Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 I noen kulturer er det helt i orden, ja til og med oppfodret å gifte bort jentene når de er små, feks 10-15 år. Med det følger også systematiske voldtekter av disse jentene utført av den så kalte ektemannen deres. Jentene har ingen mulighet til å få hjelp eller å flykte. Ved å ikke fordømme disse kulturene, men å si at alle kulturer har sine særpreg og at kulturvariasjon etc er en fin ting, så støtter man samtidig disse overgrepene. Og ikke kom med argumentet om at det finnes pedofiler i norge, så da er det ikke mulig å fordømme disse kulturene. Ja, det finnes pedofiler i norge, men de blir fordømt av samfunnet og straffet. Anonymkode: 4eff1...607
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Man kan veldig fint sette pris på mangfoldet av kultur uten å støtte enkelthandlinger som forekommer i noen kulturer.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Finnes det nordmenn som støtter tvangsekteskap av 10-15 åringer? Tviler sterkt på at du får en diskusjon på dette, i Norge støtter vi ikke tvangsekteskap i det hele tatt, og ihvertfall ikke av barn. Anonymkode: 7026d...1ab
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden): Man kan veldig fint sette pris på mangfoldet av kultur uten å støtte enkelthandlinger som forekommer i noen kulturer. Ja, men hvordan kan man sette pris på kulturen i feks afghanistan? Denne er jo gjennomsyret av ære, misbruk av jentebarn, undertrykkelse av kvinner etc. Hva eksakt er det som er fint med denne kulturen? Anonymkode: 4eff1...607
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Finnes det nordmenn som støtter tvangsekteskap av 10-15 åringer? Tviler sterkt på at du får en diskusjon på dette, i Norge støtter vi ikke tvangsekteskap i det hele tatt, og ihvertfall ikke av barn. Anonymkode: 7026d...1ab Ikke bare nordmenn. Alle oppegående mennesker støtter ikke sånt. Det er forskjell på kultur og ukultur. Anonymkode: 83b01...692
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, men hvordan kan man sette pris på kulturen i feks afghanistan? Denne er jo gjennomsyret av ære, misbruk av jentebarn, undertrykkelse av kvinner etc. Hva eksakt er det som er fint med denne kulturen? Anonymkode: 4eff1...607 Trenger ikke se på kulturen i andre land for å finne æresdrap. - Norske menn begår æresdrap Etnisk norske menn dreper sine koner for å gjenopprette æren de har tapt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0PO4J/norske-menn-begaar-aeresdrap Anonymkode: 96bab...bf8
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Trenger ikke se på kulturen i andre land for å finne æresdrap. - Norske menn begår æresdrap Etnisk norske menn dreper sine koner for å gjenopprette æren de har tapt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0PO4J/norske-menn-begaar-aeresdrap Anonymkode: 96bab...bf8 Igjen, hvis dette mot formodning skulle skje i norge så blir det fordømt av samfunnet og straffet. I visse andre kulturer er æresdrap forventet og støttes og straffes ikke. Anonymkode: 4eff1...607
ostepop123 Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): I noen kulturer er det helt i orden, ja til og med oppfodret å gifte bort jentene når de er små, feks 10-15 år. Med det følger også systematiske voldtekter av disse jentene utført av den så kalte ektemannen deres. Jentene har ingen mulighet til å få hjelp eller å flykte. Ved å ikke fordømme disse kulturene, men å si at alle kulturer har sine særpreg og at kulturvariasjon etc er en fin ting, så støtter man samtidig disse overgrepene. Og ikke kom med argumentet om at det finnes pedofiler i norge, så da er det ikke mulig å fordømme disse kulturene. Ja, det finnes pedofiler i norge, men de blir fordømt av samfunnet og straffet. Anonymkode: 4eff1...607 Å hoi, der satte du norgesrekord i tankefeil. Jeg foreslår at du leser litt om slike tankefeil før du gidder å kaste ut flere slike meningsløse liksom-brannfakler. Da vil jeg spesielt anbefale deg det som omhandler "hasty generalization fallacy". Siden du virker litt enkel har jeg tilogmed kopiert en lenke til deg: https://www.logicalfallacies.info/hasty-generalisation-2/
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 ostepop123 skrev (8 minutter siden): Å hoi, der satte du norgesrekord i tankefeil. Jeg foreslår at du leser litt om slike tankefeil før du gidder å kaste ut flere slike meningsløse liksom-brannfakler. Da vil jeg spesielt anbefale deg det som omhandler "hasty generalization fallacy". Siden du virker litt enkel har jeg tilogmed kopiert en lenke til deg: https://www.logicalfallacies.info/hasty-generalisation-2/ Ok. Da kanskje du kan fortelle meg om på hvilken måte det å gifte bort jentene i afghanistan ikke er akseptert i det sammfunnet og den kulturen? Hvordan står det til med likestillingen der? På hvilken måte er det feil å si at den generelle holdningeni afghanistan støtter dette? Kan du vise til noen kilder som sier at barneekteskap og tvangsgifte generelt er fordømt i afghanistan? Anonymkode: 4eff1...607
ostepop123 Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ok. Da kanskje du kan fortelle meg om på hvilken måte det å gifte bort jentene i afghanistan ikke er akseptert i det sammfunnet og den kulturen? Hvordan står det til med likestillingen der? På hvilken måte er det feil å si at den generelle holdningeni afghanistan støtter dette? Kan du vise til noen kilder som sier at barneekteskap og tvangsgifte generelt er fordømt i afghanistan? Anonymkode: 4eff1...607 Har du lest deg opp på temaet tankefeil?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 ostepop123 skrev (Akkurat nå): Har du lest deg opp på temaet tankefeil? Jeg ber jo deg forklare hva som er feil med mitt ressonement. Anonymkode: 4eff1...607
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #12 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ok. Da kanskje du kan fortelle meg om på hvilken måte det å gifte bort jentene i afghanistan ikke er akseptert i det sammfunnet og den kulturen? Hvordan står det til med likestillingen der? På hvilken måte er det feil å si at den generelle holdningeni afghanistan støtter dette? Kan du vise til noen kilder som sier at barneekteskap og tvangsgifte generelt er fordømt i afghanistan? Anonymkode: 4eff1...607 Tror du oppnår langt mer om du prøver en gang til og oppretter en ny tråd om det du egentlig ønsker å diskutere - og ikke minst, vær tydelig i hovedinnlegget i den nye tråden hva du egentlig ønsker å diskutere, for i denne tråden bare roter du. Du forsøker å få frem at "vi" støtter voldtekt av jentebarn uten å si noe om hvor dette skjer eller hvordan du ev. mener "vi" støtter det. Og nå snakker du bare om Afghanistan. Absolutt verdt å diskutere, men i denne tråden blir det bare sosing fra din side. Anonymkode: 7f7b6...5c0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tror du oppnår langt mer om du prøver en gang til og oppretter en ny tråd om det du egentlig ønsker å diskutere - og ikke minst, vær tydelig i hovedinnlegget i den nye tråden hva du egentlig ønsker å diskutere, for i denne tråden bare roter du. Du forsøker å få frem at "vi" støtter voldtekt av jentebarn uten å si noe om hvor dette skjer eller hvordan du ev. mener "vi" støtter det. Og nå snakker du bare om Afghanistan. Absolutt verdt å diskutere, men i denne tråden blir det bare sosing fra din side. Anonymkode: 7f7b6...5c0 Nei jeg snakket om mange kulturer, men trakk frem afghanistan som eksempel. Det vil jo gjelde alle kulturer hvor dette generelt er akseptert i det samfunnet, feks mange steder i midtøsten og afrika. Anonymkode: 4eff1...607
Iiiiik Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 Hva tenker du er en god fremgangsmåte? Skal vi alle være enige om at afghanere er noen svin, alle støtter æresdrap, tvangsgifte og voldtekt av mindreårige? Og deretter? Bombe landet? Nekte å snakke med noen fra den delen av verden? Jeg har aldri snakket med noen som synes tvangsgifte av barn er OK. Enkelt og greit. Det er få som er så kulturrelativistiske at de vil hevde at dette er kulturelt, så det må man godta. Å ta avstand til denne delen av kulturen er ikke det samme som å si at alt annet ved kulturen er håpløst. Og motsatt - å si at deler av afghansk kultur er bra er ikke det samme som å si at voldtekt av barn er bra. Mor Nille er ikke en sten...
Polly-Esther Skrevet 11. februar 2021 #15 Skrevet 11. februar 2021 Hvilket resonnement er det du prøver å få oss med på? At alle afghanere er pedofile voldtektsmenn? At det er viktig å fordømme Islam? Slutt med koketteriet og snakk tydelig.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #16 Skrevet 11. februar 2021 Iiiiik skrev (1 minutt siden): Hva tenker du er en god fremgangsmåte? Skal vi alle være enige om at afghanere er noen svin, alle støtter æresdrap, tvangsgifte og voldtekt av mindreårige? Og deretter? Bombe landet? Nekte å snakke med noen fra den delen av verden? Jeg har aldri snakket med noen som synes tvangsgifte av barn er OK. Enkelt og greit. Det er få som er så kulturrelativistiske at de vil hevde at dette er kulturelt, så det må man godta. Å ta avstand til denne delen av kulturen er ikke det samme som å si at alt annet ved kulturen er håpløst. Og motsatt - å si at deler av afghansk kultur er bra er ikke det samme som å si at voldtekt av barn er bra. Mor Nille er ikke en sten... Jeg tenker at man må slå hardere ned på slike kulturer ja. Anonymkode: 4eff1...607
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #17 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Nei jeg snakket om mange kulturer, men trakk frem afghanistan som eksempel. Det vil jo gjelde alle kulturer hvor dette generelt er akseptert i det samfunnet, feks mange steder i midtøsten og afrika. Anonymkode: 4eff1...607 Hvor tar du det fra at "vi" støtter systematisk voldtekt av jentebarn? Uansett, du punkterte med hovedinnlegget din egen tråd. Prøv igjen på en sakligere måte i en ny tråd en annen dag, så tenker jeg du kanskje får flere svar. Anonymkode: 7f7b6...5c0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #18 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg tenker at man må slå hardere ned på slike kulturer ja. Anonymkode: 4eff1...607 Hvordan mener du "man" kan "slå hardere ned på slike kulturer"? Anonymkode: 7f7b6...5c0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #19 Skrevet 11. februar 2021 Polly-Esther skrev (Akkurat nå): Hvilket resonnement er det du prøver å få oss med på? At alle afghanere er pedofile voldtektsmenn? At det er viktig å fordømme Islam? Slutt med koketteriet og snakk tydelig. Jeg tenker at det burde være akseptert å si høyt at , ja, noen kulturer er totalt forkaselige. Jeg mener at det er meget vanskelig å kunne vise positive ting ved en kultur som er så åpent støttende til mishandling og misbruk. Jeg kan jo trekke frem kjønnslemlestelse i afrika. Hvordan kan noen si at det er positive ting vad en kultur som støtter å maltraktere jenters underliv? Anonymkode: 4eff1...607
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #20 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvordan mener du "man" kan "slå hardere ned på slike kulturer"? Anonymkode: 7f7b6...5c0 Tja, feks på samme måte som man prøver å slå ned på det politiske systemet i nord-korea. Men det er visst greit å slå ned på politiske systemer, så lenge det ikke er religion involvert. Anonymkode: 4eff1...607
Iiiiik Skrevet 11. februar 2021 #21 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at man må slå hardere ned på slike kulturer ja. Anonymkode: 4eff1...607 Jeg spør om vi bør bombe landet, og om vi skal nekte å snakke med noen fra den delen av verden. Du svarer ja, at man bør slå hardere ned på slike kulturer. Det sier sitt for meg. Så unyanserte diskusjoner har det lite for seg å ta del i.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #22 Skrevet 11. februar 2021 Iiiiik skrev (2 minutter siden): Jeg spør om vi bør bombe landet, og om vi skal nekte å snakke med noen fra den delen av verden. Du svarer ja, at man bør slå hardere ned på slike kulturer. Det sier sitt for meg. Så unyanserte diskusjoner har det lite for seg å ta del i. Jeg tenkte heller gjennom politiske virkemidler. De vestlige landene må prøve å hjelpe disse barna, og slutte å være redde for å fremstå som rasister. Ingen tør jo å ta tak i dette. Anonymkode: 4eff1...607
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #23 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg tenkte heller gjennom politiske virkemidler. De vestlige landene må prøve å hjelpe disse barna, og slutte å være redde for å fremstå som rasister. Ingen tør jo å ta tak i dette. Anonymkode: 4eff1...607 Du sparker opp vidåpne dører og evner hverken å engasjere eller provosere. Anonymkode: 2aa1d...2c0
sug lut Skrevet 11. februar 2021 #24 Skrevet 11. februar 2021 Hvis jeg svarer JA, går det for deg da, HI?
Syngensang Skrevet 11. februar 2021 #25 Skrevet 11. februar 2021 Støttar du ein kultur som brukar opp resursar for store delar av verda så resten må leve i fattigdom fordi dei vil ha billege bukser? Støttar du ein kultur som etterstreber dei nyaste duppedingsane så mykje at dei let att augene for dei små borna som må jobbe i gruver under jorda eller med farlege metall utan skikkeleg verneutstyr? Støttar du ein kultur som i prinsippet godtek slaveri så lenge slavane er så langt borte at dei sjølve ikkje kan sjå dei? Støttar du ein kultur som har så lite sjølvkontroll at dei brukar opp og øydelegg livsgrunnlaget til komande generasjonar? Støttar du ein kultur som er så opphengt i det ytre og ytre statussymbol at dei unge får mindreverdigheitskompleks før dei er 17, og blir utbrent når dei er 19?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå