller annen trosretning), allergiker, trener til Birken eller er på diett. Bare slutt å prakk på meg, hvis jeg ikke spesifikt spør. Det er rett og slett dårlig takt og tone. MEN: om du har «preferanser» innen mat, og du skal på besøk til noen og faktisk blir spurt av verten om det er noen ting de bør vite ift maten: IKKE svar «nei, det går bra, jeg spiser det du serverer», for så å sitte å pirke i maten og ikke spise fordi du ikke tåler/kan spise/drikke melk. DET er også utrolig slitsomt. Anonymkode: bfa7d...c3a
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg har opplevd noe liknende. Det er slitsomt med folkbsom under hele måltidet kaller kjøtt for "lik", melk for "kusekret", kaviar for "foster" og egg for "hønemens". De kan godt synes det er morsomt en gang, men de gir seg jo ikke. Jeg har en venninne jeg ikke drar i selskap til uten å sjekke først at veganervennene hennes ikke kommer. Anonymkode: 34800...03d Jeg synes det er jævla frekt. Greit, enkelte folk mener at å spise mat som kommer fra dyr, er forkastelig. Dyr er venner, ikke mat og alt det der. Jeg har ikke noe problem med at andre mennesker mener noe annet enn meg. Men. Det gir dem fortsatt ikke rett til å lage kvalme i selskaper og drite ut folk offentlig. Hvis dere ikke liker at andre spiser animalske produkter, hvis dere mener at disse folkene er grusomme mordere og så videre - hvorfor dra i selskaper der det spises kjøtt og egg, drikkes melk osv? Anonymkode: fbd30...315
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #13 Skrevet 15. februar 2021 Det er ikke spesifikt for lavkarbo folk. Enkelte når det kommer til sitt kosthold er mer religiøse enn paven. Har selv gått ned 40 kg, og når noen får nys i det er også disse som ønsker å gå ned litt i vekt fryktelig masete om hvordan jeg klarte det. De vil vite nøyaktig hvordan jeg gjorde det. Jeg svarer alltid tankesettet og ikke kostholdet. Poengterer at det er mange veier til mål, og det viktigste er av man velger en vei man kan leve med etterpå slik at man vil klare å holde vekten når målet er nådd. Da blir mange sure. Anonymkode: c30c5...0e1
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #14 Skrevet 15. februar 2021 Selvfølgelig mangler de noe sosialt. De mangler empati. Og empati er den mest viktige sosiale egenskapen et menneske kan ha. Dette er mennesker som først har stappet seg med mer mat enn de behøver. De har altså allerede karret til seg ressurser, på bekostning av resten av verden, og satt seg selv først. Deretter skal de forsøke å bli slanke ved å velge kun den mest krevende maten å produsere. Ikke bare er det å karre til seg mat på bekostning av andre, som over, det er i tillegg klimaversting. Alt dette, kun fordi de ikke gidder å legge inn en innsats, men alltid velger det som er enklest for de selv. Verken jehovas vitner eller veganere kan sammenlignes med lavkarbomennesker når det kommer til å være etisk forkastelig og sosialt mistilpasset. Hver gang jeg ser en, så løper jeg i motsatt retning. Anonymkode: 9fbc2...aa6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #15 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Fryktelig slitsomt med denne påståtte allergien som har oppstått de senere år! For 20 år siden kunne hvem som helst komme på besøk, og jeg kunne servere hva som helst. Såvidt jeg husker var det kun de som ikke drakk kaffe som var et "problem", men da var te et alternativ. Og så hvis det kom gamle diabetikere på besøk som ikke skulle spise sukker, da. NÅ derimot! Finns jo ikke en kjeft som kan ta en kopp kaffe og et kakestykke uten at jeg får en leksjon i hva de ikke tåler av det jeg serverer! Hadde ei på helgebesøk nå, og hun kan ikke spise noe såkalt normal mat, og dessuten endrer det seg: når jeg har funnet en ting jeg kan servere, så tåler hun plutselig ikke det lenger. Ikke sukker, ikke hvetemel, ikke ditt, ikke datt. Men det er ingen diagnostiserte intoleranser, hun har selv "forsket" seg frem til dette. Jeg har gitt opp, hun får ta med egen mat! Men det mest fascinerende er at de fleste av disse spiser mat de påstår å ikke tåle, om det er fristende nok!! Det syns jeg er så komisk! Anonymkode: acd0f...303 Amen! Min mor var en super kokk, og jeg husker middagsselskaper hjemme med stor glede. Alle elsket maten, uavhengig av om det var sjømat, lam, eksotiske grønnsaker eller hva som helst som stod på bordet. Nå må man tilpasse menyen etter hvem som kommer. Er det svigers skal det helst ikke være mer eksotisk enn kjøttkaker og Pepsi Max. Er det venninner skal det være fritt for gluten og melk. Andre venner skal kun ha lavkarbo eller vegansk. Selv spiser jeg plantebasert hjemme, men når jeg er borte spiser jeg med stor glede det vertskapet har forberedt, og er takknemlig for tiden og omtanken de har lagt i måltidet. Anonymkode: a968f...857
