Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Jeg har problemer med søvnen, sovner greit i 22:30-tiden, men våkner i 3-4 tiden og sliter med å sovne igjen. Blir så sliten og føles som en vond sirkel hvor jeg tror jeg ikke klarer å sove en hel natt. Er nok i starten på overgangsalderen, opplever hetetokter og mensen er uregelmessig. Leser at det kan være risiko med å ta hormoner. Lurer også på om koronasituasjonen påvirker, har hjemmekontor, stressende jobb. Trener, går meg turer, spiser regelmess og legger meg til samme tid. Noen som har råd, eventuelt erfaring med å ta hormoner? Eller bør jeg vurdere å spørre lege om sovemedisin? Anonymkode: c18ed...a00
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Jeg kom tidlig i overgangsalderen, 42 år, og legen mente jeg måtte gå på hormoner i 10 år for det var ikke bra å miste hormonene så tidlig. Men jeg hadde like mye bivirkninger på disse hormonene som jeg hadde på p-piller tidligere i livet så jeg gikk på de i 1.5 år (legen sa jeg måtte gi de såpass tid for å prøve venne meg til dem) før jeg sluttet. Jeg fikk kviser, hodepine, blødningsforstyrrelser, soppinfeksjoner osv. Det var en lise å kunne slutte på dem... Men mange har god hjelp og effekt av hormontilskudd så det kan være verdt et forsøk altså. Så snakk med legen du Anonymkode: b9f8f...617
the amazing spidermamma Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Mannen min hadde samme problem, han begynte å ta melatonin i depot-tabletter. Da slippes det ut en ny dose på natten, slik at du ikke våkner klokka 3-4. Circadin heter det, reseptbelagt. Men han kan vel ikke skylde på overgangsalderen - tror jeg? 😊 Endret 10. februar 2021 av the amazing spidermamma
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 Finn deg e god bok eller en serie du har lyst til å se og nyt våkentiden. Jeg hadde det som deg en periode og opplevde at når jeg sluttet å stresse med å få sove ble jeg trøtt og sovnet igjen etter rundt en halvtime. Nå savner jeg faktisk den tiden litt. Den halvtimen i senga var egentlig gamske deilig. Anonymkode: 034bb...815
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har problemer med søvnen, sovner greit i 22:30-tiden, men våkner i 3-4 tiden og sliter med å sovne igjen. Blir så sliten og føles som en vond sirkel hvor jeg tror jeg ikke klarer å sove en hel natt. Er nok i starten på overgangsalderen, opplever hetetokter og mensen er uregelmessig. Leser at det kan være risiko med å ta hormoner. Lurer også på om koronasituasjonen påvirker, har hjemmekontor, stressende jobb. Trener, går meg turer, spiser regelmess og legger meg til samme tid. Noen som har råd, eventuelt erfaring med å ta hormoner? Eller bør jeg vurdere å spørre lege om sovemedisin? Anonymkode: c18ed...a00 God morgen Norge hadde en fin gjennomgang av dette i går. Og der informerte fagfolket om at det ikke var noe risiko med hormonbehandling. Fordelene oversteg ulempene 🙂 Anonymkode: 631b5...f23
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 Hormoner er ikke farlig. Er du under 50 år er det derimot viktig å ta hormoner for å forebygge en lang rekke sykdommer. Snakk med gynekolog og ikke doktor Google. Anonymkode: ac528...15a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 Det finnes ulike studerer som viser ulike ting. Jeg har samme problemer som deg, tar reseptfrie melatonin-piller. Prøver unngå alkohol og kaffe for sent på dagen. Trening og dagslys (lampe) hjelper meg. Det er noe dritt. Har 2 venninner som har hatt brystkreft nylig, og siden det er en mulig bivirkning av hormontilskudd, tar jeg sjansen på å klare meg uten. Snakk med legen din. Lykke til! Anonymkode: 19667...c9b
