Gå til innhold

Skatte som YouTuber?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har i løpet av det siste året gradvis vokst det som startet som en spennende hobby, men som nå har gjort at jeg har utviklet og gjort store sprang innen videoskaping, samt nådd tusenvis av mennesker og etablert meg som et viss "husholdsnavn" innenfor mitt nisje.

Dette er noe jeg brenner for, 2021 vil være det året jeg satser for fullt med videoproduksjon 24/7 og tar mine første store skritt mot å bli Norges største, aktive videoskaper. Som kan sees i tittelen, kunne jeg dog trengt no retningssnorer og hjelp med den økonomiske siden som naturligvis kommer med det å drive med YouTube. 

Vet det er en barnslig innstilling, men jeg bryr meg veldig lite om inntekt da jeg bare er ute etter å gjøre det jeg ønsker i ro og fred uten å bli hindret, følelsen av å produsere video til et publikum som virkelig setter pris på det er noe veldig unikt :) Dermed har jeg gjort lite fremskritt i hvordan jeg da skal kunne skatte disse pengene som renner inn via Google AdSense. Er bare bekymret for eventuelle problemer som kan oppstå og ønsker på ingen måte å bryte lover og regler rundt skatting av inntekt. 

Er 20 år gammel student, har tidligere arbeidserfaring og er ansatt som lærervikar på barneskole, men har aldri satt meg noe spesielt inn i håndering av skatten da den alltid har gått automatisk for seg ¯\_(ツ)_/¯ Så vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Her er noen punkter/hint jeg har plukket opp så langt fra samtale med venner og andre innenfor den samme virksomheten:

1. Skatten "skrives" tydeligvis inn i Mars etter det jeg har hørt? 

2. En britisk YouTuber som jeg er kommet nær har pekt litt på hvordan det fungerer der nede og snakker om en system der økonomiske midler som brukes på "jobb-utstyr" gjerne trekkes fra skatten. For eks. penger som brukes på redigeringsprogram abonnementer, stemmeskuespillere, betaling til frilansere innen design av "thumbnails" og lignende, osv.

Hadde vært veldig betryggende med en god oversiktlig "guide" over hva som må gjøres, hvor det må gjøres og hvordan. Vet det er noe man skal sette seg inn i, men vil for det meste bare få det overstått så jeg heller kan bruke tiden min på det jeg kan, og virkelig trives med. 

Takk på forhånd! 

 

 

 

Anonymkode: d0fe0...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ah, la nettopp merke til at dette er et forum som omhandler foreldre & barn, beklager XD 

Anonymkode: d0fe0...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har du inntekter over 50000kr per 12 måneder og velså det, så anbefaler jeg på det STERKESTE at du oppretter AS. 

Spennende! Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...