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #16 Skrevet 15. februar 2021 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/1qLl/lavkarbo-er-uanstendig https://www.framtiden.no/201111075349/blogg/arilds-blogg/syv-grunner-til-a-droppe-lavkarbo.html Anonymkode: 9fbc2...aa6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #17 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/1qLl/lavkarbo-er-uanstendig https://www.framtiden.no/201111075349/blogg/arilds-blogg/syv-grunner-til-a-droppe-lavkarbo.html Anonymkode: 9fbc2...aa6 Diskusjonen her er ikke om lavkarboe er bra eller ikke, men at enkelte er idioter og har ingen respekt for at andre tar andre kostholds valg enn dem. Ønsker du å diskutere om lavkarbo er bare eller dårlig kan du opprette en egen tråd Anonymkode: c30c5...0e1
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #18 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig mangler de noe sosialt. De mangler empati. Og empati er den mest viktige sosiale egenskapen et menneske kan ha. Dette er mennesker som først har stappet seg med mer mat enn de behøver. De har altså allerede karret til seg ressurser, på bekostning av resten av verden, og satt seg selv først. Deretter skal de forsøke å bli slanke ved å velge kun den mest krevende maten å produsere. Ikke bare er det å karre til seg mat på bekostning av andre, som over, det er i tillegg klimaversting. Alt dette, kun fordi de ikke gidder å legge inn en innsats, men alltid velger det som er enklest for de selv. Verken jehovas vitner eller veganere kan sammenlignes med lavkarbomennesker når det kommer til å være etisk forkastelig og sosialt mistilpasset. Hver gang jeg ser en, så løper jeg i motsatt retning. Anonymkode: 9fbc2...aa6 Det er ikke alle som har stappet seg med mer mat enn de behøver. Jeg har uregulebart lavt stoffskifte (fordi Norge har kun godkjent drittmedisinen Levaxin, som ikke hjelper, men gjør vondt verre for mange av oss - blir visst for dyrt med alternativer). Jeg har alltid vært slank og spist med måte. Men etter fødsel nummer tre ble det helt umulig å regulere stoffskiftet. Jeg må ligge på rundt 1000-1200 kcal om dagen for å gå ned i vekt. Det sier seg selv at det ikke går. Derfor ligger jeg på rundt 1500 kcal daglig, og vekten rikker seg ikke. Forbrenningen min er nesten ned på null, selv om jeg har en del muskler etter hyppig styrketrening, mosjonerer mye og som sagt, spiser med måte. Jeg har gitt opp, og blir provosert over at folk sier jeg sikkert har stappet meg full av drittmat og spist meg feit. Anonymkode: fbd30...315
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #19 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Diskusjonen her er ikke om lavkarboe er bra eller ikke, men at enkelte er idioter og har ingen respekt for at andre tar andre kostholds valg enn dem. Ønsker du å diskutere om lavkarbo er bare eller dårlig kan du opprette en egen tråd Anonymkode: c30c5...0e1 Ja, det er jo nettopp det jeg diskuterer! Det er de andre, som skriver om veganere, som ikke holder seg til tema. Anonymkode: 9fbc2...aa6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #20 Skrevet 15. februar 2021 He he he jeg er så enig med HI, har selv gått ned mange kilo ved å telle kalorier og det fungerer for meg. Jeg skjønner såpass at dette kanskje ikke fungerer for alle og jeg gidder heller ikke å forklare dette til andre, jeg sier at alle må finne sin måte som de trives med. Men jeg kommer ikke unna de på lavkarbo som stadig skal fortelle meg så fantastisk den kuren er, alt jeg kan spise osv. og hver gang forsøker jeg hyggelig å si at: Jeg har funnet noen som fungerer for meg og lavkarbo fungerer for deg så er det kjempe flott. Hmmm....kanskje jeg skal snu litt på den si: Jeg har funnet noe som fungerer for meg og beklager men det ser ikke ut til at lavkarbo fungerer for deg 😝. Jeg kan respektere de jeg vet har påvist glutenallergi eller diabetes, men alle med egne diagnoser bryr jeg meg ikke om. Og ja veganere og vegetarianere er litt vel fanatiske for min smak. Skal dere omvende folk så slutt å prate og heller lag mat som folk liker og føler de blir mett av uten at det må snakkes så mye om det. Om jeg lager en rett fra begynnelsen av så pleier jeg ikke å prate om alt mulig jeg har puttet i den. Anonymkode: 8323c...884
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #21 Skrevet 15. februar 2021 Alle fanatikere som skal prakke på og omvende andre er slitsomme, men alle lavkarboere er ikke slitsomme fanatikere. Anonymkode: e8cca...63c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #22 Skrevet 15. februar 2021 Ei venninne har gått ned en del med å kutte karbohydrater. Og hun går mye. Hun snakker bare om hvor langt hun gikk i går eller i helga. Slitsomt Anonymkode: e3ed4...cdc
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #23 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det er jo nettopp det jeg diskuterer! Det er de andre, som skriver om veganere, som ikke holder seg til tema. Anonymkode: 9fbc2...aa6 Det HI snakker om er at enkelte som går på lavkarbo er fanatikere. Andre sier at det også gjelder mange som er veganere. Den diskusjonen HI med sin trådstarter legger opp til er en diskusjon om folk som er fanatiske i forhold til sitt kosthold og prakker det på andre. Om den en kostholdeveien er bedre eller dårligere enn andre er en helt annen diskusjon. Hel greit at du ønsker å diskutere om lavkarbo er bare eller ikken, men lag en egen tråd om det istedenfor å bruke denne Anonymkode: c30c5...0e1
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #24 Skrevet 15. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det HI snakker om er at enkelte som går på lavkarbo er fanatikere. Nei, hun skrev om hvorvidt de manglet antenner. Så svarte jeg på det. Lenkene var ment tilknyttet til mitt første svar. Anonymkode: 9fbc2...aa6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2021 #25 Skrevet 15. februar 2021 (endret) Jeg er enig i at det er en uting å stadig mase på andre ang. kostholdet deres, uansett hvordan folk spiser. En generell misforståelse når det gjelder lavkarbo-kosthold er at man på det kostholdet skal fråtse i kjøtt. Det er ikke slik. Faktisk bør man ikke spise mer enn normale mengder av kjøtt og proteiner. En av årsakene til dette er at det kan bli for tøft for nyrene om man spiser for mye proteiner. En annen årsak er at hvis man spiser for mye proteiner, så, for å si det forenkletenklet, omdanner kroppen overskuddsproteinene til karbohydrater. Så spiser man riktig lavkarbo så spiser man kun normale mengder med proteiner, mer grønnsaker og fett. I tillegg bør man vite hva man holder på med slik at man sørger for å få riktig balanse mellom ulike fettsyrer i kroppen. Spiser man lavkarbo korrekt så spiser man ikke mer egoistisk eller uetisk enn alle de som spiser "vanlig mat". Nesten tvert om, når man ser hva mange mener er "normalt kosthold" i dag. Det er dessuten mange som ikke vil tåle å leve som vegetarianere eller veganere, fordi de ikke tåler eller har et fordøyelsessystem som gjør at de ikke tåler proteinkildene man bruker i disse kostholdene. Ang. det med at så mange flere er blitt allergiske eller intolerante mot mat sammenlignet med tidligere, det er ikke bare noe folk tror, det er en realitet. Innen svært få år mener WHO at 50 % av verdens befolkning vil ha en eller flere allergier. På 1970-tallet var det 5 % som hadde allergier. Og hva er egentlig etisk? Skal man da bare se på kostholdet? Mange som spiser lavkarbo spiser ikke mindre etisk enn andre. Og skal man snakke om etikk og fordeling i verden, da bør man se på helheten i folks liv, ikke bare én liten del. Har folk f.eks. bil eller biler? Reiser de stadig på ferie og langhelgturer til utlandet med fly (når det ikke er korona)? Er de blant de som stadig vekk bare må kjøpe seg et større hus eller pusse opp det man har, kjøpe seg en hytte, bedre biler, som forsvarer kjøp av flere el-biler som "miljøvennlig"? Hva med de som stadig bare må kjøpe nye klær, for det er jo så viktig å holde fasaden og å "unne" seg noe? Hva med de som skifter mobil annethvert år eller oftere? Hva med alle som har fritidsbåter de ikke bruker for å fiske, kun for å ha det moro med? Hva med alle de som handler på nett og stadig sender tilbake alle de tingene som ikke passet eller falt i smak likevel og som samtidig er med på å skape lokal butikkdød og tap av lokale arbeidsplasser og - næringsliv slik at kommunen de bor i får mindre inntekter? Eller hva med de som mener at det er helt riktig at folk her i Norge som ikke er i risikogrupper skal få vaksine mot covid-19 lenge før helsepersonell i fattige land? Det HI har rett i er at det er en uting at andre forsøker å prakke på andre eget kosthold. Å si fra hva som har fungert for en selv, det er helt greit, så lenge man ikke stadig skal preke for andre og anta at det som passer en selv passer for alle andre også. Men dette gjelder alle, ikke bare de som holder seg friskere på lavkarbo-kosthold... Manglende sosiale antenner og empati har lite med kosthold å gjøre. Anonymkode: d76f6...995 Endret 15. februar 2021 av Admin Ryddet for slettet sitat - Admin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå