Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Bor i en stor by, men er opprinnelig fra landsbygda et par-tre timer unna. Flere venner og bekjente bruker meg som gratis overnatting når de har ærend i byen, spesielt ei blir over flere dager pga kurs o.l. Vi har overnatting gjennomsnittlig to ganger i måneden, og får bookinger lang tid i forveien, men av og til kort tids varsel. I tillegg skjer det at gjestene ikke blir ferdige i byen og må bli ei natt til. Er så inderlig dritt lei, men syns det er så vanskelig å "sette ned foten" uten at det blir oppfattet som uhøflig og at jeg er vanskelig. Redd for at det vil føre til uvennskap og folkesnakk i hjembygda om jeg plutselig sier nei. Det er en h****tes jobb med å shaine hus, flytte rundt på unger (vi har ikke ledig gjesterom), må derfor re opp mange senger, så flytte tilbake og vaske sengeklær når de har dratt. Alt blir litt på "halv tolv" de dagene gjestene er her, vi bor trangt og ekstra folk er slitsomt. I tillegg er noen veldig vanskelig på mat mht allergier, og vi må derfor legge om matvanene våre helt, og ha helt uvante ting til middag, som ungene ikke er så begeistret for. Ungene er nærmest aggressive nå når de hører at det kommer overnattingsgjester IGJEN, og jeg kjenner at jeg nærmest har lyst til å flytte på hybel for å slippe denne hotellvirksomheten! Herregud, hvordan slipper jeg unna?? Anonymkode: c9b08...1ea
Himmel og hav Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Det er bare en måte, og det innebærer bruken av ordet nei. -Nei, det passer ikke denne gangen - Nei, det går nok ikke - Nei, nå har ungene blitt så store at de nekter å sove på samme rom - Nei, vi har fullt opp å gjøre de dagene der, men det er hyggelig om du kommer innom på kaffe - Nei, vi har ikke overskudd til å ha overnattingsgjester om dagen. De fleste skjønner jo, om de tenker seg litt om, at det er slitsomt å omkalfatre hele huset hver 14.dag. Om du åpner for at det er hyggelig om de kommer på kvelds eller en kaffe, så er du ikke helt avvisende.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 Himmel og hav skrev (1 minutt siden): Det er bare en måte, og det innebærer bruken av ordet nei. -Nei, det passer ikke denne gangen - Nei, det går nok ikke - Nei, nå har ungene blitt så store at de nekter å sove på samme rom - Nei, vi har fullt opp å gjøre de dagene der, men det er hyggelig om du kommer innom på kaffe - Nei, vi har ikke overskudd til å ha overnattingsgjester om dagen. De fleste skjønner jo, om de tenker seg litt om, at det er slitsomt å omkalfatre hele huset hver 14.dag. Om du åpner for at det er hyggelig om de kommer på kvelds eller en kaffe, så er du ikke helt avvisende. Det er nok ikke besøk her som er årsaken til at de kommer, heller det at hotell er dyrt. De sier rett ut at det er bra å slippe å ta inn på hotell. Tror nok det blir oppfattet som uforskammet om jeg bare sier nei. Og om jeg sier at det ikke passer vil de begynne å spørre hvorfor, og i tillegg bytte på tidspunkt ("jammen neste helg da, da passer det vel?") Må ha masse løgner på lager liksom, om hvorfor det ikke passer. Anonymkode: c9b08...1ea
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er nok ikke besøk her som er årsaken til at de kommer, heller det at hotell er dyrt. De sier rett ut at det er bra å slippe å ta inn på hotell. Tror nok det blir oppfattet som uforskammet om jeg bare sier nei. Og om jeg sier at det ikke passer vil de begynne å spørre hvorfor, og i tillegg bytte på tidspunkt ("jammen neste helg da, da passer det vel?") Må ha masse løgner på lager liksom, om hvorfor det ikke passer. Anonymkode: c9b08...1ea Da er det på tide å anskaffe bein i nesa. »Beklager, vi har sett frem til en rolig helg. Det blir veldig mye besøk for tiden, og vi trenger litt pusterom 😊 God tur til Oslo/Bergen/den byen du bor i” Anonymkode: 5f604...54a
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 -Nei, nå har ungene blitt så store at jeg synes de må få ha rommene sine i fred, men jeg møter dere gjerne for en middag og skravling ute når dere er her. Hvis det er krise kan dere låne sofaen en natt, men den er ikke så god å ligge på." Anonymkode: 8c58a...9a7
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 Korona er vell verdens beste unnskyldning nå?? Anonymkode: e2166...5a6
Himmel og hav Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er nok ikke besøk her som er årsaken til at de kommer, heller det at hotell er dyrt. De sier rett ut at det er bra å slippe å ta inn på hotell. Tror nok det blir oppfattet som uforskammet om jeg bare sier nei. Og om jeg sier at det ikke passer vil de begynne å spørre hvorfor, og i tillegg bytte på tidspunkt ("jammen neste helg da, da passer det vel?") Må ha masse løgner på lager liksom, om hvorfor det ikke passer. Anonymkode: c9b08...1ea Ikke lyv. Si det som det er at det er styrete for hele familien, nettopp fordi det skjer så ofte. "Vet du, nå har vi hatt overnattingsgjester her så ofte i det siste at ungene blir sure når det kommer noen, så nå kommer vi til å si nei til alle for en lang periode."
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Jeg skjønner ingenting, du har ikke gjesterom? Mer legitim grunn enn det får du ikke, hvis du absolutt må begrunne, noe som i seg selv er veldig spesielt. Ditt hus, ditt valg. Sorry, har ikke plass. Anonymkode: cd962...a7b
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Korona er vell verdens beste unnskyldning nå?? Anonymkode: e2166...5a6 Pussig nok er spesielt ei opptatt av korona, og veldig striks på at alle må overholde smittevern. Men når man kan spare penger på hotell, trumfer det smittevern... Anonymkode: c9b08...1ea
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 Mutert koronavirus, derfor ønsker vi ingen overnatting nå fram til alle er vaksinert! Anonymkode: c7fe9...889
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 Jeg bor selv i en stor by men besøker av og til venner som bor andre steder. Da BESØKER jeg dem, vi gjør hyggelige ting sammen og holder liv i vennskap. Jeg spør også hva jeg skal bidra med, f.eks. vin, mat osv. Tilsvarende har jeg av og til besøk av folk som kommer utenbys fra, da er hensikten med besøket at vi ønsker å tilbringe tid sammen selv om vi bor ulike steder. Noen ganger har jeg overnattingsgjester som hovedsaklig kommer hit på grunn av jobb, begravelse eller andre grunner, da tilbyr jeg overnatting fordi jeg har lyst. Om noen forteller deg at de kommer på overnattingsbesøk andre helgen i mars, så svarer du enkelt og greit at "Det passer ikke, men vi kan gjerne treffes til lunsj på søndagen". Du trenger ikke lyve. Du kan gjerne følge opp med at du er sliten, at barna ikke har lyst til å låne ut rommene sine, at du følger smittevernregler etc. Men ditt hus, du bestemmer hvem som sover der. Ellers så tenker jeg at den ene tjenesten er den andre verdt. Om Per&Kari får overnatte hos deg en helg får du kanskje låne hytten deres en annen helg? Eller de inviterer dere med på båttur, passer hunden din eller lignende. Om du i mange år har vært gratis hotell uten å få noe tilbake så blir du jo bare utnyttet... Anonymkode: a0aa0...050
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 Stakkars unger. Nei si at ungene er for store. Dere har ingen ledige senger. Men stikk gjerne innom på besøk☺️ Anonymkode: df232...d08
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg bor selv i en stor by men besøker av og til venner som bor andre steder. Da BESØKER jeg dem, vi gjør hyggelige ting sammen og holder liv i vennskap. Jeg spør også hva jeg skal bidra med, f.eks. vin, mat osv. Tilsvarende har jeg av og til besøk av folk som kommer utenbys fra, da er hensikten med besøket at vi ønsker å tilbringe tid sammen selv om vi bor ulike steder. Noen ganger har jeg overnattingsgjester som hovedsaklig kommer hit på grunn av jobb, begravelse eller andre grunner, da tilbyr jeg overnatting fordi jeg har lyst. Om noen forteller deg at de kommer på overnattingsbesøk andre helgen i mars, så svarer du enkelt og greit at "Det passer ikke, men vi kan gjerne treffes til lunsj på søndagen". Du trenger ikke lyve. Du kan gjerne følge opp med at du er sliten, at barna ikke har lyst til å låne ut rommene sine, at du følger smittevernregler etc. Men ditt hus, du bestemmer hvem som sover der. Ellers så tenker jeg at den ene tjenesten er den andre verdt. Om Per&Kari får overnatte hos deg en helg får du kanskje låne hytten deres en annen helg? Eller de inviterer dere med på båttur, passer hunden din eller lignende. Om du i mange år har vært gratis hotell uten å få noe tilbake så blir du jo bare utnyttet... Anonymkode: a0aa0...050 Det høres så enkelt ut, men jeg syns det er kjempevanskelig å skulle avvise noen. De ringer og spør rett ut om overnatting, ikke besøk. Så tror ikke forslag om kafébesøk eller slikt vil spille noen rolle. Og de har viktige ærender, som på en måte nesten står og faller på at de får bo her. Det med gjengjeld kjente jeg litt på i sommer. Da var jeg på jakt etter en spesiell gjenstand som hun ene solgte til meg: til nesten full pris!!! Da tenkte jeg i mitt stille sinn, at hun kunne nå slått av litt for alle overnattinger opp gjennom årene. Anonymkode: c9b08...1ea
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #14 Skrevet 13. februar 2021 Jeg ville også brukt ungene. Si at de ikke ønsker å låne ut rommet sitt lenger og at du må respektere deres privatliv. Anonymkode: 36399...232
frk Nilsen Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 Her må du bare si nei. Så enkelt er det. Hvis de ikke forstår det, da har du en gjeng med egoistiske og grådige venner.
frk Nilsen Skrevet 13. februar 2021 #16 Skrevet 13. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det høres så enkelt ut, men jeg syns det er kjempevanskelig å skulle avvise noen. De ringer og spør rett ut om overnatting, ikke besøk. Så tror ikke forslag om kafébesøk eller slikt vil spille noen rolle. Og de har viktige ærender, som på en måte nesten står og faller på at de får bo her. Det med gjengjeld kjente jeg litt på i sommer. Da var jeg på jakt etter en spesiell gjenstand som hun ene solgte til meg: til nesten full pris!!! Da tenkte jeg i mitt stille sinn, at hun kunne nå slått av litt for alle overnattinger opp gjennom årene. Anonymkode: c9b08...1ea Da håper jeg virkelig du setter en pris på kost og losji neste gang hun ringer! Så kan du "slå av" 10% som vennerabatt!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #17 Skrevet 13. februar 2021 frk Nilsen skrev (3 minutter siden): Her må du bare si nei. Så enkelt er det. Hvis de ikke forstår det, da har du en gjeng med egoistiske og grådige venner. Joda, jeg er jo enig, men......det er så vanskelig!! Anonymkode: c9b08...1ea
sug lut Skrevet 13. februar 2021 #18 Skrevet 13. februar 2021 Det er jo bare å si nei. Herlighet, er du fullstendig pushover? Og om du bor i byen kan umulig hva bygda sier om deg ha noen særlig innvirkning på livet ditt, altså. Ryggrad er fint å ha.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #19 Skrevet 13. februar 2021 Når du synes det er såpass vanskelig så bruk ungene. Det er helt legitimt å si nei når dere ikke har plass. Si at ungene reagerer på jevnlige rombytter og er slitne nå og at da har dere rett og slett ikke plass. Du kan jo slenge på "tror vi hadde overnattinger her annen hver helg i fjor så det har nok vært for mye for dem. Nå med korona og hjemmeskole må vi nesten ta mer hensyn til dem. Men kom gjerne innom på kaffe når du likevel skal til byen". Du har vært alt for grei, alt for lenge og du blir nå utnyttet. Anonymkode: 0d377...4ad
prekæs Skrevet 13. februar 2021 #20 Skrevet 13. februar 2021 Nei, det passer ikke. Man trenger ikke unnskyldning for å slippe gjester i eget hjem.
Bjæk Skrevet 13. februar 2021 #21 Skrevet 13. februar 2021 Hva så om de blir sure? Det er vel bare en fordel, for da kommer de jo ikke og vil sannsynligvis også la være å spørre igjen med det første. Vinn-vinn. Ta det som en mulighet for deg selv å vokse litt. Alle har godt av å øve seg på å si nei.
Bjæk Skrevet 13. februar 2021 #22 Skrevet 13. februar 2021 Bjæk skrev (Akkurat nå): Hva så om de blir sure? Det er vel bare en fordel, for da kommer de jo ikke og vil sannsynligvis også la være å spørre igjen med det første. Vinn-vinn. Ta det som en mulighet for deg selv å vokse litt. Alle har godt av å øve seg på å si nei. ... Og ja, du blir fullstendig utnyttet og tatt for gitt. Gjør ikke det deg såpass forbanna at det blir enklere å si nei med god samvittighet?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #23 Skrevet 13. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det høres så enkelt ut, men jeg syns det er kjempevanskelig å skulle avvise noen. De ringer og spør rett ut om overnatting, ikke besøk. Så tror ikke forslag om kafébesøk eller slikt vil spille noen rolle. Og de har viktige ærender, som på en måte nesten står og faller på at de får bo her. Det med gjengjeld kjente jeg litt på i sommer. Da var jeg på jakt etter en spesiell gjenstand som hun ene solgte til meg: til nesten full pris!!! Da tenkte jeg i mitt stille sinn, at hun kunne nå slått av litt for alle overnattinger opp gjennom årene. Anonymkode: c9b08...1ea Dette er jo ikke venner. Du blir utnyttet!! Anonymkode: b4969...af3
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2021 #24 Skrevet 13. februar 2021 Hvem vil sove på et barnerom i stedet for på hotell? Det som forundrer meg mest her? Har ikke disse folkene arbeidsinntekt? Anonymkode: aa811...75d
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #25 Skrevet 14. februar 2021 Det høres ut som om de fleste gjestene dine kommer til byen i jobbsammenheng,- deltar på kurs o.l. Da betaler arbeidsgiver overnatting og diett. Hvorfor skal de ansatte sove gratis hos deg da? Om noen er på tur utenom arbeid får de beregne hotellprisen med i utgiftene til turen. Du skylder ingen noe som helst, og har fått mange eksempler på hvordan du kan avvise dem som inviterer seg selv. Men du skylder heller ingen noen forklaring. «Det passer ikke» er alt du trenger å si. Hvis noen er frekke nok til å spørre hvorfor, si at dere ikke har gjesterom, og at alle rom og senger er opptatt. Anonymkode: 0cd0e...164
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå