Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Vi har tre barn hvorav det ene barnet bor hjemme mens hun studerer på universitet. Hun jobber ved siden av og har utbetalt mellom 10-15 tusen i måneden. Vi har sagt hun må fylle opp bsu i løpet av året. Ellers ingen føringer. Hun låner vår bil gratis og betaler ikke noe hjemme. Som er HELT greit. Men...så surmuler hun for vi feks dekker busskort til de andre eller klærne deres. Hun har fantastisk mye klær og i mine øyne trenger hun ikke mer - men hun har «aldri noe å ha på». Er vi kjipe? Vi dekker og mobilen hennes, samt studieavgift på skolen. Pensumbøker har hun kjøpt selv. Anonymkode: 5aeaf...8bf
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Vi dekker også treningen hennes som koster 7000,- i året, men har i år sagt hun får betale reiser til konkurranser selv. HI Anonymkode: 5aeaf...8bf
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Min 20 åring bor hjemme og jobber. Hun har en 50% stilling, jobber ekstra når det trengs. Så hun har utbetalt alt fra 12 000-21 000. Hun betaler 3000 kr i måneden for å bo hjemme, og betaler alle regninger selv. Synes dere er alt for snille. En ting er at hun får bo gratis hjemme. Men hun tjener jo nok til å dekke alle sine utgifter, og fortsatt ha nok penger. Er man voksen, og har jobb, så får man ikke lommepenger hjemme lenger. Anonymkode: 9b8f1...a7d
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Klær og busskort er et minimum av hva hun bør betale selv. Syns og at hun bør fylle tanken på bilen en gang i blant, og kjøpe inn mat til alle en gang i blant. Hun bør lære at det koster å leve, før hun skal ut i den virkelige verden. Anonymkode: 33df7...f06
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Dere dekker mer enn nok, og hun høres utakknemlig og bortskjemt ut. Informer henne om at forsørgerplikten deres faktisk er over og at hun er heldig som får noe. Jeg ville også sagt at det opphører dersom hun fortsetter å være like utakknemlig. Da jeg studerte (ikke så mange år siden) hadde jeg flyttet hjemmefra og fikk ingenting av mine foreldre utenom jul og bursdag. Men fikk ganske store gaver da, og var veldig takknemlig for det. Forventet aldri noe mer. Anonymkode: 451e7...198
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 Klær, busskort, ferier som ikke er med familien, skoleutstyr ol bør hun dekke selv. I tillegg bør hun jo også dekke bensin på bilen i det minste. Skomebøker og utstyr går jo på stipendet. Anonymkode: 93166...394
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Du får fortelle henne at da hun var yngre, slike søsknene er, så betalte dere alt for henne også. Når disse småsøsken blir like store som det hun er nå, må de betale litt for seg også. Så det er jo egentlig ikke urettferdig. Men! Dette blir noe helt annet da.. Men jeg husker godt jeg ble veldig furt da pappa inviterte meg som var 20 år og søster som 15 med på middag. Jeg måtte betale selv, siden jeg fikk inn 15 000 i mnd og bodde for meg selv. Det synes jeg var litt sårt. Anonymkode: 52c64...b79
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Jeg har sagt at barna mine kan bo gratis hjemme, få kost og losji, så lenge de går på skolen. Men de får stipend og jobber, så alt annet må de virkelig betale selv altså. Hun kan ikke snakke om urettferdighet, hun fikk jo det samme da hun var yngre og like gammel som småsøsken er nå. Eldste her blir 20 om en måned, eneste jeg betaler for han er forsikringen. Det har jeg tenkt å betale så lenge de studerer, så de ikke i ungdoms uforstand finner på å si opp livs og uføreforsikringen som jeg har betalt på siden de var små. Anonymkode: 71671...87f
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har sagt at barna mine kan bo gratis hjemme, få kost og losji, så lenge de går på skolen. Men de får stipend og jobber, så alt annet må de virkelig betale selv altså. Hun kan ikke snakke om urettferdighet, hun fikk jo det samme da hun var yngre og like gammel som småsøsken er nå. Eldste her blir 20 om en måned, eneste jeg betaler for han er forsikringen. Det har jeg tenkt å betale så lenge de studerer, så de ikke i ungdoms uforstand finner på å si opp livs og uføreforsikringen som jeg har betalt på siden de var små. Anonymkode: 71671...87f Jeg har forresten betalt noen småting siste året, en frisørtime, noen boxere... Helt greit å hjelpe de litt innimellom, men betaler ikke noe fast. Anonymkode: 71671...87f
Nyttårs barn Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 Hvis dere lar henne bo gratis hjemme med full kost så bør en arbeidende student klare å kle seg selv...
prekæs Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 Kjære vene. Hun har jo mer til eget forbruk enn mange familier sitter igjen med etter det faste er betalt. Jeg hadde forlangt sparing, masse sparing, eller gitt henne en solid husleie å betale for all inklusive.
KellyTaylor Skrevet 11. februar 2021 #12 Skrevet 11. februar 2021 Hva bruker hun egentlig pengene sine på`? Søpler det bort hver bidige mnd? Så fort man bikker 18 år så betaler man for seg som mobilab, trening, busskort og fyller tanken på bilen når den brukes over tid.
sug lut Skrevet 11. februar 2021 #13 Skrevet 11. februar 2021 (endret) Jøss. Jeg kjenner bare til ungdommer som ØNSKER å klare seg selv. Og som er maks takknemlige for alt de får hjemmefra, fordi de ikke tar det for gitt. Når det tydeligvis ikke ligger for henne må dere tvinge det gjennom og gjerne litt ekstra strengt siden hun har så tungt for det. Om hun protesterer på det får hun flytte. Endret 11. februar 2021 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 Å være student er hardt. Her har hun jo en ypperlig mulighet til å spare opp penger til fremtiden☺️ Heller at hun sparer mest mulig. Anonymkode: bf3f1...faf
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #15 Skrevet 11. februar 2021 Min student koster det meste selv av stipendet han får. Har lagt i når det er knipe ca 500 til 1000 kr i mnd. Han bor borte. Anonymkode: 9c0fa...2bb
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #16 Skrevet 11. februar 2021 Jeg synes hun høres bortskjemt ut. Hva bruker hun pengene på og hvor mye sparer hun? Klarer hun å konsentrere seg om studiene når hun jobber såpass mye? Jeg flyttet hjemmefra rett etter videregående og fikk ikke en krone hjemmefra, lærte tidlig å klare meg selv og å få pengene til å strekke til. Høres ut som dere gjør henne en bjørnetjeneste. Anonymkode: 8f567...eac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå