Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Innafor ? Blir vel mildere i sola etterhvert. 5-7 trinn. Anonymkode: 16818...411
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Kommer jo helt an på hvor i landet, vind og luftfuktighet.. Her hadde det aldri blitt gjennomført skidag i 22 minusgrader, men i Finnmark hadde vi skidag i barnehagen i 20 minusgrader, vindstille, blå himmel og sol. Anonymkode: 0214e...052
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Kommer anpå vindforholdene og om det er i en landsdel hvor barna er vandt til kulde og vet å kle seg. Jeg bruker ekstra "varmesokk" utenpå skiskoene. Noen ganger også engangs varmeposer til å ha inni vottene, er gull for meg som er en skikkelig frysepinn. Anonymkode: 2e672...6b3
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Hvis det fKtisk er så kaldt på sidagen synes jeg de bør droppe det. Under -15 omtrent gir lett problemer. Anonymkode: fb6ef...99e
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Bor i Finnmark og går lett på ski i mang og tyve minus Anonymkode: d0b35...370
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 Det går fint. De skal jo være i bevegelse. Ikke noe stress. Anonymkode: 3031e...583
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Det kommer an på hvor dere bor tenker jeg, det har mye å si med luftfuktighet og vind. Her jeg bor hadde de aldri vært på skitur i sånn kulde (om det hadde blitt så kaldt noen gang da) Anonymkode: 8160a...bc4
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Jeg synes det er uforsvarlig. Det er ikke snakk om for kaldt på føttene og hendene, men for lungene. Det er frarådet med aktivitet for barn i så kalde temperaturer på grunn av eventuelle skader på lungene. Bare se på skilandslaget der samtlige har astma og annet lungebesvær grunnet mye trening i kaldt vær. Anonymkode: fd1d0...ecc
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Bor i Finnmark og går lett på ski i mang og tyve minus Anonymkode: d0b35...370 Problemet med en skidag slik jeg har opplevd dem er at det ofte blir mye venting og man kan ikke gå i sitt eget tempo. Her har det også ofte vært stafetter ol. Da får man ofte veldig mye kald luft med i lungene. Det er ikke så bra. I tillegg vil det være mange som skal avgårde. Sansynligheten for at noen har kledd på seg for lite eller glemt ekstratøy er ganske stor. Skjer det i en familie kan man bare dra hjem. Det går ikke på en skidag. Anonymkode: fb6ef...99e
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Jeg synes det er uforsvarlig. Det er ikke snakk om for kaldt på føttene og hendene, men for lungene. Det er frarådet med aktivitet for barn i så kalde temperaturer på grunn av eventuelle skader på lungene. Bare se på skilandslaget der samtlige har astma og annet lungebesvær grunnet mye trening i kaldt vær. Anonymkode: fd1d0...ecc Det er på grunn av luftfuktighet. Tror du ikke ungene på innlandet og i Finnmark er aktive ute på vinteren selv om det er minus 27 og minus 30 i ukesvis. Det går helt fint😊 Anonymkode: d0b35...370
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er på grunn av luftfuktighet. Tror du ikke ungene på innlandet og i Finnmark er aktive ute på vinteren selv om det er minus 27 og minus 30 i ukesvis. Det går helt fint😊 Anonymkode: d0b35...370 Jeg bor i Finnmark, og her gjennomføres ingen slike aktiviteter på skolen når det er så kaldt. Nei, det går ikke helt fint ift lungene. Anonymkode: fd1d0...ecc
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #12 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Problemet med en skidag slik jeg har opplevd dem er at det ofte blir mye venting og man kan ikke gå i sitt eget tempo. Her har det også ofte vært stafetter ol. Da får man ofte veldig mye kald luft med i lungene. Det er ikke så bra. I tillegg vil det være mange som skal avgårde. Sansynligheten for at noen har kledd på seg for lite eller glemt ekstratøy er ganske stor. Skjer det i en familie kan man bare dra hjem. Det går ikke på en skidag. Anonymkode: fb6ef...99e Kle godt på ungene, en god ullfleece-buff (Bergans har noen fine og vil du ha god ull har Graveniid veldig gode ullklær), gode skisko som puster og passer, lue og votter. 22 minus er ikke så kaldt. Man venner seg fort;) Anonymkode: d0b35...370
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg bor i Finnmark, og her gjennomføres ingen slike aktiviteter på skolen når det er så kaldt. Nei, det går ikke helt fint ift lungene. Anonymkode: fd1d0...ecc Her gjennomføres det både i skole og barnehage. Bor også i Finnmark Anonymkode: d0b35...370
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 Holdte gutten hjemme jeg. Det er ikke så ofte 20 minus her ! Tenker på de som kanskje ikke har skikkelige klær I dag. Alltid noen det 6 timer ute i 20 minus syns jeg er litt for mye. Litt vind er det også. De får sikkert inn å varme seg håper jeg . Snakket med flere som holdt ungene hjemme i dag . Anonymkode: 16818...411
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #15 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er uforsvarlig. Det er ikke snakk om for kaldt på føttene og hendene, men for lungene. Det er frarådet med aktivitet for barn i så kalde temperaturer på grunn av eventuelle skader på lungene. Bare se på skilandslaget der samtlige har astma og annet lungebesvær grunnet mye trening i kaldt vær. Anonymkode: fd1d0...ecc Du tror ikke seriøst at ungene på en skidag skal presse seg på toppidrettsnivå? Det er ikke farlig å leve, serru. Anonymkode: 3031e...583
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #16 Skrevet 11. februar 2021 Ganske tøft å skøyte avgårde 1-2 mil når mange av ungene er godt trente ! De skulle gå et godt stykke. Noen skulle på skøyter i 5 timer og resten på slamom . Anonymkode: 16818...411
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #17 Skrevet 11. februar 2021 Nei det er ikke greit. Og selv om det skulle gå bra, medisinsk sett - hvor trivelig er det nå egentlig.. Noen lærere drar "det finnes ikke dårlige klær" aaalt for langt. Anonymkode: 8bc4e...1fa
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #18 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Nei det er ikke greit. Og selv om det skulle gå bra, medisinsk sett - hvor trivelig er det nå egentlig.. Noen lærere drar "det finnes ikke dårlige klær" aaalt for langt. Anonymkode: 8bc4e...1fa Det ble arrangert utesvømming/livredning for ungdomstrinnet her i oktober med 5 minusgrader og vind. Jeg lot min datter være hjemme, hun sa selv at hun ikke har lyst på lungebetennelse. Det var ingen lokale for å gå inn og skifte klær etter utesvømmingen (et telt er ikke et lokale). De skulle også sitte rundt bålet og grille pølser, samt gjøre andre oppgaver etterpå - ute. Enkelte lærere er friluftsidioter. Anonymkode: fd1d0...ecc
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #19 Skrevet 11. februar 2021 Idioti. Altså, hvorfor? Anonymkode: 26941...7d6
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2021 #20 Skrevet 12. februar 2021 On 2/11/2021 at 10:06 AM, Anonym bruker said: Innafor ? Blir vel mildere i sola etterhvert. 5-7 trinn. Anonymkode: 16818...411 helt greit, sunt Anonymkode: 9ff9e...327
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2021 #21 Skrevet 12. februar 2021 Her hadde det desverre ikke blitt noe av. Skolen har prøvd på dette før og da ble det ramaskrik fra foreldre, selv om det var halvparten så kaldt. Jeg ser ikke problemet, heller ikke ungene mine. Når ungene gikk i barnehagen så var de ute i nesten tretti minus, små og store koste seg. Så kom barneskolen og plutselig tålte ikke ungene minusgrader. Akebakken, skiløypene og isbanen ligger ett steinkast unna skolen så skulle det bli for kaldt var der aldri mange meter inn i varmen. Anonymkode: 23048...9e9
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2021 #22 Skrevet 12. februar 2021 Anonym bruker skrev (På 11.2.2021 den 13.21): Enkelte lærere er friluftsidioter. Anonymkode: fd1d0...ecc Også har du de foreldrene som mener at barna er altfor mye inne og stillesittende på skolen, og at lærerne ikke tilrettelegger godt nok for uteaktiviteter og friluftsliv. You can’t please them all 😊 For øvrig er der vel skoleledelsen som tar avgjørelsene om slike «annerledesdager», det er sjeldent opp til den enkelte lærer. Ikke sikkert alle lærerne er like ivrige på å skulle motivere en haug med unger på skitur i 30 minus heller. Anonymkode: 0cf6c...3ae
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2021 #23 Skrevet 12. februar 2021 I en klasse vil det høyst sannsynlig være noen som ikke er vant til å være noe særlig på skitur, da er det en dårlig idé å gjøre det i så kaldt vær. Anonymkode: 2e672...6b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå