Gå til innhold

Noen som har mistet foreldre som bor i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min bor i Spania og jeg har fått vite at han dessverre ikke klarer seg så mye lenger. Jeg har ikke mulighet til å reise dit, han er på sykehus og ingen får komme inn heller. 

Men hva skjer om han faller bort? Jeg regner med ambassaden eller konsulen der nede vil varsle meg, men hva med norske myndigheter? Han har meldt flytting til Spania, men får jo fortsatt pensjonen fra Norge. Vil dødsfallet automatisk bli registrert i Norge også? Er det noen som har vært borte i lignede situasjon?   

Anonymkode: 2410b...e6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/bistand-i-utlandet/konsular-bistand2/ved-dodsfall/id2422699/

Spanske myndigheter vil kontakte norske myndigheter og han vil da etterhvert bli registrert som død i folkeregisteret og da vil all utbetaling av pensjon stoppes og kontoer sperres

Anonymkode: a51d9...cdb

Tusen takk det var nyttig informasjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk det var nyttig informasjon. 

Bare hyggeli. Trist å høre om din far❤️

Anonymkode: a51d9...cdb

Skrevet

Det finnes noe som heter likpass. Dette gjør at liket kan fraktes fra Spania til Norge for begravelse i Norge. Usikker på hvordan dette fungerer nå i disse tider, men mulig politi eller tingretten vet. Det er disse som ordner med passet i alle fall

Anonymkode: af290...d60

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes noe som heter likpass. Dette gjør at liket kan fraktes fra Spania til Norge for begravelse i Norge. Usikker på hvordan dette fungerer nå i disse tider, men mulig politi eller tingretten vet. Det er disse som ordner med passet i alle fall

Anonymkode: af290...d60

Det er i hvertfall veldig dyrt å få fraktet et lik vet jeg. Hvis man ikke har en forsikkring som dekker drt er det nok mye å spare på kremering iutlandet og sending/henting av asken hvis man vil at vedmende skal begraves i Norge.

Anonymkode: 31540...0c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er i hvertfall veldig dyrt å få fraktet et lik vet jeg. Hvis man ikke har en forsikkring som dekker drt er det nok mye å spare på kremering iutlandet og sending/henting av asken hvis man vil at vedmende skal begraves i Norge.

Anonymkode: 31540...0c7

Takk, det blir nok kremering uansett p.g.a. situasjonen vi er i, de han leier hos har også foreslått dette som den beste løsningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...