gale damen Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): God morgen Norge hadde en fin gjennomgang av dette i går. Og der informerte fagfolket om at det ikke var noe risiko med hormonbehandling. Fordelene oversteg ulempene 🙂 Anonymkode: 631b5...f23 Du forstår at selv om fagfolk sier at fordeler overstiger ulemper, så betyr ikke det at det er risikofritt?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (På 10.2.2021 den 7.15): Jeg har problemer med søvnen, sovner greit i 22:30-tiden, men våkner i 3-4 tiden og sliter med å sovne igjen. Blir så sliten og føles som en vond sirkel hvor jeg tror jeg ikke klarer å sove en hel natt. Er nok i starten på overgangsalderen, opplever hetetokter og mensen er uregelmessig. Leser at det kan være risiko med å ta hormoner. Lurer også på om koronasituasjonen påvirker, har hjemmekontor, stressende jobb. Trener, går meg turer, spiser regelmess og legger meg til samme tid. Noen som har råd, eventuelt erfaring med å ta hormoner? Eller bør jeg vurdere å spørre lege om sovemedisin? Anonymkode: c18ed...a00 Jeg tar hormoner, men det har ikke hatt noe positiv virkning på søvnen desverre. Anonymkode: a86fb...7fd
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 Kanskje du er deprimert? Anonymkode: fcacd...f40
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 Anonym bruker skrev (På 10.2.2021 den 7.15): Jeg har problemer med søvnen, sovner greit i 22:30-tiden, men våkner i 3-4 tiden og sliter med å sovne igjen. Blir så sliten og føles som en vond sirkel hvor jeg tror jeg ikke klarer å sove en hel natt. Er nok i starten på overgangsalderen, opplever hetetokter og mensen er uregelmessig. Leser at det kan være risiko med å ta hormoner. Lurer også på om koronasituasjonen påvirker, har hjemmekontor, stressende jobb. Trener, går meg turer, spiser regelmess og legger meg til samme tid. Noen som har råd, eventuelt erfaring med å ta hormoner? Eller bør jeg vurdere å spørre lege om sovemedisin? Anonymkode: c18ed...a00 Har same problem ang søvn, og har fått ein del hjelp av bio-melatonin frå helsekosten. I periodar der eg har sove dårleg over lengre tid har eg brukt sovemedisin nokre netter på rad for å komme inn i rytmen att, men det er ikkje ei langsiktig løysing å bruke fast. Har ikkje hatt bruk for dette etter eg prøvde melatonin. Anonymkode: f9856...33a
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2021 #12 Skrevet 11. februar 2021 Takk for mange tips. Hvis søvnen ikke snart går seg til bestiller jeg legetime. I natt sov jeg faktisk bedre enn på lenge. Jeg er ikke deprimert. Anonymkode: c18ed...a00
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2021 #13 Skrevet 12. februar 2021 gale damen skrev (21 timer siden): Du forstår at selv om fagfolk sier at fordeler overstiger ulemper, så betyr ikke det at det er risikofritt? Du må sette vrangviljen til? Jeg tipset om innlegget, slik at hun kunne se det selv. Hun viste også til forskning på hormonbehandling. Jeg ville heller ha stolt på henne enn vrange gamle damer på nett. Anonymkode: 631b5...f23
gale damen Skrevet 12. februar 2021 #14 Skrevet 12. februar 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Du må sette vrangviljen til? Jeg tipset om innlegget, slik at hun kunne se det selv. Hun viste også til forskning på hormonbehandling. Jeg ville heller ha stolt på henne enn vrange gamle damer på nett. Anonymkode: 631b5...f23 Det er da virkelig ikke vrangvilje å påpeke en så diger logisk brist. Jeg stoler på fagfolk, men det er jammen meg ikke alle "fagfolk" som faktisk kan sitt fag. Å være på tv gjør deg ikke faglig flink. Både kritisk sans og evne til kildekritikk er bra å ha med seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå