Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Hei! Dette året her er jeg deltids-student, tar opp noen fag jeg strøk på ifjor, men skal gå heltid igjen til høsten. Men siden jeg er deltid i år, så fikk jeg utbetalt en nedtbetalingsplan fra lånekassen, som for øyeblikket er på 280.000kr, og første betaling er nå i februar på litt over 1000kr. Uansett, jeg tenker å utsette betalingsfristen i 3 år, som jeg ser går ann. Men kommer det masse renter på dette? Er det verdt det? Kan ikke si økonomien er den beste til å nedbetale nå.... Anonymkode: c7c92...b17
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Når du utsetter går det renter på det ja. Men du kan søke om å få slettet renter som har påløpt mens du er student. Og om du får ny støtte fra lånekassa til høsten så skal du jo ikke betale på lånet samtidig. Anonymkode: 09dd9...393
Optatium Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Bare også vær klar over at det bruker av pause i betaling lomme rikke igjen. Du får 3 år og det er det. Kan være greit å huske på at det kommer andre trange tider. I alle fall at det er en mulighet.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Når du utsetter går det renter på det ja. Men du kan søke om å få slettet renter som har påløpt mens du er student. Og om du får ny støtte fra lånekassa til høsten så skal du jo ikke betale på lånet samtidig. Anonymkode: 09dd9...393 Men jeg må vel uansett betale fakturaen i hver mnd frem til skolestart til høsten? Anonymkode: c7c92...b17
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Optatium skrev (2 minutter siden): Bare også vær klar over at det bruker av pause i betaling lomme rikke igjen. Du får 3 år og det er det. Kan være greit å huske på at det kommer andre trange tider. I alle fall at det er en mulighet. Ja, det er det da Er veldig usikker. Men nå har jeg egentlig ikke råd. Så om 3 år MÅ jeg begynne å betale tilbake, om jeg utsetter nå? Anonymkode: c7c92...b17
Optatium Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er det da Er veldig usikker. Men nå har jeg egentlig ikke råd. Så om 3 år MÅ jeg begynne å betale tilbake, om jeg utsetter nå? Anonymkode: c7c92...b17 Ja det må du.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Optatium skrev (9 minutter siden): Ja det må du. Hva hadde du gjort i min sits da, om jeg kan spørre? Anonymkode: c7c92...b17
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Altså når du utsetter trenger du ikke utsette 3 år med en gang. Du kan max utsette 6 måneder av gangen, eller du kan utsette enkeltmåneder. Totalt utgjør vel antall ganger man kan utsette 3 år. Jeg har utsatt mitt lån i perioder. Også har jeg betalt i andre perioder. Da jeg startet på masteren min hadde jeg ikke støtte fra lånekassa det første året, jeg trengte ikke betale lån da siden jeg var student, men det løp fortsatt renter på lånet. Når utdannelsen er ferdig kan jeg søke om rentefritak for det året som jeg var student og det løp renter på lånet. Nå siste året får jeg støtte igjen fra lånekassa, og da må jeg verken betale på lånet eller det løper renter på det siden jeg da får penger. Dersom du blir fulltidsstudent igjen til høsten så vil du ikke måtte betale på lånet, og dersom det løper renter på det fordi du ikke skal ha støtte, så søker du bare om rentefritak når utdannelsen er ferdig. Du kan helt fint utsette lånet ditt enten 1 måned eller 6 måneder nå om du trenger det frem til du blir student igjen. Og når du må betale på lånet ditt igjen etter endt utdannelse kan du enten betale eller utsette mer med det du har igjen av utsettelser. Anonymkode: 09dd9...393
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Altså når du utsetter trenger du ikke utsette 3 år med en gang. Du kan max utsette 6 måneder av gangen, eller du kan utsette enkeltmåneder. Totalt utgjør vel antall ganger man kan utsette 3 år. Jeg har utsatt mitt lån i perioder. Også har jeg betalt i andre perioder. Da jeg startet på masteren min hadde jeg ikke støtte fra lånekassa det første året, jeg trengte ikke betale lån da siden jeg var student, men det løp fortsatt renter på lånet. Når utdannelsen er ferdig kan jeg søke om rentefritak for det året som jeg var student og det løp renter på lånet. Nå siste året får jeg støtte igjen fra lånekassa, og da må jeg verken betale på lånet eller det løper renter på det siden jeg da får penger. Dersom du blir fulltidsstudent igjen til høsten så vil du ikke måtte betale på lånet, og dersom det løper renter på det fordi du ikke skal ha støtte, så søker du bare om rentefritak når utdannelsen er ferdig. Du kan helt fint utsette lånet ditt enten 1 måned eller 6 måneder nå om du trenger det frem til du blir student igjen. Og når du må betale på lånet ditt igjen etter endt utdannelse kan du enten betale eller utsette mer med det du har igjen av utsettelser. Anonymkode: 09dd9...393 Ahh, takk for tips Med andre ord, jeg bør kanskje bare utsette betalingen min frem til høsten, og ikke for 3 år med engang.? Siden jeg blir fulltidsstudent fra høsten av igjen, som er om noen mnd. Anonymkode: c7c92...b17
Optatium Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Hva hadde du gjort i min sits da, om jeg kan spørre? Anonymkode: c7c92...b17 Jeg ville ha betalt, med mindre det er helt umulig. Da ville jeg søkt om 6 måneder betalingsfrist frem til høsten og studiestart. ☺️
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ahh, takk for tips Med andre ord, jeg bør kanskje bare utsette betalingen min frem til høsten, og ikke for 3 år med engang.? Siden jeg blir fulltidsstudent fra høsten av igjen, som er om noen mnd. Anonymkode: c7c92...b17 Riktig. Som sagt kan du ikke utsette 3 år med en gang uansett. Du kan max utsette 6 måneder av gangen. Så da utsetter du bare 1 måned, eller 3 eller 6 om du ønsker det. Og når du blir fulltidsstudent igjen trenger du ikke betale. Du får da tilsendt en ny utbetalingsplan når du slutter å studere igjen. Anonymkode: 09dd9...393
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 Optatium skrev (4 minutter siden): Jeg ville ha betalt, med mindre det er helt umulig. Da ville jeg søkt om 6 måneder betalingsfrist frem til høsten og studiestart. ☺️ Ingen av de jeg studerer med, er 20-21 år gammel har begynt å betale tilbake. Og kjenner over 20 stk som studerer. Tror egentlig det er mest vanlig å betale etter endt utdanning? Anonymkode: c7c92...b17
Optatium Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ingen av de jeg studerer med, er 20-21 år gammel har begynt å betale tilbake. Og kjenner over 20 stk som studerer. Tror egentlig det er mest vanlig å betale etter endt utdanning? Anonymkode: c7c92...b17 Selvfølgelig. Men har du fått nedbetalingsplan så tenker lånekassen at de i din situasjon betaler. Det var vel det jeg svarte ut fra.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Hei! Dette året her er jeg deltids-student, tar opp noen fag jeg strøk på ifjor, men skal gå heltid igjen til høsten. Men siden jeg er deltid i år, så fikk jeg utbetalt en nedtbetalingsplan fra lånekassen, som for øyeblikket er på 280.000kr, og første betaling er nå i februar på litt over 1000kr. Uansett, jeg tenker å utsette betalingsfristen i 3 år, som jeg ser går ann. Men kommer det masse renter på dette? Er det verdt det? Kan ikke si økonomien er den beste til å nedbetale nå.... Anonymkode: c7c92...b17 Mitt råd er : IKKE GJØr DET. Jeg gjorde det, jeg brukte alle utsettelser jeg fikk. 3 år med renter, bli mye mer enn du tror. Anonymkode: 13d57...f0a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Mitt råd er : IKKE GJØr DET. Jeg gjorde det, jeg brukte alle utsettelser jeg fikk. 3 år med renter, bli mye mer enn du tror. Anonymkode: 13d57...f0a Men hva skal jeg gjøre da? Jeg har ikke råd til å betale 2000,- hver mnd + husleie + mat osv, som student. Kan jeg ikke utsette i 6 mnd? Fordi fra høsten av blir jeg fulltid igjen, og da fryses vel nedbetalingsplanen. Anonymkode: c7c92...b17
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Men hva skal jeg gjøre da? Jeg har ikke råd til å betale 2000,- hver mnd + husleie + mat osv, som student. Kan jeg ikke utsette i 6 mnd? Fordi fra høsten av blir jeg fulltid igjen, og da fryses vel nedbetalingsplanen. Anonymkode: c7c92...b17 6 mnd er nok greit, men jeg svarte på hovedinnlegget ditt som sa 3 år, noe jeg ikke syn es er lurt. At du fremdeles var student overså jeg visst, så det beklager jeg, for å være ærlig så trodde jeg man ikke måtte betale så lenge man studerte? Men du må jo ha mye lån hvis du allerede skal betale 2000 i mnd, så mye har jeg aldri betalt. Anonymkode: 13d57...f0a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): 6 mnd er nok greit, men jeg svarte på hovedinnlegget ditt som sa 3 år, noe jeg ikke syn es er lurt. At du fremdeles var student overså jeg visst, så det beklager jeg, for å være ærlig så trodde jeg man ikke måtte betale så lenge man studerte? Men du må jo ha mye lån hvis du allerede skal betale 2000 i mnd, så mye har jeg aldri betalt. Anonymkode: 13d57...f0a Ja, går på privatskole, eller BI da, så blir mye dyrt. Skal ta master, så blir nok dyrere, men men Men det er vel ikke mulig å utsette den i 3 år med engang? Mener at man bare kan utsette 6 mnd om gangen? Anonymkode: c7c92...b17
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #18 Skrevet 14. februar 2021 Men er det slik at om jeg utsetter betalingen i 6 mnd, så påløper det renter, selv da? Anonymkode: c7c92...b17
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #19 Skrevet 14. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men er det slik at om jeg utsetter betalingen i 6 mnd, så påløper det renter, selv da? Anonymkode: c7c92...b17 All utsettelse gir renter. Anonymkode: 13d57...f0a
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #20 Skrevet 14. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): All utsettelse gir renter. Anonymkode: 13d57...f0a Vet du ca hvor mye renter det er snakk om? Anonymkode: c7c92...b17
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #21 Skrevet 14. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vet du ca hvor mye renter det er snakk om? Anonymkode: c7c92...b17 Det er mye. Avhenger selvfølgelig av hvor høyt lånet er. Tror du kan regne med rundt 2000 kroner ekstra i renter per måned du utsetter. Anonymkode: a0bf2...735
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #22 Skrevet 14. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er mye. Avhenger selvfølgelig av hvor høyt lånet er. Tror du kan regne med rundt 2000 kroner ekstra i renter per måned du utsetter. Anonymkode: a0bf2...735 Såpass ja.. Lånet er på rundt 250.000. Men det ser ut som at jeg kan slette rentene. Anonymkode: c7c92...b17
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #23 Skrevet 14. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Såpass ja.. Lånet er på rundt 250.000. Men det ser ut som at jeg kan slette rentene. Anonymkode: c7c92...b17 Ja, det blir mye fordi det blir fordelt over så mange år når du utsetter. Hvorfor kan du slette rentene? Hva står det? Anonymkode: a0bf2...735
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #24 Skrevet 14. februar 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Ja, det blir mye fordi det blir fordelt over så mange år når du utsetter. Hvorfor kan du slette rentene? Hva står det? Anonymkode: a0bf2...735 Men jeg skal med 98% sannsynlighet studere igjen fulltid til høsten, og jeg har i første omgang bare utsatt betalingen frem til juli/august. Når jeg begynner å studere fulltid i august, så vil jo nedbeetalingsplanen bli fryst, og jeg vil ikke måtte utsette betalingen noe mer, frem til jeg har studert ferdig. Jeg vil da tro at rentene på en 6 mnd-periode som jeg har utsatt på nå, ikke er så hinsides mye. Anonymkode: c7c92...b17
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2021 #25 Skrevet 14. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men jeg skal med 98% sannsynlighet studere igjen fulltid til høsten, og jeg har i første omgang bare utsatt betalingen frem til juli/august. Når jeg begynner å studere fulltid i august, så vil jo nedbeetalingsplanen bli fryst, og jeg vil ikke måtte utsette betalingen noe mer, frem til jeg har studert ferdig. Jeg vil da tro at rentene på en 6 mnd-periode som jeg har utsatt på nå, ikke er så hinsides mye. Anonymkode: c7c92...b17 Rundt 10-12 ekstra å betale på lånet vil det nok bli. Anonymkode: a0bf2...735
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå