Gå til innhold

Barn som utvikler et problematisk forhold til mat. Noen som kan gi gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette året har påvirket ene barnet mye, uheldig sammentreff med prepuberteten og noen andre utfordringer som har begrenset livet en del. Håndterer det ved å kontrollere maten og har mistet en del vekt siste tiden. 

Fra å være en glad og lett person, er det nå mye tanker og følelser som ikke er så lett å håndtere. Vi følges opp av legen og er henvist videre, men det er lang venteliste. 

Dere som har barn som har utviklet et problematisk forhold til mat, hvor startet dere? Tar i mot alt av tips fra bøker til hva det måtte være. Det er en ukjent verden for min del. Heldigvis tillit, så vi snakker åpent om det, men siden dette er ukjent for meg trenger jeg å lære mer om hvordan jeg kan møte det. 

Anonymkode: 7f3d1...e9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungen må få info om hvorfor mat er nødvendig. Kunnskap at hjertet, hjernen, musklene og alt trenger energi.

Ungen er med å handle mat, velger det den har lyst på.

La ungen eksperimentere med mat. Banan kan bli til smoothie, eplebiter kan stekes i smør, sukker og kanel. 

Ungen bør få valgmuligheter: vaffel med brunost eller pannekake med melis? Ungen bør være med å handle mat OG lage mat, alt fra boller, vafler, middag, smoothie etc.

Ungen må opplever kontroll og valgmuligheter og ikke tvang og press.

Nå vet jeg ikke hvor gammel ungen din er, men min unge hadde store utfordringer i en alder av 1,5 år. Vi klarte å komme oss ut av dette selv. Tok over ett år.

Husk at man kan leve "lenge" på lite mat. Så for all del ikke stress  og ikke mas! Fokuser på at mat skal være gøy, godt, positivt. 

Anonymkode: feaa8...f31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...