Gå til innhold

De som er lett psykisk utviklingshemmed.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet de det selv? Hvordan merker de pårørende det?

Anonymkode: 2d30c...057

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste vet det antagelig, ja, men neppe alle. Jeg har jobbet en del med slike ungdommer og de er som regel pinlig bevisst at de ikke er som andre og dette preger dem veldig. Noen overkompenserer ved å bli klovnete eller frekk, andre blir bare lei seg og gjør seg selv usynlige. De fleste får det mye bedre på vgs der de som oftest kommer i spesialklasser med andre på samme nivå og med lignende utfordringer. 

Det er ikke alltid foreldre merker dette, mange er nok litt blinde der, forståelig nok. Skolen, muligens bhg også, vil derimot som regel merke det etter hvert. 

Anonymkode: 82d19...74f

Skrevet

Jeg kjenner en som er det. Foreldrene er fullt klar over det, men jeg tror ikke denne jenta er det. Foreldrene har vært veldig flinke til å tilrettelegge slik at hun ved hjelp av andre som kompenserer (gjerne i det skjulte) har mestret det meste som andre. Hun har nå funnet seg en vanlig jobb (ufaglært) som hun mestrer godt, er gift med en veldig omsorgsfull mann som også tilrettelegger, har barn og har et vanlig liv. Det er ganske tydelig at hun er litt enklere enn de fleste andre, men da er det alltid noen rundt som kompenserer og ordner opp slik at hun aldri selv merker at hun kommer til kort. 

Anonymkode: 26382...469

Skrevet

Ja, mange vet det. Hos barn med Downs (der varierer det hvor utviklingshemmet de er, men vanligvis moderat eller lett) har man noe man kaller 9-års krisen. Rundt den alderen går det ofte opp for dem at de ikke er helt som alle andre. 

Skrevet

Hender jeg er redd for at jeg er det 😢 

Anonymkode: fc26a...444

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hender jeg er redd for at jeg er det 😢 

Anonymkode: fc26a...444

Hvorfor tenker du det?

Anonymkode: 10b8b...9eb

Skrevet

Vår niese. Hun er uføretrygdet på grunn av denne diagnosen. Veldig leit egentlig, skulle ønske de sluset henne inn i et form for meningsfylt arbeid heller enn å bare avklare at hun har krav på trygd. Hun er i tjueårene, sterk og frisk og har ressurser til å bidra.

Hun synes selv det er leit å ha denne diagnose.  Hun er selvfølgelig helt klar over det, hun har vært utredet i to omganger (som barn og i ungdomsårene). 

Anonymkode: 4de06...de8

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Vår niese. Hun er uføretrygdet på grunn av denne diagnosen. Veldig leit egentlig, skulle ønske de sluset henne inn i et form for meningsfylt arbeid heller enn å bare avklare at hun har krav på trygd. Hun er i tjueårene, sterk og frisk og har ressurser til å bidra.

Hun synes selv det er leit å ha denne diagnose.  Hun er selvfølgelig helt klar over det, hun har vært utredet i to omganger (som barn og i ungdomsårene). 

Anonymkode: 4de06...de8

https://heltmed.no/images/undersider/brosjyrer/Hva_er_HELT_MED.pdf 

man får beholde hele uføretrygden sin og mottar samtidig 20% av tarifflønn, ca 30kr timen. 

Anonymkode: 919dc...497

Skrevet (endret)

På engelsk har de jo utrykket "slow person" det har ikke vi på norsk. Det er en gruppe som har iq under snittet uten å være utviklingshemmet. Ofte trenger de ekstra hjelp, men da lever de gjerne ganske normale liv.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.2.2021 den 9.59):

Jeg kjenner en som er det. Foreldrene er fullt klar over det, men jeg tror ikke denne jenta er det. Foreldrene har vært veldig flinke til å tilrettelegge slik at hun ved hjelp av andre som kompenserer (gjerne i det skjulte) har mestret det meste som andre. Hun har nå funnet seg en vanlig jobb (ufaglært) som hun mestrer godt, er gift med en veldig omsorgsfull mann som også tilrettelegger, har barn og har et vanlig liv. Det er ganske tydelig at hun er litt enklere enn de fleste andre, men da er det alltid noen rundt som kompenserer og ordner opp slik at hun aldri selv merker at hun kommer til kort. 

Jeg kjenner også ei som ikke er helt klar over selv at hun er anderledes. Og egentlig har jeg tenkt at det er fint. Men er det egentlig riktig? For det kan jo være en god ting å realitets-orientere dem på sin egen situasjon også. Det må jo være mange ganger de selv stusser over ting de ikke mestrer, som de ser "alle" andre klarer f.eks? Er det kanskje bedre å forklare dem hvorfor det er slik for dem, eller er det mest riktig å skjule det? Egentlig et veldig vanskelig spørsmål synes jeg. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner også ei som ikke er helt klar over selv at hun er anderledes. Og egentlig har jeg tenkt at det er fint. Men er det egentlig riktig? For det kan jo være en god ting å realitets-orientere dem på sin egen situasjon også. Det må jo være mange ganger de selv stusser over ting de ikke mestrer, som de ser "alle" andre klarer f.eks? Er det kanskje bedre å forklare dem hvorfor det er slik for dem, eller er det mest riktig å skjule det? Egentlig et veldig vanskelig spørsmål synes jeg. 

JA. DET lurer jeg også på. De er kanskje lykkelig uvitende..? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jo, men på et eller annet tidspunkt så kommer det jo for en dag.....Man kan ikke leve på en livsløgn for alltid. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (9 minutter siden):
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jo, men på et eller annet tidspunkt så kommer det jo for en dag.....Man kan ikke leve på en livsløgn for alltid. 

Det er sant. Er ivertfal slitsomt å leve med en sånn en 🥴🥴🥴🥴

Skrevet

Hva skal til for at man får denne diagnosen? Og hva er tegnene?

Anonymkode: 56d3f...13a

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (21 timer siden):

Vi har ei i omgangskretsen som har diagnosen lettere psykisk utviklingshemming. Hun er 25 år, og jeg er usikker på hvor dypt hennes kunnskap og selvinnsikt ang diagnosen sitter. Hun snakker helt åpent om at hun "fikk gå lenger" på videregående (5 år), og har nå fått kompetansebevis for å kunne gjøre noen oppgaver i en kantine f eks. Men samtidig snakker hun noen ganger som om hun har vanlig utdanning og fagbrev som kokk. Hun er ubekymret og fornøyd, og jeg tror ikke hun tar inn over seg alvoret i diagnosen på samme måte som oss andre. Dvs hun vet hun har diagnosen, men greier nok ikke å forstå fullt ut alt hva det innebærer. Så blir jo ikke en "livsløgn" heller, hun lever jo det som for henne er et normalt liv. 

Anonymkode: 1d9c2...716

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vi har ei i omgangskretsen som har diagnosen lettere psykisk utviklingshemming. Hun er 25 år, og jeg er usikker på hvor dypt hennes kunnskap og selvinnsikt ang diagnosen sitter. Hun snakker helt åpent om at hun "fikk gå lenger" på videregående (5 år), og har nå fått kompetansebevis for å kunne gjøre noen oppgaver i en kantine f eks. Men samtidig snakker hun noen ganger som om hun har vanlig utdanning og fagbrev som kokk. Hun er ubekymret og fornøyd, og jeg tror ikke hun tar inn over seg alvoret i diagnosen på samme måte som oss andre. Dvs hun vet hun har diagnosen, men greier nok ikke å forstå fullt ut alt hva det innebærer. Så blir jo ikke en "livsløgn" heller, hun lever jo det som for henne er et normalt liv. 

Anonymkode: 1d9c2...716

Ja og det er til en viss grad fint. Men jeg tenker også at dersom folk som ikke kjenner henne får forståelse av at hun har fagbrev som kokk f.eks, fort kan komme til å avsløre denne løgnen. Plutselig kjenner de noen som trenger en kokk og anbefaler henne å søke, og så kan hun jo ikke det. Det vil jo bli veldig ubehagelig for henne. Jeg mener ikke at hun skal se på seg selv som mindre verdt på noen som helst måte, men hun må jo holde seg til fakta. Og ikke tillegge seg kunnskaper hun ikke har. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva skal til for at man får denne diagnosen? Og hva er tegnene?

Anonymkode: 56d3f...13a

Du må ha iq under 70. Det er ganske lavt altså. De fleste som klarer seg gjennom videregående skole uten store problemer, har iq på rundt hundre. Har du iq under 70, vil du trenge hjelp på nesten alle arenaer i livet. Jeg har tre sønner med barneautisme og store lærevansker, men ingen av dem er utviklingshemmet. 

Anonymkode: 136b5...47d

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Du må ha iq under 70. Det er ganske lavt altså. De fleste som klarer seg gjennom videregående skole uten store problemer, har iq på rundt hundre. Har du iq under 70, vil du trenge hjelp på nesten alle arenaer i livet. Jeg har tre sønner med barneautisme og store lærevansker, men ingen av dem er utviklingshemmet. 

Tusen takk for info. Håper det går bra med guttene dine

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

100 i IQ er gjennomsnittet i befolkningen så en elev med IQ på 100 er gjennomsnittseleven. Normalområdet for IQ er 90 - 110. Man skal derfor klare seg fint gjennom videregående med lavere IQ enn 100.  Her kan man lese mer om IQ-skalaen https://illvit.no/mennesket/hjernen/iq-test/intelligens-hva-er-iq.
PS. Hvor smart man er med IQ på 100 kommer dermed an på befolkningen. En person med 100 i IQ for 200 år siden kan ha vært mye smartere enn en person med 100 i IQ i dag om befolkningen har blitt fordummet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har og sønn med ADHD, autisme og lærevansker. Han har IQ på rett over 70. Til tross for store utfordringer i kvardagen er heller ikke han psykisk utviklingshemmet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.2.2021 den 12.11):

Jeg har og sønn med ADHD, autisme og lærevansker. Han har IQ på rett over 70. Til tross for store utfordringer i kvardagen er heller ikke han psykisk utviklingshemmet. 

Hvilken type autisme har han?

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hvilken type autisme har han?

Barneautisme.

Skrevet

Vi har en i svigerfamilien. Han vet at han ikke har så lett for faglige ting, han gikk på spesialskole og har utfordringer på de fleste arenaer i livet, men har liten selvinnsikt Min oppfatning er at han ser verden slik den er for ham, og i liten grad tar inn over seg alt han ikke helt forstår. 

De øvrige kjenner jeg gjennom jobb i kommunal psykiatri. Vi har flere beboere som er utredet til å være psykisk utviklingshemmet, eller helt i nedre normalpmråde, i tillegg til ulike psykiatriske diagnoser. Felles for disse er at de i liten grad har innsikt i egen problematikk, og i langt mindre grad enn andre nyttiggjør seg behandling og veiledning. 

Anonymkode: 7e383...86d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.2.2021 den 11.18):

100 i IQ er gjennomsnittet i befolkningen så en elev med IQ på 100 er gjennomsnittseleven. Normalområdet for IQ er 90 - 110. Man skal derfor klare seg fint gjennom videregående med lavere IQ enn 100.  Her kan man lese mer om IQ-skalaen https://illvit.no/mennesket/hjernen/iq-test/intelligens-hva-er-iq.
PS. Hvor smart man er med IQ på 100 kommer dermed an på befolkningen. En person med 100 i IQ for 200 år siden kan ha vært mye smartere enn en person med 100 i IQ i dag om befolkningen har blitt fordummet. 

Befolkningen har bare blitt fordummet de siste 20- 30 årene. Før det har den fått høyere IQ for hvert tiår.

Ellers enig med deg i at en IQ på 90 er helt normalt. At personen er noe "kortere" antar jeg først at en vil begynne å merke når IQ'en er på rundt 80 eller mindre.

Anonymkode: 8212c...2fd

Skrevet

Se på hvor mange domfelte som viser seg å være utviklingshemmet i slik grad at de er akkurat over cut-off for strafferettslig tilregnelighet. Og hvor mange av dem som ikke blir utredet før de blir det for straffesaken.

Hvordan i heite huleste kan man være mor og far for noen i over 20 år og aldri lukte lunta? Det er jo grov forsømmelse! Og hvordan kan det ha seg at barnehage og skole ikke reagerer? 

Anonymkode: e2a95...3c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...